Finjustering av kanaler i MCE2005?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Finjustering av kanaler i MCE2005?

Har brukt MCE2005 i noen uker nå og er egentlig godt fornøyd, men enkelte av tv-kanalene gir ikke like godt bilde som tuneren i tven klarer. Er det noen mulighet til manuell finjustering av kanalene i MCE2005 eller er man låst til det programvaren mener er best resultat?

Er ikke sikker det hjelper, men kunne vært greit å kunne gå inn og selv forsøke å få løst problemet med støy og dårlig lyd på bl.a. NRK2 (savner Top Gear:-)).

TVkortet som sitter i maskinen er Hauppage PVR-500MCE om det har noen betydning.

Gøran

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du kan ikke fin-tune. Grunnen er slik jeg har forstått det at MCE leter gjennom en frekvenstabell basert på hvilke frekvenser det er gitt konsesjon på å sende de forskjellige kanalene i de forskjellige nettene. MCE søker ikke gjennom hele frekvensbåndet, kun de gjeldende frekvenser i Norge.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg forstår deg riktig så søker ikke MCE gjennom hele frekvensbåndet, men kun den delen av det som i fohold til lokasjon skal inneholde signaler. Dette er jo greit nok, men det er jo slik jeg ser det ingen garanti for optimalt bilde på min "boks".

Jeg har desverre ingen utdanning innen signalbehandling eller transmisjon (eller noe liknende), men tidligere erfaring med justering av tv, video og min gamle PVR (basert på Hauppage PVR-150) gjorde det helt klart at det til tider var behov for finjustering på det UPC nettet vi hadde den gangen. Vi har nå flyttet og desverre er det lokale kabelnettet der jeg bor i Ullensaker dårligere en det vi hadde, men jeg har fortsatt vanskelig med å akseptere at jeg i dag har helt greit resultat på f.eks NRK2 på to LCD TVer i huset men ikke er i stand til å unngå at lyden faller ut på MCE boksen min.

Jeg savner som sagt muligheten til å kunne justere manuelt, men slik jeg skjønner det er det i løsningen fra Microsoft opp til leverandøren av tv signalet å følge det MCE forventer i finne - ikke slik at tv tuneren kan justeres til best mulig bilde. Er sannelig ikke sikker på om det lokale antennelaget er klar for en runde med tilbakemelding på dette:-)

Gøran

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en annen mulighet til å mekke litt selv. Hvis du finner ut hvilken frekvens som faktisk fungerer, kan du bytte ut den opprinnelige frekvensen for kanalen med den som fungerer i fila MCETuningoverrides.xml under c:\windows\ehome. Høyreklikk filen og velg rediger, søk på Norway, finn frekvensen og juster den, og gjør konfigureringen av tv-signalet i MCE på nytt.

Denne framgangsmåten funket for den engelske versjonen av MCE før de norske tjenestene ble tilgjengelig. Da var nemlig frekvenstabellen i MCETuningoverrides.xml feil i forhold til de frekvensene som faktisk gjalt.

Men jeg er selvsagt enig med deg - det burde gå an å finjustere. Vi har jo mye dårlig kabel-tv her i landet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøran, kom du til noen løsning?
    Satt og fiklet med min maskin i går og opplevde forsåvidt det samme som deg - jeg fikk bedre bilde gjennom Hauppauges WinTV2000 enn MCE, nettopp pga finjusteringen i WinTV2000. Problemet nå er å finne ut hvilken frekvens det er som gir det beste bildet, slik at jeg kan redigere MCETuningoverrides. Noen som vet hvordan jeg kan lese av det i Hauppauge-programvaren?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått gjort noe mer med problemet enda.

Har desverre vært opptatt med småting som isolering av bod og annet forefallende arbeid. Gikk også tom for diskplass på filserveren min og måtte få inn et par disker til. Om noen hadde fortalt meg for et par år siden at jeg kom til å få for lite plass med 1.2TB diskplass på en filserver hadde jeg ledd:-)

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd Hauppauge Tweak Tool? Har ikke kortet selv og har derfor ingen erfaring med funksjonaliteten i programmet, men det kan i alle fall være verdt en sjekk uansett om en får finjustert kanalene i programmet eller ikke!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Har du prøvd Hauppauge Tweak Tool? Har ikke kortet selv og har derfor ingen erfaring med funksjonaliteten i programmet, men det kan i alle fall være verdt en sjekk uansett om en får finjustert kanalene i programmet eller ikke!

Veldig kjekk liten sak, men løser dessverre ikke biffen med finjustering av kanalinnstillingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tanker og erfaringer om emnet....

Jeg bygget min Media Center PC her for to uker siden ut i fra samme spesifikasjon som http://www.komplett.no/k/cl.asp?bn=10628 og (Media Center PC a20) med litt modifikasjoner. Til informasjon så høres denne ut som en jetmotor med "standard" viftene, så her må det virkelig litt vifte utskiftninger til skal det bli akseptabelt å ha den på i stua syntes nå jeg, høres ikke om tvn står på da vel å merke. Men har ikke gjort noe med det ennå, pga. at jeg evt. selger den dersom jeg ikke får bedre tv-signaler fra kabel tv anlegget.

Jeg investerte i en 149,- antenne forsterker fra http://www.clasohlson.no/ , oppnåde mindre forstyrrelser på TV Norge og TV 3. (Disse ble faktisk nesten veldig akseptable) (Dette uten å røre frekvense i MCETuningoverrides.xml) Mulig den andre antenne forsterkeren de hadde til 749,- ville gitt ennå bedre resultat? Mulig jeg tester ut den også, men da begynner dette å bli dyr morro :???:

Driver nå om dagen å endrer innstillingene i MCETuningoverrides.xml etter tips fra denne tråden, og det som frustrer meg mest er at man er nødt til å gå hele veien om "General" "Media Center Setup" sin "Setup TV Signal" for å sjekke om frekvens endringen ga noe bedre resultat. Dette er virkelig den store tålmodighets prøven, dersom ingen andre har noen bedre forslag? På meg så virker det som dette er den eneste veien eller måten MCE leser inn instillingene fra MCETunningoverrides.xml filen på nytt. Stemmer det?

Har jo bra TV Signal på TVn så hvorfor skal ikke et TV-kort (Hauppauge PVR 500MCE) i en PC gi like godt resultat når man bruker samme frekvens osv? Er det håp for bedre / kraftigere tunere i TV-kortene i tiden fremover eller er media center pc et "katta i sekken" kjøp for oss med "normal" norsk kabel tv signal dersom man øsnker full glede av opptaksmulighetene uten snø på?

Ut i fra std. frekvensene i xml filen som forresten samsvarer 100% med kanal/frekvens oversikten lastet ned fra Canal Digital så syntes jeg foreløpig at den manuelle frekvens justeringen har lite for seg. Jeg syntes det er vanskelig å se evt. forbedringer dersom man ikke har samme bilde hver gang man stiller inn kanalen. Det virker som MCE selv prøver å fin justere litt selv, for hver gang man søker så hender det at frekvensen på disse "unknown" kanalene endrer seg litt opp / ned i forhold til hva som står i xml filen.

Vel, det var bare deilig å skrive litt etter mange timer med forsøk på å finetune kanalene uten større hell...

Så tips om bedre tv-kort eller løsninger for å få like bra signal igjennom MCE PCn som på TV mottas med STOR takk..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MCE søker KUN på frekvensene i denne filen når du kjører TV-setup-en, og tabellen er i samsvar med de frekvensene norske leverandører har konsesjon for å sende på. Hver gang du gjør en justering i denne filen, må du kjøre HELE setup-en på nytt.
    Det er mye dårlig kabel-TV i Norge - jeg mistenker at ganske mange leverandører serverer dårligere signaler enn det som er påkrevd i konsesjonsvilkårene. Kan jo være verdt å få målt signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gøran - hva er ditt generelle inntrykk av A20-maskina da?

Jeg skal kjøpe meg en ferdig MCE PC jeg også før jul, og har kikket på A20 bl.a. Jeg har et kabel-anlegg hvor signalene nok ikke er verdens beste, har du skjermbilde / videosnutt med opptak som forteller litt om kvalitet på opptaket via MCE?

MCE - er det mest for de med digital mottagning eller hva?

mvh Terje
    Råholt

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TheViking:
    Du blander meg sammen med Edvin, jeg har ikke bygd en kopi av A20 maskinen. Jeg har tatt innmaten fra min "gamle" PVR boks og satt inn ett nytt Hauppage PVR-500MCE tv-kort og installert MCE2005.

Av en eller annen grunn så har faktisk signalene på boksen min blitt bedre, og den siste uken har jeg fått lyd uten drop-out på NRK2. Om dette er et resultat av forbedringer på kabelanlegget er jeg ikke sikker på, men jeg vet det er flere en meg som har klaget til firmaet som har det tekniske ansvaret for kabelanlegget. Kan jo hende at noen har vært ute og justert litt:-)

Gøran

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •