Lydløs PSU

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Lydløs PSU

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydløs PSU

Et nettbutikk har en Silentmaxx 350W PSU uten vifte. Den har en stor kjøleribbe isteden. Noen som har testet denne her på forumet? Noen som vet om den kan skaffes rimeligere fra utlandet? Denne kunne gjort underverker i HTPC'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare bytte ut vifta du har med en papst 12db? Eller om du er pengelens, koble om vifta så den går på 5 eller 7 volt i stedet for 12. Vifta vil da gå saktere, men kjøler mer enn nok med mindre pc`n står inne i et skap eller liknende da. Jeg kjører min på 5v, klarer knapt å høre den. Svart og rød fra vifta til svart og rød på drevkontakt.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke kjøp

Jeg har prøvd Silentmaxx og det er ikke noen god løsning. Det er riktig at det ikke finnes noen vifte og at det dermed blir lydløst, noe som var grunnen til at jeg hadde lyst til å prøve. Var skeptisk til den lille kjøleribben, men var villig til å prøve.

Skiftet ut den Enermax strømforsyningen som satt i HTPCen og startet opp med å titte litt på film. I maskinen fra før har det ikke vært noe annet enn viften i den gamle strømforsyningen, i tillegg til prosessorvift som har snurret av vifter. Etter ca 10 minutter kjente jeg på kabinettet og ble bekymret, etter 20 minutter var jeg redd og etter 45 minutter var det slutt.

Strømforsyningen avgir så mye varme at det måtte til noe alvorlig med vifter. For å gjøre en lang historie kort, jeg endte opp med 2 stk 80 mm og 2 stk 60 mm vifter i kabinettet før det var mulig å få varmeutviklingen under kontroll. Maskinen hørtes ut som en middels støvsuger og prosjektet ble terminert. Ut med Silentmaxx og alle viftene, tilbake med Enermax og nok en gang senket freden seg over stuen.

Dette er et produkt som ikke egner seg til noe som helst. Det eneste måtte være om du har behov for en liten varmeovn inne i kabinettet ditt:-)

Gøran

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hvis man monterer strømforsyningen på utsiden. Jeg har sett folk som gjør det, og det skal fungere greit. Men den bør monteres sånn at man slipper å forlenge selve AT-kontakten...

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ikke kjøp

Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Strømforsyningen avgir så mye varme at det måtte til noe alvorlig med vifter. For å gjøre en lang historie kort, jeg endte opp med 2 stk 80 mm og 2 stk 60 mm vifter i kabinettet før det var mulig å få varmeutviklingen under kontroll. Maskinen hørtes ut som en middels støvsuger og prosjektet ble terminert. Ut med Silentmaxx og alle viftene, tilbake med Enermax og nok en gang senket freden seg over stuen.

Dette er et produkt som ikke egner seg til noe som helst. Det eneste måtte være om du har behov for en liten varmeovn inne i kabinettet ditt:-)

Gøran
    Et produkt som dette er ikke avhengig av kjøleribber alene, sier seg selv. 350watt er halvveis til en god og varm ovn.

Det står jo på microplex sine sider:
    "Denne strømforsyningen har ingen støysvake vifter - den har ikke vifter i det hele tatt! Som erstatning for viftene er det montert en stor køleprofil som leder varmen ut av strømforsyningen.

At strømforsyningen er vifteløs betyr også at den ikke tar del i luftutskiftningen i kabinettet så kabinettvifter er i de fleste tilfelle påkrevd.

Kabinett med denne strømforsyningen må plasseres slik at kjøleribben lett kan avgi varmen."

Tror nok ikke produktet er ubrukelig om det brukes på riktig måte dog.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Står på mitt:-)

Jeg hører hva du sier, men jeg ser ikke poenget med produktet. Hensikten med å levere en strømforsyning som ikke har vifte(r) må jo være for å bli kvitt nok en støykilde i maskinen. Det er i alle fall slik jeg tolker teksten:

"Denne strømforsyningen har ingen støysvake vifter - den har ikke vifter i det hele tatt! Som erstatning for viftene er det montert en stor køleprofil som leder varmen ut av strømforsyningen."

Dette var også grunnen til at jeg hadde lyst til å prøve produktet. Jeg har heller ingen problemer med å skjønne at en vifte som tidligere har hjulpet til med sirkulasjon av luft i kabinettet blir borte. Det poengteres samtidig at det kan være nødvendig med vifter i kabinettet.

Selvfølgelig måtte jeg først prøve strømforsyningen uten ekstra vifter i kabinettet:-) Var spent på hvor mye varme de hadde klart å få bort gjennom kjøleribben, men hadde ingen stor tro på at det var nok.

Dette viste seg å stemme, uten at dette overasket meg. Det som skuffet meg, og som gjør at jeg mener produktet ikke har livets rett, er at antallet vifter og luftgjennomstrømning som må til for å få bort den varmen som utvikles av denne lydløse strømforsyningen gir et høyere støynivå enn en normal stillegående strømforsyning med en innebygd vifte.

Hva er poenget med å kjøpe en strømforsyning til en par tusen kroner, som trenger vifter for fem-seks hundre kroner i kabinettet, for å ende opp med et støynivå som er høyere enn utgangspunktet - en stillegående strømforsyning til en tredjedel av prisen som sørger for nok sirkulasjon i seg selv?

Det er godt mulig at andre kommer til en annen konklusjon, men jeg endte opp med å levere tilbake strømforsyningen. Om det er andre som har prøvd den og har gjort sine egne erfaringer som går på tvers av det jeg opplevde så vil jeg gjerne høre om det - jeg leter fortsatt etter muligheter for å kvitte meg med støykilder i HTPCen:-)

Men inntil videre så ser jeg ikke poenget med dette produktet. Utgangspunktet for mitt svar var en som lurte på om noen hadde testet denne strømforsyningen, og som funderte på å bruke den i en HTPC. Dette var akkurat det jeg lurte på også, og jeg så ingen grunn til å ikke dele mine erfaringer.

Om du mener jeg ikke har benyttet produktet på riktig måte, så ville jeg satt pris på om du kunne forklart meg hvordan det skal brukes. Om denne forklaringen inneholder noe som lyder omtrent som "sørg for å montere vifter nok til å få luftsirkulasjon nok til å få ned temperaturen" så vil jeg nok en gang vise til mitt spørsmål - hva er hensikten med dette produktet? Hvorfor fjerne en støykilde for så å måtte montere inn fire nye?

Det er mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig, men inntil noen har prøvd dette selv og kommet frem til en annen konklusjon på produktet står jeg på mitt:-)

Det er selvfølgelig mulig å gjøre som Mastiff foreslår, å montere denne "varmeovnen" utenfor kabinettet med de følger det får for forlengelse av strømkabler, noe som ikke var noen akseptabel løsning i mitt tilfelle. Det kan sikkert fungere for andre, men det var vel ikke det som var intensjonen med produktet fra leverandøren....?

Nei, skal det bli helt stille i stua må det helt andre løsninger til. Men det er et annet prosjekt som det jobbes med for tiden, som forhåpentligvis ender opp i den ultimate HTPC:-)

Gøran

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av sjokomelk
    Et produkt som dette er ikke avhengig av kjøleribber alene, sier seg selv. 350watt er halvveis til en god og varm ovn.
    Det høres nesten ut som du sier at PSUen avgir 350W, men det er naturligvis ikke tilfelle (antar du bare har formulert deg litt feil).
    Vi kan anta at en vanlig PC trekker 200 - 250W. Man bør forvente minst 80% virkningsgrad, da blir det ~40W avsatt som varme i PSU. Det er dog fremdeles en god del varme, tenk på f.eks en 40W lyspære.

Har selv en NoiseControl 300W i HTPC, den er meget stille. Men det ser ikke ut som Microplex har den lenger. De har bare en 400W til 2000kr.

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Sitat Opprinnelig postet av sjokomelk
    Det høres nesten ut som du sier at PSUen avgir 350W, men det er naturligvis ikke tilfelle (antar du bare har formulert deg litt feil).
    Vi kan anta at en vanlig PC trekker 200 - 250W. Man bør forvente minst 80% virkningsgrad, da blir det ~40W avsatt som varme i PSU. Det er dog fremdeles en god del varme, tenk på f.eks en 40W lyspære.

Har selv en NoiseControl 300W i HTPC, den er meget stille. Men det ser ikke ut som Microplex har den lenger. De har bare en 400W til 2000kr.
    Hehe formulerte meg noe klønete der ja.

Nå visste jeg ikke virkningsgraden, men vet at jo mer W i ps'et jo mer varme avgir de stort sett. Men det er kjekt å ha noen tall på dette, og jeg mener å ha hørt noen lignende tall tidligere.

Bare for også ha sagt det, så er jeg ikke helt uenig med Gøran, men synes nå alt ble svartmalt uten å se ting i et annet perspektiv. Som du er inne på så er det å ha vifter i kabinettet bare å flytte problemet. Størrelse på kabinett, metall det er laget av osv. Har man et stort kabinett kreves det flere vifter. Men man trenger ikke lage orkan inni kassa. Tror det stiller større krav til brukeren med å beregne hvordan luften skal gå i kassa.

Uansett, blir flisespikkeri dette, som sagt er ikke helt uenig med deg, for det er mange variabler som gjør et slikt produkt ubrukelig for folk flest.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør som meg. Sett inn en Papst 12 db vifte. Kjøp deg en fanmate og reduser hastigheten til minimum. Da har man en lydløs strømforsyning. Enermax bråker alt for mye i mine ører. (den kan høres)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

papst. En Åpenbaring for HTPC.

Som flere sier er papst en genial løsning for htpc. Ikke nok med at de faktisk har et veldig bredt produktspekter fra stillegående 60mm lavprofil vifter opp til 120mm vifter man knapt hører, men byggekvaliteten er også i toppklasse.

Som den eminente flymekanikeren sier er også elektrisk støy bedre skjermet, eller forsvinnende liten fra papst viftene. Hvilke tekniske egenskaper motorene i viftene har som gjør at de utvikler mindre elektronisk støy vet jeg ikke, men faktum er nå at de gjør så.

Jeg har også sett på den vifteløse modellen fra microplex, men ikke bestilt, da jeg er svært skeptisk til denne. I de fleste htpc kabinetter jeg har sett (som er bygget for å være htpc) så er det kun 60mm vifter ut av selve kabinettet (kabinettvifter). Det blir da nesten galskap å ikke ha en eller annen form for vifte i psu, da maskinvaren som er påkrevd for å bruke de beste filtrene utvikler en god del varme. P4+radeon f.eks.

Løsningen (den beste), etter min mening, blir da å modde en strømforsyning med f.eks 12dB papst vifter. Det som er litt dumt med htpc kabinetter er at det ofte ikke er laget hull for vifter inn. Da går man glipp av fordelen av overtrykk i kabinettet (teoretisk mere luft inn enn ut). Med bare vifter ut kan man risikere at htpc`en suger inn masse støv og hybelkaniner... :idea: som ikke er så bra.

Det beste er jo å ha f.eks en 120mm vifte på 7v til å dra luft inn gjennom et støvfilter, og så ha en 80mm 12dB vifte i psu for å dra luft ut. Da får man litt overtrykk, psuvifta får et greit arbeidstrykk ("medvind") og lufta (overskuddstrykket) går ut gjennom små hull i kabinettet i stedet for inn. De mest støysvake 120mm viftene til papst har et svært behagelig lydnivå. Selv om de kanskje gir like mange dB som en 80mm vifte, så har støyen en lavere frekvens som ikke er så irriterende, og koblet til på 7V så hører man neppe en slik vifte.

DrErling

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •