Hjelp til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til HTPC

Hei
    Har nå tenkt å teste litt HTPC, og lurer på om noen kan sette opp et forslag til komponenter etter mine kriterier.
    Jeg skal ha PC i et lydisolert skap med vifte for fjerning av varme.
    Derfor trenger jeg ikke å ta hensyn til støy og varme. Har tenkt å kjøre MCE 2005 N og velger defor fjernkontroll og tastatur fra Microsoft.Trenger ikke kabinet da jeg vil bygge direkte i skapet.

Tenkte jeg skulle ende opp på ca 10000 kr. Noen som har tid å hjelpe ?

Hilsen KAN

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kan
    Hei
    Har nå tenkt å teste litt HTPC, og lurer på om noen kan sette opp et forslag til komponenter etter mine kriterier.
    Jeg skal ha PC i et lydisolert skap med vifte for fjerning av varme.
    Derfor trenger jeg ikke å ta hensyn til støy og varme. Har tenkt å kjøre MCE 2005 N og velger defor fjernkontroll og tastatur fra Microsoft.Trenger ikke kabinet da jeg vil bygge direkte i skapet.

Tenkte jeg skulle ende opp på ca 10000 kr. Noen som har tid å hjelpe ?

Hilsen KAN
    Å bygge i et kabinett kan likevel være en gode ide, bl.a. pga. jording. Ellers anbefaler jeg først at du ser gjennom en del av trådene som har vært i det siste i henhold til prosessorvalg, programvarevalg osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Å bygge i et kabinett kan likevel være en gode ide, bl.a. pga. jording. Ellers anbefaler jeg først at du ser gjennom en del av trådene som har vært i det siste i henhold til prosessorvalg, programvarevalg osv.
    Hei har lest tidligere tråder om HTPC, men føler at så lenge jeg ikke trenger å ta hensyn til støy og varme, så kan det velges andre komponenter.
    Jeg trenger helst å vite hva som er kompatibelt med mce2005.
    Tenkte ikke på jordingen,så det blir et billigt kabinet.

Noen som kan gi en anbefaling på
    Hovedkort
    prosessor
    minne
    HDD til Windows
    Skjærmkort
    lydkort optisk

Hilsen KAN

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er hva jeg har satt opp, funker perfekt! ..og faktisk ikke støy i det hele tatt!!

Kabinett: Thermaltake Tenor
    PSU: BeQuiet 420W
    HK: Asus A8N-SLI Premium
    Prosessor: AMD Athlon 64 3500+
    RAM: 1GB Kingston 3200 cl3
    Disk: WD 250GB SATA-2 16mb
    Optisk: Nec 3540 DVD-RW
    Skjermkort: GeForce 6600 PCIe m/passiv kjøler
    Lydkort: Bruker onboard, bra nok for mine ører
    TV kort: Hauppauge PVR500
    MCE fjernkontroll og tastatur

(Skjerm: QPV 37" LCD)

Grunn til denne spec er at jeg også bruker den til spill!
    For å få ned prisen litt er det ikke umulig å bytte til f.eks en 3000+ prosessor, 370W PSU, mindre og billigere disk, 6200 skjermkort etc.

Dette funker ihverfall for meg, har hatt den oppegående 24/7 ca 3 mnd nå. Neste blir å sette inn en X2 prosessor og en 1gb ram brikke til. (over nyttår en gang..august etter lommeboka å bedømme..)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HTPC-oppsett

Hovedkort:ASUS A8V Deluxe/WIFI-g
    Grafikkort: xfx GeForce 6600LE 256Mb Passive Cooling
    Prosessor: AMD Athlon 3800+ Venice
    Kabinett: Silverstone LC16m med fjernkontroll (Uten PSU)
    PSU: Silverstone st30nf
    TV-kort: Hauppauge WINTV PVR 159 MCE
    HD: Samsung Spinpoint P120 250 GB S-ATA
    RAM:2x512 Mb TwinMos DDR, Noname
    Microsoft Fjernkontroll 2005

Jeg har tenkt å holde meg unna overklokking og ønsker minst mulig vifter. Mulig det blir behov for ekstra kjøling. Noen som har erfaringer? Andre svakheter i oppsettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mitt oppsett har jeg kun 2 vifter totalt; 1stk stillegående 80mm som sitter rett foran disken og blåser ut luft, samt en stillegående 120mm på cpu som kjøler veldig bra. Har 32-35 grader i kabinettet i gjennomsnitt.

Har denne kopper-kjøleren modda med en 80-120mm overgang. 120mm Revoltec og 80mm BeQuiet vifte.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tips på kjøling!

Har bestilt komponentenr, men det er inntil 14 dager ventetid på kabinett, skjermkort og hovedkort. Gleder meg vilt til å komme i gang!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei har lest tidligere tråder om HTPC, men føler at så lenge jeg ikke trenger å ta hensyn til støy og varme, så kan det velges andre komponenter.
    Jeg trenger helst å vite hva som er kompatibelt med mce2005.
    Tenkte ikke på jordingen,så det blir et billigt kabinet.

Noen som kan gi en anbefaling på
    Hovedkort
    prosessor
    minne
    HDD til Windows
    Skjærmkort
    lydkort optisk

Hilsen KAN
    Dersom du skal bruke Windows MCE så regner jeg med at du skal benytte standard avspillere. Da er det eneste komponenten som stilles krav til skjermkortet. Sørg for å gå for et nVidia kort som støtter pureVideo og installer pureVideo på maskinen. nVidia 6600GT og 7800GT er to hete kort (bokstavelig).

Prosessor kan du dermed like gjerne velge en rimelig variant av AMD64, f.eks Athlon 64 3200+. Hovedkortmessig er det vanskelig å anbefale noe da det avhenger av hva slags tilleggsutstyr du trenger. Med overnevnte prosessor synes jeg Asus A8N5X er et greit alternativ. Dette har optisk utgang for lyd, som du skrev du trengte.

Seagate sine harddisker har hele tiden vært regnet som veldig driftsikre. At det har kommet mer stillegående konkurrenter i mellomtiden betyr jo ikke noe for oppsettet ditt.

I en HTPC med MCE ser jeg ikke noe behov for dyrt og fancy minne. 512 MB of memory ought to be enough for everybody. I alle fall for dekoding av HD annet multimedia innhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til slutt ble det

Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Dersom du skal bruke Windows MCE så regner jeg med at du skal benytte standard avspillere. Da er det eneste komponenten som stilles krav til skjermkortet. Sørg for å gå for et nVidia kort som støtter pureVideo og installer pureVideo på maskinen. nVidia 6600GT og 7800GT er to hete kort (bokstavelig).

Prosessor kan du dermed like gjerne velge en rimelig variant av AMD64, f.eks Athlon 64 3200+. Hovedkortmessig er det vanskelig å anbefale noe da det avhenger av hva slags tilleggsutstyr du trenger. Med overnevnte prosessor synes jeg Asus A8N5X er et greit alternativ. Dette har optisk utgang for lyd, som du skrev du trengte.

Seagate sine harddisker har hele tiden vært regnet som veldig driftsikre. At det har kommet mer stillegående konkurrenter i mellomtiden betyr jo ikke noe for oppsettet ditt.

I en HTPC med MCE ser jeg ikke noe behov for dyrt og fancy minne. 512 MB of memory ought to be enough for everybody. I alle fall for dekoding av HD annet multimedia innhold.
    Etter mye lesing og anbefalinger ble dette bestilt. Hadde planer om en AMD, men det ble en Intel som skulle være best.

Jeg kommer til å bruke dette som en vanlig PC også. Og det er nå for sent til å angre, da må retur retten tas i bruk.

Blir nok bra dette ?
    Hilsen KAN

Intel CPU Pentium 4 640J 3.2GHz LGA S-775 800MHz 2M Boxed "Prescott EM64T",

Asus Mainboard S-775 Intel 945P ATX Audio GbLAN Raid SATA Retail, P5LD2

Geil 1.0GB (2x512MB) DDR2 PC5300 667MHz Value BGA, GX21GB5300DC

Hitachi Harddisk 250.0GB SATA II 3.5" 7200RPM 8MB Deskstar T7K250,

Aopen Case H700B Silver Full Tower 400W Silent W / SATA USB / Audio /

Aopen VGA-Card GeForce 6600GT Xtreme 128MB PCI-E 2xDVI TV-Out HDTV

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye lesing og anbefalinger ble dette bestilt. Hadde planer om en AMD, men det ble en Intel som skulle være best.

Jeg kommer til å bruke dette som en vanlig PC også. Og det er nå for sent til å angre, da må retur retten tas i bruk.

Blir nok bra dette ?
    Hilsen KAN
    Blir nok knallbra det oppsettet der. Grunnen til at jeg tenkte på AMD var at det var rimeligst, ikke fordi det var "best". Bruk litt tid på å sette opp software for automatisering og brukervennlighet så har du et knallsystem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •