styring av receiver via HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

styring av receiver via HTPC

Heisann.
    Er veldig ny når det gjelder HTPC. Samtidig må jeg si at det frister veldig å få satt igang et slikt prosjekt. Det jeg blant annet lurer på er hvordan man styrer hjemmekinoforsterkeren via HTPC'en. Har tenkt til å bruke en PDA(netremote) som fjernkontroll til HTPC, men så er det da spørsmål om styring av både forsterker og egentlig også projektor for å få full automatisering.
    HTPC'en skal stå i et annet rom så da trengs det vel kanskje RF signaler som blir konvertert til IR eller noe slikt?

Tips og linker til hvor jeg kan lese mer om dette, gjerne trinn for trinn guider. Etter hva jeg ser har ikke Mastiff kommet med trinn for trinn på netremote og girder enda.

mvh
    Per Thomas

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har ikke nok detaljkunnskap rundt dette, driver og lærer meg det selv...

Jeg kjører MCE, og forsøker å få fjernkontroll-mottakeren (som jo har 2xIR-øyer) til å sende data til forsterkeren v.hj.a. Girder.

Men anyway...

Den mere generelle utstyrslisten blir omtrent slik:

- Girder (eller tilsvarende)
    - IR-sender (f.eks. TIRA) som du må kunne plassere foran forsterker (eller bruke Ir-øye)
    - Noe som kan sende impulser til Girder (pda med netremote, "pc-fjernkontroll" (f.eks. MCE sin, ATI, Logitech m.fl), Sony-ericsson mobil m.fl.)
    - Masse tid, evt. bra konkrete Girder-tips (Mastiff...? )

Siden pc'en skal stå i et annet rom enn utstyret som skal styres, trenger du utstyr som mottar IR, konverterer til RF (eller tilsvarende), og sender IR ut igjen. Jeg bruker en IR-mottaker/sender fra Clas Ohlson (med ekstra påkoblebart ir-øye til dette pr. i dag (for å få IR gjennom en vegg), og det fungerer utmerket. Jeg vet det er flere leverandører som har dette, men har ikke funnet noen konkrete webshopper...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takker for info. ser litt lysere ut nå må jeg innrømme. Blir ofte slik at når man leser mye om en ting ser man plutselig ikke skogen for bare trær:-)

takker for svar.

mvh
    PT

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med rs232 og programmerte kommandoer som benyttes i automasjonsutstyr? (kun en tanke, har aldri prøvd) Mastiff vet kanskje noe om dette?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker rs232 i mellom PC'en og projektoren (BenQ 7800) min. Dette fungerer veldig bra.
    For de som ikke viste det, kan man med rs232 styre enheter med via seriellporten på PC'en.
    Det du trenger er girder med seriel plugin, og en kabelstubb i mellom seriellporten på PC'en inn på Reciveren. (denne kan du lage selv, av f'eks en ISDN, CAT 5 kabel el.)

Det enkleste alternativet er å kjøpe en Tira. Dette er en IR motager til PC som også kan sende. Jeg har en slik en som styrer reciveren min.
    Ulempen med den er bla at du ikke får tilgang til alle funksjoner på reciveren, og at det hender noen ganger at signalet ikke kommer fram (viss noe er i veien, eller at den blir forstyrret av en annen fjernkontroll)

Det beste er rs232. Her får du som regel styring over alt som er på reciveren din. F.eks reciveren min (Pioneer) kan styres med rs232 (men jeg har ikke fått somlet meg til å få laget kabelen som trengs). Her kan jeg f.eks sette volum til eksakt "-15" viss jeg vil.
    Utenom presis styring, har den også fordelen med at reciveren gir tilbakemelding på alt som skjer. Dvs at PC'en hele tida veit hva som er kilde inn, lydstyrke etc. Den gir også signal om at kommandoen kan bli utført, og blir gjort det.
    En annen fordel framfor tira'en, er at du er garantert at signalet kommer fram.

Viss det er noe mer du lurer på, så er det bare å spørre!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha takker og bukker Kåre da kanskje jeg bør gå for en seriell løsning. Har også Pioneer receiver samt Benq pe7700.

Hvis jeg forsto deg rett kan jeg altså se volumstyrken via PC skjermen eventuellt PDAen? Pluss også hvilken inngang som er aktivert så jeg slipper å måtte trykke i blinde?

Hvis så er tilfelle er jo dette akkurat hva jeg er ute etter:-)

takker så meget.

mvh
    PT

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kåre: Hvilke programmer trenger du for å styre en Pioneer forsterker over RS232? Kikket litt på Netremote, men hadde inntrykk av at en trengte å lage spesielle konfigurasjonsfiler for å få det til å fungere (noe som så utrolig tungvindt ut).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Program til styring av rs232:
    Det jeg veit om er girder, sammen med seriell plugin. Ser ikke noen grunn til å bruke noen annen løsning enn den her, i og med at du som regel får de aller fleste programmer til å komunisere med girder. Du kan styre girder med f.eks kommandolinja (...\girder.exe -eventstring girderevent
    Etter som jeg skjønner kan vel netremote og girder kombineres, slik at de "snakker" sammen. Jeg har girder som en slags "kjerne", slik at den hele tiden veit om projektor er på osv. Det gør at det blir enklere å lage et brukervennig oppsett.
    Seriall plugin'et er slik at den kan sende komandoer, den kan ta i mot verdier i fra reciveren og lagre de som verdier, eller trigge kommandoer.
    Viss du ikke har brukt girder i fra før, kan det være en god del å sette seg inn i. Programmet kan kansje virke litt vansklig i starten, men etterhvert så blir det enklere å forstå. Mye er lært på en kveld.
    PS: Jeg bruker girder 3.3. Veit ikke hvordan dette fungerer med girder 4.

Du trenger også kommandoene til rs232 (Pioneer).
    Her finner du at viss du sender ?V<CR> til reciveren, vil du få svar tilbake med f.eks VOLXX<CR+LF> *1.
    Sender du 93VL<CR> vil lystryrken bli satt til +12.

Når det gjelder å se lydstyrke på PDA'en skulle jeg tro det skulle være fult mulig.
    Hvilken pioneer reciver har du? Jeg veit at mange nyere pioneer recivere har en standard DB9 kontakt bak på reciverne sine. Da søtter reciveren dette, og det er bare å kjøpe en ferdig kabel (denne koster ikke mange kroner). På reciveren min er det litt værre. Her er det 2 konakter (ligner på minijack greier) som er for inn og ut signal. Jeg meiner også at det skal gå ann å bruke rs232 på disse også, men jeg veit ikke hva slags kabel jeg skal bruke.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Jeg har en Pioneer AX3 og jeg mener å ha sett en com port bak på den ja, så da bør det vel bli plankekjøring:-)

Takker for mange fine tips.

pt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styring via rs232 kan gjøres fryktelig enkelt.

Om du setter rett standardinnstillinger til serial porten i enhetsbehandling som matcher utstyret du skal styre, så kan du styre via kommandolinje og batch scripts.

Eksempel for å skru på en Denon 3805 som er koblet til com1 porten på pc.
    echo PWON > com1

Da kan du enkelt lage script som automatiserer vanlige oppgaver.
    F.eks en DVD.bat som inneholder..
    ---

@echo off
    echo PWON > com1
    sleep 3
    echo SIDVD > com1
    echo MV10 > com1

----

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lett etter info om dette i et par uker nå, endelig et lys i tunellen

Jeg går med planer om å bygge en HTPC. For et mest mulig proft resultat skal den styre receiveren min via RS232 (ledningen vil ligge skjult på baksiden).

Er det lett å legge inn slike koder i Girder? Jeg har aldri brukt programmet før. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slike koder til Primare SPA21?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Har lett etter info om dette i et par uker nå, endelig et lys i tunellen

Jeg går med planer om å bygge en HTPC. For et mest mulig proft resultat skal den styre receiveren min via RS232 (ledningen vil ligge skjult på baksiden).

Er det lett å legge inn slike koder i Girder? Jeg har aldri brukt programmet før. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slike koder til Primare SPA21?
    Det å legge inn kodene i seg selv er enkelt.

Viss du sender en e-mail til produsent, så sender de kansje kodene til deg, viss du ikke finner de ute på internett.

Jeg har tegning på hvordan du skal koble ledningen (DB9 -> RJ11) (send PM med e-post adresse så kan jeg sende den)

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai ai, dette hørtes interessant ut. Er det noen som har en liste over receivere som kan styres via RS232 e.l.?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det var utrolig vanskelig å finne god dokumentasjon på Girder på hjemmesiden til produsenten. Fungerer Girder kun som et kommunikasjonsprogram mellom PC og reciever ol. eller kommer programmet også med et brukergrensesnitt? Kan jeg benytte Java til å lage mitt eget grensesnitt og sende kommandoer til reciveren min gjennom Girder i Java applikasjonen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Girder er i utgangspunktet kun et komunikasjonsprogram, som ikke har noe brukergrensesnitt. Har ikke peiling på JAVA, men du kan helt sikkert styre girder fra der med kommandolinje. ((...\girder.exe -eventstring girderevent).

For å lære seg dette bør du kansje begynne med kun girder. Det er ikke så fryktelig som det kansje ser ut i fra starten, og du vil absolutt få bruk for det i HTPC sammenheng.
    For å lære girder kan det lønne seg å ta en kveld og begynne her. Denne tar for seg det mest grunnleggende.

Så kan du laste ned Serial Port plugin (OBS: Du må være registert for å laste den ned). Dette er det som gjør at girder kan komunisere med seriellporten. Dokumentasjon ligger med det du laster ned.

Det finnes også et OSD menu plugin til girder. Det kan du bruke som et enkelt brukergrensesnitt.
    Jeg bruker Meedio som brukergrensesnitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kåre
    Viss du sender en e-mail til produsent, så sender de kansje kodene til deg, viss du ikke finner de ute på internett.
    Sendte mail, men de bare henviste til importøren. Skal ringe butikken i morgen og spørre.

DB9 -> RJ11? Jeg har vanlig seriellport på receiveren og PCen, kan jeg ikke bare bruke en vanlig nullmodemkabel (DB9F til DB9F) fra ClasOhlson?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    DB9 -> RJ11? Jeg har vanlig seriellport på receiveren og PCen, kan jeg ikke bare bruke en vanlig nullmodemkabel (DB9F til DB9F) fra ClasOhlson?
    Ja det kan du. Jeg inbilte meg at den hadde inngang til RJ11 kontak...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installerte demoversjonen av Girder 3.3 og serial plug-in saken. Koblet til RS232 kabelen til Pioneer AX10Ai forsterkeren min. Etter litt grubling og irritasjon samt lesing av "Girder for nybegynnere" guiden linket lenger opp var til slutt den eneste automatiseringen jeg fikk til å starte NotePad hver gang jeg skiftet inngang på forsterkeren min.. Finnes det en litt mer nybegynnerguide til den Serial saken?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kåre
    Ja det kan du. Jeg inbilte meg at den hadde inngang til RJ11 kontak...
    Det er en RJ45 kontakt der da, er ikke sikker på hvilken som skal brukes. Håper å få svar fra butikken i morgen

De nye sidene til Primare... Info om SPA21.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her laster jeg opp deler av oppsettet til projektoren min:

BenQ_rs232.rar

BenQ_rs232.gml: Selve oppsettet som du importer til Girder
    BenQ_7800.ini: Denne laster du inn gjennom fil->Oppsett...->Tilegsenheter. Dobbelklikk så på Generic Serial Support. Trykk import, velg så BenQ_7800.ini
    PE7800 and PE8700 RJ11 Pinout.doc: Viser hvordan man lager en kabel i fra PC til en BenQ 7800/8700.

Ta en titt på dette. Kansje det hjelper deg til å skjønne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •