Importere platesamlingen i hvilket format?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Importere platesamlingen i hvilket format?

Det siste året har jeg hatt min cd samling på knappe 100 plater, lagret i iTunes som AAC 192 kbps. Jeg har også vurdert å importere alle platene i et format som ikke komprimerer. Men hva burde jeg satse på her? Har Windows MediaCenter støtte for "AIFF"? Eller er det bare wma det dreier seg om?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på det samme. Nå som man får plenty harddisk plass for en overkommelig krone har jeg også lyst til å legge inn alt på nytt i en eller annen form for lossless format. Spørsmålet er hvilket. Jeg har tenkt å bruke vanlig XP Pro på HTPC'n jeg skal bygge, og ZoomPlayer. Vet ikke hva jeg skal bruke til å spille av musikk enda, men brukervennlighet/interface er av høyeste prioritet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å gjøre om til APE, og bruke EAC til å rippe med.
    Fordelen med APE er at det ikke har noe tap og halverer størrelsen i forhold til wav.
    Fordelen med EAC er at den har noe sikkerhetsekstraheringsgreier som kontrolerer lesefeil av CD plata under rippingen.

1: Instaler APE
    2: Legg inn EAC, sett det opp. For å bruke Ape i EAC trykker du EAC-> Komprimeringsinstillinger -> Ekstern komprimering
    -Huk av " Bruk eksernt program som komprimering"
    -Velg Monkey's Audio Lossless Omkoder
    -Skriv så inn "C:\Programfiler\Monkey's Audio\MAC.exe" (eller lignende) i feltet under

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å legge inn litt APE med EAC nå, knall-program! Finner meget raskt navn på sanger/album/artist fra nettet, liker også det at jeg kan velge hvordan den skal navngi filene og mappene de ligger i. Er bare litt usikker på noen av innstillingene enda.

Hvilke avspillingsprogram bruker forumets medlemmer til å spille av musikk på en HTPC? (hvis vi ser bort fra MCE)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Har begynt å legge inn litt APE med EAC nå, knall-program! Finner meget raskt navn på sanger/album/artist fra nettet, liker også det at jeg kan velge hvordan den skal navngi filene og mappene de ligger i. Er bare litt usikker på noen av innstillingene enda.

Hvilke avspillingsprogram bruker forumets medlemmer til å spille av musikk på en HTPC? (hvis vi ser bort fra MCE)
    Personlig bruker jeg samme kombinasjon som du nevner her. Bruker Foobar2000 som avspiller. Det er en gratis avspiller som er fleksibel og god. Ikke noe tull med skinn, visualisering og lignende. Krever også lite ressurser.

FLAC er forøvrig også en god lossless codec.

Edit: Personlig ville jeg ikke brukt wma, da dette ikke er spesielt kompatibelt med andre avspillere. Dessuten vil du får problemer dersom du vil kovertere dem til et annet format senere. Med APE er dette ikke noe problem (bortsett fra at alle tags forsvinner om du går innom wav). Personlig bruker jeg ikke tags i det hele tatt.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Ikke sikker

Har innstallert alle programmene, men begynner å bli usikker på allt dette.
    EAC er etter mine øyne et kjempefint program, men når du lager en mappe med alle sangen fra en CD kommer kun sangens tittel på ikonet for sangen, skulle ønske også gruppen kom der, har jeg gjort noe feil???
    APE filer spiller med mye lavere bitrate enn sanger spillt fra EAC. Prøvde en sang og på EAC spiller den selvfølgelig med 1411kbps mens med APE spillt den med 782kbps og da mister vell man noe?? programmer heter jo losslesset, noe som alle kan oversette. Hva mister man.
    Har brukt Bruker Foobar2000 som anbefalt.
    Jeg er ikke intressert i å miste noe informasjon, hvis jeg skal lage meg en HD bank med musikk, skal ingen ting renskes vekk.
    Når man overfører fra EAC til Bruker Foobar2000 kommer bare tittelen på sangen opp mens når man overfører APE fil kommer allt opp, har jeg gjort noe feil.??
    Noen innspill???

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At noe komprimeres betyr ikke nødvendigvis at informasjon går tapt! Tenk deg hva som hadde skjedd hvis dataprogrammer mistet noen bits her og der hvis de ble pakket med winrar

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    EAC er etter mine øyne et kjempefint program, men når du lager en mappe med alle sangen fra en CD kommer kun sangens tittel på ikonet for sangen, skulle ønske også gruppen kom der, har jeg gjort noe feil???
    Nei, du har ikke gjort noe feil. Under settings (eller hva det nå heter) kan du velge hvordan filene skal navngis. Der kan du også velge om det skal legges på tags. Personlig navngir jeg all min musikk slik: Artist - Album - Sang nummer - Sang tittel.

APE filer spiller med mye lavere bitrate enn sanger spillt fra EAC. Prøvde en sang og på EAC spiller den selvfølgelig med 1411kbps mens med APE spillt den med 782kbps og da mister vell man noe?? programmer heter jo losslesset, noe som alle kan oversette. Hva mister man.
    Man mister ikke noe. Den komprimerer så mye så mulig, uten å fjerne noe informasjon. Et illustrerende eksempel: AAABBBCDAA (ti bokstaver) = 3A3BCD2A (det samme, men med 8 bokstaver).

Når man overfører fra EAC til Bruker Foobar2000 kommer bare tittelen på sangen opp mens når man overfører APE fil kommer allt opp, har jeg gjort noe feil.?? Noen innspill???
    Du kan velge tags i EAC. Problemer er når du konverterer filer som inneholder tags. WAV formatet støtter nemlig ikke tags. Dessuten finnes det forskjellige versjoner av ID3 tags, men også APE sine egne tags. Det er godt mulig at du mister noe av denne informasjonen i konverteringsprosessen. Personlig fikk jeg problemer med at tag informasjonen ble for lang fordi de mest kompatible tag'ene ikke støtter mer enn 32 bokstaver. Alt i alt var det meget frustrerende, så jeg valgte å ikke bruke tags i det hele tatt. Jeg bruker kun filnavn. Dette fungerer greit med f.eks. Foobar, men mange programmer, spesielt ting som Itunes og forskjellige Media Center programmer er avhengige av tag, hvis ikke blir det bare rot!

Jeg skulle ønske det fantes et tag system der all informasjonen (artis, låt, sjanger, etc) lå en en egen fil, men det vet jeg ikke om finnes. Noen som vet??

Newcomer Antonionion sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

WavPack

Når det gjelder lossless formater så finnes det flere gode alternativer til APE og FLAC. Selv bruker jeg WavPack (www.wavpack.com), som er blitt mer og mer populær i det siste. Her er en oppskrift på hvordan man bruker EAC til å rippe til WavPack format (.wv):

http://wiki.hydrogenaudio.org/index....AC_and_WavPack

WavPack filer kan spilles med f.eks. Foobar2000 eller Winamp, som begge har muligheter for "bit perfect" output til forsterker via ASIO eller kernel streaming (krever et lydkort som støtter dette). Jeg bruker Foobar2000 med ASIO output, det gir en fin placebo-følelse av bedre lyd.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Takker for hjelpen

Har tenkt å forsette med å teste en stund for å finne ut om dette er noe for meg. Men takker for hjelpen så langt, fikk rettet dette med artister etc, ble veldig bra. Nå roter jeg med å finne ut hva tags er, ingen kløpper på data?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonionion
    Jeg bruker Foobar2000 med ASIO output, det gir en fin placebo-følelse av bedre lyd
    That's the spirit

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Har jeg mistet noe

Dersom du brenner de ut som data cd mister du ikke informasjon, kun dersom du brenner det ut som cd, har iallefall prøvd dette nå på Neroburner. Problemet er at data cdene ikke spilles på alle cd spillere men de leses iallefall på datamaskinen med tekst.
    Om man skal brenne en cd for å spille er det ikke teksten på cd spilleren som er av interesse???
    Men dette viste du vell.
    Ha en forsatt god jul

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Nei, du har ikke gjort noe feil. Under settings (eller hva det nå heter) kan du velge hvordan filene skal navngis. Der kan du også velge om det skal legges på tags. Personlig navngir jeg all min musikk slik: Artist - Album - Sang nummer - Sang tittel.

Man mister ikke noe. Den komprimerer så mye så mulig, uten å fjerne noe informasjon. Et illustrerende eksempel: AAABBBCDAA (ti bokstaver) = 3A3BCD2A (det samme, men med 8 bokstaver).

Du kan velge tags i EAC. Problemer er når du konverterer filer som inneholder tags. WAV formatet støtter nemlig ikke tags. Dessuten finnes det forskjellige versjoner av ID3 tags, men også APE sine egne tags. Det er godt mulig at du mister noe av denne informasjonen i konverteringsprosessen. Personlig fikk jeg problemer med at tag informasjonen ble for lang fordi de mest kompatible tag'ene ikke støtter mer enn 32 bokstaver. Alt i alt var det meget frustrerende, så jeg valgte å ikke bruke tags i det hele tatt. Jeg bruker kun filnavn. Dette fungerer greit med f.eks. Foobar, men mange programmer, spesielt ting som Itunes og forskjellige Media Center programmer er avhengige av tag, hvis ikke blir det bare rot!

Jeg skulle ønske det fantes et tag system der all informasjonen (artis, låt, sjanger, etc) lå en en egen fil, men det vet jeg ikke om finnes. Noen som vet??

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 250Gb Firewire disk har plass til over 300 plater og koster 1500 spenn, altså ingen grunn til å bruke lossy formater.

Importer som Wav eller AIF 16/44,1 til Itunes. Pass på at du har avslått "lydforbedrer" og EQ i Itunes.

Bruk en ASIO driver eller lignende profesjonell standard driver til lydkortet ditt.

Pass på at KOnverteren, hvis ekstern, er klokkemasteren i systemet.

Bedre blir det ikke.

Etter min erfaring er det INGENTING HØRBART å oppnå hva angår lydKVALITET, på ekstra lesning under ripping.

Det er heller ikke noe poeng i Lossless formater som FLAC etc. da plass er så godt som gratis, rippingen tar bare lengre tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Det er heller ikke noe poeng i Lossless formater som FLAC etc. da plass er så godt som gratis, rippingen tar bare lengre tid.
    Det viktigste vil alltid være så bra lyd som mulig, dette oppnår man både med wav og lossless formater. Alt annet (som f.eks tags) er valg som brukeren selv må finne ut hva han/hun ønsker. Personlig mener jeg muligheten til å ha tags gjør diverse lossless formater mer "brukervennlige" enn wav, men som sagt, det er opp til hver og en.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Det viktigste vil alltid være så bra lyd som mulig, dette oppnår man både med wav og lossless formater. Alt annet (som f.eks tags) er valg som brukeren selv må finne ut hva han/hun ønsker. Personlig mener jeg muligheten til å ha tags gjør diverse lossless formater mer "brukervennlige" enn wav, men som sagt, det er opp til hver og en.
    Wav i form av Broadcast Wav(bwav. profesjonell standard, 100% kompatibelt med vanlig Wav, og i de fleste programmer har overtatt for Wav) har ganske omfattende "headere" som inkluderer ISRC, Artist, Plate, etc. akkurat som Mp3/AAC/ etc. Til og med headere som
    engineer/producer/date of recording/studio/copyright etc. etc.

Itunes fungerer på akkurat samme måten med bwav/Wav/Aif som komprimerte filer i dette henseende.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil personlig anbefale FLAC + EAC, som jeg har hatt veldig god erfaring med. Jeg encoder i tillegg alle filene til MP3 (alt-preset medium) til iPod bruk. Det viktigste for meg er at FLAC (og mange andre lossless formater) verifiserer at integriteten er 100% (f.eks. om man har hatt diskhavari) og at det er identisk med den originale CD'en. Jeg har pr. i dag ca. 700 gig med FLAC som tilsvarer noe slikt som 1500 album (ca) i tillegg til de 1000+ albumene jeg tidligere har encodet til MP3. Tør ikke tenke på hvor mange timer dette har tatt, men kvaliteten er upåklagelig... Får til og med spillt av HDCD spor "korrekt" siden forsterkeren min støtter det (ofte er det CD spilleren som gis denne oppgaven...).

Det lønner seg å ta en titt her for masse bra info: http://www.hydrogenaudio.org/

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Eac

Jeg kommer til å gå for EAC uten lossless, er enig med at GB HDene er såpass billig at den plassen som jeg sparer kan jeg heller kjøpe, dessuten gir det meg stor frihet med å ha det slik. Ser at komplett nå kommer med 600GB HD ekstern, der skulle man få plass til endel (ca 1000 CD uten noen for for komprimering).
    Ha en forsatt god jul/nyttår.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Det lønner seg å ta en titt her for masse bra info: http://www.hydrogenaudio.org/
    Interessant link. Fant ut at FLAC og APE passer best for meg.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Eac

Har testet EAC nå, men er ikke fornøyd. Den legger alle filene ok, men mellom 0-20 første sekundene kommer det hørbart "knirk" noen ganger, spesiellt ved sang nummer en. Har prøvd å overføre med laveste hastighet (4X), men selv da er det ikke perfekt. Og det vi ta evigheter å oveføre 1000+++ CDer. Har selvfølgelig testet begge mine brennere (en intern og en ekstern via usb). Tatt nevnte CD og brent den (8X)ut og testet den, allt ok. Når jeg brente ut "rippen" fra hardisk hørte jeg også "knirken". EAC er installert ihenhold til EAC sammen med test av begge brennerene.
    Noen som har noe annet program (ikke lossless) kun programmer, synspunkter, eventuellt hva som er feil????

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du da har satt opp EAC rett. Det skal gi perfekt resultat med de fleste CD lesere. Jeg tviholder dog på mine Plextor 40x SCSI spillere for perfekt resultat hver gang.

Se litt mer på hydrogenaudio.org og på websiden til exactaudiocopy for info om hvordan du skal sette opp EAC til å lage perfekte kopier.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •