Bygge meg HTPC, stikkord: billig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge meg HTPC, stikkord: billig!

Som overskrifta seier, skal eg bygge meg ein htpc. Denne skal kunne køyre 1080p glatt(He projektor som køyrer 720p native, men vil ha muligheita for 1080p om det nokon gong blir det). I utgangspunktet er eg ute etter å kjøpe mesteparten brukt, utanom kabinettet. Driv no og leiter rundt på forskjellige bruktsider, og ser då spesielt etter desse komponentane:
    CPU: Pentium 4 3.0ghz eller bedre el. AMD 3500+ eller bedre
    Hovedkort: Ikkje så store krava, muligens eg burde satse på PCI-E med ein gong
    Minne: 1 gb kvalitetsminne(eller meir)
    Harddisk: Satsar på ein SATA 200 gb i byrjinga, så kjøper eg nok ein eller to 400 gb når prisen på desse synk.
    Grafikkort: He i hovudsak sett meg ut at dette bør vere enten Geforce 6600(eller høgare) eller ATI x800(eller høgare). Krav er DVI.
    Lydkort: Dette kjøper eg muligens nytt. Må vere 7.1, og også godt i stereo.
    Kabinett: Krav: Stilfullt HTPC-kabinett. Eg likar minimalistisk stil. He sett litt på Antec overture(litt for mykje ting i front synest eg), Silverstone Lascala SST-LC11(heilt etter min smak, men dette er m-ATX, korleis er det å bygge HTPC i dette?)

Så det er starta denne tråden for er:
    -Veit nokon om komponentar som skal seljast billeg(som eg har nevnt)
    -Vil eit slik oppsett køyre 1080p glatt?
    -Andre tips?

Så om nokon kjedar seg like mykje som meg i kveld, blir eg veldig takknemleg om nokon vil hjelpe meg

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    -Vil eit slik oppsett køyre 1080p glatt?
    Jeg kjører P4 3.0 @ 3.45, 512 MB RAM og GF 6200, og WMVHD 1080p går fint.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som ett fornuftig valg. Jeg ville valgt ett hovedkort med PCI-E. Og ett 6600GT (eller bedre) for å kunne bruke PureVideo..

Brukt utstyr kan du finne her:
    http://www.bruktpc.no/kat.php?k=2

ellers kan det nevnes at shg.no stakk av med prisen som landets billigste webshop i hardware.no's undersøkelse for 3. kvartal.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jeg kjører P4 3.0 @ 3.45, 512 MB RAM og GF 6200, og WMVHD 1080p går fint.
    Ok, sammenligna berre med min bærbare, der er det faktisk hakking i bildet på 1080p(2ghz pentium m, 2 gig ram, geforce 6600mxm). Men tvilar for at eg kanskje he ein eller annan ulumsk prosess som bruker mykje ressursar.

poppiuz: Det der er vel samme bruktmarkeret som hardware? He sendt mail til ein del folk der inne, fått nokre gode tilbud

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Celeron M 360J (1.4ghz 1MB cache), den taklet hvert fall samtlige av 1080p testklippene jeg lastet ned. Med integrert skjermkort, 32mb delt grafikkminne.

Fikk s479 hk'et billig da (570kr), og cpu koster kun 700kr. Fordelen er at den kun bruker 21w på full load, så cpuvifta står som regel stille (tempregulert via bios).

Når det gjelder eventuelt ekstra skjermkort kan nok ATi x1300, x1600, x1800 seriene være et greit valg da de har hw assistert dekoding av wmv9 f.eks. Venter på x1300 skal komme til agp her.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    ...Jeg ville valgt ett hovedkort med PCI-E. Og ett 6600GT (eller bedre) for å kunne bruke PureVideo..
    ...
    GF6200 støtter også PureVideo. Billigere og bedre til HTPC skal man vel lete lenge etter...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    GF6200 støtter også PureVideo. Billigere og bedre til HTPC skal man vel lete lenge etter...
    6200 støtter delvis purevideo ja, men minste (billigste) nvidia kortet som støtter alle funksjonen til purevideo inkludert HD 3:2 pulldown deinterlacing er 6600GT.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    6200 støtter delvis purevideo ja, men minste (billigste) nvidia kortet som støtter alle funksjonen til purevideo inkludert HD 3:2 pulldown deinterlacing er 6600GT.
    Har du noe referanse til dette? Finner ikke 6200 (AGP) på nvidia sin overiskt (http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Har du noe referanse til dette? Finner ikke 6200 (AGP) på nvidia sin overiskt (http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html)
    Som du ser på den listen så er purevideo funksjonsstøtte lik mellom samme kort i AGP og PCIe. Det er dermed naturlig å anta at 6200 (AGP) har samme støtte som 6200 (PCIe) som er på listen. Andre faktorer som også taler for dette er at f.eks 6600, 6600LE, 6500 osv. ikke har full purevideo støtte. 6600gt er minste modell på listen som støtter alle funksjonene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •