Duger denne til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Duger denne til HTPC

-Intel P4 D830
    -2048 Dual Channel DDR2 533Mhz
    -500GB SATA HDD (2*250GB 7200RPM)
    -Creative Labs Sound Blaster Audigy 2 ZS
    -256MB PCI nVIDA Geforce 6800

Har så og si null peiling på pc, men skal ha en som kan takle HD materiale.
    Skal kobles til 506xde via DVI eller strame via XBOX360..

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Dette ser bra ut, det.

Du skriver ikke så mye om valgt hovedkort, men du burde sjekke ut spesifikasjonslisten for Intel VIIV (husker ikke i farta, men krever visse chipsett osv). VIIV er en platformanbefaling alá Centrino for laptoper, men "gearet" mot hjemmeunderholdsnings-pc'er. Dette gir en del fordeler etterhvert, bl.a. rask oppstart av maskiner osv. Dette i sammenheng med en dual core CPU gir optimale muligheter mht HTPC.

Kjører du Nvidia PureVideo decoder sammen med skjermkortet ditt, får du en RÅ HD-dekoder løsning som vil aksellerere "alt" av materiale (både mpeg2 og 4) med filtre og det hele. Very nice.

Lykke til videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkort ja!!
    Er litt grønn her, Står ikke noen spesifikkasjoner her for hovedkortet tror jeg.

Er en helt ny DELL 9100 som er litt oppgradert, som jeg har fått et bra tilbud på dette.
    Prossesoren: 3.0Ghz 800Mhz FSB 2MB cache.

Skal betale ca 8k eks skjerm.
    Høres det greit ut?
    Følger også med:
    -DVD brenner 16xDVD+-RW-DL
    -DVD rom 16x
    -Gigabyte netverkskort
    -XP home
    -MS office
    -Norton int. security
    -minnekort leser

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Dell PC er ingen HTPC. Anbefaler heller å se på ferdige Media-PC alternativer fra f.eks komplett.no eller mpx.no.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg heller å gå på 7800GT. en del raskere, ikke så mye dyrere, nyere teknologi. ikke så varmt, bråker mindre og trekker mindre strøm

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    En Dell PC er ingen HTPC. Anbefaler heller å se på ferdige Media-PC alternativer fra f.eks komplett.no eller mpx.no.
    Med all mulig respekt Sciroccio, dette er vel en av de mest sneversynte kommentarene jeg har hørt på en stund!

Hva er DIN definisjon av HTPC, siden et MERKE "kommer i veien" for ellers utmerket innmat?

Og hva er så HTPC med ATI-skjermkortene komplett kjører? Slappe, kjipe kort uten HD-aksellerering og alt Hadde de enda valgt x1300, skulle jeg hatt LITT sympati

(P.S. er dette kun pga kabinettet (tower), får jeg vel skyte inn at det har mest å si HVOR pc'en skal stå... kabinettet på MIN HTPC ville du vel antagelig ikke definert som HTPC-kabinett, men innmaten derimot... og siden kabinettet står i HTPC-bod ved siden av stuen, har det jo ikke noe å si hva slags formfaktor det er!)

----

Trådstarter: Kan du velge 7800-kortet i steden for en minimal prisjustering, gjør det. Det gjør en MYE bedre jobb.

Ser at 9100-serien er byttet ut med 9150 nå, så får ikke sjekket hovedkort osv. selv. Men det er ikke SÅ farlig med VIIV altså, spesielt ikke om du får en bra deal på maskinvaren. Bare en "nice bonus"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med samme type innmat kjører en Dell PC med lavere ytelse enn en tilsvarende nettbutikk PC. Du får sjekke opp påstanden om du vil. Oppgraderingskostnadene trenger vi ikke snakke om.

Min definisjon av HTPC er vel som alle andres, at en skal kunne spille av en film med best mulig billedkvalitet. Jeg har likevel inntrykk av at de fleste krever noe mer og da er en ferdig oppsatt media-PC en veldig fin start. Prisen er ikke noe særlig mer og en får alt det en trenger av hardware inkl. fjernkontroll og tv-tuner.

Kompletts media-PC kommer for øvrig ferdig satt opp med et nVidia 6600 kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange svar.
    Denne pc`n skal ikke stå i stuen, men i et kontor ved siden av.
    Har tenkt på stue pc med WMC, men det blir ikke enda, så dette blir en slags kombi løsning.
    Vil jo i hovedsak bil brukt til håndtering av HD materiale og musikk.'
    Har desverre ikke noen mulighet til å velge noe annet hovedkort, da dette er en ferdig pakke, som jeg har fått gjennom jobben..

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med samme type innmat kjører en Dell PC med lavere ytelse enn en tilsvarende nettbutikk PC. Du får sjekke opp påstanden om du vil.
    '

Hei!
    Igjen, dette skulle jeg like å se deg dokumentere . Det er din påstand, og den står svært svakt om du ikke kan bekrefte den fra annet hold.. At JEG må sjekke den opp står vel også i et misforhold i forhold til hvem som faktisk fremsetter påstanden...?

Jeg er forøvrig ikke uenig i at en HTPC bør ha fjernkontroll osv, men dette kan da man kjøpe løst, både til Dell og andre maskiner? Mht tv-tuner inngår ikke dette i definisjonen på en HTPC, og er heller ikke innenfor spesifikasjonene og bruksområdet til trådstarter.

Jeg har likevel inntrykk av at de fleste krever noe mer
    "Noe mer" hva da? Dette er ikke informasjon som hjelper hverken trådstarter eller meg... Hva menes med "noe mer"? Det meste som gjør en HTPC er jo riktig oppsatt software, så lenge hardware'n klarer å drive det. Trådstarter spør jo utelukkende om hardware her... software'n får fikles til etterhvert, antar jeg. Det er slik man lærer

P.S. Jeg er ikke VELDIG vrang, bare opptatt av "kom med noe nyttig, eller ikke skriv noe" Litt i tråd med retningslinjene for forumet, vet du

P.P.S. Ser at Komplett har endret skjermkort på mediasenter-maskinene sine nå. Så bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke burde kalt d for en HTPC, vil jo bli brukt som en kominert kontor/media pc.
    De viktigste kriteriene er jo at den hånterer HD materiale og at den kan fungere som en server for XBOX360.
    Vil jo sansynligvis kjøpe en ren stue pc innen et års tid uansett.
    Hvor skaffer jeg Nvidia PureVideo decoder?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YS: you've got PM

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    geforce 6800 har en kjent bug i hardware som gir problemer med purevideo og wmv. Jeg ville heller gått for 6600GT eller 7800.

Jeg tror 256MB minne på skjermkort gir 0% ytelseforbedring for gf 6x i både spill og video sammenlignet med 128MB

Jeg tror 2GB ram gir null ytelsesforbedring for typisk "streamede" applikasjoner som media (audio/video). Sannsynligvis er 512MB nok med mindre du har veldig tung front-end.

Jeg er motstander av creative på alle mulige måter. I mine øyne har de en tendens til å lage håpløse løsninger. Dessuten gir de primært funksjonalitet for spill. Til htpc ville jeg sett på f.eks m-audio. Du kan få en utmerket 2-kanals løsning for 800,- eller 8-kanals for litt over 1000-lappen.

Ellers er det en fin (men varm) prosessor du har valgt deg ut. Jeg regner med at du har kjøling/viftestyring?

lykke til med prosjektet!

Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt er dette en ferdig opsatt pakke, som jeg er tilbudt gjennom jobben.
    Har desverre ikke noen mulighet til å velge andre komponenter.
    Begynner å bli litt i tvil nå?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "geforce 6800 har en kjent bug i hardware". Dette gjelder AGP-versjonen av 6600 osv - PCi-e har ikke dette problemet. Skjermkortet trenger mye arbeidsminne for å herje med HD-film, men det er ikke noe STOR big deal. Bedre med 128 mb rask ram enn 256 mb treg ram

YS: Bare ta maskinen, hvis du får den billig; den er fullt brukbar og har en god pris. Du kan alltids trikse og mikse med komponentene senere..

TROR du kunne fått tilsvarende/bedre maskin med løskomponenter, men så var det dette med garantier og bygging og sånt...

Ang. dette med Creative-kritikken her; til spill er creative best. Til dvd SKAL du kjøre digital utgang, dermed basta Og dermed er det ikke så viktig hva du kjører, innebygget lydkort osv er helt ok. Til og med Creative kan brukes Pass på at lydkortet har digital ut. Og har det ikke, kjøp ekstra senere

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    "geforce 6800 har en kjent bug i hardware". Dette gjelder AGP-versjonen av 6600 osv - PCi-e har ikke dette problemet.
    http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html
    Der er en tabell over støtte for purevideo i forskjellige nvidiakort. Her finner vi at:

PCI Express
    GeForce
    7800 GTX/7800 GT/6800 Ultra/GeForce/6800 GT/6800 LE/6600 GT
    Standard-Definition Content
    MPEG-2 Decode Acceleration Yes
    WMV9 Decode Acceleration Yes
    High-Quality Scaling Yes
    Spatial-Temporal De-Interlacing Yes
    Inverse Telecine Yes
    Bad Edit Correction Yes

High-Definition Content
    MPEG-2 Decode Acceleration Yes
    WMV9 Decode Acceleration Yes
    High-Quality Scaling Yes
    Spatial-Temporal De-Interlacing Yes

Resolution Independent
    Video Color Correction Yes
    Integrated TV Output Yes

6800/6800 XT har ikke "WMV9 Decode Acceleration" for SD eller HD
    6600/6600 LE/6150 har ikke "Spatial-Temporal De-Interlacing" for HD
    6500/6200 TC 256MB mangler "inverse telecine", "bad edit correction" og "Spatial-Temporal De-Interlacing" for HD
    6100 har bare basic purevideo

Altså indikerer informasjonen fra Nvidia at du tar feil, og samme problem eksisterer for PCI-x versjonen av 6800 og 6800XT som for AGP versjonene av alle 6800-modeller.

Skjermkortet trenger mye arbeidsminne for å herje med HD-film, men det er ikke noe STOR big deal. Bedre med 128 mb rask ram enn 256 mb treg ram
    Har du dokumentasjon eller erfaring på dette, eller er det bare noe du kaster ut i lufta? På spill har det lenge vært kjent at stort minne på middels gode grafikk-kort som regel gir null ytelsesforbedring. En full frame med 1080x1920 HD tar 8.3MB ved 32bpp. Det betyr at skjermkortet kan lagre 20 frames med video på 128 MB. Jeg forstår ikke hvilken prosessering som kan utnytte mer enn det, men er villig til å gi meg for harde fakta.

YS: Bare ta maskinen, hvis du får den billig; den er fullt brukbar og har en god pris. Du kan alltids trikse og mikse med komponentene senere..

TROR du kunne fått tilsvarende/bedre maskin med løskomponenter, men så var det dette med garantier og bygging og sånt...

Ang. dette med Creative-kritikken her; til spill er creative best. Til dvd SKAL du kjøre digital utgang, dermed basta Og dermed er det ikke så viktig hva du kjører, innebygget lydkort osv er helt ok. Til og med Creative kan brukes Pass på at lydkortet har digital ut. Og har det ikke, kjøp ekstra senere
    Jeg er fremdeles skeptisk til creative og det å slippe ut digital lyd uten å prosessere og resample. Hvis du bare skal bruke digital ut tror jeg dessuten at du kan få billigere kort en det du nevnte.

Ikke så enkelt med faste pakker...

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdigbyggede PCer fra nettbutikker som komplett, mpx, netshop, psdata ol. har tre års brukerstøtte (telefonsupport) og tre til fem års garanti på hele PCen. Om en ikke betaler flere tusen ekstra på bordet for Dell "gullsupport" (eller hva nå den heter) vil jeg påstå nettbutikkenes support er bedre enn Dell sin. Disse maskinene gir også samme skattelettelse i hht "hjemme-pc" tilbudet til staten som Dells PCer.

Påstanden om ytelse er ikke mine, men har vært heftig diskutert på nettet i åresvis. Bla. husker jeg godt Dell i en tidligere modell ble beskylt for å klokke ned skjermkortet fordi strømforskyningen ikke var solid nok til å takle full ytelse.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut Inge: Du har helt rett mht. spesifikasjoner på kortene, de støtter ulike ting. "Buggen" jeg refererte til var at dekoding ikke fungerte skikkelig tidligere på agp-kort (sjekk rundt på avsforum osv, så vil du finne masse innspill på det). Mangel på features er ikke bugs

Ang. dette med skjermkortminne har jeg ikke veldig mye tung dokumentasjon (kan sikker finne om jeg leter, men er sent på arbeidsdagen... ), annet enn at når skjermkortet behandler billedframes trenger den mellomlagring av dataene, akkurat som pc'en gjør det på andre data som skal behandles. Siden en frame "raw" kan ta 8-10 mb, skal det ikke mye prosessering og mellomlagring til før det begynner å doble og tredoble seg, og med noen frames i bufferen skulle man jo tro at det trengs litt plass. Ser at Nvidia sine kort i "toppklassen" mht purevideo-tabellen stort sett har 256 mb. De trenger det sikkert, men mer håndfast enn som så kan jeg dessverre ikke være. Da må jeg teste selv i så fall

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang bugg:
    6800 har mer kraft enn 6600GT. Følgelig skulle man anta at den hadde mer purevideo støtte enn 6600GT. I følge nvidia sin dokumentasjon har den ikke dette. Det har vært mye snakk om dette på www.avsforum.com og wnvnews.net .

Nvidia har hoppet litt frem og tilbake med hva som er støttet og hva som ikke er støttet i hardware og software. Jeg har konkludert med at 6800 har en feil i silikonen som gjør at wmv/(mpeg4?) akselerasjon ikke kan gjøres. Nvidia har derfor valgt å disable denne funksjonen i purevideo slik at brukerne må bruke software (CPU) ved avspilling av slike formater.

Ang minne:
    Som jeg sa så er 128MB tilsvarende 20 frames eller noe sånt i max HD oppløsning. Jeg kan ikke uttale meg om algoritmene til nvidia men jeg er nokså sikker på at ved software dekoding så bruker maskinen vanlig minne til buffring av data til prosessering. 20 frames er VELDIG mye, spesielt tatt i betraktning båndbredden man har til rådighet (man må jo bytte ut data for hver frame som er opptil 60ggr pr sekund).

Som du ser så har mitt gf 6600GT med 128MB ram samme funksjoner i tabellen. Altså taper jeg ingen funksjoner på å ha "lite" ram. Om jeg får mer eller mindre hakking/frame-tap er selfølgelig det vi diskuterer akkurat nå

mvh
    Knut

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og det er også det eneste rammen evt. vil gjøre, skaffe mindre hakking ved mye prosessering. Man får ikke flere funksjoner pga mer ram, det er både vi og nvidia enige om

Men om det trengs er en annen sak; når man kjører "pent" HD materiale trengs ikke så mye pynting, så da vil vel det meste ordne seg selv

Skal selv shoppe HTPC-oppgraderinger i løpet av neste 4 månedene, så da får vi se hva det blir...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om PureVideo utfører deinterlacing og scalering i GPU så forenkler dette båndebredde kravene betraktelig. AGP/PCIe og minne bussene skal da kun overføre det orginale bildet til skjermkortets internminne. Med f.eks. 1080i i YUV blir dette da 1920x1080xfps bytes i sekundet. Dvs. 24fps film blir ca. 48MB med data i sekundet, som er barnemat for hvilken som helts minnebrikke og AGP/PCIe bussen. Internminnet til skjermkortet trenger i teorien kun å måtte lagre et orginal bilde og et deinterlacet og scalert bilde i gangen for overføring til DAC/DVI. Om den buffrer flere bilder for ytelse skal jeg ikke uttale meg om, men 128MB minus desktop ++ burde alikevel være plenty.

Edit: Og i mitt tilfelle så stemmer dette også i praksis. Jeg måler 10-20% cpu forbruk og ser ingen antydning til ujevn avspilling med 1080i mpeg på mitt P4 3.2Ghz system med 6600GT 128MB og Purevideo.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •