Hjelp til valg av lydkort +kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer Enviro sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av lydkort +kabler

Hei

Jeg er ganske fersk på dette området, men håper på litt hjelp her.

Jeg skal kjøpe meg nytt lydkort + kabler. Jeg har ikke en 100% HTPC (bruker DVD-spilleren til film).

Jeg ønsker:
    God 5.1-lyd fra pcen til anlegget i spill (Battlefield 2)
    God stereo-lyd når jeg bruker pc`en som lydkilde for musikk

Anlegget er i prisklassen 15k (Yamaha RX-V450 ++). Kablene må være 5-10m.

Jeg ønsker i utgangspunktet et Creative og synes et Creative SB X-Fi Platinum virker ok.

Videre er jeg usikker på hvilke kabler jeg skal bruke. Jeg har hørt at Optiske kabler ikke støtter 5.1 fra PC. Hvilke kabler må jeg da bruke (kom gjerne med link), og hvor kobles de til (se dette bildet.

Håper på noen tips

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Jeg er ikke 100% sikker på X-Fi serien, men tidligere har ikke Creative kortene (audigy osv) kunnet enkode EAX surroundlyd (som jo ikke er DD eller DTS) til DD 5.1 og sende denne ut digitalt (optisk/coax), kun analogt.

Edit: Det ser ut til at ikke dette skjer nå heller:

http://techreport.com/reviews/2005q4...i/index.x?pg=1

"Despite its fancy new architecture, onboard memory, support for Dolby Digital ES and DTS-EX output, and THX certification, the X-Fi won't encode Dolby Digital Live. According to Creative, Dolby Digital Live support would make the X-Fi more expensive due to both licensing costs and the need for additional tank RAM on the chip. Creative also asserts that Dolby Digital Live encoding introduces a small amount of latency, and points out that it's limited to 5.1-channel output."

Spill som HAR DD eller DTS lyd (hvis det finnes noen) vil selvsagt fungere fint i surround med digital utgang.

P.S. Stereo lyd vil komme ut digitalt, no problem, og selvsagt digital lyd "pass-through", f.eks. DD eller DTS.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •