Utfører en HTPC inverse-telecine-prossesering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utfører en HTPC inverse-telecine-prossesering?

Noen som vet om en HTPC utfører inverse-telecine-prossesering skikkelig? Kommer dette eventuelt ann på software en bruker?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt om noe PC-software som klarer dette (regner med at det er 1080 signaler du vil de-interlace).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det,det er 1080i matriale jeg vil deinterlace. Så pc software tar turen nedom 540p eller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt det jeg har vært borte i gjør det. Dersom det finnes software som gjøre inverse-telecine på dette materialet ville det nok bli vanskelig å selge Crystalio II og andre avanserte videoprosessorer. Hvis det finnes er jeg veldig interessert!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at det ikke finnes enda. Ingen vanlig pc er kraftig nok til å gjøre dette heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rimelig sikker på at dette kan gjøres i grafikkortet gjennom NVIDIA PureVideo decoderen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rimelig sikker på at dette kan gjøres i grafikkortet gjennom NVIDIA PureVideo decoderen.
    Interessant.. Det er kanskje derfor NVidia kortene har blitt så populære til HTPC bruk.. ?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg forbinder med inverse telecine er å lage 24p av 60i. Det er krevende. Men det er da ingen vits å i gjøre dette dersom man har et 60Hz-display - da må man i så fall begynne å duplisere bilder igjen i en viss rekkefølge (dere som har HQV Benchmark DVD'n vet at det er mange forskjellige å velge mellom :-)).

Jeg kan ikke se at weave er mer prosessorkrevende enn bob, så nei, en PC går ikke nedom 540p.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nvidia
    The highest quality 1080p HD-output is made possible through three separate PureVideo engines, support for both 3:2 and 2:2 pull down (inverse telecine), and a host of other features. The advanced scaling and de-interlacing capabilities offered by NVIDIA PureVideo technology allow DVD and other non-HD interlaced content to display incredibly clear, smooth, and artifact-free video on progressive displays, ranging from PC screens to large-screen HDTVs.
    http://www.nvidia.com/object/IO_23415.html

Kan vi tolke dette som at Purevideo gjør 1080i Inverce telecine?

Jeg kan ikke se at weave er mer prosessorkrevende enn bob, så nei, en PC går ikke nedom 540p.
    Helt sikker på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Det jeg forbinder med inverse telecine er å lage 24p av 60i. Det er krevende. Men det er da ingen vits å i gjøre dette dersom man har et 60Hz-display - da må man i så fall begynne å duplisere bilder igjen i en viss rekkefølge (dere som har HQV Benchmark DVD'n vet at det er mange forskjellige å velge mellom :-)).

Vitsen ved inverse telecine er at alt annet vil tilføre støy i bildet. Hvis du ser 1080i "konvertert" fra en HTPC, så klarer de faktisk ikke å produsere bilder uten tydelige artefakter grunnet dårlig de-interlacing. Dette ble veldig tydelig på 1080 projektoren til PD, der materialet via HTPC faktisk ikke imponerte i det hele tatt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7800GTX kortet ser lovende ut, og må testes. Det ser ut til å gjøre prosessen på nivå som nærmer seg Gennum (prosessoren i Crystalio II).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i følge den artikkelen så er typisk DVD progressivt@24 fps (i alle fall for NTSC-land), for så ha telecine/interlacing kretser i DVD-spilleren. Dette gir mening siden det er færre frames å lagre, og progressive bilder er mye lettere å behandle.

Vil dette også være tilfelle for HD DVD/BR? Slik at en pc avspiller kan tappe progressive 24fps frames rett fra plata??

mvh
    Knut

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vitsen ved inverse telecine er at alt annet vil tilføre støy i bildet. Hvis du ser 1080i "konvertert" fra en HTPC, så klarer de faktisk ikke å produsere bilder uten tydelige artefakter grunnet dårlig de-interlacing. Dette ble veldig tydelig på 1080 projektoren til PD, der materialet via HTPC faktisk ikke imponerte i det hele tatt.
    Grunnet en feil i messekalenderen her på avforum kom jeg meg ikke ned på plaza før søndag, så model three fikk jeg ikke sett.

Hvilke artifakter er det du snakker om? Film-basert 1080i er så vidt meg bekjent ikke spesielt vanskelig. Det finnes tilfeller der video-materiale har blitt lagt oppe på filmen (rulletekster etc, sjekk HQV Benchmark), men bortsett fra det er det bare å flette delbildene sammen. Man ender opp med 3:2:3:2, så noe hakking kan ses, men bildene skal ikke være plaget av noen artifakter.

Inverse telecine til 24fps for så å kunne sende 48Hz til prosjektøren vil derimot være mer vanskelig. Prøver man seg på en weave her vil det medføre masse hakking kan jeg tenke meg (aldri prøvd selv).

Grunnen til at kostbare videoprosessorer finnes er at det ikke er alle som ønsker å dille med HTPC. De vil selvsagt også gjøre en betydelig bedre jobb på video-basert materiale, samt at de har avansert støyreduksjon. Jeg vet heller ikke om det er mulig å velge en bestemt de-interlacingsrutine på de...og spør du meg skal det ikke behøves. Jeg kunne godt tenke meg å kjøpe en REALTA-basert prosessor, nettopp fordi den klarer seg selv (feiler ikke ved jevne mellomrom som feks dScaler) og fordi den skal gjøre en storartet jobb i nær sagt alle tilfeller. Man kjøper seg fred i sinnet.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    7800GTX kortet ser lovende ut, og må testes. Det ser ut til å gjøre prosessen på nivå som nærmer seg Gennum (prosessoren i Crystalio II).
    Anandtech har testet både ATIs Avivo og 7800GTX med HQV Benchmark DVD'n. Ingen klarte seg spesielt godt men 7800 var bedre.

Link: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2551

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tegnet litt frames og fields på arket her foran meg (kjedelig på jobben her nå), og visst blir det artifakter med weave, ja! Jaggu!

Frames ( 24 ):
    1 2 3 4 ...

Fields ( 48 ):
    1A 1B 2A 2B 3A 3B 4A 4B ...

Telecine ( 60 ):
    1A 1B 2A 2B 2B 3A 3B 4A 4B 4B ...

Weave ( 30 ):
    1A+1B 2A+2B 2B+3A 3B+4A 4B+4B (!!!!)

De første 2 framene er korrekte, men så baller det seg helt...de 2 neste framene er en kombinasjon av 2 fields som ikke hører sammen, mens den neste framen er en field som er bob'et! Det kan man trygt kalle en fin samling av feil ;-)

Da gir jeg meg - WinDVD etc bruker sikkert bob ved avspilling av 1080i...ellers tror jeg ganske sikkert vi hadde sett det. Men jeg skal tvinge den over i weave neste gang for å se hvordan det ser ut - blir sikkert interessant.

Da har man lært noe i dag også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Grunnet en feil i messekalenderen her på avforum kom jeg meg ikke ned på plaza før søndag, så model three fikk jeg ikke sett.

Hvilke artifakter er det du snakker om? Film-basert 1080i er så vidt meg bekjent ikke spesielt vanskelig.
    Sagtannmønster på alle rette linjer (horisontalt, vertikalt og spesielt diagonalt), og kraftige graderiner så fort noe beveget seg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp kjøpt en 7800. Test følger.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke den tekniske delen av denne diskusjonen, men lurer på hva dette innebærer i praksis? Slik jeg tolker det så sier dere at en HTPC ikke er optimal når det gjelder visning av HD materiale?

Hva er det den ikke gjør som den burde gjøre?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg forstår ikke den tekniske delen av denne diskusjonen, men lurer på hva dette innebærer i praksis? Slik jeg tolker det så sier dere at en HTPC ikke er optimal når det gjelder visning av HD materiale?

Hva er det den ikke gjør som den burde gjøre?
    Dersom du har et digitalkamera så vet du jo hvor mye plass et enkelt bilde kan ta avhengig av hvilken oppløsning du velger. Dersom man tar for seg 1920x1080 formatet progresivt så vil det si at det taes opp 24stk 2MegaPixel bilder i sekundet! I tillegg så skal fargeverdien for hvert billedpunkt angis i en viss fargedybde, dette vil også ta opp plass på lagringsmediet. Faktisk så mye plass, at det ikke har latt seg gjøre å flytte informasjonsmengden som et helt bilde av gangen raskt nok pga. tekniske begrensninger.

I TV'ens barndom hadde de et liknende problem; En Europeisk TV viste 50 bilder i sekundet, dette kunne ikke justeres, for på den tiden fantes det ikke strømkretser til å forandre dette. Oppdateringsfrekvensen var nødt til å være den samme på billedrøret som frekvensen i nettspenningen; 50Hz. I USA valgte de på 1800 tallet å kjøre strømnettet på 60Hz, og følgelig måtte TV'ene demmes oppdatere skjermbildet 60 ganger i sekundet når de kom. Dette er noe av grunnen til at vi fremdeles har forskjellige systemer her og i USA. Problemet med disse tidlige TV'ene var at det var veldig begrenset hvor mye informasjon man kunne sende til billedrøret i løpet av 1 sekund på den tildelte frekvensen. Faktisk var det ikke plass til stort mere enn 25 bilder pr.sek. Så hva gjør man? Man har en TV som oppdaterer bildet 50 ganger i sekundet, men du klarer ikke å gi skjermen mer enn 25. Vel, en eller annen luring foreslo da å sende halvparten av et bilde som første bilde, og neste halvpart som bilde nummer 2. Altså gir du skjermen 50 halve bilder i sekundet. For at ikke bildet skulle flimre så mye valgte man å sende halvbildene interlaced, dvs. at skjermens første bilde bestod av billedinformasjonen for linje 1, 3, 5, 7, osv. ned til linje nummer 575. På skjermens neste bilde ble tomrommene mellom oddetallslinjene fyllt opp, altså 2, 4, 6, 8, osv. ned til linje nummer 576. Problemet med denne teknikken er at når man gjør et opptak interlaced, f.eks. en bil som kjører forbi, så vil ikke bilen befinne seg på samme plass når du tar opp halvbilde nummer 2 som den var når du tok opp halvbilde nummer 1. Og når man så setter sammen disse 2 halvbildene, så vil bilen og alle andre objekter i bevegelse bli sende rare ut, veldig overdrevent kan du forestille deg at takgrinden kommer frem før bilen, det vil se ut som bilen har blitt delt på langs med en eggdeler og så har noen dyttet frem annenhver skive. Puh, håper det var forståelig?

På engelsk vil man si at man forsøker å "de-interlace" signalet, altså gjøre det om til noe som ikke er sammensatt av halvbilder bestående av oddetallslinjer og partallslinjer annenhvert, men heller bestå av 50 hele bilder (Progresivt). Progresive bilder vil gi et bedre bilde å se på. Men dette er en utrolig tung jobb for en bildeprosessor dersom det skal gjøres ordentlig, og med ordentlig menes da "inverse-telecine-prossesering". Problemet er at når opptaket gjøres på den måten 480/576/720/1080i, så vil første halvbilde alltid befinne seg 1/50 dels sekund forran neste bilde, når ting på bildet er stasjonære vil alt se bra ut, men når det blir bevegelse så får man da den eggdeler greia igjen . De-interlacing kan gjøres på flere måter; "weaving" er å ikke sende det første bildet til skjermen før man har fått et komplett bilde å sende, man venter til man har mottatt først oddetallslinjene og så partalls, da får man 25 hele bilder i sekundet, og man er tilbake til begynnelsen av problemstillingen og mangler 25 bilder å sende til vår 50Hz TV, forskjellen er at i dag har vi bedre utstyr, så vi tar rett å slett bare å kopierer alle bildene, og sender dem til skjermen 2 ganger etter hverandre. Den andre metoden kalles "bob" og er den enkleste, man får inn oddetallslinjene og kopierer hver linje slik at den samme linjen sendes både på linje 1 og 2 før det kommer ny billedinformasjon på linje 3 som igjen blir kopiert til linje 4.

Det som har vært spørsmålet i denne tråden er: Finnes det HTPC som klarer å de-interlace ordentlig på et digert billedsignal som 1080i? Og inntil gForce7800GTX har svaret vært nei. (Og er det kanskje fremdeles.)

Det som HTPC'er med andre skjermkort gjør feil med dette signalet er å benytte den enkle de-interlacings metoden "bob" der man altså tilfører bildet falsk informasjon. Og det er fysjom, ihvertfall om det kan gjøres ordentlig.

Håper du forstod det "tekniske" slik jeg forklarte det nå, jeg har forenklet en god del her og der, og sikkert skrevet litt feil så sent på natta som det jo er, men i det store og det hele tror jeg det burde være litt mere forståelig nå, de gutta som diskuterer dette kan jo ikke oversette alt de skriver her på forumet til nybegynnerspråk for vår benefit.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •