Ny HTPC - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30

Tråd: Ny HTPC

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    knutinh: kjekt med litt "formalisering" av det jeg har mistenkt lenge mht PSU.

sciroccio: 1300 for et "lite program" (re: MCE05)? Vet ikke hva du betaler for XP lisensene dine, men MCE er da også XP, og "burde" koste noe i samme gate i alle fall!

..og.. man må IKKE ut av MCE-grensesnittet for å starte ting. Bare legg til en snarvei på "more programs" menyen, og klikk på den. Kjører selv Theatertek i ny og ne, og dette er smertefritt. No offense, men du kan da ALDRI ha prøvd/satt deg inn i MCE? men kritisere er du flink til...

a|ex: dette med VIVO synes jeg (hvis man har plass) ikke hører hjemme på samme kort som skjermkortet. Hvorfor kjøpet et "kompromisskort" i steden for å kjøre separate ideelle komponenter? Ofte er jo VIVO-kvaliteten på et "kompromisskort" som f.eks. ATI All-in-wonder dårligere enn fex "gode" Tv-kort som Happauge sine dyrere....

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, det var jeg ikke klar over. Jeg har ikke noe særlig peiling på HTPC og skjermkort i det hele tatt så jeg bare slang ut den kommentaren for å sjekke responsen Og nå lærte jeg noe også

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Nei, men tester av effektivitet vs effekt på linken over viser at alle PSU-er har en sweetspot hvor effektiviteten er max. Ved 20W er effektiviteten veldig lav for de fleste forsyninger.... Dette viser at hvis du har valget mellom to helt like forsyninger der den ene er 300W og den andre 400W, så vil du sannsynligvis utvikle mer varme med den på 400W hvis du skal hente ut bare 200W...
    Hvis den kurven er representativ for de fleste PSUer er jo den toppen særdeles liten da. Varierer mellom 80 og 82% fra 100 til 300W, det blir ikke mye forskjell i varme avgitt (det er for å tweake ut de siste mW). Derimot er det nok mye å hente på å kjøpe et power med generelt høy effektivitet. Hvis poweret man hadde tenkt å kjøpe ligger på 70% og man isteden finner et på 80% hjelper det en del, selv om man ikke ligger midt på sweetspoten.

Jeg finner ingen effektivitets-data på den Mist'en, og jeg er overbevist om at det finnes mange bedre på markedet i dag. Uansett er det et meget bra power. Jeg kommer trolig til å velge den Seasonic 330W'ern når jeg selv skal bygge, bare for å prøve noe nytt, billigere og kanskje bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, nok en gang opplever jeg at hardware ikke er 100% oppdatert.

Pål

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Hvis den kurven er representativ for de fleste PSUer er jo den toppen særdeles liten da. Varierer mellom 80 og 82% fra 100 til 300W, det blir ikke mye forskjell i varme avgitt (det er for å tweake ut de siste mW). Derimot er det nok mye å hente på å kjøpe et power med generelt høy effektivitet. Hvis poweret man hadde tenkt å kjøpe ligger på 70% og man isteden finner et på 80% hjelper det en del, selv om man ikke ligger midt på sweetspoten.
    Det har du helt rett i. Poenget mitt var vel heller at råd om "kjøp 500W psu, det vil du aldri angre på" som ofte dukker opp på slike forum må tas med en klype salt. En god, effektiv, lav-støy PSU med _nok_ effekt er vel hva de fleste hadde vært best tjent med. 500W forsyninger med 22 blå og gule blinkende leds i lilla eloksert aluminium og avtagbare kabler koster jo litt ekstra i seg selv som kanskje ikke alle er så veldig opptatt av :-)

Ut ifra tester så virker det på meg som om seasonic scorer veldig bra på punktene over. Dessverre er de ikke råbillige, og de har akkurat kommet inn til landet. Derfor har jeg installert billige NorthQ forsyniger i mine PCer. Ikke ideelt, menmen.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    sciroccio: 1300 for et "lite program" (re: MCE05)? Vet ikke hva du betaler for XP lisensene dine, men MCE er da også XP, og "burde" koste noe i samme gate i alle fall!
    Mange har gjerne en lissens på WinXP liggende fra før av, fem år etter at det ble lansert for første gang... Kan ikke se det helt store problemet med å slippe front-end programmet som en standard applikasjon (alle andre greier det jo), men ser store økonomiske fordeler ved å kun bundle det med en kopi av WinXP. I praksis betaler vi da 1300 kr for en middelmådig applikasjon..

..og.. man må IKKE ut av MCE-grensesnittet for å starte ting. Bare legg til en snarvei på "more programs" menyen, og klikk på den. Kjører selv Theatertek i ny og ne, og dette er smertefritt.
    "Flere programmer" menyen tar deg ut av MCE grensesnittet. Var du ikke klar over det?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    "Flere programmer" menyen tar deg ut av MCE grensesnittet. Var du ikke klar over det?
    Flisespikker dude Klart den gjør, rent teknisk, men opplevelsesmessig er det sømløst. Strengt tatt gjør jo alle Online Spotlight tjenestene m.m. dette også (de launcher Internet Explorer i fullscreen utgave). OPPLEVELSEN er cluet, man slipper å lukke MCE, klikke på et ikon med musa osv.

I praksis betaler vi da 1300 kr for en middelmådig applikasjon (...)
    Whatever, dude. Ingen som tvinger deg til å kjøre MCE05, men da synes jeg det er lite vits i å spre negative kommentarer her heller. Antar dette forumet er for hovedsakelig konstruktiv feedback

Mange har gjerne en lissens på WinXP liggende fra før av (...)
    "Mange" bygger også ofte en ny HTPC, og dermed trenger man en ekstra lisens om man vil kjøre det lovlig. Ser ikke hvorfor dette skal være noe stress, men igjen... man velger jo (heldigvis) selv

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig Knut. 330W poweret er jo relativt billig synes jeg, hvis det er høy kvalitet kan man jo sammenligne med 500(bilstereo)Watt no-name power, og når det i tillegg er svært effektivt og stille får man mye for pengene.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med "middelmådig applikasjon" til 1300kr - vil det si at hvis jeg kjøper med en slik "OEM"-utgave av XP når jeg skal bygge PC, så er det en DÅRLIGERE versjon enn den dyre fullversjonen?

Skal det ikke være akkurat samme bare at man slipper å betale så mye siden man kjøper det sammen med hardware?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Dette med "middelmådig applikasjon" til 1300kr - vil det si at hvis jeg kjøper med en slik "OEM"-utgave av XP når jeg skal bygge PC, så er det en DÅRLIGERE versjon enn den dyre fullversjonen?

Skal det ikke være akkurat samme bare at man slipper å betale så mye siden man kjøper det sammen med hardware?
    OEM versjonen av et program skal være akkurat den samme som retail versjonen ja. Eneste forskjellen er at en må kjøpe noe form for PC hardvare sammen med OEM versjonen, f.eks. en mus. MCE mener jeg kun er å få tak i som OEM versjon.

Med "middelmådig applikasjon" mente jeg ikke operativsystemet (som er WinXP PRO), men media-pc applikasjonen som er buntet med.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •