Skjermkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Skjermkort

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjermkort

Har nå bestemt meg for ny htpc, og starter med skjermkort. Ser at GeForce er ett merke som er annbefalt, men hva er forskjellen mellom de? Om jeg ikke skal bruke de til spill, hvilken bør jeg da gå for? 6800 eller 7800 GTX f.eks?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finner jeg ikke nvidia linken med referanse, men Nvidia 6600gt (ikke normal 6600) har akkurat samme funksjonalitet som 7800gtx serien ved bruk av PureVideo til decoding. Inkludert 3:2 pulldown av 1080i mpeg streams. 6800 kortet bør du IKKE bruke. Dette har en kjent feil i hardware som gjør at du ikke får CPU avlastning i skjermkortet når du bruker PureVideo.

Som rendyrket HTPC skjermkort så er Nvidia 6600GT et bedre alternativ enn 7800gtx. (Pris og varmeutvikling/støynivå)

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Her er siden som viser hvilke skjermkort som støtter hva.

http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

P.S. Det ser ut som du har rett mht. hva som støttes av 6600GT. Så da var det bare å finne et vifteløst GT...

edit: Oi! De har oppdatert tabellen i det siste! bra...

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen over, ingen ved siden...
    Dette slår alt Helt lydløst er det også!

http://www.bfgtech.com/7800GTX_256_WC.html

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke akkurat det billigste heller..:-)

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det med HTPC å spillkort?, kjøp heller et billig skjermkort og ett Sigma Designs kort. Dette er et RENE 2D kort som vil garantert si hade til spillkorta når det gjelder ren bilde til noe annet enn pc skjermen

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke spill kort, skal kun brukes opp projektor og film

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GeForce har en stund nå vært foretrukket blant entusiastene, og med den nye Purevideo dekoderen ser GeForce leiren ut til å ha fått nok et godt argument for å velge kort fra nVidia fremfor andre konkurenter. Jeg har forstått det som at denne dekoderen må kjøpes utenom, men du kan laste den ned i trial versjon og teste den i 1 måned før du må kjøpe den. Jeg leste en test av GeForce 7800GTX mot ATI sitt nye RX1600 kort. GeForce kort med Purevideo dekoderen slo ATI kortet, men etter min mening ikke med klar margin, ATI var bedre på noe, selv om Geforce var litt bedre på det meste. Når GF6600GT har alle video egenskapene som et mye dyrere kort som GF7800GTX synes valget å være klart.

Men det som folk ikke synes å ta over seg er at vi snakker om gammel teknologi fra nVidia. Hardware støtten har vært der siden GeForce6x00, men det er altså først nå programvaren blir tilgjengelig. Testen mellom GeForce og ATI's RX var gammelt kort med "modne" drivere og (endelig) ny dekoder, mot ATI's aller nyeste kort med helt ferske drivere og uten ATI's kommende AVIVO teknologi. Når nVidia da tar seieren med så liten margin er jeg rett å slett ikke overbevist.

Så, skal du ha det beste i dag så velger du GF6600GT (med passiv kjøler om støynivået er viktig.) Link koster ca. 1900,-

Har du derimot lyst til å gamble litt, vil ikke et RX1300 med passiv kjøling koste deg mer enn ca. 900,- Link + en Link til.

Jeg hadde i dag gått for RX1300 for din bruk, om GF6600GT er marginalt bedre i dag, er det ihvertfall ikke verdt 1000,- ekstra, og når det kanskje er RX1300 som kommer til å være entusiastenes valg om et par måneders tid, når drivere og AVIVO er ordentlig på plass, så vil GF6600GT fremstå som et litt dårlig valg.

Men som alltid: Hvem vet hva fremtiden bringer?

Lykke til med valg og ny HTPC, ser deg i "Hvilken CPU skal jeg velge" tråden din senere.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He,he takk. Nei tror først kommer lydkort.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Hei!

Her er siden som viser hvilke skjermkort som støtter hva.

http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

P.S. Det ser ut som du har rett mht. hva som støttes av 6600GT. Så da var det bare å finne et vifteløst GT...

edit: Oi! De har oppdatert tabellen i det siste! bra...
    Må si jeg savner GF6200 (AGP) i den tabellen. Min erfaring er at også dette støtter PureVideo

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk en meget interessant tråd her for noen uker siden:
    http://avforum.no/forum/generell-htpc/25553-utf-rer-en-htpc-inverse-telecine-prossesering.html

Den går blant annet inn på om det er forskjell mellom 6600 og 7800. Konklusjonen er noe uklar, men den er som sagt interessant lesning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jer veit vertfall at x1800 serien i ATI skall støtte H.264 akserelasjon, videre skal 7800 serien til nVidia også støtte H.264 akserelasjon fra force ware 80 driverene og utover. Det eneste problemet med disse korta er at de bruker mye strøm, og dervor er varme og trenger vifter. Med midre du er villig til og bruke vann som kjølemiddel blir ikke de korta rolige (x1800 serien er også VELDIG vanskelig og anskaffe).

Pure Video er vel omtrent det samme som AVIVO, men det eneste kortet som støtter AVIVO som er tiljengelig nå er x1300 serien. Jeg er ikke sikker på om x1300 serien H.264 og om det har blit aktivet enda.

H.264 er vel det fromatet de kommer til og lagre BR og HD på i fremtiden, så jeg ville ha fat tak i et kort som har H.264 akserelasjon innebygget, Mener og ha lest noe om at ikke en gang en fx 59 klarer den jobben (en fx 59 er den kraftigste enkeltkjerne prosessoren på markedet i dag)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble x1300 på meg. Er snart i mål med innkjøpene mine..skal legge ut mer om det ett annet sted

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •