Jeg postet opprinnelig denne i CRT-forumet, men tror vel egentlig den passer like godt her...

Driver å eksperimenterer med forskjellige oppløsninger for å få bilde bra på min BarcoData 701s...

Først må jeg ha bekreftet at jeg har oppfattet riktig hva angår oppløsning på dvd-filmer...
min oppfattelse er:

-all info på dvd er lagret som 720x576 (PAL) eller 720x480 (NTSC)
filmen kan enten kodes i 4:3, eller i en anamorfic dvs vertikalt strukket versjon av 16:9

-når det brukes anamorfisk oppløsning som 1.85:1 eller 2.35:1, så vil disse være letterboxed. Dvs med en svart stripe, som faktisk ligger som info på filmen, over og under.

-på denne måten vil antall filmlinjer i en 1.85:1 dvd være 554 eller 553 og linjer i en 2.35:1 dvd være 436 (for pal)

har nå laget meg en maskering på lerret som er 16:9, dvs 1.7778:1
og en som er 2.35:1
Har prøvd litt med oppløsning 960x540, etter tips fra Alexander om at det fungerte bra på hans 701s...
Det har forsåvidt også fungert meget bra på min. Det beste jeg har brukt på den så langt...

Men, slik jeg har forstått det med hvordan info på dvd'ene er lagret, så er ikke dette teoretisk den beste oppløsningen å bruke?
Å bruke 1024x576 ville føre til at dataen eller evt skjermkortet slipper å skalere bildet horisontalt, og man vil dermed ikke miste noe informasjon, og man vil få mindre artifakter i bildet?

1024x576 skulle vel dessuten være en grei oppløsning på en 701s.
for PAL vel å merke...

Men, når man så skal se NTSC!
Da blir jo storyen en helt annen...?
der har jeg falt helt av... Hvilken oppløsning blir bra til dette?
854x480 skulle kanskje fungere?

Nå kunne jeg sikkert funnet masse info om dette på f.eks. avsforum, men det er et sånn hav av info, at det er fort gjort å bli feilinformert!
Det er helt sikkert flere som lurer på dette, så det hadde vært fint om noen kunne bekreftet hvordan det er...

Vil det som teoretisk er mest korrekt bli best, eller vil det i praksis ikke være helt slik?

Morten.