Styring av HTPC! Laptop eller PDA? (lang)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Styring av HTPC! Laptop eller PDA? (lang)

Sorry for den lange posten. Håper noen gidder å ta seg tid til å lese gjennom den!

Jeg har min HTPC stående i etasjen over selve hjemmekinonen, så jeg trenger en god måte å styre den på. Den skal også brukes til multiplayer spilling, surfing på internet og musikkavspilling. I utgangpsunktet skal dette kun være en styringsenhet/avlastingsmaskin, så behovet for lagringskapasitet er minimalt.

I tillegg til dette har jeg det som krav at jeg ikke skal måtte slå på projektor for å kunne bruke HTPC, så jeg trenger en eller annen form for skjerm.

For å gjøre det letter å forstå hvordan jeg tenker kan jeg si at jeg har funnet følgende løsningsalternativer, men i hovedsak trenger jeg hjelp til å se fordeler og ulemper mellom ALT 2 og 3.

ALT 1.
    Logitec DiNovo Keyboard (eneste trådløst som ser bra ut og har lang nok rekkevidde).
    17" LCD skjerm
    VGA splitter (for å dele signalet mellom PC monitor og stuemonitor).
    10 m. VGA kabel
    TOTALT ca. 4550.-

ALT 2.
    Laptop med Net Remote via WiFi.
    Maks 5000.-

ALT 3.
    PDA med WiFi,
    Maks 3000.-

ALT 4.
    Tablet pc.
    Min. 12000.-

Jeg vurderer alternativene slik:

ALT 1. er det dårligste. Masse penger på relativt lite fleksibelt oppsett.

ALT 2. Fleksibelt. Kan bruke laptop andre steder til tekstbehandling etc. (jeg er student) God stor skjerm, god til å surfe på nettet. Skikkelig keyboard.
    Velkjent oppsett med Windows XP. Til gjenngjeld er den stor og klumpete å ha i stuen, har dårlig batteritid, og tar lang tid å boote/vekke opp fra standby.

ALT 3. Fleksibel?, rask oppstart, men mangler keyboard/keyboard er ekstrautstyr! Dette gjør det mer tungvindt å surfe på nettet?
    Jeg har faktisk aldri brukt en PDA noensinne, så jeg har ikke forutsetninger til å vurdere den opp mot en laptop. Kom med synspunkter for og imot

ALT 4. Fleksibel. Krysning mellom PDA og laptop. Stor god skjerm, og godt keyboard. Elegant. Dessverre er de fryktelig dyre.

Så folkens...hvilket er det beste alternativet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt. 3 virker som det mest logiske. Ser ikke helt vitsen med en 12-13" skjerm for HTPC styring. Du trenger WIFI, Netremote og en eller annen form for IR Blaster om du skal bruke den til å starte tilleggsutstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, for svar.
    Mener du også at det lar seg greit gjøre å surfe på internet med en sånn PDA?
    Hva ellers kan jeg gjøre med en PDA enn å styre HTPC'en?

Hva er i så fall minimumsspeks'ene på en PDA som funker for meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge PDA'en har innebygget WIFI så kan du surfe på nett med den. Men det er jo selvsagt begrenset oppløsning og størrelse på disse sakene. Spesifasjonsmessig står det følgende på nettsidene til Netremote:

"Platform & Device Support
    NetRemote runs on most Pocket PC 2002 and 2003 devices using the Microsoft Windows Mobile OS. This includes popular handheld devices such as the HP iPaq and Dell Axim lines.
    "

En eller annen variant av iPaq ser dermed ut til å være det beste.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bernhard
    Mener du også at det lar seg greit gjøre å surfe på internet med en sånn PDA?
    Jeg har en Dell Axim X50v med VGA-skjerm, og jeg kan vel ikke med hånden på hjertet påstå at den er noe særlig å surfe med.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk folkens.
    Kan jeg oppsummere med at dersom jeg ønsker en gadget som primært er til kontroll av HTPC så er det billigst og best med en PDA, men dersom jeg også vil kunne ta den med på landet og skrive litt, eller surfe på internett i stuen uten å slå på projektor så er det best med en laptop?

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bernhard
    Takk folkens.
    Kan jeg oppsummere med at dersom jeg ønsker en gadget som primært er til kontroll av HTPC så er det billigst og best med en PDA, men dersom jeg også vil kunne ta den med på landet og skrive litt, eller surfe på internett i stuen uten å slå på projektor så er det best med en laptop?

Yes..kan vel si det sånn ja...men.....en PDA har en bruksområde til som ikke er nevnt her, GPS-navigasjon til bil...ganske handy synes jeg....bruker det hele tiden

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å nærme meg en konklusjon nå, men jeg har et siste spørsmål.

Er det mulig å benytte remote desktop fra en PDA?
    I tilfellet noe klikker på HTPC'en vil det være en fordel å kunne remote seg inn og fikse det fremfor å måtte gå opp en etasje!

Takker!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok et kjapt Googlesøk, og det ser ut til at det finnes: http://www.pdautilities.com/product.phtml?id=100

Dette var bare det første treffet, hvordan det funker og om det evt finnes bedre alternativer vet jeg ikke. Det var for øvrig fint at du tok dette opp, dette hadde jeg ikke tenkt på selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Dersom dette lar seg gjøre så vil fakttisk en PDA, evt. med keyboard, kunne utføre alt jeg behøver. Hvordan er prisnivået på software til PDA'er kontra software til PC?

I tillegg lurer jeg på hvordan dette med Windows Mobile fungerer. Er det sånn at man kan formatere og installere operativsystemet selv, eller er Hardware og OS tilpasset hverandre slik at man kun kan benytte det OS som fulgte med PDA'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bernard, hva ble valget ditt mht PDA?
    - type, OS, program for å koble til HTPC?
    Og ikke minst, fornøyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Symantec PC-Anywhere kan brukes på pda, og en kan da enkelt og greit fjernstyre sin pc fra alle steder der er nett.

Jeg er blitt helt avhengi av min pda, og jeg har enda ikke kommet så langt som å sitte den opp med net remote.

En pda kan brukes til mye, og kan kjapt nevne et par ting her:

-En avansert avtalebok, holder da orden på alt fra bursdager til når neste familiebesøk her.
    -Enkelt å greit å legge inn gjøre mål, kommer da opp en oversiktlig liste over hva som skal gjøres den aktuelle dagen.
    -Har alltid mine outlook kontakter med meg.
    -Bilnavigasjon med tomtom 6
    -Se filmer å høre musikk, eventuelt spille. Perfekt på reiser, venterom og alle andre tider en trenger noe å gjøre.
    -WLAN og skype, så har du skype i lomme hvor du enn er, eventuelt iptelefoni fra andre selskaper.

Dette er selvfølgelig bare en liten del av bruksområdet, og vil vel komme som en bonus for deg om det er net remote du egentlig vil ha.

Forresten, noen som har en enkel guide til net remote?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekk tråd dette! Du er ikke alene om å ønske pcen vekk fra stua/hjemmekinoen. Det kan være en befrielse å slippe å tenke på støy, dyrt kabinett (waf=dyrt) og størrelse.

Mastiff bruker jo NetRemote og pda så da regner jeg det som en god løsning, hehe.

Hvis du i tillegg installerer Girder på htpcen og gjerne Relè kort eller annet automasjonsutstyr i htpcen så er det uante ting du kan styre med den.

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •