Crative X-fi virker lovende, true htpc nærmer seg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crative X-fi virker lovende, true htpc nærmer seg.

http://techreport.com/reviews/2005q4...i/index.x?pg=1

Snart trenger vi ikke receivere, eneste minus x-fi'en har er visst bass-management ifølge brukere av avsforum som har kortet.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk jeg holder meg til nVidia SoundStorm en stund til :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    http://techreport.com/reviews/2005q4...i/index.x?pg=1

Snart trenger vi ikke receivere, eneste minus x-fi'en har er visst bass-management ifølge brukere av avsforum som har kortet.
    Følger det med effekt forsterkere også, så man har noe å drive høytalerene med? ;-)

En Receiver er vel mer enn bare tall knusing i det digitale domene, jeg må også inrømme at jeg får litt frysninger når jeg ser et slikt kort sende ut analoge lyd signaler via div. 3.5mm jack plugger, fra en pc med svtichende strømforyning og er full av elektronikk som støyer på alle mulige måter.

Ellers så jo X-FI interesant ut, derom man bruker det riktig. ;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker? Neeei, det trenger man ikke, bare innbilning at det hjelper noe på lyden

USB eller ekstern enhet så slipper man "støyen" i kabinettet. Mitt pcmcia creative audigy 2zs notebook spiller bedre enn pioneer 575 dvd spiller og rotel rcd 971. Koster 900;-

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefint at lydkortene etterhvert støtter "skikkelig" dekoding av lyd. Dette er et skritt nærmere å bruke "ren" forsterker rett mot HTPC.

Simplifi har forsterker som sånn sett kan fungere fint i en slik miks:
    http://www.simplifidigital.com/simplifi_content.html

Eneste "issues" med "mainstream" lydkortene så langt:

1. Lydutganger med "skikkelige" phonoplugger for alle utganger mangler (noen av "proffkortene" som M-audio m.fl. har dette, men ikke Creative sine, ennå.)

2. Live enkoding av surroundformater, til bruk i spill osv. Dagens kort (X-fi m.fl.) støtter kun stereo via digital utgang når man bruker EAX surround. Dette er ikke noe problem hvis man likevel kjører analog ut fra lydkortet...

3. Støy fra interne komponenter (løses fint og greit med eksterne lydkort via USB eller firewire).

Ellers begynner dette å bli lovende, kjipt å bytte forsterker "hver gang" det kommer et nytt surroundformat (nå skjer ikke det så VELDIG ofte, men hvorfor være låst til gamle formater? ;-) )

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oui

Kom også over denne badboyen

http://www.diyaudio.com/forums/showt...threadid=63078

Skal ha dedikert kinorom/lydrom om et par år og vil da bygge en htpc. Linken over er svært inspirerende. Kan nesten ikke vente....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel heller si at Creative sliter litt. De selger nesten ikke lydkort lenger da de fleste onboard kort i dag holder en meget bra kvalitet. De kommer heller ikke inn i pro markedet fordi de sliter med PC konsument stempelet.

Har ikke tro på at et slikt kort skal kunne erstatte en receiver, det er nok en utopi.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmaboy: De fleste integrerte lydkort bruker prosessoren i mer eller mindre grad for å gjøre lyd-"ting"(så lenge vi ikke snakker spdif-ut da ). Creative-kortene (og konkurrentene) gjør ikke det. Du vil merke STOR ytelsesforskjell i spill osv. med et "skikkelig" lydkort kontra integrerte. Merk: Uttaler meg litt generelt nå, finnes sikkert noen hovedkort som har integrerte lydkort som ikke bruker CPU også. Ser bare at trenden er å få litt "assist" fra CPU, og da får den jo mindre "push" til å gjøre det DEN er god på osv...

Men tro ikke på det JEG sier, sjekk lydkorttester og legg spesielt merke til CPU forbruk. Les f.eks. på tomshardware.com og tilsvarende.

Igjen, til HTPC-bruk er det ikke viktig (med mindre du kjører surround-enkoding live, noe ikke en gang creative lydkortene gjør skikkelig ). Men til spill & sånt er det KJEMPEvesentlig!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del vil jeg kun mangle mulighet for å koble til flere videokilder til en boks for så å ha en kabel til projektor/tv.

Utopia? Ikke i det hele tatt, bare et spørsmål om preferanser. En reciever er plug'n'play mens en htpc har uendelige muligheter hvis en liker å fikle litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Igjen, til HTPC-bruk er det ikke viktig (med mindre du kjører surround-enkoding live, noe ikke en gang creative lydkortene gjør skikkelig ). Men til spill & sånt er det KJEMPEvesentlig!
    Helt til den dagen alle spill får digital lyd via SPDIF/Optisk. Tror nok de fleste lydfriker som også spiller sitter på egne receivere. De som ikke er dedikerte lydfriker men liker å spille klarer seg nok i massevis med et onboard 5.1 kort og et greit 5.1 set fra feks Logitech eller Creative.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.soundblaster.com/products...&product=14065

Vurderer ikke lyd for spill engang.
    Med f.eks denne i htpc koblet til effektforster(e) er man langt på vei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen det kommer et ordentlig lydkort med onboard dolby surround enkoding blir det noe mer å snakke om... Inntil det skjer holder jeg med til Soundstorm hovedkortet mitt!

Digitalt til en surroundforsterker ser jeg som den mest logiske koblingen ihvertfall.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •