S/PDIF - får ikke lyd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

S/PDIF - får ikke lyd.

Prøver nå å bruke PCen min som DVD-spiller, siden jeg har solgt DVD-spilleren min.

Bruker et Audigy Player kort.
    Har installert AC3Filter.
    Bruker Media Player Classic.
    Bruker en Supra Trico digitalkabel, jack til RCA(ferdiglaget kabel fra Supra).
    Bruker ett Y-ledd ved lydkortet fordi digitalutgangen på lydkortet også er analog utgang til PC høytalerne.

Har gått inn i Media Player og satt AC3Filter til å være 'Prefered'. Har også huket av for dette i AC3Filter.
    Har prøvd med både Direct Sound og Wave Out.

Sample Format står som 16bit i AC3Filter. Er det riktig? Prøvde å bytte mens jeg spillte en film, men da "spratt" den bare tilbake til 16bit.

Har "slått på" S/PDIF i AC3Filter.
    I "Creative Audio HQ" har jeg satt sampling raten til 96KHz. Er dette riktig?

Ingenting av dette fører til noe som helst lyd eller reaksjon fra receiveren's side. Der står det ANALOG i displayet.

-Så går jeg inn i "Play control" (det vanlige kontrollpanelet for lydutgangene/inngangene - "miksepulten" i Windows), går inn på Advanced, og huker av for "1 Digital Output Only".

Da går plutselig displayet på receiveren over til å vise 'PCM 96KHz' og 'DIGITAL'.
    -Men dersom jeg da spiller av en film, blir det bare knitrelyder over høyttalerne, noe jeg ikke synes er særlig festlig(har ikke lyst til å ødelegge noe heller).

La merke til at på et tidspunkt mens jeg drev og prøvde meg frem, kom lydene fra Windows ut over høyttalerne i anlegget - f.eks. "plong" lyden når man gjør noe feil i Windows. Så det er tydeligvis kontakt. Men jeg tror jeg da hadde sampling raten på 44.1KHz (?).

Noen som kan se hva jeg gjør feil, eventuellt hva jeg ikke gjør?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hvis Windows får lyd ut, men ikke filmen. Så må problemet ligge i playeren. Prøv å gå til www.apple.com/trailers og start en trailer. Nå er du i explorer og bruker QT software. Har du lyd nå, så er det enda en indikasjon at problemet ligger i playeren din.

En annen sak kan være mangel på MPEG dekoder software for å spillle av DVD. Det er ikke nødvendivis noe man har rett ut av boksen. Og ikke alle støtter feks Dolby digital. Da må man ha "topp versjonen". Sjekk ut Nvidia sin PureVideo. Den har du 30 dager gratis trial på.

Det er det jeg kan komme på.

AKIRA

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg har ikke prøvd akkurat det du sa, men jeg har satt i en vanlig CD, satt sampling raten til 44,1KHz i Creative Audio HQ, og da blir det lyd. Det er rent og klart, men temmelig lavt - jeg må skru opp volumet til maks både i Windows Media Player og i Windows sin 'miksebord', og selv da er lyden forholdsvis lav i forhold til hvilket volum recevieren står på. Men det er da lyd ihvertfall. Kan leve med det volumet hvis jeg bare også får lyd fra DVD.Skal prøve meg litt mer frem etterhvert.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD funker greit, må bare skru opp noe mer enn jeg var vant til med DVD-spilleren min.

Hmm... Prøvde å spille DVD med sampling rate satt til 44.1KHz bare for morro skyld, og da fikk jeg lyd, men den var VELDIG lav, og ikke bare det, men det var bare bakgrunnslyd - helt merkelig å høre på; ingen tale, men bare 'effektlyder' og bakgrunnsmusikken. Dersom jeg valgte det andre engelske lydsporet, ble lyden ENDA lavere, men da jeg skrudde opp lyden hørte jeg så vidt kommentarlydsporet.
    Som sagt - prøver jeg 96KHz, blir det bare knitring. Prøvde akkurat nå også Windows Media Player 10(nyinnstallert) med samme resultat.

Jeg trodde hele poenget med AC3Filter var at det skulle dekode eller videreføre det digitale lydsporet fra en player, så det skulle være i boks? Må jeg også betale for en player versjon som klarer å videreføre DVD-lyden til AC3Filter? Trodde sånt gikk av seg selv, også i f.eks. Media Player Classic.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Bruker ett Y-ledd ved lydkortet fordi digitalutgangen på lydkortet også er analog utgang til PC høytalerne.
    Hmm, hæ? Du kan ikke koble til digitalutgangen samtidig som den er koblet til en analoginngang. Trodde uansett at det er en helt egen dedikert digitalutgang.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Det er ikke umulig at "akke" er inne på noe her, husker min bror hadde et lydkort hvor den ene ut porten fungerte som både analog og digital utgang. Det som er litt spesielt er at den er beregnet på vanlig minijack plugg for analog lyd, men for digital måtte han bruke OPTISK miniTosLink.

Så ta ut Y-leddet ditt og kikk inn i porten mens du sender lyd, ser du et lys inni der så har du funnet feilen.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Joey1313 her

Y-Ledd og digitallyd funker ikke.
    Optisk lydoverføring = lys Y ledd viderefører ikke dette lyset og dermed blir det null lyd.

Cyberdog

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh... Jeg får jo lyd ut derfra da - digital lyd. Receiveren oppfatter også at det er digitalt. Hadde det ikke gått, ville jeg jo ikke fått lyd på anlegget i det hele tatt.
    Når jeg velger "Digital Output Only" under Advanced i volumkontrollene på PCen, får jeg ikke lyd ut på PC-høytalerne,for da sender lydkortet kun ut digital lyd over digitalutgangen. Da får jeg derimot lyd fra receiveren, og det står DIGITAL i displayet.

Problemet nå er at jeg ikke får 5.1 lyd. Men jeg skal sjekke et par driver og software ting og se om det hjelper.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit - da har jeg fiksa det. Det var Creative driverne som ikke klarte biffen. Jeg lastet ned kX driverne på anbefaling fra en annen tråd her på AVForum, og nå har jeg Dolby Digital fra receiveren! :grin:

Disse alternative driverne finner man her (drivere til Creative kort). Last ned de nyeste, selv om de er beta. Lenge siden de er oppdatert, så de er nok ganske stabile.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •