Er ATI Theatre 550 mye dårligere på bildekvalitet enn Hauppage PVR 150?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er ATI Theatre 550 mye dårligere på bildekvalitet enn Hauppage PVR 150?

Så i siste nummer av Hjemmepc sin spesialutgave om Windows Media center at de hadde testet Ati 550 Theatre og et Hauppage PVR 150. Bildekvaliteten på ATI var visst ikke noe å skryte av. Trodde ATI var ganske bra ifølge endel tester jeg har sett på utenlandske nettsiden og omtale her på forumet. Er det jeg som har misforstått noe?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Programvaren til 550 er søppel, om den ligger til grunn for testen så kan det stemme. Har de brukt samme programvare på begge kortene burde 550 ligge i forkant på billed kvalitet. Søppel begge to spør du meg. Disse kortene er gode til å ta opp fra TV, men skal du se på TV bør du finne et kort uten innebygd mpeg encoding. Eventuelt et kort med innebygd mpeg encoding som støtter å sende bilde til skjerm før encoding. Mpeg komprimering er ikke et "lossless" komprimerings format, dvs. at mpeg encodingen forringer billedkvaliteten. Jeg bruker selv 2 TV-Tuner kort i min PC, 550 til opptak og et Jalla 250 kroners MSI ett-eller-annet til å se på TV, det er flaut, men slår begge opptakskortene ned i støvlene på billedkvalitet når en bruker dScaler.

Edit: Fikk med meg at det var sankk om MCE til slutt. but still, 550 har en del funksjoner som tydeligvis ikke har fått komme til sin rett. Bl.a. samme teknologi som Philips siste TV'er kommer med som kalles Active control. Signal kvalitet/styrke måles for å sikre at lysstyrken i fremvisningen ikke varierer som følge av signaltap. En uunnværlig funksjon dersom du har dårlig signal fra for eksempel seriekoplede felles anlegg.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Jeg kommer neppe til å ta opp noe særlig, men stort sett kun se på tv, og da via analog kabel. Så da er med andre ord hverken Hauppage eller ATI noe å satse på?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Interessant. Jeg kommer neppe til å ta opp noe særlig, men stort sett kun se på tv, og da via analog kabel. Så da er med andre ord hverken Hauppage eller ATI noe å satse på?
    Til din bruk ville jeg satset på Terratec Cinergy600, eventuelt 400, mener eneste forskjellen er at 600 har radio tuner i tillegg. Kortene støttes av dScaler programvaren som er gratis. Og du kan selvsagt ta opp med disse kortene også, forskjellen ligger i at det da vil bli PC'ens prosessor som gjør jobben med mpeg encoding. Det er et kjent merke som jeg er rimelig sikker på at støttes i mediaportal. ( Et annet gratis program )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i siste nummer av Hjemmepc sin spesialutgave om Windows Media center at de hadde testet Ati 550 Theatre og et Hauppage PVR 150. Bildekvaliteten på ATI var visst ikke noe å skryte av. Trodde ATI var ganske bra ifølge endel tester jeg har sett på utenlandske nettsiden og omtale her på forumet. Er det jeg som har misforstått noe?
    Må si meg enig her. I sin prisklasse er Theater 550 særdeles bra, men det er et kort bedre egnet til opptak enn til direkte avspilling. Jeg vil imidlertid ikke si at kvaliteten på direkte visning av TV er dårlig, men ja -- kortene som har maskinvarebasert MPEG2-enkoding på denne måten får en viss reduksjon av kvaliteten (men kan fortsatt være bedre enn mange andre kort...), samt at kanalskifte gjerne tar litt lengre tid på denne typen kort.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var litt av poenget med MPEG encodingen, at det skulle "avlaste" prosessoren? Men det er altså ikke sånn dersom man vil ha best mulig bildekvalitet? For det vil jeg selvsagt ha når jeg skal kjøre det på projektor. Opptak er ikke nøye i det hele tatt. Men man må bruke dScaler for å oppnå bra bildekvalitet, hvordan er dette i forhold til f.eks Windows Media Center 2005?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var litt av poenget med MPEG encodingen, at det skulle "avlaste" prosessoren? Men det er altså ikke sånn dersom man vil ha best mulig bildekvalitet? For det vil jeg selvsagt ha når jeg skal kjøre det på projektor. Opptak er ikke nøye i det hele tatt. Men man må bruke dScaler for å oppnå bra bildekvalitet, hvordan er dette i forhold til f.eks Windows Media Center 2005?
    Poenget med å avlaste prosessoren er dersom du gjør et opptak som du ikke skal se på mens du tar det opp. Så er det greit å ha ledig prosessor kapasitet til f.eks. å spille av musikk. Bygger du en HTPC i dag med P4 på 3GHz eller mer så vil dette uansett ikke bli noe problem, da henholdsvis med HyperThreading eller nyere P4'er med 2 kjerner.

Jeg kjenner ikke til noe bedre program enn dScaler, det er mildt sagt et must. MCE har jeg overhodet ingen erfaringer med, ikke har jeg tenkt å skaffe meg det med det første heller. Kanskje etter SP1.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant endel tester av dette kortet her:

http://www.tv-cards.com/reviews.php

Gjennomgående så er jo omtrent alle svært så fornøyde med billedkvaliteten på 550 kortet. Er det fordi de sammenligner med tilsvarende kort uten bruk av dScaler? Hvordan fungere dScaler egentlig?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant endel tester av dette kortet her:

http://www.tv-cards.com/reviews.php

Gjennomgående så er jo omtrent alle svært så fornøyde med billedkvaliteten på 550 kortet. Er det fordi de sammenligner med tilsvarende kort uten bruk av dScaler? Hvordan fungere dScaler egentlig?
    Alle TV signaler i dag sendes interlaced, med unntak av det nye HDTV formatet 720p der p altså står for progressiv. Et interlaced signal betyr at alle helbilder består av 2 sammenflettede halvbilder. Det kan forårsake en del feil i bildet spesielt når det er mye beveglse i bildet. dScaler vil i tilleg til å de-interlace bildet også påføre en del valgfrie skarphetsfiltere og støyreduksjon etc. les mere her: http://www.dscaler.com/about.htm

Anbefalt lesing for interlacing/de-interlacing: http://www.hometheaterhifi.com/volum...e-10-2000.html

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, takk for utfyllende svar. Skal lese litt om dScaler