xbox 360 som HTPC alternativ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

xbox 360 som HTPC alternativ?

Mulig at denne er feilpostet, men her kommer det.

Min far ble så fryktelig imponert over den modifiserte xboxen med xbox media center innstallert. Så nå ble han også sugen på en slik. Men han var egentlig kun interessert i få musikk på en sånn "liste" som jeg har.

Han hadde lyst til å rippe cder, og streame mp3er. Men jeg har mistanke om at det er like greit med en xbox 360 for dette bruket? I og med at han nå ble interessert i en Pioneer 43" 406. Og på toppen av det hele skal han ha et nytt Bose-anlegg (vi får 60% rabatt). Men det er ikke sakens kjerne.

Men tror dere dette vil være en god løsning? Jeg tenker at en modda xbox kan bli litt for avansert for han og xbox 360 er en mye penere løsning designmessig. Men finnes det bedre alternativer? HTPC tror jeg blir uakutelt da det iallefall blir mye masing på meg :P. Samt at en Xbox 360 vil vel gi rimelig bra bilde ved DVD-avspilling til den nye Pioneeren han har planer om?

Tanker og forslag? Takk

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, billigere og kraftigere.

Jeg skal ihvertfall bruke en xbox360, bruker nå en laptop som mediacenter pc.
    Kommer til å bruke min stasjonære som filserver sammen med 360.

Microsoft satser på et bredt publikum og brukervennlighet. For din fars del er det jo greit at den leveres med media center edition og fjernkontroll da, madamen min er ihvertfall klar for mce.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Microsoft har meldt om at bildekvaliteten har blitt spesielt prioritert på XBOX 360, bl.a. ved at prosessorkraften skal være tilpasset høykvalitets videoprosessering etc. De mente at eksempelvis vanlige TV-signaler så langt bedre ut via en XBOX 360 enn fra en normal HTPC, grunnet de spesialtilpassede filtrene boksen benytter.

Jeg er spent på om denne fungerer etter forventningen, for hvis så er tilfelle, er det jo en fin boks å koble opp i stuen, som gjerne står i kablet eller trådløst (der kablet uten tvil er preferert) til en superkrafit HTPC-server fra et annet rom i huset. Du kan jo bl.a. sette opp kopiering fra XBOXen fra TV-signal tilkoblet HTPC-serveren, i vanlig Media Center stil med en drøss av muligheter for bl.a. kanalguide osv.

I tillegg er det jo en flott spillemaskin!

Nå er nok imidlertid mine forventningen uansett såpass høye at jeg lett kan bli skuffet av XBOXens AV-egenskaper, men innfris de, er uten tvil XBOXen et MEGET godt alternativ til en stue-PC, men uten tvil best egnet i kombinasjon med en HTPC-server stående i et annet rom!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xbox 360 virker hardware messig å være et meget godt utgangpunkt for en mediaboks. Men det gjenstår å se hvor fleksibel softwaren M$ legger med er. Tviler det blir XBox Media Center fleksibilitet som vi kjenner fra chippet xbox. Hvertfall i første omgang.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, hva mener du med en htpc server? En pc med masse hd plass og 100mbit nettverk er jo godt nok.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når jeg tenker server, mener jeg primært en masser av lagringsplass. Imidlertid fungerer jo XBOX 360'en slik at f.eks. opptak av TV, samt kanskje også mulighet for preprosessering av HD osv, foretas på "server-siden". Vi vet imidlertid kun pr. dato at TV-opptak blir prosessert i serveren, så kraftbehovet vil jo selvsagt avhenge av hvor mye en kan velge å overlate til PCen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at MS allerede har gått ut og meldt ifra at de OGSÅ har jobbet hardt med å gjøre Xbox360 umoddbar. Nå vil det alltids være noen genier som får til det meste. Men ingen må regne med at Xbox 360 vil rett ut av boksen ha modchips og mediacenter software "ready to go". Om jeg skal tippe grovt tok det vel både et år eller to før chippingen var noe hvem som helst kunne gjøre, og software var stabil. Nå skal det også sies at MS allerede har et produkt ment for det faren din vil gjøre. Media Center 2005. Det er til og med laget slik at MCE 2005 og Xbox 360 i et nettverk skal jobbe sammen.

Hvis Xbox 360 blir chippa og det blir laget et media center software, regn med minst et år eller lengre før det er stabilt og problemfritt. Selv om faren din ble imponert over oppsette ditt er det jo ikke sikkert han gidder all fiklinga som må til med beta software og halvprøvde løsninger som kommer først.

Men nå var det kanskje argumenter for å få en Xbox 360 i hus så fort som mulig du egentlig så etter.....eller?? ;-)

AKIRA

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Poenget er jo at XBOXen har en egen media-center kompatibel meny, som kun fungerer mot Media Center. Behovet for modifisere skal dermed være kraftig redusert. Det vil trolig også være støtte for å spille av .ts, divx osv. via eksterne programmer i Media Center, men her kan jo Microsoft velge å være kjipe. Velger de bort muligheten for folk å selv benytte ekstern programvare (noe de ikke har gjort i Media Center), vil imidlertid incentivet for modifisering øke vesentlig, og skaper en et behov folk er villige å betale for å innfri, finnes det som oftest en tilbyder...

Modding vil selvsagt også være aktuelt for bruk av piratkopiert software, så et "behov" vil det nok uansett være. I følge Microsofts egne undersøkelser er det imidlertid overvekt av brukere av dagens XBOX som modifiserer grunnet nettopp media-avspilling. Nå kan det jo kanskje hende at panelet de spurte ikke hadde veldig lyst å avsløre sine egentlige motiv overfor Microsoft, men mest sannsynlig er undersøkelsen foretatt på skikkelig, objektivt grunnlag, og betyr i så fall at en tilstrekkelig god link mot Media Center og avspilling av alle typer media vil redusere modifikasjoner vesentlig!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fadern har verken tid eller kunnskap til å fikle med sånne ting nei. Men da går jeg for en 360 for han da. Takk for svarene.

Kanskje jeg kan rive i en HTPC server nede i kjelleren hvor jeg sitter så han kan koble til via Wifi. Men hvilke komponenter trenger jeg for dette? Jeg har jo en rimelig kraftig AMD 64 3000+ basert pc nede i kjelleren allerede. Trenger jeg TV-tuner kort og WinXp media center edition da for å få full funksjonalitet?

Hva med et slikt oppsett(se vedlegg):

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Poenget er jo at XBOXen har en egen media-center kompatibel meny, som kun fungerer mot Media Center. Behovet for modifisere skal dermed være kraftig redusert. Det vil trolig også være støtte for å spille av .ts, divx osv. via eksterne programmer i Media Center, men her kan jo Microsoft velge å være kjipe. Velger de bort muligheten for folk å selv benytte ekstern programvare (noe de ikke har gjort i Media Center), vil imidlertid incentivet for modifisering øke vesentlig, og skaper en et behov folk er villige å betale for å innfri, finnes det som oftest en tilbyder...
    **UPDATE**
    AH! Etter å ha sett tegningen av oppsette til trådstarter så stemmer alt så mye bedre. Det er jo akkurat sånn jeg så det for meg. Hmmm..leste jeg første post så dårlig??
    **UPDATE**

Orginal post:
    Finnes det noe dokumentasjon nå som beskriver akkurat hvordan sammenhengen mellom Xbox 360 og Media Center 2005 vil være? For slik jeg har tolket det jeg har fått med meg (og jeg har ikke studer), så er det slik at Xbox 360 MÅ ha et MCE 2005 et sted for at den igjen skal fungere som en forlenger av innholdet der.

MAO: Xbox 360 alene er ikke og vil ikke rett ut av boksen være noe media center. Den er bare en forlenger av en PC stående et annet sted. Slik at man kan ha et Media Center server i et skap, og bruke Xbox 360 som front end løsning.

Det er vel det jeg har prøvd å komme frem til i min første post. Jeg trodde ikke at Xbox 360 kan løse de oppgavene trådstarter ber om.

Tar jeg veldig feil nå?

AKIRA

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du har helt rett, Akira, XBOX vil kun fungere med MediaCenter som en mediaforlenger. Du kan jo selvsagt også benytte XBOXen "lokalt", den har jo 20 GB disk, som gir plass til en masse fotos etc. Tuner mangler jo bl.a., så en HTPC/stue-PC erstatter den i så fall ikke.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men angående min stasjonærpc som jeg vil omgjøre til en HTPC-server.
    Er alt jeg trenger et kort som dette?
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306371&cks=PRL

Og da kan jeg ta opp tv-programmer og stille inn hvilken kanal jeg vil se på? Går det da å se på forskjellige kanaler på Min plass og Fadern sin plass? Eller skal jeg bare bruke tunerne til pioneer for tv, og bare la det tv-kortet stå for opptak.
    Har et kabeluttak i kjelleren, og en på stua. Hadde jo vært greit å spare plassen som tuneren til pioneer bruker.

Er ganske forrvirrende dette

Håpet er jo at Pcen min med det tuner-kortet står for alt av tv-sendinger. Og man kan velge kanal via xbox 360ene. Er dette mulig tro?

edit:
    Litt enklere forklart:
    Hvordan setter jeg opp HTPC-serveren opp slik at jeg via begge Xbox 360ene kan ta opp tv-programmer, samtidig som begge kan se på de tv-kanalene de vil. I stua er det ett kabeluttak, og i kjelleren (der HTPC skal stå) er det også ett. Er dette mulig å få til via en HTPC server?

Etter å ha lest litt på http://www.microsoft.com/windowsxp/m.../addtuner.mspx
    så ser det ut som at jeg må ha 2 tvtunere. Men hvordan fungerer det med tanke på at jeg kun har ETT kabeluttak i kjelleren?

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må du ha TV-kort?

Sitat Opprinnelig postet av arnis
    Men angående min stasjonærpc som jeg vil omgjøre til en HTPC-server.
    Er alt jeg trenger et kort som dette?
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306371&cks=PRL

Og da kan jeg ta opp tv-programmer og stille inn hvilken kanal jeg vil se på? Går det da å se på forskjellige kanaler på Min plass og Fadern sin plass? Eller skal jeg bare bruke tunerne til pioneer for tv, og bare la det tv-kortet stå for opptak.
    Har et kabeluttak i kjelleren, og en på stua. Hadde jo vært greit å spare plassen som tuneren til pioneer bruker.

Er ganske forrvirrende dette

Håpet er jo at Pcen min med det tuner-kortet står for alt av tv-sendinger. Og man kan velge kanal via xbox 360ene. Er dette mulig tro?

edit:
    Litt enklere forklart:
    Hvordan setter jeg opp HTPC-serveren opp slik at jeg via begge Xbox 360ene kan ta opp tv-programmer, samtidig som begge kan se på de tv-kanalene de vil. I stua er det ett kabeluttak, og i kjelleren (der HTPC skal stå) er det også ett. Er dette mulig å få til via en HTPC server?

Etter å ha lest litt på http://www.microsoft.com/windowsxp/m.../addtuner.mspx
    så ser det ut som at jeg må ha 2 tvtunere. Men hvordan fungerer det med tanke på at jeg kun har ETT kabeluttak i kjelleren?

Kan man bare få tak i en utgave av Windows MCE og kjøre denne som server? MCE er jo bare XP SP2 med ekstra media innhold? Må man ha TV-kort for å få installert Windows MCE?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det holder å installere Media Center. For å benytte mulighetene for TV-opptak osv. må en ha installert TV-kort i PCen. Hvis du har tenkt å "konvertere" din vanlige PC til en Media-Center PC må du være klar over at det pr. dato er noe mangelfull støtte for diverse komponenter, spesielt for de mer ukjente fabrikanter. Drivere vil imidlertid dukke opp etterhvert.

Hvis du skal kjøre RF-signalet inn på to tunere, må du kjøpe en splitter. Anbefaler at du legger en 100-150 i splitteren og kjøper en av litt kvalitet for å ikke redusere sendekvaliteten for mye!

Oppsett av XBOX mot MediaCenter skal før øvrig være rimelig "plug and play", men det gjenstår selvsagt å se! Skal en tweake blir det uansett mye mikkmakk, men er en stort sett fornøyd med å hente en og annen DVD og sette opp TV-signal bør oppsett være en smal sak.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt innpå, og det vet sikkert mange av dere allerede: Man MÅ ikke kjøre Windows Media center for å kunne spille av filmer, musikk og bilder på xbox 360. Det holder med Windows Media Connect installert på en PC med XP.

Men det er selvsagt helt riktig at; skal man se tv på xbox'en, må dette streames via en MCE05 pc.

Tenkte bare jeg måtte skyte det inn...

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Kjapt innpå, og det vet sikkert mange av dere allerede: Man MÅ ikke kjøre Windows Media center for å kunne spille av filmer, musikk og bilder på xbox 360. Det holder med Windows Media Connect installert på en PC med XP.

Men det er selvsagt helt riktig at; skal man se tv på xbox'en, må dette streames via en MCE05 pc.

Tenkte bare jeg måtte skyte det inn...
    Glimrende.
    Etter å ha snakket med noen på jobben så tror jeg nok at jeg setter opp en egen HTPC-server fra scratch. Jeg må bruke den PCen jeg har nå til andre oppgaver som muligens ikke vil fungere så bra med MCE05. Men hvordan funger denne streaming teknisk sett? For å streame HD-materiale, må HTPC-serveren være MEGET kraftig eller kjøres dekodinga i Xbox 360? For sånn som jeg har forstått det så er det selve dekodinga som krever mye prossesorkraft.

Men det er altså bekreftet at xbox360 vil fungere med Windows media connect? Eller er det sånn at det skal "fungere i teorien"? For den har jeg vært bort i et par ganger før for å si det sånn.

Edit:
    Kom over denne videoen der de prater om Xbox 360s Extender funksjonalitet.
    Edit2: Noen som har lyst på linken ogsÅ? :P http://channel9.msdn.com/showpost.aspx?postid=126995

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis
    (...)

(1) Men hvordan funger denne streaming teknisk sett? For å streame HD-materiale, må HTPC-serveren være MEGET kraftig eller kjøres dekodinga i Xbox 360? For sånn som jeg har forstått det så er det selve dekodinga som krever mye prossesorkraft.

(2) Men det er altså bekreftet at xbox360 vil fungere med Windows media connect? Eller er det sånn at det skal "fungere i teorien"? For den har jeg vært bort i et par ganger før for å si det sånn.
    ad 1. Har ikke peiling på hvordan WMC fungerer med HD-materiale mot 360. Xbox'en skal selv kunne dekode en del formater i HD, og da trenger den ikke å gjøre noe mer med "streamen" enn å sende rådata (mao. som når du spiller av en film fra en annen maskin på nettverket). Det spennende blir jo å se om f.eks .TS fungerer...

ad 1./ 2. Har bare testet WMC på Linksys media center extender og Xbox Media Center Extender. Ingen av disse støtter HD. Men ang. generell funksjonalitet ville det være mildt sagt SVÆRT overraskende om WMC ikke fungerer på 360, siden xbox media center extender gjør det i dag. Denne skulle jo være en "forsmak" på det som dukker opp på 360...

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Xbox'en skal selv kunne dekode en del formater i HD, og da trenger den ikke å gjøre noe mer med "streamen" enn å sende rådata
    Ja det var det jeg håpet på. Men da får vi altså bare smøre oss med tolmodighet å se hvordan det blir da.

For hvis dekodinga skjer lokalt på 360en så skal det ikke mye penger i en Media-Server med 500GB + lagringsplass.
    Så jeg får bare vente med å kjøpe inn komponenter til 2.desember og bare kjøre WMC mens jeg venter på delene. Tusen takk for alle svar. Håper dette blir så bra som jeg håper

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har lest litt rundt, det ser ut til at det "kun" er WMV HD formater som kan dekodes "native" av 360'en (i alle fall med original programvare og uten chip, men da er vi vel litt frem i tid ). Mao .TS osv blir evt. streamet "on the fly". Dermed kan det bli litt "press" på prosessoren til streaming serveren... så du bør nok ta høyde for det i byggeprosessen.

Dette må testes....

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Mer konkret informasjon om deling av mediafiler til xbox'en UTENOM Media Center (mao fra vanlig XP maskin):

http://www.halomovienews.com/xbox360.php

Networking with Windows

Hooking up my Windows XP Pro computer to the 360 was a breeze. First you install Windows Media Connect 2.0 and then turn your Xbox 360 on, then start up WMC and you get this:

It automatically recognizes that the 360 was on my network. So once I allowed the 360 access, I was taken to this screen:

I shared my own custom music folders then went back downstairs to my shiny new Xbox 360 and went into the Media Blade. The cool thing is, it organizes the music for you. It looks at the ID3 tags of the MP3 files are organizes them into Artists and Albums, and Genres if the tags have it. So first thing I picked with A Perfect Circle's Emotive album.

Neon, the music visualizer

Then I fired it up and was blown away. I can't state this enough: The music visualizer is FREAKING AMAZING. You have no idea what you are in for! I spent a full half-hour just going through my music and being amazed by the visuals. Screenshots, or even the videos on the official Neon site do it no justice. It reacts to the music so well its scary, and you can influence it with your controllers analog sticks. Using the D-pad switches the different visualizers. This would be the ultimate thing to have playing at a party while the music is going. It's hypnotic. Sorry, no pics. My digicam just isn't good at taking them from a projector because I have to leave the shutter open for so long. It just ends up blurry even with a tripod.

I don't have Windows Media Center so I can't test the video streaming. The photos feature I haven't even touched yet.

I tried burning video files to disc (both AVI and WMV) and while the 360 recognized it as a "Mixed Media" disc, it wouldn't let me play the video off of it. But you can play music or view photos off a CD-R/W or DVD-R/W. I am going to see if I can get Windows Media Center for one of my PCs to see what formats of video I can stream.

WMA Surround sound worked.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •