Noen laptop-spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen laptop-spørsmål

Er ikke spesielt bevandret innenfor dataverdenen, så jeg har noen spørsmål i forbindelse med planer om innkjøp av laptop som skal erstatte den stasjonære pc'en. Ettersom det er snakk om en "desktop-erstatter" vil jeg ha størst mulig skjerm.

1. Finnes det noen laptoper å få kjøpt med større skjerm enn 17 tommer?

2. Er det slik at M-prosessorene fra intel er det beste å satse på?

Jeg har sett litt på noen laptoper fra HP som har P4-prosessor mellom 3 og 3,4 GHz fra intel. Det synes jeg virket veldig fordelaktig, ettersom de aller fleste synes å ha andre typer prosessorer som har mye dårligere oppgitte spesifikasjoner. Men så var det en som fortalte meg at en 2 GHz M-prosessor tilsvarte ca en 3,4 GHz P4-prosessor, og at det derfor ville være mye bedre å gå for M-varianten.

Er det noen som har noe å tilføye der, og evt kan forklare meg litt nærmere om hva som er saken med disse M-variantene? Synes det virket noe suspekt at en prosessor som har oppgitt såpass mye lavere klokkefrekvens skal kunne yte like bra som en annen som har oppgitt langt høyere klokkefrekvens.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størren enn 17" skjerm.. da må du ha stor lap...

På prosessor siden vil jeg varmt anbefale Centrino "M" prossessorene, de har overlegne temperatur/ytelses forhold og du vinner utrolig mye på støy siden.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Størren enn 17" skjerm.. da må du ha stor lap...

På prosessor siden vil jeg varmt anbefale Centrino "M" prossessorene, de har overlegne temperatur/ytelses forhold og du vinner utrolig mye på støy siden.
    Men kan M-prosessorene virkelig matche P4-prosessorene? Og støyer P4 noe særlig mer?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fornuftige prisklasser er det kun 15 , 15.4 og 17" å satse på. Det stemmer at Pentium M er vesentlig raskere pr mhz pga at denne er bygget på Pentium 3 og denne er vesentlig raskere pr mhz enn netburst arkitekturen som P4 bygger på.

Skal du ha laptop idag så er det kun Pentium M som er noe å satse på. AMD har noe greie løsninger også ,men chipsettet til Intel er bedre enn AMD og er derfor en bedre totalløsning.

Her er en test som viser akkurat det jeg snakker om: http://www.gamepc.com/labs/view_cont...ookie%5Ftest=1

Hvis du skal ha en stasjonær kan det være lurt å satse på Dothan 533fsb i et ASUS p4c800e-dlx og et CTadapter fra ASUS.

PS: DET HETER IKKE CENTRINO PROSESSOR! Centrino er en pakke som krever wlan,chipsett og cpu. (kanskje jeg har glemt noe ,men krever iallefall disse 3hovedelementene).

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA! De støyer endel mer og de har et batteritid som ligger på omtrent 50% av hva en maskin med Pentium-M.. Jeg ville aldri satset på en slepbar P4 maskin. (de maskinene kan knapt kalles bærbare. Slepbare er somregel et bedre navn på dem)

EDIT: Ser du på testen jeg nevnte i forrige post så ser du at de bruker AOpens i855GMEm-LFS Motherboard. Dette støtter bare singlechannel og dette gjør at Dothan yter vesentlig svakere enn den gjør med dualchannel.

EDIT2: Dette er et fint valg til prisen:

Varnenummer 550710

Centrino 760 (2.0GHz - 533FSB), 2048MB DDR2-533, 100GB HD (8MB Cache), 15.4” Widescreen TFT, DVD±RW, nVidia MXM GeForce 6600 Go / 128MB, 54MBIT WLAN, LAN, Card Reader
    Pris: 12.132

Kan kjøpes på shg.no
    Den skal klare det meste Du kan også kjøpe en lignende bærbar og putte i en 400fsb CPU og kjøre den på 533. Da får du en solid overklokkings også.

Newcomer Særf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann A|ex!
    Kjøpte meg nettopp en laptop selv, som en erstatter til den stasjonære pcen min. Solgte den stasjonære pcen , og endte opp med en Znote 6515WD ( Fra zepto.com)
    Jeg endte opp med denne fordi jeg gjerne vil ha muligheten til å spille litt dataspill, og trengte derfor et ganske bra grafikkort i pcen. Men grafikkort suger strøm, så hvis du ikke skal spille eller noe, er det dumt å kjøpe kraftig gfxkort.

Når det kommer til skjerm så har jeg 15,4" Crystal Clear, en widescreen med oppløsning på ca 1280x800. Noen synes dette er lite, jeg synes det er perfekt. Men ang Crystal Clear! Dette er virkelig fantastisk! Beste skjermen jeg noensinne har hatt/sett, i alle sammenhenger.

Å ja, pentium m er tingen. Grunnen til dette er at pcen klokker ned klokkfrekvensen på CPU nå du ikke bruker full maskinkraft, dvs mindre varmeutviklig, dvs mindre viftemas
    -> Dvs mindre støy, Disse cpuene er også kraftige, som du har funnet ut selv. Slik jeg ser det er pentium M det beste alternativet.

Jeg har tilogmed et direkte tips til deg! Dell Inspiron 9300. Pappa har denne, fin og kraftig pc, med 17" Widescreen! stikk inn på dell.no å se mer på den!!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    PS: DET HETER IKKE CENTRINO PROSESSOR! Centrino er en pakke som krever wlan,chipsett og cpu. (kanskje jeg har glemt noe ,men krever iallefall disse 3hovedelementene).
    Saksøk meg...

Beklager OT'en.. men dette var som når eldre søsken barn kjefter på meg for å kalle golf et bilmerke, en gang for lenge lenge siden.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Dell Inspiron 9300. 17" skjerm med kontrastbelegg og herlig 1920 x 1200 oppløsning. Kjøpte en slik for en snau måned siden med 1.86 Ghz CPU, 1 GB RAM, Nvidia 6800 Go og 100GB Disk for ca 14.000,-
    Støysvak og veldig god å jobbe med. Fungerer som en fullgod desktop-erstatter for min del, takler alt av dagens spill uten problem.
    Alle som har sett denne i bruk blir imponert over skjermen, både når det gjelder oppløsning, klarhet og kontrast.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Saksøk meg...

Beklager OT'en.. men dette var som når eldre søsken barn kjefter på meg for å kalle golf et bilmerke, en gang for lenge lenge siden.
    Var ikke meningen å være negativ. Hadde bare tatt samme regla med en person i huset her som skulle ha laptop og jeg ble litt fortvtvilet. Dell har gode laptops og en meget god complete care løsning som gjør at du er forsikret mot det meste

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her var det kommet mange gode innspill ja

P4 er vel temmelig utelukket da - dem har kanskje ikke de justeringsmulighetene som m-serien har med tanke på vifte, cpu-hastighet osv heller?

Kikket litt på shg, virka som dem hadde mye bra til en rimelig pris! Er det maskiner dem setter sammen selv, eller? Er det like bra som maskiner fra de store produsentene?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SHG'en med varenummer 550893 må vel være noe av det råeste som går an å oppdrive? Og til en uslåelig pris? Eneste jeg kan sette fingeren på som ikke er helt top notch er vel oppløsningen på displayet, men forøvrig virker den jo helt sinnsyk!

Men er SHG et merke eller er det bare et av flere nettsteder som skrur sammen pc'ene selv? Vet mpx driver med noe av det samme..

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne Pentium-M 2.0GHz er nok også verdt å sjekke : http://www.psdata.no/ps.asp?it=121107&mlevel=090500

koster 11995

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det være en desktop erstatter i ytelse, ikke bare skjermstørrelse ville ikke jeg satset å M prosessor...

Nå har jeg to laptops stående hjemme...
    En med AMD 3700+ prosessor og en med 1,7Ghz M prosessor....

Eneste forskjellen er at viften på den med AMD prosessor går mer kontinuerlig og støyer mer på bånn gass.

Ville også vurdert AMD sine mobile prosessorer... Det med mobile (Det være seg intel eller AMD) er at de går noe stillere (Har ikke hørt noe forskjell), de blir mindre varme (Dermed mindre vifte støy).

Så klarer du deg med litt mindre ytelse ville jeg uten tvil tatt en Mobile prosessor av entet intel eller amd, og skulle du ha maks ytelse ville jeg ikke gjort det!

Det sier seg ganske selv at en prosessor laget for Stasjonær PC er kraftigere

En annen ting du absolutt må sjekke er minnet! Jeg sier minimum 1 gig minne. Men en ting som er like viktig mener jeg er at minnet kan oppgraderes til 2 gig in the future! Det er det ikke alle som kan!

Ellers spørs d kun hva den skal brukes til!
    Jeg er veldig fan av Aopen sine som selges av PS-Data, Digitalimpuls og Whitebox! Har en fra digitalimpuls! 1557 pc! Er sinnsykt fornøyd med denne! Du hører ikke at den er tilstede! Noe som jo er veldig kjekt om man skal bruke den til f.eks film.....

Den som Klovnikamp nevner er konge maskin! Søster mi har en lik med en litt eldre prosessor! Anbefales!

Newcomer Særf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler ikke den som klovikamp anbefaler , denne er byggd på aopen 1559. Dette er ein "kabinett+hovedkort"-løsning som mange nettshoper kjøper, og setter inn resten av komponentene selv, for så å selge de.
    Dette er billig maskinkraft, men veldig " plasticfantastic"

Som jeg nevnte tildligere , så gå for Inspiron 9300. Eneste minuset med denne er at den er ganske stor og tung!

Men hvis du vil ha flere konkrete tips m du svare på hva den skal brukes til osv!

p.s: Anbefaler ikke SHG, bestilte pc der selv, fikk ikke svar på mail og ingen ordrebekreftelse + at de sliter med treg levering( se hw.no-forum)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at min stasjonære pc (P4 3,0 GHz, 1GB RAM) på jobben smalt (poweret exploderte) skaffet jeg en laptop, HP Compaq nw8000.

Laptop'en med sin 2,0GHz M processor og 1GB RAM parkerer den gamle stasjonære pc'en.

I min jobb benytter jeg pc til tung DAK-bruk samt mye bilde og video. Med ATI Mobility Fire GL T2 kjører jeg 2 stk eksterne 21" lcd skjermer med oppløsning på 1600x1200. Funker suverent.

Kommer ikke å bruke stasjonær pc noe mer tror jeg. Min laptop er over 1 år gammel og arvtageren er vel enda bedre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mange interessante refleksjoner!

Jeg kommer vel for det meste til å bruke pc'en til surfing, skolearbeid, noe filmvisning og noe spilling. Det gjør ikke noe om pc'en er ganske stor og tung, da den for det meste vil bli stående på skrivebordet - men jeg vil ha muligheten til å flytte den en gang iblant. 17" skjerm er et must - men jeg er usikker på dette med hvor høy oppløsning jeg burde gå får.

Selvom "høyest er best", er det ange sier at høyere oppløsning enn 1440x900 vil gi veldig liten tekst og bittesmå ikoner - er det et reelt problem eller kan det kanskje justeres?

Forøvrig litt kjedelig hvis det skal være problematisk å forholde seg til shg.no, synes de hadde fantastiske priser og veldig interessante maskiner. Noen flere som har noen erfarginer herfra? Ser det er litt både og på nettet.

Har også sett litt på alternativene fra Dell nå, og jeg må vel innrømme at jeg ikke liker utseende så godt, samtidig som de virket litt klumpete - spesifikasjonsmessig har jeg dog ingen ting å utsette på de. Er det noen steder dere anbefaler som man kan se del forskjellige laptoper i virkeligheten?

Takker for alle gode og interessante innspill så langt!

edit: Prismessig vil jeg selvsagt ikke betale mer enn nødvendig, gjerne i underkant av 15k - men dersom den perfekte laptopen dukker opp kan det hende jeg kan strekke meg til nærmere 20k. Verstingen fra shg var VELDIG fristende, og koster 19k.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten skrift??? Tenker på desktopen?

Høyest er best!!! Uten tvil! Man trenger aldeles ikke ha den høye oppløsningen på desktopen, men i spill etc kan man gjøre det! Det er verdt pengene!!!

Ta f.eks et spill som age og empires, stor skjerm og høy oppløsning gjør dette spille til et helt anne enn på en maskin med mindre oppløsning og mindre skjerm!!!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1400x1050 er helt knall på 14.1" iallefall. Ikonstørrelse kan justeres, om du vil det. Om man ikke har veldig dårlig syn kan jeg umulig tenke meg at denne oppløsningen er noe problem.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Høyest er best!!! Uten tvil! Man trenger aldeles ikke ha den høye oppløsningen på desktopen, men i spill etc kan man gjøre det! Det er verdt pengene!!!
    Å bruke noe annet en skjermens native oppløsning på skrivebordet er absolutt ikke å anbefale.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever det ikke som noe problem med for liten skriftstørrelse med 1920 x 1200. Kunne faktisk ikke tenkt meg noen lavere oppløsning, dette fungerer jo omtrent som 2 vanlige skjermer i bredden.

Det er jo også fullt mulig å endre skriftstørrelse dersom man ønsker det, men med normalt syn er det strengt tatt ikke nødvendig ved normal arbeidsposisjon.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •