P3 700mhz, 650mbram som htpc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

P3 700mhz, 650mbram som htpc.

Hei folkens!

Skal til å kjøpe meg ny stasjonær pc og vil helst ikke selge min trofaste Pentium3 700mhz, får så lite for den=) Tenkte da at det kanskje var en mulighet for å sette den opp som en HTPC sammen med min kommende 32" eller 37" LCD tv. Idag bruker jeg en xbox som mediasenter, men vil gjerne ha mulighet for å ta opp tv-programmer ol. noe som ikke xboxen kan. Så det jeg vil hoved sak bruke HTPC som er å recorde med, spille av div videofilmer/lyd filer, kanskje surfe litt på nettet med, men ikke noe spill og lignende.

Det jeg lurte på, vil min P3 være grei til det formålet? Hva må jeg invistere i? jeg har et gforce 256 skjermkort og en soundblaster live lydkort. Hva burde jeg kjøpe nytt, og hva trenger jeg, for å kunne ta opp tv programmer? har kabel tv nå, men kommer muligens til å kjøpe meg parabol snart. Jeg vil gjerne ha mulighet for å kunne ta opp 2 forskjellige programmer vist det er mulighet for, kanskje pcn min er litt for treg for det? Men hvertfall kunne ta opp fra 1 kanal og se på en annen!

Noen som kan gi meg noe tips?

Takk på forhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei B-ill

dersom du vil ha mulighet for å ta opp i ok kvalitet hadde jeg skiftet ut kabel-TV (anntar du her har analogt signal) med parabol. Kjøp en bra digitaltuner med opptaksmuligheter og gjerne med nettverkskort, som f.eks DreamBox 7020s til parabolen.
    Til pc'en trenger du da et satelitt TV-kort for å motta signelene fra parabolen. Men husk at du trenger dobble LNB'er (satelitthoder) dersom du skal ta opp noe annet enn det du ser på. Dvs, du kan se på Pc'en og ta opp en annen kanal på tuneren, eller omvendt.

Fordelen med en tuner med nettverkskort er at du kan flytte filmer, musikk og opptak du har gjort mellom tuneren og PC'en, og xbox'en.

Å sende bilde fra pc'en til TV'n direkte tror jeg pc'en din blir litt svak for, men kommer ann på hvor mye RAM du har og hvor bra tv-utgang skjermkortet ditt har.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar!

Jeg har en dreambox 500s, som jeg brukte før, men har flyttet til borettslag så er litt usikker på om jeg kan bruke parabolen her, tror det er forbud mot det! Vi har analogt kabeltv fra canal digital her, mulig dem skal oppgradere til digitalt utpå nyåret! Så jeg tenker at jeg må gå utfra mitt analoge kabeltv signal. Hva slags tv-kort burde jeg se etter, leste en engelsk guide om at PVR250 var bra, men finner det ikke til salgs her i Norge, eller fant 1 på advance.no, er ikke dette kortet ok? Og hva slags skjermkort er å anbefale? Vil ikke ha noe dyrt greier, bare et som funker til tv titting!

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er viktig at du kjøper eit tv kort med som brukar lite cpu kraft. for dei billige kortene SUGER til seg cpu og med den svake cpuen blir det fort litt dårleg opptak... kortene eg har erfaring med er terratec cinergy 400 og Leadtek WinFast TV2000 XP Expert, winfast kortet har knall fjernkontroll, og er meget brukervenlig. cinergy kortet har også bra brukervennlighet men fjernkontrollen er ganske svak. må peike direkte mot mottaker for å få skifta kanaler... men det har derimot innebygd støtte for å bruke fjernkontrollen med andre program som f.eks winamp, powerdvd windvd mediaplayer... hugser ikkje om winfast hadde det...

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Proficiency
    Hei B-ill

dersom du vil ha mulighet for å ta opp i ok kvalitet hadde jeg skiftet ut kabel-TV (anntar du her har analogt signal) med parabol. Kjøp en bra digitaltuner med opptaksmuligheter og gjerne med nettverkskort, som f.eks DreamBox 7020s til parabolen.
    Til pc'en trenger du da et satelitt TV-kort for å motta signelene fra parabolen. Men husk at du trenger dobble LNB'er (satelitthoder) dersom du skal ta opp noe annet enn det du ser på. Dvs, du kan se på Pc'en og ta opp en annen kanal på tuneren, eller omvendt.
    Hvorfor ekstern tuner og dvb-s kort i pc'en? Hvis casen er den at man skal ta opp og se på noe samtidig, så må det jo være bedre med to dvb-s kort i pc'en. Da slipper man alt styret med å måtte styre den eksterne tuneren fra pc'en.
    Om det å gå for satelitt er den riktige veien å gå, er jeg ikke helt sikker på, det må du nesten bestemme selv. Satelitt gir riktignok bedre bilde enn analog kabel, men så er det også mer styr, med tanke på utstyr, oppsett osv. I tillegg kan det bli ganske dyrt hvis du ønsker kanaler fra både viasat og canal-digital.

Så tilbake til selve casen. Om pc'en din er kraftig nok til opptak er jeg noe usikker på. Du må nesten se på system krav på de forskjellige tv/sat-kortene som du vurderer. Å spille av HDTV på en P3, kan man vel bare glemme med en gang, i tillegg til å behandle bildet med f.eks ffdshow. Om du kun skal bruke maskinen til en media-pc (se på bilder, spille av noe divx, høre på litt musikk, og se live tv fra et tv-kort) burde den vel fungere greit, men til de litt mer avanserte tingene er jeg redd for at den er for svak.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange svar!

HDTV er den ikke beregnet for, skal egentlig bare ta over jobben for min xbox som medisenter men med opptaksmuligheter. Jeg har skjønt at det skal være lurt å ha tvkort(capture) med hardware basert dekoding!? Da går ting kjappere. Finnes det noen som kan spille inn 2 ting på en gang? For slik jeg ser det for meg, så blir antenne kabelen spilttet 3 ganger. 2 stk går da til pcn(hvist det er mulig å spille inn 2 kanaler samtidig) og en går til tv'n min. For da kan jo jeg se på tvn på hvilken som helst kanal for så å la htpc'n stå i bakgrunnen og spille inn noe annet feks. Også mulighet for å spille inn fra nettet, driver å ser en del live fotball over nettet, hadde vært kjekt å hatt mulighet for å kunne spille inn og, men det er vel bare software som trengs for den jobben. Og så er det vel bare å skaffe seg et ok skjerm kort med DVI utgang? Og da burde alt funk smukt? eller...?

b-ill

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0