Timeshift hardware VS timeshift software

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Timeshift hardware VS timeshift software

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal kjøpe et TV-Kort med innebygget støtte for timeshift eller om jeg skal satse på et program som har denne funksjonen.

Velger jeg sistnevnte så slipper jeg et ekstra kort i maskinen da jeg kan velge et skjermkort ala ATI AIW.

Fint om dere kan komme med tilbakemeldinger på den av løsningene dere har prøvd, og nenve positive/negative ting med løsningen.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har prøvd litt forskjellig i løpet av de siste årene når det gjelder PVR løsninger, men har vel ikke funnet noe konklusjon.

Første forsøk var WinTV PVR fra Hauppage (tror det ble sånn ca riktig skrevet). Dette er et tv kort med innebygd MPEG2 koding. Det følger også med nødvendig programvare. Dette fungerte greit bortsett fra en ting, opptak fra TV3 ble aldri bra. Dette har sikkert noe med kvaliteten på signalene på kabelsystemet her i blokken. Jeg kunne ha levd med det, men min bedre halvdel fulgte den gang med på Akutten på TV3. Hun gjorde det helt klart at dersom PCen skulle stå mitt i stua skulle den som et minimum kunne klare å få med seg Akutten :lol: Tilbake til tegnebordet.

Forsøk nummer to var et rent tunerkort fra samme produsent, og med en programvarebasert løsning for opptak og koding/komprimering. Prøvde et par produkter, men endte opp med Showshifter. Dette har fungert som det skal i snart et år, og gir rikelig med muligheter til å velge kvalitet og oppløsning etter ønske og behov.

Den store forskjellen på disse to løsningene er vel i grunnen at en programvarebasert løsning krever mer av maskinvare for å fungere, selvfølgelig avhengig av format og oppløsning på opptaket. Der hvor WinTV PVR løsningen fungerte som en drøm med en gammel PIII 733 var det mulig å få en P4 2.4 til å arbeide brukbart når jeg forsøkte opptak med en programvarebasert løsning og komprimering direkte i DivX format (som bl a støttes direkte i Showshifter).

Fordeler og ulemper med de to alternativene kan etter min mening kort oppsummeres slik:

Fordeler programvarebasert løsning:
    -TV kortet er billigere
    -Nye formater for komprimering kan legges til (som nevnt DivX i Showshifter)

Ulemper programvarebasert løsning:
    -Krever mer maskinressurser (pris, varmeutvikling, støy)
    -Maskinen kan ofte ikke brukes til annet mens opptak gjøres uten at dette går utover opptaket, noe som henger sammen med kravet til maskinressurser. Dette vil variere med oppløsning og komprimering.

Maskinvarebasert løsning er egentlig akkurat det motsatte. Kortene er dyrere, og du er låst til de formatene som støttes i kortet. Men det krever mindre maskinressurser og maskinen kan benyttes til andre ting samtidig.

Hva man velger er vel litt avhengig av hva man prioriterer.

Jeg har som sagt pr i dag en programvarebasert løsning, men går og venter på et nytt kort med innebygd hardware for koding. Dersom dette virker med opptak fra TV3 blir dette satt i maskinen permanent. Harddiskplass er nå så billig at jeg gjør alle opptak i full PAL oppløsning uansett, så mulighet for nye komprimeringsstandarder og formater trenger jeg ikke. Men jeg har funnet en ny programvareløsning som gjør det mulig å sette opp denne funksjonaliteten i nettverk, med en mediaserver som står for opptak og distribusjon til klienter. Men denne programvaren krever kort med innebygd hardware for koding.

Et problem når det gjelder programvarebaserte løsninger er at det er til dels stor forskjell på hvilke TV kort som støttes av de ulike programvarepakkene, og det er et mindretall av eksisterende kort/brikketyper som testes under utviklingen av de ulike programvarepakkene. Som en følge av dette må man nesten først finne programvaren man ønsker å kjøre, for så å velge kort ut fra hva som anbefales.

Dette kan ofte føre til at man ender opp med flere kort når man har prøvd litt. Personlig sitter jeg vel i dag med totalt fem ulike TV kort, innkjøpt i løpet av de siste to årene, og med nok et kort i posten :?

Er ikke sikker på om du ble noe klokere av dette, men jeg anbefaler at du velger type løsning og programvare for PVR og timeshifting først. Et besøk på www.avsforum.com på HTPC gruppen der, med et søk på PVR vil gi deg noen gode ideer til hva som finnes av løsninger og programvare. Når du har funnet programvaren ville jeg kjøpt det kortet som anbefales av de som har utviklet programvaren. Desverre er det slik at den programvare som leveres av kortprodusentene ikke er så veldig spennende, så en løsning utviklet av noen andre anbefales.

Gøran

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •