Silverstone HTPC kabinett & kjøling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Silverstone HTPC kabinett & kjøling

Hei,

Jeg har bestilt et Silverstone LC16 kabinett, og har et par spørsmål ang kjøling hvis noen her skulle kjenne til dette:

- Hvilken PSU type mtp "vifte-retning" er egentlig best i dette kabinettet? Det tar jo vanlig ATX så burde vel ikke være noe problem egentlig.

Velger man en 120-140mm type med viften på siden vil jo dette bli delvis blokkert av "grillen" som sitter i kabinettet. Vil dette støye noe ekstra i praksis? (ref http://www.modthebox.com/review419_6.shtml nederste kommentarene)

Står i en review av LC18, som vel har ganske like mål som LC16 at: "The screw holes for the power supply are arranged so that most PSUs must be installed head down. This means that no warm air from inside the case should find its way into the power supply's air intake."

Har også vurdert en viftefri PSU, men tror dette rett og slett vil bli for varmt med den spec'en jeg har valgt.

- Neste spørsmål er CPU kjøling. Ser jo at Silverstone har en grill på høyresiden av kabinettet tiltenkt dette. Hvilken type CPU kjøling er da best, noe slikt? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310585&cks=SER (da gitt at det er plass til alt)

Ellers, noen tips til antall vifter i kabinettet totalt, og hvor disse bør fordeles? (Vurderer også et viftestyringssystem ala mCubed)

Sett på SilenX vifter (og PSU), og kommer nok til å legge litt kroner i å få det så stille som mulig i kabinettet..

Spec bestilt (foreløpig uten støydemping og PSU):

1,00 STK 307913 Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2
    8MB 7200RPM NCQ
    1,00 STK 312306 Silverstone SST-LC16M HTPC, Sølv Forventet på lager 12.11.2005
    m/VFD Display, Fjernkontroll (Uten PSU)
    1,00 STK 310299 Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket
    -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16
    1,00 STK 118737 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB
    Kit w/two matched Value Select 512MB
    1,00 STK 305161 Hauppauge! WinTV PVR500 MCE, 1pak OEM
    Bulk
    1,00 STK 311700 AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939,
    1MB, BOXED m/vifte
    1,00 STK 312456 Asus Radeon X800 256MB GDDR3 Silencer
    EAX800, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt :
    1 st SILLC16MSI (Silverstone LC16M HTPC CASE SILVER VFD+Remote ATX without PSU/utan nätagg)

Har stående klart til installasjon:
    NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black
    Thermalright XP-120 CPU-Kjøler Socket 478/754/939, (uten vifte)
    PAPST Vifte 120x120x25mm (16,5db)
    Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ
    NorthQ Strømforsyning 4775 ATX 400W Silent, 140mm Fan, 12-17dBA, 20/24pin
    Asus p4p800 e deluxe
    Intel Northwood 2.8 GHz
    Passivt kjølt GeForce 6600GT
    2x 512MB ddr ram
    Terratec usb 2.0 DVB-T tuner
    Saphire/ATI 550pro analog tv tuner

Siden PSU ikke utveksler luft med innmaten burde jo vifteretning være uinteressant? Jeg har også vurdert vifteløs (silverstone) men pris og varme skremte meg. HAdde egentlig ønsket meg Seasonic 330 (www.silentpcreview.com) men de er ikke så lett å få tak i. Komplett lover at de skal ta dem inn da (vi får se)

Muligens hadde en vertikal kjøler fungert optimalt siden den kunne trekke inn kald luft rett fra gitteret (kan jo også lage hull i topp-plata da.)

Ellers kan jeg komme tilbake når jeg endelig får kabinettet (ser ut som om markedet er støvsugd for lc15 i sølv akkurat nå). Jeg fikk først et lc16 som var hærpa av posten. Kjedelig.

mvh
    Knut

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Skjønner din bekymring mtp viftestøy mellom psu og kabinettet, men kan nok ikke skryte på meg å vite fasitsvaret (hvis noe slikt eksisterer). Det jeg dog vet er at en venn av meg har MIST 500w i et LC18 uten at det lager leven. Hvor likt LC18 og LC16 er vet jeg dog ikke... Ligner på bildet hvertfall :?

Vil også anta det er en smal sak å korrigere psu-plassering og/eller vifteåpning med dremel eller drill hvis akkurat din kombo skulle vise seg å lage uønsket mye lyd.

Når det gjelder kjøling forøvrig er det min beskjedene erfaring at Silverstone kabinetter blir lett veldig varme. Har to htpc'er gående hjemme nå basert på deres kabinetter, og begge er vannkjølt. Prøvde div vifteløsninger og passiv kjøling, men det ble enten bråk eller varmt, veldig varmt. (Nå bør det vel også nevnes at jeg har overklokket de ganske mye)
    Men uansett kan jeg helt klart anbefale vannkjøling også i htpc for stuebruk. Ved å la varmeutvekslingen skje utenfor kabinettet klarer jeg meg fin uten en eneste vifte. Har da vannkjølt cpu, chipset, gpu og hd.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde T-balancer fra mCubed i mitt Silverstone kabinett. Det ligger nå å støver ned i skapet, mens Reserator fra Zalman gjør jobben med kjøling. Eneste viften hos meg er på strømforsyningen, en MIST 500w som er veldig stille.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror (etter uker med googling og lesing av review's ;-) ) at eneste løsningen her er å prøve seg litt frem, da det er et vell av ulike tips der ute.

Problemet med 120mm PSU viften som delvis dekkes av den grillen (som nevnt i review av LC16 over) er vel kanskje ikke så stort heller..

Hadde ikke tenkt å overklokke noe, så håper at jeg kan (kun ved hjelp av vifter) få både grei ytelse og samtidig ikke for mye leven. Viftestyring er muligens overkill, normalt vil man vel finne en innstilling på viftene som funker greit overall..

Leser HjemmePC sitt MCE spesial og ser under "Bygg Media Center-PC selv" at det listes opp tilsvarende (og fetere) spec med vifteløs Silverstone PSU, det må i alle fall bli ganske varmt

Hvor hadde du forresten tenkt å montere den 120mm viften? Det er et case jeg har vurdert..

Håper også jeg kan få kabinettet basert på Komplett sine "antakelser" (12/11), vi får utveksle mer tips da!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •