low end HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: low end HTPC?

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

low end HTPC?

Vurderer om jeg kan gjøre om min bærbare til en lowend "HTPC"?

Dette er en HP zt3000, Pentium M 1600mhz, 512 MB ram.

Hvis jeg installerer MCE, skaffer et lydkort med digitalutgang(?), evnt. skaffer et kombinert video / TV-tuner kort - vil dette da kunne funke sånn nogenlunde?

Finnes det gode Pcmcia Tv / lyd / videokort ?

Vil dette gi nok 'sprut' til å kunne vise 720p video med bra kvalitet?

Hva må forresten til for å få levert 5.1 lyd fra PC -> surroundrecieiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD matriale kan du vel bare glemme, muligens du klarer å spille av mpeg2 filer men mpeg4 blir en helt annen sak. Hvis du samtidig skal kjøre noen filtre på f.ex dvd avspilning blir nok også boksen å slite bigtime, mest pga prosessor og skjermkort. Minste anbefalte for HD matriale er vel ca 3ghz, 512-1024 mb ram, skjermkort med minst 128 mb ram.

Selvsagt, til å se på ett tv program, eller spille av en vanlig dvd uten no bildeforbedring evt også klare å ta opp ett tv program samidig skulle vel gå om du gjør en ting om gangen.

Når det gjelder lyd må pc'en ha enten optisk eller coaxial digital lydutgang. Dette er det ytterst få bærbar pc'er som har.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Du sier ikke hva slags skjermkort du har, det har MYE å si for evt. god avspilling av video.
    Er det f.eks. et geforce-kort, har man Nvidia PureVideo Decoder som hjelper VELDIG med å dekode HD. Er forøvrig delvis enig med N0stra - 1920x1080i tror jeg kommer til å slite uansett.

Ang. lydkort; om det ikke blir for klønete å løse rent plasseringsmessig, anbefaler jeg et eksternt USB 2.0 lydkort med digital utgang.

Det kanskje "beste og billigste" av USB hvis du kun skal ha digital ut, som jeg anbefaler, er Creative SB Live! 24-bit, External USB.

Av PCMCIA snakker vi vel Creative SB Audigy 2 ZS Notebook PCMCIA og oppover.

Av eksterne TV-kort har jeg mindre peil, men det er viktig at du får et som enkoder mpeg2 i hardware (ikke bruker pc'ens prosessorkraft). Dette vil evt. "slite ut" prosessoren så den ikke får håndtert andre ting, og det vil hakke...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke nVidia GeForce for å kjøre PureVideo.
    Prøv Audigy2 PCMCIA og Hauppauge USB.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TH
    Du trenger ikke nVidia GeForce for å kjøre PureVideo.
    Prøv Audigy2 PCMCIA og Hauppauge USB.
    Har du lest specs her?
    http://www.nvidia.com/object/dvd_decoder_sysreqs.html

Står det at andre chipper enn Nvidia sine er støttet?

P.S. Har kjørt Purevideo dekoder på et ATI 9800 kort jeg også, og den dekoder da dvd forsåvidt (aksellererer ikke hd heller), men resultatene blir LANGT dårligere enn på geforce kortet (testet med gf 6600).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les litt mer enn bare i lista:
    Chips Supported: All Microsoft DirectX® 8.x compatible chips
    Så ja, det står at andre enn Nvidias chipper er støttet.
    Kjører selv Purevideo sammen med Radeon X800PE på spillmaskina, og det går som snus. Nå ser jeg riktignok ikke all verdens film på den maskinen, så jeg avstår fra å uttale meg om forskjellene fra stueoppsettet mitt med GF6200TC.
    ATI-kortet ditt er et par generasjoner gammelt, så du bør ikke sammenligne med GF 6-serien uansett.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TH
    Les litt mer enn bare i lista:
    Chips Supported: All Microsoft DirectX® 8.x compatible chips
    Så ja, det står at andre enn Nvidias chipper er støttet.
    Kjører selv Purevideo sammen med Radeon X800PE på spillmaskina, og det går som snus. Nå ser jeg riktignok ikke all verdens film på den maskinen, så jeg avstår fra å uttale meg om forskjellene fra stueoppsettet mitt med GF6200TC.
    ATI-kortet ditt er et par generasjoner gammelt, så du bør ikke sammenligne med GF 6-serien uansett.
    Som sagt, det dekoder fint DVD. Men man får ingen av fordelene som purevideo decoder har mht geforce kort, så jeg står på mitt. Dessuten får man ikke dekodet HD via denne på andre kort, så jeg står DEFINITIVT på mitt Og grunnen til at jeg sammenlikner med GF6 er nettopp pga. fordelene med purevideo på "kompatible" skjermkort. Du ville fått "samme" resultat på et ATI 850 XT eller hva de nå heter; det eneste som støtter er ordinær mpeg2-dekoding. Og da kan man jo like godt (eller bedre) bruke andre dekodere...

Men la oss komme oss tilbake til trådstarter: Han har ennå ikke nevnt hva slags skjermkort han har på laptop'en. Uten det er det vanskelig å si noe om egnethet til HTPC light. Ikke minst fordi hvis det er noe integrerte Intel GMA crap saker er det lite muligheter... og oppgradere skjermkortet på laptop'er er definitivt ikke mainstream ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja for all del, ikke meningen å kapre tråden - har trådstarter Intel GMA er det bare å droppe prosjektet, det er jeg enig i.

Men for ordens skyld, kan du være litt mer spesifik ang. hvilke fordeler PureVideo har med GF-kort over andre? Stusser bare litt siden nVidia legger vekt på at det er Microsoft DirectX Video Acceleration (DXVA)-støtte (noe alle "moderne" grafikkbrikker har) som er avgjørende for å få hardware-aksellerert videoplayback, og TheaterTek (som bundler spilleren med PureVideo) likestiller X700- og X800-serien med GF-6 og 7-serien som anbefalte grafikkort. Mener ikke å være kranglete, spør bare siden du har peil på dette.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Kjapt innpå: Her er tingene som PureVideo dekoderen gjør når den kjøres på en Nvidia chip, slik den er ment:

http://www.nvidia.com/page/purevideo.html

"NVIDIA PureVideo technology is available in the following NVIDIA graphics solutions: [liste]"

Og mer spesifikt, hvilke kort som støtter hva:
    http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

Som nevnt, uten Nvidia GPU blir det "kun" vanlig dvd-dekoding. Ikkeno' HD aksellerering, ikkeno' pynting på bildet, og ikkeno' pen scaling

ATI har et nytt system de kaller "Avivo" som visstnok (?) er en del av driveren til de nye >=X1300 kortene. Den skal gjøre mye av det samme, og er altså 100% skjermkortspesifikk den også. Hvis jeg ikke mistforstår skal den gjøre "tingene sine" uansett standalone MPEG2-dekoder (hvis man trenger det, da; mulig at driverne etc. inkluderer dette. Har lite info om det, dette er helt nytt).

Wintermute: Fant du ut av det?

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3000-serien har vel et ATI mobility radeon kort. Tror dette kan fungere greit som "low end" HTPC, men er også skeptisk til HD ytelse spesiellt om du trenger/vil kjøre filtrering. Anbefaler Creative SB Audigy 2 ZS Notebook PCMCIA (som har digitalutganger) og Hauppauge WinTV PVR USB2 som har hardware encoding av tv-signal - dette koster jo fort et par lapper så da må du jo selv vurdere om det er verdt det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •