Eksternt lydkort til musikk inn- og avspilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eksternt lydkort til musikk inn- og avspilling

Greetings,

Jeg gikk fra stasjonær til bærbar PC i sommer, og har lett etter et akseptabelt eksternt lydkort en liten stund. Hovedsakelig trenger jeg noe med optisk utgang, kortets viktigste funksjon blir musikkavspilling i stereo, og jeg bruker DACen i receiveren (Arcam AVR200).

Ettersom jeg har begynt å leke litt med musikkinnspilling (keyboards og theremin) hadde det også vært hendig å kunne benytte kortet til dette. MIDI inn er vel hendig med tanke på fleksibilitet? Jeg har to keyboards, begge med MIDI inn/ut i tillegg til innebygd synth, men jeg er ærlig talt ganske grønn på dette området. ops:

Videre bruker jeg en rimelig mikser fra Behringer, så en masse innganger på kortet er ikke noe krav.

Her i Japan er M-Audio og særlig Edirol endel billigere enn i Norge, og jeg har kikket litt på Edirol UA-25, som ser ut til å ha det jeg trenger, samt ikke minst en behagelig pris.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satser på at den som tier samtykker, og kjøper ett av de der. Antar jeg kan selge det igjen om det skulle vise seg å ikke passe å bra.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Sorry at jeg var sent ute; men det finnes mye bra fra M-audio du kan bruke. Hvis du senere skulle begynne å leke med Pro Tools, kjøp et av de på listen på Pro Tools sine sider.

f.eks. M-audio firewire 410 (eller Solo om du ikke vil ha midi).

Edirol UA-25 er forsåvidt fin, men litt få analoge inn/utganger kanskje? Du nevner synther og sånt, du vil antagelig ha et sted å plugge dem inn. Der er 410 mye bedre!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som sagt en mikser, så analoge innganger er egentlig ikke så viktig. Har kikket på 410, en kamerat av meg har den, det var igrunnen det som satte meg på tanken om å skaffe noe litt mer skikkelig enn en billig plastboks fra Terratec, men 410 koster tross alt dobbelt så mye som UA-25, uten å se ut til ha de helt store forskjellene (kan være bedre A/D/A, men det er vel litt vanskelig å kvantifisere), bortsett fra flere innganger og støtte for surround.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da endte jeg opp med å kjøpe den, var veldig fornøyd helt frem til nå. DACen er helt knall til musikkavspilling, men jeg prøvde nettopp og leke meg litt med et MIDI-keyboard via Fruityloops (som jeg forøvrig installerte for et kvarter siden, null erfaring med det), og det blir bare tull; hakking or ekko og det som verre er. Manualen til lydkort og keyboard er på litt tyngre japansk enn jeg er i stand til å lese...noen som har noen idé om hva som kan være galt?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Når du stiller inn programmet kan du som regel velge mellom DirectX/WDM (eller tilsvarende) og ASIO-drivere på lydinnstillingene.

VELG ASIO - da får du LANGT lavere responstid, og null hakking og bråk.

Gi gjerne tilbakemelding på om det var det som var problemet, eller evt. om det kan være noe annet.

Evt. send PM

Lykke til!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, takker og bukker, det løste problemet umiddelbart.

Leste litt på sidene til Edirol, der fikk jeg inntrykk av at IRQ var hovedkilden til slike problemer, og forslaget de hadde var "kjøp en PCMCIA USB-kontroller og håp det beste." Greit å ha forumet, det må jeg si. Nå vi først er igang, du vet ikke om et helt enkelt program for VST plugins, bare for å spille? Fruityloops, Cubase, Reason og videre er jo hovedsakelig for studioarbeid og produksjon, jeg er mer interessert i "live" bruk.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det du antageligvis trenger er et såkalt "VSTi host" program (evt. DXi host, om du kjører DXi baserte plugins).

For Vsti plugins kan du fex bruke SAVIhost:
    http://www.hitsquad.com/smm/programs/SAVIHost/

eller MiniHost:
    http://www.tobybear.de/p_minihost.html

for Dxi har jeg mindre peiling, men du kan jo søke litt rundt på www.hitsquad.com/ og se om du finner noe.

P.S. Om du finner noe bra som støtter både DXi og VSTi og som er enkelt å bruke, er jeg interessert i tips! PM meg gjerne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •