Får ikke DD 5.1 lyd ut i MCE 2005 (ENG)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke DD 5.1 lyd ut i MCE 2005 (ENG)

Hei

Jeg sliter med å få 5.1 lyd ut fra MCE 2005 på min HTPC.
    Har nettopp reinstallert følgende:
    XP MCE 2005 med alle oppdateringer
    Grafikk og lyddriver Nvidia 6600GT og TerraTec Aureon 5.1
    NVIDIA Pure Video Dekoder
    Theatertek 2.11
    VLC

Jeg har satt lydkortet til å bruke Spdif
    Jeg har satt MCE til å bruke Spdif til Receiver
    Jeg har satt Theatertek og VLC til å bruke Spdif

I MCE får jeg bare stereolyd både på HD .ts filer og DVD film
    Det samme gjelder VLC.

I Theatertek virker det fint og jeg får 5.1 lyd både på .ts og DVD.

Noen som har noen tips?

Vil AC3 filter hjelpe?

Cyberdog

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det kanskje være versjonen av Pure Video Codec du har? Set tabeller på vedlagt bilde. (Se også på Nvidias sider).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem en gang, DD og DTS over SPDIF i andre applikasjoner, men kun to kanaler gjennom MCE. Det viste seg at PureVideo-plugin-en til MCE ikke fungerte skikkelig - lydalternativet i nVidia-innstillingene i MCE falt nemlig ut. Uansett hva jeg gjorde av avinstallering og reinstallering av PureVideo, så funket det ikke. Enden på visa var at jeg reinstallerte hele fordømte MCE med ferske drivere og PureVideo, og dermed var alt i gang.
    For min del oppstod problemet etter en god del eksperimentering og veksling mellom flere ulike MPEG-dekodere...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Hei

Jeg sliter med å få 5.1 lyd ut fra MCE 2005 på min HTPC.
    Har nettopp reinstallert følgende:
    XP MCE 2005 med alle oppdateringer
    Grafikk og lyddriver Nvidia 6600GT og TerraTec Aureon 5.1
    NVIDIA Pure Video Dekoder
    Theatertek 2.11
    VLC

Jeg har satt lydkortet til å bruke Spdif
    Jeg har satt MCE til å bruke Spdif til Receiver
    Jeg har satt Theatertek og VLC til å bruke Spdif

I MCE får jeg bare stereolyd både på HD .ts filer og DVD film
    Det samme gjelder VLC.

I Theatertek virker det fint og jeg får 5.1 lyd både på .ts og DVD.

Noen som har noen tips?

Vil AC3 filter hjelpe?

Cyberdog
    burde du ikke få tak i den nyeste utgaven av theatertek? den er kompatibel med mce. gorm bruker den uten problemer
    http://www.theatertek.com/Products/products.html
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Theatertek funker på Windows XP Media Center Edition, men er vel ikke noe mer kompatibel enn Excel er. Du kan ikke kjøre Theatertek gjennom MCE-brukergrensesnittet, men du kan starte det fra "Flere programmer" hvis du legger en snarvei til det der. Men Theatertek er en standalone applikasjon.

Jeg tør nesten å vedde på at problemet til trådstarter har med MCE-tillegget til PureVideo å gjøre. Siden han får DD/DTS gjennom Theatertek er driverinnstillingene til lydkortet riktige.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at Theatertek er en standalone aplikasjon og prøver ikke å bruke den fra MCE grensesnittet. Jeg nevnte bare TT siden DD 5.1 funker der

Det merkeligste er egentlig at DD5.1 ikke funker i VLC. Det synes jeg er det rare.

Jeg har ingen planer om å dekode DD 5.1, bare få passtrough til receiveren min. Jeg får lyd gjennom optisk kabel, men ikke 5.1 lyd. Så jeg går ut i fra at det må være en innstilling ett eller annet sted.

Reinnstallering av XP MCE gjorde ikke noe forskjell

Cyberdog

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket at Purevideo er satt til SPDIF-passtrough? Den viser kun oppsett panelet sitt mens den spiller, noe som er litt kjedelig.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg sett og den er satt til SPDIF ja.
    Skjønner ikke noe jeg

Kan være lydkortet som ikke er kompatibelt da... Er et el cheapo kort

Jeg har offisiellt gitt opp, hvis ingen har noen registry endringer eller noe jeg kan gjøre da.

C

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 100% MCE kompatibel HTPC med alle oppdateringer. Har samme problem med mitt integrerte SoundBlaster 7.1 24-Bit integrerte lydkort på mitt MSI hovedkort. Fant det ut da jeg kjørte DVE disken i dag....

MÅ jo være flere som opplever dette og som ikke reinstallerer MCE av den grunn. Ihvertfall ikke når den endelig fungerer på alt annet....

Våkn opp du som fant ut av dette i forrige uke ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører selv MCE 2005 på en "uorginal" maskin med noe innebygd lydkort jeg ikke tar navnet på akkurat nå. Bruker purevideo til å kjøre ac-3 og DTS direkte ut på SPDIF når jeg spiller .ts og DVD filmer. Fungerer helt fint. Jeg tipper problemet er en eller annen codec fra codec pack eller lignende som tar over og ikke direkte overfører. AC3filter f.eks går mye igjen i disse kit'ene.

Edit: Kanskje også verd en sjekk at SPDIF er aktiv i lydmikser panelet til lydkortet. Er noen lydkort som krever at du skrur på spdif delen selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PureVideo må settes til SPDIF i MCE-grensesnittet under innstillinger->DVD->lyd. Dette alternativet er kun der når en DVD spilles. Jeg har imidlertid opplevd at MCE tillegget til PureVideo slo seg helt vrang og nektet å vise disse innstillingene - reinstallerte alt da.

Lydkortdriver må også settes til SPDIF. Jeg har Audigy2 ZS. Der må jeg i tillegg krysse av for at det skal brukes ekstern dekoder, altså receiveren, i Audio HQ.

Hvis DD/DTS-passthroug via SPDIF funker i andre applikasjoner men ikke i MCE, kan jeg ikke skjønne annet enn at det er lydinnstillingene i PureVideos MCE-tillegg som spiller dere et puss. Når man spiller MPEG i minimert vindu, ser man også et nVidia-ikon nede på oppgavelinjen til høyre - der kan man gjøre flere PureVideo-innstillinger, blant annet noe mer trinnløse bildeinnstillinger enn inne i MCE.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TH
    PureVideo må settes til SPDIF i MCE-grensesnittet under innstillinger->DVD->lyd. Dette alternativet er kun der når en DVD spilles. Jeg har imidlertid opplevd at MCE tillegget til PureVideo slo seg helt vrang og nektet å vise disse innstillingene - reinstallerte alt da.

Lydkortdriver må også settes til SPDIF. Jeg har Audigy2 ZS. Der må jeg i tillegg krysse av for at det skal brukes ekstern dekoder, altså receiveren, i Audio HQ.

Hvis DD/DTS-passthroug via SPDIF funker i andre applikasjoner men ikke i MCE, kan jeg ikke skjønne annet enn at det er lydinnstillingene i PureVideos MCE-tillegg som spiller dere et puss. Når man spiller MPEG i minimert vindu, ser man også et nVidia-ikon nede på oppgavelinjen til høyre - der kan man gjøre flere PureVideo-innstillinger, blant annet noe mer trinnløse bildeinnstillinger enn inne i MCE.
    Har satt SPDIf i både MCE audio set up og ved å bruke det lille NVidia ikonet.
    lydkortdriverne er satt til spdif og spdif funker i Theatertek. Det funker ikke i VLC og heller ikke i WMP og MCE.

Jeg får lyd ut i alle via Spdif , men kun stereo i alle utenom Theatertek 2.11

Tror det må være en liten registrygreie ett eller annet sted...

JR: Godt at jeg ikke er alene om dette i alle fall

C

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert dumt spm; men du har satt opp creative-lydkortet til å sende 5.1 DIGITALT? Mener det var noe med speaker setup og valg der ifm. lydkortinnstillingene, hadde audigy 2 tidligere (nå bruker jeg integrert lydkort med spdif ut ). Kun stereo over digital out høres veldig ut som at signalet ikke sendes "rått" ut, men at det blir dekodet og sendes i stereo slik creative-kortet gjør med f.eks. EAX...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Sikkert dumt spm; men du har satt opp creative-lydkortet til å sende 5.1 DIGITALT? Mener det var noe med speaker setup og valg der ifm. lydkortinnstillingene, hadde audigy 2 tidligere (nå bruker jeg integrert lydkort med spdif ut ). Kun stereo over digital out høres veldig ut som at signalet ikke sendes "rått" ut, men at det blir dekodet og sendes i stereo slik creative-kortet gjør med f.eks. EAX...
    Jeg har ett TerraTek Aureon 5.1 PCI
    I kontrollpanelet for lydkortet må man sette opp riktig oppsett for å få spdif til å funke. Det har jeg gjort. Det funker i TheaterTek 2.11.

Det jeg mistenker kan være synderen er at man må sette stereo speakers på en menyside og så velge Spdif på en annen meny i kontrollpanelet til lyddriveren for å få denne i gang. Det kan være at Windows ett eller annet sted ikke skjønner dette. Men det er da merkelig at TheaterTek skjønner det. De skal jo begge bruke NVIDIA Pure Video.

C

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd den integrerte lyden på hovedkortet i stedet?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TH
    Har du prøvd den integrerte lyden på hovedkortet i stedet?
    Det har ikke spdif ut...
    Man må ha en ekstra dings som jeg ikke har funnet noe sted

C

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spørsmål, bruker per i dag optisk SPDIF ut på hovedkortet (ASUS-A8N Premium) men kan ikke justere volumet på SPDIF via PC'en.

Har et Audigy kort liggende som jeg tenkte jeg skulle teste, men kan ikke huske om jeg kunne justere volumet på SPDIF.. (driverissue eller hardware issue?)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Det jeg mistenker kan være synderen er at man må sette stereo speakers på en menyside og så velge Spdif på en annen meny i kontrollpanelet til lyddriveren for å få denne i gang. Det kan være at Windows ett eller annet sted ikke skjønner dette. Men det er da merkelig at TheaterTek skjønner det. De skal jo begge bruke NVIDIA Pure Video.
    I Windows setter du surroundlyd ved å gå inn i kontrollpanel -> Lyder og lydenheter og klikke på knappen Avansert. Kan være verdt et forsøk.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet ut litt mer av problemet men ingen løsning.

I theatertek brukes Aureon 5.1 Fun Wave altså Wave Out
    Altså Wave out. Bytter jeg derimot til Aureon 5.1 Fun Direct Sound som er det MCE og Mediaplayer bruker får jeg kun sterolyd i Theatertek også.
    Bytter jeg tilbake til Wave Out er det hyggelige blå lyset jeg lengter etter tilbake i receiveren...

Ringte produsentens supporttelefon uten at de forsto noe mer...

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat reinstallert Theatertek 2.2 og har fortsatt problemer med lyden, enkelte DVD`r funker med DTS og DD mens andre ikke gjør det ser at det er en feil med Nvidia kodeken men får ikke avinstallert denne, lyden der står på pro logic - innstillingene er reciver og spdif og ikke flere muligheter til å justere dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •