Trenger råd om lydkort til seriøs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd om eksternt lydkort til hi-fi

Jeg har planer om å legge cd-ene på hylla og kjøre mp3 framover. Jeg har et nokså habilt 2-kanalsanlegg med Parasound for- og effektforsterker og B&W høyttalere. Er opptatt av lydkvalitet, og derfor er det viktig for meg at lyden blir så bra som mulig (med mp3/wmas begrensninger).

Planen er å bruke en halvgammel laptop som interface. All mp3 har jeg på en server. Det jeg trenger er et eksternt USB-lydkort til laptopen. Har vært inne på tanken om å kjøre digitalt inn i en DAC, f.eks. Bechmark DAC-1, men dette blir dyrt.

Noen anbefalinger? Det viktigeste er god lydkvalitet.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som et godt opplegg for god lyd fra PC'en. Best resultat får du med EAC og lossless encoding av musikken... Med mp3 vil du alltid miste noe, selv om det kanskje ikke alltid er like hørbart. Dess bedre anlegg, dess mer vil dette avsløres.

Angående lydkort så er det viktig at dette ikke resampler lyden. Dermed bør du styre unna alle Creative kort (med unntak av den nye serien, som jeg ikke er sikker på). Personlig ville jeg gått for et eksternt USB eller Firewire lydkort med egen strømforsyning. Digital overføring via coax, eventuelt med toslink dersom du blir plaget av støy eller lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Dette høres ut som et godt opplegg for god lyd fra PC'en. Best resultat får du med EAC og lossless encoding av musikken... Med mp3 vil du alltid miste noe, selv om det kanskje ikke alltid er like hørbart. Dess bedre anlegg, dess mer vil dette avsløres.

Angående lydkort så er det viktig at dette ikke resampler lyden. Dermed bør du styre unna alle Creative kort (med unntak av den nye serien, som jeg ikke er sikker på). Personlig ville jeg gått for et eksternt USB eller Firewire lydkort med egen strømforsyning. Digital overføring via coax, eventuelt med toslink dersom du blir plaget av støy eller lignende.
    Noen som kan si noe om hva denne resamplingen er og fører til? Har liggende en Audigy 2 NX (USB2) som jeg hadde tenkt å gjenbruke til formålet. Og da med toslink tilkobling til forsterkeren. Men boksen roter altså ting til da?

Eksempel på andre bokser som funker bedre?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RME lager noen fete lydkort, link

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes heller ikke det henger helt på greip og kjøre mp3 til en dyr DAC, som LL sier bør du kikke på lossless codecs. Tror de fleste finner at FLAC gjør en bra jobb. Selv bruker jeg audiograbber og FLAC som ekstern dekoder med godt resultat, ikke tar det så lang tid heller. (ca. 8x)

Når det gjelder lydkort, så vil såvidt meg bekjent et hvert kort som ikke resampler på digitalutgangen duge. Ja t.o.m. onboard lydkort på hovedkortet. Mener at den nyeste creative serien også resampler. (test på hw.no tror jeg)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv Monkeys Audio lossless (.ape). Dette fungerer også meget bra. Jeg har også endel liggende ukomprimert.

Jeg vil ikke anbefale å bruke onboard lydkortet - de fleste av disse driver også med resampling av lyden. Merk = selv om lydkortet resampler lyden, så vil det låte forholdsvis bra, men det er en fordel å slippe dette da det er en kilde til dårligere lyd. Du kan prøve med ditt Creative kort først og se hvordan det blir - så kan du eventuelt oppgradere siden.

Personlig ville jeg kanskje gått for M-Audio Sonica Theater eller noe slikt... Jeg har enda ikke funnet noe eksternt lydkort som har egen strømforsyning, samt Toslink og Coax digital ut. Du må nok velge hva som er viktigst.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •