Dårlige muligheter for HTPC og digital kabel...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlige muligheter for HTPC og digital kabel...

Vedlagt korrespondanse med UPC:
    -----------------------------------------------------------------
    UPC Kundesenter
    Hei!

Vi vil nok aldri kunne tilby koder til din PC slik at denne selv kan dekode kanalene. Man må ha en digital dekoder for å utføre denne jobben.
    Det vil komme en ny type dekoder når HDTV blir lansert, men vi vet ikke pr dags dato hvilke type dette er eller hva slags utganger denne har.

Mvh
    [navn strøket]
    Saksbehandler UPC

---------------------------------------------------------------
    Hei, jeg lurer på om/når dere kan levere digital kabel-tv på min
    media-center-pc? Jeg har anskaffet meg PC på stua som styrer alt av
    underholdning. I den sammenheng er det ganske uaktuelt å se på digital-tv
    via en s-video plugg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom vel ikke som noe sjokk at UPC sitter på bakbena, det har de gjort så lenge jeg har vært kunden dems, og jeg ser ingen lys i tunelen.

Som et eksempel på dems kjiipe holdning kan jeg nevne "avstemingen" dems om hvilke TV-kanaler som skulle inngå i grunnpakka. De sendte ut stemmesedler til alle kundene, der man kunne velge mellom dems egenkomponerte liste over kanaler, eller sette sammen en liste selv. Selvsagt hadde de valgt de minst interessante og billige kanalene i dems liste (etter min subjektive mening). For å sikre seg at ingen ødela for dem gjorde de sånn at alle som ikke sendte inn stemmeseddelen telte som om de skulle stemt på dems kanalvalg. Altså ville de automatisk vinne dersom 50% av kundene ikke sendte inn stemmeseddelen. Dems kanalgvalg fører selvsagt til at flest mulig betaler ekstra for dekoder for å få de kanalene de ønsker. Garantert at økonomer har regnet på dette... Det var godt å få ventilert ut litt sinne

Vil det noen gang komme en lov om at man fritt skal kunne velge kabel-TV operatør, slik som med strøm og telefon? Finnes teknologien?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om så er det vel greit å kontrollere den digitale dekoderen fra HTPCen via RS232 eller IR. Selvsagt kjiipt med enda en boks, men funksjonaliteten er jo grei. Det forutsetter selvsagt at UPC klarer å velge en dekoder med de rette inngangene bak, og at disse er aktivert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdenen er vel ikke helt mørk allikevel.

Microsofts mediasenter støtter DVD-t samt noen varianter av DVD-S (som later som de er DVD-T kort).

Microsoft har også lansert et samarbeid med et av USAs største kabel-tv selskap ang støtte av DVD-C kort. Så det kommer nok. Jeg har vært i dialog med Canal Digital om dette og de var overraskende positive og samarbeidsvillige.

Så jeg ser lyst på livet, men må nok smøre meg med tolmodighet.

(MediaPortal programvaren har omtrent samme støtte som Microsoft)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker media portal med DVB-T. Men jeg kan ikke se for meg at dette vil fungere når NTV skrur på krypteringen?

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet er da at det ikke støtter cam som du trenger til dekryptering.

Hauppage og Technotrend har kort som det finnes slike drivere til, men de blir ikke brukbare før de får støtte for cam/ci. Hadde det vært støttet, så hadde det bare vært å kjøpt et dvb-c eller dvb-s kort og satt i pcen, og brukt en conax cam("dekrypterings" modul med kortleser) på dette kortet(passe på å kjøpe kort med støtte for cam/ci).

Innen NTV kommer på banen vil jeg tro at de fleste problemer vil bli løst på dette området. Microsoft med flere har ikke satset millioner på å lage HTPC løsninger for å se at dette blir verdiløst pga digitaltv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når innholdsleverandører "parrer" sine kort med tunere så blir det vel vanskelig for microsoft elelr andre med mindre man går "piratveien". Som det er nå er det til tider betydelig enklere å laste ned tv-serier i hd kvalitet enn det er å få sett dem digitalt i sd-kvalitet fra parabol/kabel.

Det vi trenger er aktiv styring fra myndighetene som sier
    1) En enkelt eier får ikke ha dominerende posisjon i både kabel/parabol/bakkenett/bredbånd
    2) Innholdsleverandører har å holde seg til åpne standarder for kryptering slik at brukerne kan bytte innhold uten å bytte boks, og velge den boksen de liker best.

mvh
    Knut

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodeste
    Verdenen er vel ikke helt mørk allikevel.
    Microsofts mediasenter støtter DVD-t samt noen varianter av DVD-S (som later som de er DVD-T kort).
    Wohoo! Dette har jeg lett etter; har nemlig testet ut både Happauge WinTV og Twinhan DTV uten vellykket resultat. Der støttes nemlig ikke MPEG2-enkoding av MCE...

Er det noen kort som "later som" de er DVB-T, støtter MCE og som fungerer med CAM, er jeg kjempeinteressert!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner mye info om dette på Microsoft Media Center news gruppene hos Microsoft. Mer at så langt har de fleste bare klart å få inn ukrypterte signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Vedlagt korrespondanse med UPC:
    -----------------------------------------------------------------
    UPC Kundesenter
    Hei!

Vi vil nok aldri kunne tilby koder til din PC slik at denne selv kan dekode kanalene. Man må ha en digital dekoder for å utføre denne jobben.
    Det vil komme en ny type dekoder når HDTV blir lansert, men vi vet ikke pr dags dato hvilke type dette er eller hva slags utganger denne har.

Mvh
    [navn strøket]
    Saksbehandler UPC

---------------------------------------------------------------
    Hei, jeg lurer på om/når dere kan levere digital kabel-tv på min
    media-center-pc? Jeg har anskaffet meg PC på stua som styrer alt av
    underholdning. I den sammenheng er det ganske uaktuelt å se på digital-tv
    via en s-video plugg...
    Spurte UPC den 20.juni om når de planlegger å skifte til en STC som gir HDTV ut. Her er svaret jeg fikk:

Viser til din henvendelse.

UPC jobber med en løsning og vi håper et tilbud vil være klart for våre kunder første kvartal 2007.

Mvh xxxxxxx
    UPC Kundesenter

Vi nærmer oss altså.. så gjenstår det da å se HVA slags løsning dette blir.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nå si at vi aldri vil få helt åpne standarder osv, men helt enig at det hadde vært ideelt.
    Er jo et problem at tvbransjen ikke støtter standarder som lett kan kobles mot pc. Er vel frykt at folk vil ta opp og dele over internett - noe som gjøres allerede. Jeg tror nå at hvis alle kunne ta opp - så ville det ikke nødvendigvis bli spredd så mye mer(hvem deler masse nrk programmer?)...da man kan ta opp det man ønsker.

Ang upc, så kan ikke jeg uttale meg da jeg har en fot innenfor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveisvei
    Ang upc, så kan ikke jeg uttale meg da jeg har en fot innenfor.
    Er ikke dette ban grunn på avforum? ;-)

Thriz

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey

Jeg har fått Digital Canal Digital kabel tv til å "funke" med min HTPC og Techotrend Budget C-1500 med CI og Conax cam.
    Dog er det svært buggy i MCE, prøver nå Mediaportal, men klarer ikke finne noen kanaler der.

Se ellers denne posten, og spesielt siste melding fra meg etter en samtale med Happenhauge.
    http://avforum.no/forum/generell-htpc/28979-hvilket-tv-kort-til-kabel-fra-canal-digital-digital-analog.html

Newcomer Lars sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mediaportal funker veldig bra med CanaDigital kabeltv,jeg bruker det daglig.

Du må legge inn manuelt transponderene bare

322000,64QAM,6950000
    346000,64QAM,6950000
    354000,64QAM,6950000
    362000,64QAM,6950000
    370000,64QAM,6950000
    378000,64QAM,6950000
    386000,64QAM,6950000
    394000,64QAM,6950000
    402000,64QAM,6950000
    410000,64QAM,6950000
    418000,64QAM,6950000
    426000,64QAM,6950000
    434000,64QAM,6950000

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lars. Har prøvd å lage en fil som jeg bruker under kanal søket på samme lest som du sier. Må dobbeltsjekke at frekvensene er de samme dog, selv om jeg er rimelig sikker på de er det.

Takker for tipset:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •