Ny HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30

Tråd: Ny HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny HTPC

Hei,

Har nå noen dager lest review frem og tilbake og kommet opp med følgende forslag til HTPC. Noen innvendiger eller forslag? Jeg skulle ønske å ha presset prisen enda litt ned for å ivareta WAF men...

Silverstone LC16M kabinett 2094
    Mist 500W MIST500BHE12 PSU 895
    AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester'' 1455
    Zalman CNPS7700-Cu 355
    ASUS A8N-E hovedkort 798
    Papst vifte, 19m³/time, 16 dB(A) 2 220
    Seagate Barracuda 7200.8 250 2 1700
    Nec ND-3540A DVD brenner 295
    Asus GeForce 6600GT 256MB GDDR3 Silencer 1749
    Corsair Twinx 1024MB DDR PC3200 1149
    Hauppauge WinTV PVR500MCE 1331
    Zalman Chipset Heatsink ZMNB47J 54
    Logitech diNovo Media Desktop 1799

Har forstått at viftene i LC16M lager litt lyd, derfor bytte med 2 papst vifter. Videre 2 harddisker i striping. Bytter vifta på hovedkort med Zalman.

Så hva sier dere?

Hilsen
    Pål :roll:

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke 500w strømforsyning til de komponentene du setter opp der. Kjøp noe mindre som bruker mindre strøm og utvikler mindre varme

Mht hovedkortet er det meget bra, bortsett fra EN vesentlig ting:
    Chipsettvifta bråker som et lite h§|vete. Men jeg ser du skal bytte den ut, så da er det ikke noe big deal. Bare merk at hvis ikke luftflyten i kabinettet er veldig god, blir heatsinken kjempevarm, og jeg vet ikke hva dette evt. kan gå ut over.

MHT harddisker er det VELDIG smart å ikke kjøre system og lagringsdisk på samme disk/array. Det kunne virke som at det var det du tenkte å gjøre, derfor skyter jeg det inn. Kjør en liten, stille og rask systemdisk, og større og tregere lagringsdisker etter behov, det er min definitive anbefaling. Og du vil takke meg etter at du har reinstallert første og andre gangen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt poeng, jeg tenkte ikke over de 500w, valgte den ut i fra en av flere tester jeg har lest. Som du/dere forstår har jeg prøvd å holde fokus på støy. I tillegg hadde jeg i utgangspunktet vurdert P4, men forstår at prescott utvikler enda mer varme, dermed hoppa jeg over til AMD som jeg ikke tror er noe særlig dårlige.

Er det noen PSU du vil anbefale.

Takker for tilbakemelding :-D

Pål

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et power som det står 500W på utvikler ikke automatisk mer varme enn ett som det står 350W på. MIST poweret har visstnok svært høy effektivitet, noe som betyr at den blir mindre varm. I et "normalt" oppsett går vifta så sakte rundt (den er temperaturstyrt) at du ikke kjenner hvilken vei lufta blåser. Poweret er stille og ser greit ut (eneste jeg har å utsette er at sleeves'a ikke går helt ut til kontaktene), og koster ikke skjorta. Anbefales av meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får du tak i
    Seasonic S12 330 (kommer snart)
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315651&cks=PRL
    Seasonic S12 430 (er inne)
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314765&cks=PRL

Seasonic har konsistent vært testvinner på www.silentpcreview.com testet mot det meste av PSU-er. Bl.a. har de en spesiell vifte-kontroller som sikrer lav støy ved lavt effektuttak sammenlignet med andre.

baretull:
    "..Et power som det står 500W på utvikler ikke automatisk mer varme enn ett som det står 350W på..."

Nei, men tester av effektivitet vs effekt på linken over viser at alle PSU-er har en sweetspot hvor effektiviteten er max. Ved 20W er effektiviteten veldig lav for de fleste forsyninger.... Dette viser at hvis du har valget mellom to helt like forsyninger der den ene er 300W og den andre 400W, så vil du sannsynligvis utvikle mer varme med den på 400W hvis du skal hente ut bare 200W...

En annen test gjort av samme side viste at selv store, kraftige oppsett ikke trekker mer enn 200W fra PSU...

Til trådstarter:
    Jeg har Zalman cnps 7000 Cu på min AMD og det funker helt fint. Om jeg skulle kjøpe en ny kjøler i dag så er ikke lengre Zalman første-valget. Til min intel maskin har jeg valgt XP120 med 120mm Papst vifte. Se tester på linken øverst.

Du kan få et Gigabyte gf6600GT passivt kjølt billigere enn alternativet ditt. Søk på prisguiden på www.hardware.no

Jeg har samme kabinett som deg og er veldig fornøyd. Skjermen er dog litt liten, og fjernkontrollen er irriterende når man bruker den som pil-tast. Husk på å ordne automatisk innlogging i windows siden fjernkontrollen ikke funker før du er inne i windows ;-)

Jeg vil ikke bytte mine kabinett-vifter. Jeg kjører den ene på 5V, og den andre software-styrt av speedfan (=som regel skrudd av). Fungerer veldig bra etter at jeg snudde PSU slik at den også trekker luft ut av kabinettet...

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nesten identisk med mitt tenkte oppsett det der, bortsett fra hdd og div kjøleekstrautstyr.. håper det blir bra iallefall!

men har et spm ang prosessoren.. har også bestillt AMD 3500+ , men mener den heter "Venice".. hva er isåfall forskjellen på denne og ''Winchester''? eller husker jeg bare feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.tomshardware.com/cpu/2005...le_amd_big.gif

Winchester er stepping D0 mens Venice er stepping E3 og E6. I praksis så har:
    Vencie SSE3-instruksjoner (kan være interessant for multimedia),

I praksis er ytelsesforskjellen minimal i de testene toms har gjennomført:
    Enkodingstid for Xvid-snutt (182MB):
    Venice 3500+ (2200/200 NF4 DDR400) 06:06
    Winchester 3500+ (2200/200 NF4 DDR400) 06:09
    til sammenligning:
    Toledo X2 4800+ (2x2400/200 NF4 DDR400) 03:40
    thunderbird 1400 (1400/133 NF2 DDR333) 11:19

Enkode en CD til Ogg-Vorbis (74min)
    Venice 3500+ (2200/200 NF4 DDR400) 03:37
    Winchester 3500+ (2200/200 NF4 DDR400) 03:37
    til sammenligning:
    A64 FX-57 (2800/200 NF4 DDR400) 02:51
    iP4 NW 2.0 (2000/100 i850 RD 800) 06:05

Forbehold om at andre audio/video-programmer kan utnytte SSE3 i større grad.

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså er 3500+ circa halvparten så rask som det kjappeste penger kan kjøpe på video. Og ca dobbelt så kjapp som treigeste sammenligning (tbird 1400 og p4 2 GHz)

mvh
    Knut

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo flott ut! Skulle gjærne hatt det der.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant, dette betyr at ved kjøp av venice så vil en på sikt kan komme bedre ut såfremt at audio/video software utnytter SSE3.

Prøver å se litt fremover også :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet viktig moment er at s939 først blir avløst neste år, og amd har lovt å støtte platformen ett år etter det igjen.

Det betyr at vi som har s939 sannsynligvis kan putte inn rimelige, kraftige dobbelt-kjerne prosessorer som avgir lite varme. Og dette på et tidspunkt da dobbeltkjerne forhåpentlig er bedre støttet i video-codecer etc.

mvh
    Knut Inge

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke greit å satse på et litt kraftigere skjermkort med ViVo, HDTV osv i en HTPC?

Hvis du kjører 2x GeForce 7800 GTX 512 MB GDDR i SLI-konfigurasjon blir det fart i sakene tenker jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Er det ikke greit å satse på et litt kraftigere skjermkort med ViVo, HDTV osv i en HTPC?

Hvis du kjører 2x GeForce 7800 GTX 512 MB GDDR i SLI-konfigurasjon blir det fart i sakene tenker jeg
    Nei, det synes jeg er helt bortkastet.

I følge skjemaene på nvidia så støtter gf6600gt alle purevideo-funksjonene i 1080 HD. Hva skal jeg da med mer ytelse i Quake?

gf6600GT fås også med passiv kjøling, noe jeg setter stor pris på.

større minne enn 128MB har vel også blitt tilbakevist av en post her på forumet som irrelevant for dagens htpc applikasjoner (vanskelig å spå hva fremtiden vil bringe).

Og du får vanlige 6600 med hdtv (altså analog komponent ut)

Til slutt så synes jeg at 200W+ og SLI er et ekstra "faremoment", spesielt brukt sammen med tv-utgang som jeg ikke ønsker å innføre i et allerede innfløkt oppsett.

mvh
    Knut

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bygger selvfølgelig med MCE som operativsystem?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MCE er langt fra det beste front-end media-pc løsningen jeg har prøvd. Langt fra billig er den heller, 1300 kr for et lite program...

Dersom du ikke direkte kjøper utstyr "godkjent" av Microsoft kan du banne på at ting heller ikke vil fungere. F.eks. er det kun Microsoft sin fjernkontroll som lar brukeren taste inn bokstaver med de numeriske tastene (!) Selve programmet er også delvis ustabilt og mangler en del funskjoner andre front-end media-pc programmer har (som værmeldinger, god web-radio støtte og rss). Eneste gode grunn til å velge MCE er i mine øyne NRK spotlight (all ære for den innsatsen NRK har gjort i sin løsning).

Dessuten er Windows Media Player tidenes kanskje dårligste dvd-avspiller. Og MCE støtter kun denne direkte. Ønsker en å bruke en annen avspilleren må en hoppe ut av hele programmet, og da blir hele meningen med et media-pc program borte.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette stemmer nok ikke helt. så lenge man har gitt systemet beskjed om at en annen dvdspiller skal benyttes vil systemet bruke den. som med mye annet er det tweaking og jobbing som må til for å få ting til. tviler vel ikke på at de mest ihuga entusiastene greier å få ting til enda bedre en MCE men vil man ha brukervennlighet som til og med mor i huset kan skjønne, så burde MCE være en selvfølge. det er jo også tross alt en full versjon XP i bunn, så man kan faktisk ha en highend HTPC del også. jeg skal i allefal bygge et media center og koble den sammen med xbox360.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MCE er ikke noe mer eller mindre brukervennlig enn andre front-end media-PC programmer. Har du noen usability-/brukbarhetstester som hevder noe annet?

Så lenge en må ut av MCE grensesnittet for å starte den andre dvd-spilleren, så er det en stor svakhet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig jeg missforstår men jeg fikk det inntrykket fra gorm, at når man har fortalt systemet at de forskjellige filtypene skal bruke det og det programmet så skjer dette automatisk når man trykker på filen i mce.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knuthin, prøvde å finne 6600gt med passive kjøling på www.hardware.no men kunne ikke finne noen. Har funnet en fra Giga-Byte på deres hjemmesider, men ikke i noen nettbutikker. Ser at forhandler i Norge er SMG som kun selger til forhandlere. Noen tips?

Ellers takker jeg for tips på cpu kjøler, Xp120 ser ut til å være meget bra saker og vil dermed bytte ut Zalman såfremt at ikke blir problemer i forbindelse med valgt hovedkort. Så hos Silentpreview at de hadde skrevet sjekk hovedkort.

Pål

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0