"Alt om" NRK Online Spotlight

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 110
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Alt om" NRK Online Spotlight

Som prosjketleder for NRKs satsning i MCE Online Spotlight ønsker jeg å komme i kontakt med så mange som mulig av de som bruker tjenesten. Da er AVForum et naturlig sted å begynne. Her finner jeg jo kremen av mediebrukere i Norge!

Jeg har allerede vært innom en tråd som omhandler det å finne direkte URL til tjenestene i Online Spotlight. NRK sin tjeneste vil pr. i dag ikke virke på maskiner som ikke har MCE.

Noe av det første jeg kunne tenke meg å gjøre var å se om jeg kan få gjennomslag for å lage en versjon som fungerer i Meedio, Beyond Media og MediaPortal.

Jeg oppfordrer forøvrig alle til å besøke nettsiden som jeg har satt opp for denne tjenesten:
    http://www.nrk.no/informasjon/blogg/
    ...den er på det nåværende tidspunkt meget sparsommelig, men her kommer jeg til å poste tips, nyheter og annet.

Jeg kommer også til å poste en del info på min egen blogg:
    http://www.eirikso.com

...ellers så er jo denne tråden her på AVForum nå startet! Fyr løs.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt den en del idag. Sett på Tre brødre og singel klubben. Er det noe spesielt du vil ha tilbakemelding på?

Min første umidelbare tilbakemelding er at det er en treghet over hele interfacet. Men det vet jeg ikke om er pga server hastigheten deres, linja mi, eller måten online spotlight greia funker i MCE.

Hadde bra stream av video i formiddag...men ikveld ble det mye hakking og jeg gav opp å se på TV. Igjen vet jeg ikke om det er mitt system, eller at server loaden hos NRK øker så mye utover kvelden at den ikke klarer pågangen.

Btw, vi har en felles bekjent, Benjamin!

AKIRA

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags videobitrate er det snakk om for sendinger? Nrk nett-tv har en lei tendens til å gå ut av sync, for så å fryse helt. Håper det er valgt en bedre løsning enn dette for MCE prosjektet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

yes...

tar gjerne støtte for meedio i denne tjenesten

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scirocco:
    Beste videokvalitet er pr. i dag 900kbps WMV. Beste lydkvalitet er 160 kbps WMA. Med andre ord identisk med dagens Nett-TV.

Vi vurderer fortløpende når vi kan øke den høyeste bitraten (i forhold til hva som ed de vanligste hastighetene på bredbånd). Å gå opp til for eksempel 1,5 mbps er ikke uaktuelt.

Når det gjelder buffring og hakking er dette noe vi jobber med kontinuerlig for å sikre best mulig kvalitet helt ut til sluttbruker. NRK har en av landets feteste linjer direkte til NIX (Norsk internettknutepunkt), men vi kan likevel ikke garantere alle leddene frem til brukeren. Her har vi god dialog med de største bredbåndsleverandørene for å sikre høyere kvalitet hele veien frem.

Når det gjelder støtte for Meedio og andre systemer så jobber jeg med dette. Alle tilbakemeldinger som viser at dette er noe folk ønsker er med på å påvirke avgjørelsen om en videreføring.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av problemene med Nrk nett-tv er ikke først og fremst hakking, men når først signalet går ut av sync så fryser hele bildet etter noen sekunder. Eneste måten å få igang videoen igjen er å stoppe media player og starte på nytt. Har forsøkt å øke bufferen i media player, uten at det har hjulpet. Har aldri opplevd dette problemet hos f.eks. tv2 (men de har igjen elendig bitrate).

For øvrig sitter jeg på en 100 mbit linje gjennom Uninett. Høgskolen i Østfold har et prosjekt hvor de sender nrk sine sendinger over en 2,1 mbps Mpeg-4 strøm gjennom Uninett. Opplever sjelden hakking ved disse sendingene og når de først hakker så fortsetter de senere uten problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemene med hakking / "dropped frames" var noe vi så under betatesten også. Har opplevd mange ganger at videoen starter fint, spiller noen minutter men begynner så å spille med 1 frame pr. sekund og verre...

Jeg er svært interessert i tilbakemeldinger som den over. Det er viktig for oss å finne ut om dette er et problem i MCE-tjenesten, eller et generelt problem i Nett-TV. MCE-tjenesten henter innholdet fra nøyaktig samme sted som Nett-TV.

Vi har kontroll på hastigheten vår og bruken av linjen ut til NIX, men kan jo ikke garantere noe videre. Likevel skulle ikke klippene ha problemer så lenge vi ikke driver med andre tunge ting som sørger for stor trafikk mot NRK.

Sammenlikning med TV2 er også interessant. I sin MCE-tjeneste kjører de 1,5 mbps på mye av innholdet. Dersom dere opplever at dette spiller jevnt, men ikke NRK sin 900 kbps-strøm, så har vi jo et problem et eller annet sted i nettet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKIRAx27:
    Benjamin er jo en aktiv bruker her på AVForum og var også en del av testerne av NRK sin tjeneste under vår lukkede betatest. Jeg kommer til å poste en artikkel på min egen blog som omhandler selve utviklingsløpet mot MCE og hvordan jeg blant annet brukte en blog aktivt under betatestingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Jeg var en av dem som lurte på linker til "Online spotlight" nettsteder i den andre posten.
    Fant ut at oss med vanlig win xp installasjoner mangler "mce hosted html objects" (eller noe i den dur) som gjør at nettsidene ikke vil fungere i vanlig IE. Teit spør du meg, da bare 5% av koden i js filene bruker disse objektene og det ikke hadde vært noe problem for MS å oppgradere vanlig XP med denne funksjonaliteten (ihvertfall det mest grunnleggende som ikke har en direkte tilknyttning til MCE, navigasjon etc.). Kanskje dere kunne kjørt litt lobby virksomhet for å få dette gjennom ?

Tok også en titt på TVN sine sider da jeg ikke var klar over at de hadde web-tv før jeg leste om det i MCE-omtaler Vet ikke om interfacet som de gir vanlige XP brukere på hjemmesiden dems er det samme som interfacet i MCE, men den flash løsningen de har brukt der er ihvertfall fullt navigerbart med min dinovo media-pad og fungerer flott sammen med min Meedio HTPC.

Kanskje Flash er veien å gå for å støtte mange systemer og samtidig ha et flott GUI?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser ut som om TVNorge funker fint, i Meedio også.

Når det er sagt, hva er det som MCE tilbyr i forhold til slike presentasjoner av innhold som ikke kan gjøres i vanlig web grensesnitt, slik at dette også kan brukes av andre applikasjoner?

Har sett at et annet program har inkludert støtte for emulering av disse MCE utvidelsene men kommer ikke på navnet umiddelbart.. Tror du kanskje at det er veien å gå for de andre også? Kan jo bli vanskelig å overbevise innholdsleverandører at det faktisk er andre platformer også kanskje? Eller er det grunner til at man ikke ønsker å tilby slikt innhold som kan brukes i en vanlig nettleser, uavhengig av medie program?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirikso
    Noe av det første jeg kunne tenke meg å gjøre var å se om jeg kan få gjennomslag for å lage en versjon som fungerer i Meedio, Beyond Media og MediaPortal.
    Flott!

Ivrig bruker av Media Portal her. Programmet har hatt endel fordeler ovenfor MS MCE som gjør at jeg har sverget til det:
    1. Gratis
    2. En fungerende EPG (xmltv)
    3. Støtte for interne DVB-S/CI kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomle
    Har sett at et annet program har inkludert støtte for emulering av disse MCE utvidelsene men kommer ikke på navnet umiddelbart.. Tror du kanskje at det er veien å gå for de andre også?
    Beoynd Media var det! De kaller det "SnapStream Spotlight". Har ikke testet dette men skal visst være kompatibelt med MCE Online Spotlight etter hva jeg har lest.

http://www.snapstream.com/products/b...a/features.asp
    http://www.snapstream.com/support/he...?spotlight.htm

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirikso
    Problemene med hakking / "dropped frames" var noe vi så under betatesten også. Har opplevd mange ganger at videoen starter fint, spiller noen minutter men begynner så å spille med 1 frame pr. sekund og verre...

Jeg er svært interessert i tilbakemeldinger som den over. Det er viktig for oss å finne ut om dette er et problem i MCE-tjenesten, eller et generelt problem i Nett-TV. MCE-tjenesten henter innholdet fra nøyaktig samme sted som Nett-TV.
    Dette er definitivt et generelt problem med nett-tv tjenesten (har selv ikke prøvd MCE). Prøvde i dag å se en tippeligakamp over Nrk nett-tv samt dagsrevyen i reprise og har aldri opplevd maken til nettjenester. Tippeligakampen bar preg av massive brudd, meldinger om "Server Unavailable", dropped frames, og framrates nede i et par frames pr sekund. Når dagsrevyen skulle sees i reprise så var det ofte dropped frames og stopp i avspillingen, men meldingen om "Server Unavailable" kom ikke.

Har tidligere prøvd å ta opp problemet med Nrk kundeservice, men de kunne ikke hjelpe overhodet eller sende problemet videre. Har som nevnt mer enn god nok linje til å kunne kjøre tjenesten stabilt og har heller ikke opplevd disse problemene hos TV2 eller andre leverandører.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tar vi alvorlig og det er bare å beklage at du ikke har nådd frem til riktig sted ved henvendelse til publikumservice.

Vi arbeider for tiden med utprøving av en løsning som skal mellomlagre de mest populære klippene utover på andre servere. Dette for å avlaste hovedmaskinene.

Jeg skal prøve å holde dere informert her og tar imot alle tilbakemeldinger med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte at det samme skjer via MCE. Jeg liker å se på Tre brødre. Og det første minuttet går bra, så går det tregere og tregere. Lyden går bra. Men bilde kan gå helt ned i ett bilde per 10 sek.

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker nok en gang for tilbakemeldingen. Vi tester tjenestene våre grundig, men ting skjer underveis og det ser nå ut som om vi mot en del nett har et ytelsesproblem.

Dette er komplekse spørsmål og det er svært mange faktorer som vi ikke har kontroll over. Derfor er det verdifullt å få tilbakemeldinger direkte fra så mange brukere som mulig.

Jeg kan eventuelt sette opp et eget forum på NRK.no, men jeg går ut fra at AVForum ikke har noe imot at vi diskuterer kvaliteten på NRKs tjeneste her?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tidligere gitt opp NRK nett-tv pga. problemet med hakking. Fikk øye på tråden her og tenkte jeg kunne jo prøve igjen. Jeg har 5500 kbits/s linje gjennom nextgentel, men har likevel trøbbel med NRK. Dagsrevyen spiller fint med 891 kbits/s en fem-seks minutters tid, men så stopper det opp. Først så henger det fullstendig et minutts tid, så starter sendingen opp igjen med 493 Kbits/s og én frame hvert tredje sekund. Etter et par minutter med dette løsner det plutselig igjen, og spiller fint i nye fem minutter før det låser seg igjen og så begynner å hakke.
    Men hakkingen gjelder bare bildet. Lyden kommer fint (untatt i perioden da alt har stoppet helt og Media Player sier "Buffering...").

Nett-tv er et flott tilbud, og å få dette i media center er glimrende. Men så lenge det tekniske ikke fungerer så blir det desverre ikke brukt.

PS. Oppdaget at hvis jeg hopper noen sekunder tilbake, med en gang hakkingen begynner, så går det plutselig bra igjen. Det virker som om streamingen blir gradvis dårligere og dårligere (eller lavere prioritert på nettet?), men med litt brukeraktivitet så får streamingen plutselig høy prioritet igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett nett-tv i flere år fra nrk. Har nesten ALDRI hatt problemer, untatt på ettersommer/høst 2005. Henger ofte etter noen minutter.

Er det fordi alle andre også ser nett-tv nå? Eller er det en "ny løsning" som har kjørt i høst?

Jeg har adsl fra telenor.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nyhetene nesten hver dag, flere autofil jeg ikke har fått med meg samt en del andre programmer. Har til dags dato ikke regisrert heng eller andre former for problemer, alt har fungert topp!!
    Eneste er at det blir for smått og dårlig lyd, men regner med at det blir prioritert nå siden det har blitt så populært

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "For smått"?Har du prøvd å flytte markøren (grønn ramme) over på videovinduet og trykke på OK? :razz:

Evt. trykket "i" knappen på fjernkontrollen og stilt inn zoom slik bildet fyller skjermen?

Beklager om dette var "teite" innspill, men alt må prøves vettu

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •