Yamaha Z9 dreper lydkort!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Yamaha Z9 dreper lydkort!!

Vel, noe teit overskrift, men så har skjedd og det er ikke tvil om at det er Z9'en som er synderen. Lydkortet er (var) et Audigy2 kort koblet med SPDIF (custom kabel). Testet først mot en Meridian 861, så Denon AVC-A1XV uten problemer. Satte i et nytt Audigy2 kort og testet at det ble detektert av Windows. Slår på Z9 og dermed tar lydkortet kvelden og Windows finner det ikke lengre! Noen med lignende erfaringer?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt fullstendig naturlig å fraskrive enhver mulighet for at det kunne være feil på lydkortet som nettopp ble satt inn. Recieveren til bare 40 000kr må definitivt være feilkilden.

Jeg er fullstendig enig med deg, det er ikke tvil om at Z9´en er skyldig!

Edit: For å gi en mulig løsning på problemet; Ta med lydkortet dit du kjøpte det og krev nytt, da dette i første omgang virker som ett deffekt lydkort. Hvis det samme skjer igjen tar du kontakt med Yamaha og forklarer situasjonen. Jeg er rimelig sikker på at Yamaha er serviceinnstilte nok til å ordne opp hvis det viser seg at ett av produktene deres i referanseklassen fra deres side, driver å ødelegger lydkort. :?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ble bare nysjerrig da jeg leste posten:

1. Hva vil "custom kabel" si?
    2. Du er sikker på at du ikke har noe brudd på ledningen eller tilsvarende som kan ha gitt lydkortet en "karamell"?

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre dette enda litt klarere så har jeg brukt samme kabel (som er hjemmelagd, men helt i orden), samme lydkort og HTPC på min Meridian 861 i laaaang tid. Så solgte jeg 861 og ville ha en "rimeligere" løsning inntil videre og prøvde først en Denon AVC-A1XV uten problemer, så prøvde jeg altså Z9'en og lydkortet tar kvelden. Jeg skaffer et nytt og det samme skjer igjen. Spar sarkastiske innlegg, jeg har elektronikk som fag og vet hva jeg driver med (tro det eller ei). Setter pris på innspill fra noen med erfaring på spenninger mellom coax inn/ut ganger eller lignende problemer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ikke noe du trenger å høre andres erfaringer rundt? Hvis receiveren din gir strøm ut på coax-inngangen, er det da bare å levere den til det lokale serviceverkstedet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snodig, som oftest er det jo motsatt slik at PC'en tar knekken på inngangs IC'er når du kobler dette sammen uten å ha slått av PC'en. Hvis jeg husker rett er det jordingen i PC'en som er årsaken i disse tilfellene?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Bjørn!

Var sarkasme-innspillet rettet til Jan A M eller meg?

Var det til meg, var det ikke meningen å være sarkastisk, prøvde bare å hjelpe. Beklager evt. misforståelser.

Ang. dette med å ha brukt kabelen på forsterkere osv, tenkte jeg det kunne være en mulighet for at det hadde skjedd noe med kabelen ETTER at den var brukt på de andre forsterkerne. Delvis derfor formuleringene.

Har du evt. målt kabelen og sett etter (som Gorm foreslår) om det går strøm på coax digital utgangen? Sjekk med multimeter e.l.

Gjør det det, er det jo ingen tvil om at det er forsterkern som er den store stygge... Og da lukter det jo reparasjon osv.

P.S. Anbefaler IKKE creative-lydkort uten "skikkelig" coax via phono utgang. De kablene er spooky, har tidligere brukt dem selv og fått litt "rare" resultater med digital ut (signalet falt ut osv, muligens pga. jordingsproblemer), jeg liker best "standard" plugger.

Eller enda bedre, kjøp lydkort med optisk utgang (i alle fall om du er redd for "karameller" og jording. Der er det ikke så mye som kan gå galt... ).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være noe jordingsproblemer som har gjort det. For å være på den sikre siden selv har jeg satt inn skilletrafo på coax tilkoblingen på S/PDIF'en. Kan jo være en ide

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjørn S.
    For å gjøre dette enda litt klarere så har jeg brukt samme kabel (som er hjemmelagd, men helt i orden), samme lydkort og HTPC på min Meridian 861 i laaaang tid. Så solgte jeg 861 og ville ha en "rimeligere" løsning inntil videre og prøvde først en Denon AVC-A1XV uten problemer, så prøvde jeg altså Z9'en og lydkortet tar kvelden. Jeg skaffer et nytt og det samme skjer igjen. Spar sarkastiske innlegg, jeg har elektronikk som fag og vet hva jeg driver med (tro det eller ei). Setter pris på innspill fra noen med erfaring på spenninger mellom coax inn/ut ganger eller lignende problemer.
    Hvis Z9´en alerede har tatt knekken på 2stk. lydkort, er det vel bare å kontakte Yamaha med engang. Jeg ville iallefall forsøkt å få noen erstatning for lydkortene hvis det virkelig er forsterkeren til 40 000kr som er problemet. Det er tross alt en jævlig dyr forsterker.

Og når det gjelder mitt "sarkastiske" innlegg, så virka det -utifra første post- som om du akurat hadde satt inn ett nytt kort og at det da var det kortet som hadde tatt kvelden, og ikke det forrige kortet også. Synes bare du hadde tatt en litt vel forhastet konklusjon, basert på den informasjonen du gå i første post.

Og det er iallefall ingen her som har satt spørsmålstegn ved dine elektronikkunskaper. :wink:

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målt og testet og snakket med Yamaha service tekniker uten å komme noe nærmere fenomenet. Jeg innrømmer at hadde jeg lest noen andres post om det samme hadde jeg vel også vært en smule skeptisk til påstanden. Nå skal jeg driste meg til å prøve en 3'dje gang, så får vi se, det var i hvert fall ikke noe galt med målingene på utgangene til Z9'en. Har jo som sagt brukt Audigy2'en ganske lenge uten problemer av noe slag og når to kort ryker etterhverandre blir man lettere oppgitt og Z9'en fikk skylda. Det kan tenkes at saken er mer kompleks enn som så. Nå skal jeg koble til optisk utgang fra kortet som er integrert på mobo'et. Får ikke DTS strøm ut da, derfor brukte jeg A2'en, men DD får vel duge til "mysteriet" er oppklart. Etter det tar jeg det "store steget" over til coax, mest for å se om ting spiller normalt.

Takker for alle innspill, flere hjerner jobber som regel bedre enn en (les- min:-))

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja, "løsningen" var å bruke det interne lydkortet på mobo'et, vet ikke hvorfor jeg trodde jeg ikke fikk DTS strøm ut der. Bruker for sikkerhetsskyld optisk tilkobling. Ting funker perfekt!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at du fant en løsning til slutt da. :wink:

PS: Også veldig bra at du tok deg tid til å poste hva løsningen ble, her. Mange som starter tråder uten å "fullføre" trådene sine. De får inn en haug med forslag som de skal prøve, så hører vi ikke mer, og det er litt kjedelig mange ganger. :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •