Apple som "HTPC" - Mine innledende erfaringer med Front Row

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Apple som "HTPC" - Mine innledende erfaringer med Front Row

Hei!

Vi fikk inn en ny IMAC G5 (20" skjerm, 2,1 ghz G5, ATI Radeon x600) på jobben der Front Row fulgte med. Av en eller annen grunn manglet fjernkontrollen, så den har jeg bedt Apple om å ettersende. Bruker piltastene og Enter (OK) / Escape (back).

Har selv sett hypen om dette på apple sine sider og i medier, så tenkte jeg måtte teste ut litt

Offisielt nettsted: http://www.apple.com/no/imac/frontrow.html

(Ja, jeg "låner" bilder fra Apple for å illustrere, orker ikke ta screenshots av ting som er "identisk" med markedsmateriellet ;-) )

---

Etter å ha startet Front Row dukker det en "karusell" med fire ikoner opp på skjermen. Bilder, musikk, filmer og dvd.

1. Bilder:
    Denne presenterer alle bildemapper som ligger under iPhoto, max. 7 mapper på skjermen samtidig. Den viser også et thumbnail-slideshow (fra mappen du har markøren på) på venstre side av skjermen mens du blar i mappene.

Første intrykk er at dette går litt tregt. Med litt store bilder i mappene bruker maskinen mye tid på å laste bildene til "thumbnail-slideshow'et", og dermed tar blaing nedover i mappene unødvendig mye tid. Det er også litt uvant å bare få 7 mapper på skjermen samtidig, jeg har over 100 mapper i min iPhoto, så det er nærmest umulig å få noen slags oversikt over dem Selve visningen av bildene er helt grei. Når bildene vises blir de også animert sakte og pent, panorert eller zoomet inn/ut. Har ikke satt meg inn i hvordan jeg kan endre dette slik at de står stille, men det får vi se på...

2. Musikk
    Jeg sier bare: iPod. Dette er "helt likt", med de fordeler og ulemper dette medfører. Prøvde meg med å legge inn noen album, men jeg får ikke Front Row til å vise cd-coverne... Kanskje bare noe jeg gjør feil. Apple viser jo cd-cover på pressemateriellet sitt... (se her)
    Front Row vil heller ikke spille av innsatte audio-cd'er, eller rippe disse. Det må gjøres i "vanlig mac" modus.

3. Filmer
    Jeg hadde få .MOV filmer på maskinen, men de som var kommer opp som en liste alá musikk. Jeg får ikke thumbnails eller noen annen visuell indikasjon på filmene, kun liste. Pluss for at filmene som standard er inndelt i "Movie trailers, movies, music videos, tv shows og video podcasts". Da havner i alle fall ikke alle filmklippene i samme liste... Avspilling av HD trailere i 720p går relativt jevnt, men 1080p hakker litt innimellom. "Alt annet" ser smooth og pent ut. Savner innstillinger for justering av aspect ratio osv.

En ting som jeg VIRKELIG savner er å kunne spille av videoklipp fra plater (cd, dvd). Jeg satte inn en dvd som jeg hadde brent flere .MOV HD-trailere, men Front Row gjorde ingenting med disken. Det virker som at filmene må ligge i filmmappen på mac'en for at de skal kunne spilles av. Litt klønete.

4. DVD
    Hva kan jeg si? Den spiller dvd'er, that's it. Det går glatt, hakker ikke, og bildet er helt som forventet (mao. likt som dvd-playback i OSX som ellers) . Ved oppstart kan man velge "Resume playing" (forutsatt at filmen har vært spilt og avbrutt tidligere), "start from beginning" (det er vel det de fleste velger), Eject disc (doh) og "DVD menu". Stusser kanskje litt på rekkefølgen, jeg ville gjerne hatt "DVD menu" lengre opp på listen, men det er ikke noe big deal.

-----

Dette var kun veldig raske inntrykk, og produktet er helt nytt, så jeg håper at det kan forbedres etterhvert slik at det blir flere og mer brukervennlige tjenester (spesielt cd-ripping og avspilling av filmer fra plate hadde vært fint).

Pr. i dag har de fleste konkurrentene atskillig mer funksjonalitet, og ser strengt tatt like bra ut (og har andre visningsløsninger så man får se flere bilde/film/musikkmapper på skjermen samtidig), men i og med at ingen av dem kjører på Mac blir vel uansett sammenlikningen litt irrelevant.

Tv-visning og opptak er vel det største savnet, men Apple har tydeligvis som hovedmål å gjøre materiellet som ligger på mac'en tilgjengelig fra avstand ("tremetersgrensesnitt"), og ikke tilføre noen nye funksjoner.

Well, nå har jeg i alle fall mac'en stående her, så om det er noe dere lurer på eller vil ha testet, kan jeg alltids trå til!

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett litt på interfacet, slår det meg at dette hadde fungert akkurat like bra på en bitteliten skjerm (iPod photo etc?).

Hadde jo vært kult å hatt Front Row-interfacet på en video-ipod, kanskje med større skjerm... som en slags "konkurrent" til Creative & co sine portable videoavspillere? Kanskje formmessig noe alá Sonos sin "kreative ripp" av iPod interfacet, bare tynn og med større skjerm (og færre knapper):

Det er lov å håpe

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så mange nysjerrige det var (ironi :wink: ). Well, da har vi i alle fall stadfestet interessen...

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg synes det er veldig interessant og tar gjerne imot flere erfaringer Vet du om det er mulig å få tak i front row uten å kjøpe iMac (jeg har annen mac)?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel som et tillegg eller noe fra Apple etterhvert.

Enn så lenge finnes det sikkert noen som har klart å plukke ut komponentene fra de nye maskinene slik at man får installert det på "ikke-front row" maskiner. Men det er vel kanskje piratkopiering, når jeg tenker meg om... :shock: så da er vel ikke det noen løsning å anbefale.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at HTPC er så ferskt at folk er litt forsiktige. Vi vet fra pc-verdenen at når man vil ha "alt" og i "best mulig kvalitet" så må man installere en lang rekke hacks og knote med ting. All respekt til mac men jeg tror folk vil vente an og se hvordan det fungerer for andre før de tør å legge ut den summen penger en mac koster.

Stikkord:
    *Nvidia purevideo hard/software dekoding og prosessering. Skifter funksjonalitet i hver revisjon. Hvordan vil det forholde seg på mac?

*mac fikk litt pepper for dvd avspilleren sin i en test for en stund siden. har dette endret seg?

Jeg tror egentlig at de fleste HTPC brukerne hadde vært bedre tjent med noe innimellom xbox360/PS3 i hifi-versjon, M$ media center, apple-htpc etc. Altså en purpose built, stilig og støyfri burk som ikke kunne brukes til excel. Men oss early adopters har en hang til å ville knote med alt :-)

mvh
    Knut Inge

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh:

Ang. dvd-dekoding: Alt som heter dvd prosessering, filtrering osv. er et ikke-tema på Mac foreløpig, så langt jeg kan se. Basic dvd-dekoding er innebygget som standard, og det ser tydeligvis ikke ut som at det ennå er et marked for å lage programvareløsninger for å gjøre sånne ting på mac. Det kommer nok.

Ang. mediacenterbokser:
    Jeg er veldig enig av man burde få noe stillegående og enkelt noe i stua. Og det finnes i dag, såkalte Media Center "extendere". Apple har jo også sine extendere (Elgato osv). Extendere krever riktignok en maskin andre steder i huset, men det gjør da ikke noe? Man må jo behandle bilder og sånt på en datamaskin uansett... Det ser f.eks. ut til at enkelte versjoner av nye Windows Vista får Media Center funksjonalitet innebygget. Det er et skritt i riktig retning... Jeg liker "sentral server + tynne klienter" konseptet klart best når det kommer til hjemmeløsninger.

MEN:
    Det jeg kanskje irriterer meg mest med mht mediasenterfunksjonalitet, er at så snart man begynner å drive med extendere (f.eks. xbox 360, linksys sine osv) forsvinner mye av funksjonaliteten (f.eks. online spotlight, mulighet for tilleggsprogramvare osv). Man kan jo håpe at xbox 360 blir noe bedre enn Media center extender for xbox, men tilleggsprogrammer osv. vil ikke være installerbare, så godt som garantert

Ser nok at det beste på sikt blir extendere+server, når de får litt mer funksjonalitet; fete prosessorer, harddisker og andre "varme" ting har ikke noe i et stereorack å gjøre...heller i et server-rack eller en liten boks som vi kan sette i en bod eller på loftet. Vi får smøre oss med tålmodighet, og lage våre egne hjemmemekkede ting så lenge. Og så lenge er det jo halve moroa...

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. avspilling av DIVX og andre type filer:

Leste her (http://centerstageproject.com/forum/...tid=841&page=1) at "(...)it does play divx... just rename them to .mov and dump in to iTunes 6." Dette må testes. Litt klønete riktignok, men likevel... man kan jo bare lage et script som renamer alle filer som legges i en viss mappe til .mov, og så går det av seg selv. Likevel...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen nye erfaringer siste "30-døgn"? Vurderer en iMac G5 som musikk/film navigering selv.

F.eks. MÅ tatstatur/mus være innkoblet når iMacen er på? Dvs. holder det å benytte fjernkontrollen til FronRow navigering, samt on/off-funksjonalitet.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt innpå:

IKKE kjøp G5. Den er crappy til media... Intel-maskinene er mye kraftigere (og bråker mindre).

Tastatur/mus må ikke være koblet til. Slå av/på med fjernisen har jeg ikke anelse om...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Men, iMac G5 har jo Intel Core 2 Duo CPU...?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Takk. Men, iMac G5 har jo Intel Core 2 Duo CPU...?
    G5 har G5-prosessor. Dette er en maskinvareplattform (kalt PowerPC) som Apple nå har faset ut til fordel for en helt annen prosessorarkitektur, gjennom da bl.a. Intel Core Duo, Intel Core 2 Duo og Intel Xeon (x86-prosessorer). For at programvare skal fungere optimalt må det lages/kompileres for en av delene. Mange utviklere vil framover nok ikke legge like mye arbeid i PPC-versjonene som x86-versjonene.

En G5-basert maskin vil være å få kjøpt brukt. Men ytelsen er her under de nye maskinene. Og større blir ytelsesforskjellen etter hvert som det nå kommer mer og mer programvare optimalisert for x86 Mac'ene. Et annet element er at man kan kjøre Windows XP eller Vista på de nyere maskinene i tillegg til MacOS X -- det kan man ikke på de gamle PPC-maskinene (man kan, men med ELENDIG ytelse gjennom emuleringsprogrammer).

Personlig ville jeg hatt betenkeligheter med å velge en iMac for HTPC. Greit nok at man får en maskin integrert i en skjerm, men straks man skal ha mer lagringsplass, tv-tuner, bedre lyd etc. blir det begrenset hva man kan gjøre og har tilgjengelig. En haug eksterne bokser trenger ikke bli spesielt praktisk....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, Mac er ikke min arena. Mente å bruke iMac som navigasjonsenhet til f.eks. musikkbiblioteket: Apple - iMac

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sorry, Mac er ikke min arena. Mente å bruke iMac som navigasjonsenhet til f.eks. musikkbiblioteket: Apple - iMac
    Anbefaler Mac1 | Norges Mac-portal hvis du leter etter info eller lurer på noe som har med mac å gjøre. De svarer utrolig kjapt på forumet og er hjelpsomme til tusen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •