Utfører en HTPC inverse-telecine-prossesering? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hmm, blir ikke det da noe av det samme? Hvis en gjenskaper 1080p signalet fra en 1080i ved hjelp av inverce, blir vel motion adaptive overflødig? Eller er det slik at en kun gjenskaper stillestående 1080p bilder ved hjelp av inverce, og trenger motion adaptive for også å konvertere de bevegende? I så fall er jo inverce alene så godt som null verdt da...?
    Jeg mener at inverse-telecine kun gjenskaper de original 24fps på film-basert materiale. Prosessen bestemmer ikke hvordan disse "ser ut". Inverse-telecine bryr seg med andre ord ikke om hvordan de 24fps skapes, så dette kan gjøres både med og uten motion adaptive deinterlacing. Det er nok rett at inverse-telecine i seg selv ikke er nok for å behandle 1080i kilder på en 100% tilfredsstillende måte.

Det er sikkert noen andre her på forumet som kan utdype dette. Jeg må innrømme at jeg selv kun har begrenset kjennskap til denne tematikken.

Scirocco: Du har nok rett i det du sier, men motion adaptive de-interlacing av 1080i gir deg best mulig resultat. 1080p er selvsagt bedre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, poenget med inverce telecine skal jo være at hvert halvbilde bygges opp til et 100% korrekt 24 fps progressivt 1080p signal. Såvidt jeg har forstått skal da også panoreringene være 100% 1080p, gitt at en ser på 24 fps som perfekt da, selvsagt...?

Dette er utvilsomt et utrolig vanskelig tema, her er det behov for skikkelig oppklaring!

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å oppsummere (med fare for gjenta noe som står andre steder i tråden).

Vi må skille mellom filmbasert og videobasert materiale:

Film er tatt med 24 bilder i sekundet (helbilder, vi snakker film her). Vi kan si at film er samplet 24 ganger i sekundet.
    Når film skal overføre til video, skannes den i en filmskanner (også kalt telecine). I filmskanner skannes filmen ved å sende den over en 1-linjes CCD-sensor. Filmen føres over sensoren med jevn hastighet, slik at vi får det rette antall linjer (uavhengiig av format). Resultatet kjøres til et billedlager (framestore).
    Ved interlaced format spilles bildet (framen) fra framestoren med linje 1,3,5,7 til field 1 og linje 2,4,6,8 til field to. Spiller det av 4 % raskere og får en rate på 50 Hz for Europa. I 60-hz verdenen (USA etc.) bruker man 2/3 pulldown for å få til 60 Hz.
    En perfekt de-interlacing av dette materialet (reverse telecine) er ikke spesielt vanskelig. Man sender Field 1 og field 2 inn i framestore, og sender det ut igjen som linje 1,2,3,4,5 etc., hvert bilde to ganger for å få rette billderaten.

Video er samplet med 50 hz frekvens. Da er det forskjell mellem field 1 og field 2, de er ikke lenger samplet på samme tid. Motivet har flyttet seg, og man får en sagtannet strek ved panoreringer (og beveglige motiver).
    Ved å de-interlace 1080i til to frames x 540 linjer progressivt ("Bob") unngår man denne sagtannen, men mister oppløsning.

Reverse Telecine på videobasert materiale blir ikke vakkert (når det er bevegelse i bildet). Ved stillbilder blir det bra.

Motion Adaption prøver på en andre siden å finne ut hva som har beveget seg, for så å rette på det. Lett å skjønne at dette ikke kan gi perfekt resultat, og at det er en komplisert prosess.

Forumet er i HD sammenheng veldig 60 hz fokusert. Dette skyldes vel at det meste HD materialet på nettet er i 60 Hz. Vi vil ikke finne mye HD-sendinger i Europa med 60 Hz, kun 50 Hz. HD-DVD og Br blir nok også utgitt i 50 Hz i Europa.
    Det er andre grunner enn historiske til at vi har 50 Hz og USA 60 (vel egentlig 59,97Hz). Video filmet med 50 Hz under 60 Hz glødelamper ser ikke pent ut.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tusen takk for en veldig god oppsummering, Turist. Forstår jeg det da riktig at inverce telecine er alt en trenger hvis kilden stammer fra "ekte" film? I forhold til hvor vidt inverce telecine er avansert eller ikke stusser jeg i så fall på hvorfor så mange produsenter ikke takler skikkelig deinterlacing av 1080i...? Så vidt jeg vet, er det vel kun Sonys 100.000 kroners VPL-VW100 som takler dette, i tillegg til et par kostbare videoprosessorer (bl.a. Crystalio II), og nå tydeligvis også nyere nVidia skjermkort...

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    .... Forstår jeg det da riktig at inverce telecine er alt en trenger hvis kilden stammer fra "ekte" film? ...
    Det er riktig. Problemet er at dette gir ikke pene bilder hvis materialet er filmet med et videokamera. Da er "bob" bedre, og Motion Adaption enda bedre.
    Problemet er altså at de-interlaceren må vite forskjellen, og det er ikke lett....

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

I denne listen står det at det kun er 7800gt og gtx sammen med 6800 ultra som støtter inverse telecine. Ble utrolig skuffa når jeg leste det, når jeg akkuratt har kjøpt meg et nytt 7800gs kort i god tro om at det skulle støtte inverse telecine med de nye beta driverene.

Noen som vet om denne listen har blitt endret når nye drivere har kommet eller er disse begrensningene endelige.

Har noen med 7800gt eller gtx prøvd de nye betadriverene og purevideo dekoderen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant bare en haug med skjermkort som ikke støtter fremtidige HD-formater på linken din jeg BullFire. Personlig veenter jeg et halvt år før jeg gidder å oppgradere. Innen den tid har forhåpentligvis rotet rundt alt dette formatstøtte og hdcp opplegget roet seg...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Jeg fant bare en haug med skjermkort som ikke støtter fremtidige HD-formater på linken din jeg BullFire. Personlig veenter jeg et halvt år før jeg gidder å oppgradere. Innen den tid har forhåpentligvis rotet rundt alt dette formatstøtte og hdcp opplegget roet seg...
    Nå var det vel ikke støtte for BR og HD-DVD og problemer rundt HDCP denne tråden handler om Scirocco, men om og hvordan enkelte PC skjermkort klarer inverse telecine på blandt annet HD materiale i 1080i. Tror førøvrig også at det blir en del nedlastbart HD materiale på nettet fremdeles, selv etter de nye HD produktene er lansert, så at enkeltete med f.eks CRT projektorer som vel aldri blir særlig HDCP kompatible i seg selv fremdeles kan nyte godt av hva dagens skjermkort kan prestere, det er jeg i alle fall helt sikker på. ;-)

Det var jo ergelig at du fikk kjøpt et litt feil 7800 kort BullFire utifra den linkede Nvidia oversikten, hvordan er ellers ytelsen på det gs kortet i forhold til det vel også ganske "spenstige" grafikk kortet du kjørte den demo kvelden jeg hadde gleden av å overvære det meget fine CRT oppsettet i hjemmekinoen din, (Ja mener din BG808s med ganske nye rør...;-) )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nå var det vel ikke støtte for BR og HD-DVD og problemer rundt HDCP denne tråden handler om Scirocco, men om og hvordan enkelte PC skjermkort klarer inverse telecine på blandt annet HD materiale i 1080i.
    Riktig. I tillegg til et salig rot der noen kort støtter enkelte prosesseringer (deriblant inverse telecine) og noen kort støtter det ikke - og noen har til og med hardwarebug som gjør dem ubrukelige - så kommer aberet at de heller ikke er kompatible i fremtidig utstyr. Var bare et lite hjertesukk fra min side...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Riktig. I tillegg til et salig rot der noen kort støtter enkelte prosesseringer (deriblant inverse telecine) og noen kort støtter det ikke - og noen har til og med hardwarebug som gjør dem ubrukelige - så kommer aberet at de heller ikke er kompatible i fremtidig utstyr. Var bare et lite hjertesukk fra min side...
    Er egentlig meget enig med det hjertesukket ditt også Scirocco, det virker for meg som at PC og hardware produsentene ofte tar ytelsene i 3d og spill sammengheng mer alvorlig enn ytelsene til å behandle HD og video på en skikkelig og gjennomført måte og i stil med prosessor kraften som mange av dagens skjermkort jo har ganske bra med.

Håper også det kan bedre seg litt når HD formatene endelig slippes løs, og at den litt uoversiktlige jungelen i mellom kort som nesten er i mål og brukbare i hjemmekinoen bytes ut med skikkelige utgaver som gir en "Crystallio II" ytelse for en brøkdel av "Crystallio II" prisen....;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og ikke minst gleder jeg meg til den dagen HTPCen blir støyfri, for min bedre halvdel blåser i om den er 10x Crystalio II hvis den suser slik selv de mest stillegående gjør i dag...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder ATI og NVIDIA kort og støtte for HD deinterlacing på forskjellige modeller, så mistenker jeg nok at det er litt "salgskrefter" med i bildet når det bestemmes hvilke kort som støtter hva. Spesielt med tanke på såkalt inverse telecine deinterlacing for film. Dette er en enkel type deinterlacing som krever lite prosessering sammenlignet med typiske operasjoner i spill osv.
    MediaPlayer Classic har f.eks. et GPU basert deinterlace filter hvor eneste krav et at gfx kortet har DX90 kompatibel shader. Har selv brukt dette til å deinterlace 1080i materialle på kort som er under "minstemål" satt av produsentene.

Når det gjelder deinterlace av video materiell derimot, så har jeg full forståelse for at det krever kraftig GPU i skjermkortet. Skikkelig deinterlace med fullverdig 50/60fps resultat, krever mange utregninger.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det var jo ergelig at du fikk kjøpt et litt feil 7800 kort BullFire utifra den linkede Nvidia oversikten, hvordan er ellers ytelsen på det gs kortet i forhold til det vel også ganske "spenstige" grafikk kortet du kjørte den demo kvelden jeg hadde gleden av å overvære det meget fine CRT oppsettet i hjemmekinoen din, (Ja mener din BG808s med ganske nye rør...;-) )
    Ytelsene er bra de, syntes ikke det var så stor forskjell på selve bildekretsene som noen skal ha det til. Den største fordelen med Purevideo er at den gjør en veldig god deinterlacingsjobb på det meste av HD materiale. Før byttet jeg mellom flere forskjellige programmer og det var et eneste styr.

Skal ikke si at min oppfattnig til nå er endelig konklusjon. Har ikke hatt kortet så lenge og det gjenstår fortsatt en del testing. Skal prøve å scope kortet også for å utnytte det maksimalt.

Når det gjelder invers telecine, fikk jeg testet litt mer i dag, installerte reclock nå sent i kveld og fyrte opp et par HD filmer. Slik jeg har forstått det skal det dukke opp 24 fps under info om videostream vis decoderen utfører riktig inverse telecine. Det posetive er at det gjør den Ser ut til at listen som jeg linket til over ikke gjelder den nye betadriveren;-)

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Dersom du har et digitalkamera så vet du jo hvor mye plass et enkelt bilde kan ta avhengig av hvilken oppløsning du velger. Dersom man tar for seg 1920x1080 formatet progresivt så vil det si at det taes opp 24stk 2MegaPixel bilder i sekundet! I tillegg så skal fargeverdien for hvert billedpunkt angis i en viss fargedybde, dette vil også ta opp plass på lagringsmediet. Faktisk så mye plass, at det ikke har latt seg gjøre å flytte informasjonsmengden som et helt bilde av gangen raskt nok pga. tekniske begrensninger.

I TV'ens barndom hadde de et liknende problem; En Europeisk TV viste 50 bilder i sekundet, dette kunne ikke justeres, for på den tiden fantes det ikke strømkretser til å forandre dette. Oppdateringsfrekvensen var nødt til å være den samme på billedrøret som frekvensen i nettspenningen; 50Hz. I USA valgte de på 1800 tallet å kjøre strømnettet på 60Hz, og følgelig måtte TV'ene demmes oppdatere skjermbildet 60 ganger i sekundet når de kom. Dette er noe av grunnen til at vi fremdeles har forskjellige systemer her og i USA. Problemet med disse tidlige TV'ene var at det var veldig begrenset hvor mye informasjon man kunne sende til billedrøret i løpet av 1 sekund på den tildelte frekvensen. Faktisk var det ikke plass til stort mere enn 25 bilder pr.sek. Så hva gjør man? Man har en TV som oppdaterer bildet 50 ganger i sekundet, men du klarer ikke å gi skjermen mer enn 25. Vel, en eller annen luring foreslo da å sende halvparten av et bilde som første bilde, og neste halvpart som bilde nummer 2. Altså gir du skjermen 50 halve bilder i sekundet. For at ikke bildet skulle flimre så mye valgte man å sende halvbildene interlaced, dvs. at skjermens første bilde bestod av billedinformasjonen for linje 1, 3, 5, 7, osv. ned til linje nummer 575. På skjermens neste bilde ble tomrommene mellom oddetallslinjene fyllt opp, altså 2, 4, 6, 8, osv. ned til linje nummer 576. Problemet med denne teknikken er at når man gjør et opptak interlaced, f.eks. en bil som kjører forbi, så vil ikke bilen befinne seg på samme plass når du tar opp halvbilde nummer 2 som den var når du tok opp halvbilde nummer 1. Og når man så setter sammen disse 2 halvbildene, så vil bilen og alle andre objekter i bevegelse bli sende rare ut, veldig overdrevent kan du forestille deg at takgrinden kommer frem før bilen, det vil se ut som bilen har blitt delt på langs med en eggdeler og så har noen dyttet frem annenhver skive. Puh, håper det var forståelig?

På engelsk vil man si at man forsøker å "de-interlace" signalet, altså gjøre det om til noe som ikke er sammensatt av halvbilder bestående av oddetallslinjer og partallslinjer annenhvert, men heller bestå av 50 hele bilder (Progresivt). Progresive bilder vil gi et bedre bilde å se på. Men dette er en utrolig tung jobb for en bildeprosessor dersom det skal gjøres ordentlig, og med ordentlig menes da "inverse-telecine-prossesering". Problemet er at når opptaket gjøres på den måten 480/576/720/1080i, så vil første halvbilde alltid befinne seg 1/50 dels sekund forran neste bilde, når ting på bildet er stasjonære vil alt se bra ut, men når det blir bevegelse så får man da den eggdeler greia igjen . De-interlacing kan gjøres på flere måter; "weaving" er å ikke sende det første bildet til skjermen før man har fått et komplett bilde å sende, man venter til man har mottatt først oddetallslinjene og så partalls, da får man 25 hele bilder i sekundet, og man er tilbake til begynnelsen av problemstillingen og mangler 25 bilder å sende til vår 50Hz TV, forskjellen er at i dag har vi bedre utstyr, så vi tar rett å slett bare å kopierer alle bildene, og sender dem til skjermen 2 ganger etter hverandre. Den andre metoden kalles "bob" og er den enkleste, man får inn oddetallslinjene og kopierer hver linje slik at den samme linjen sendes både på linje 1 og 2 før det kommer ny billedinformasjon på linje 3 som igjen blir kopiert til linje 4.

Det som har vært spørsmålet i denne tråden er: Finnes det HTPC som klarer å de-interlace ordentlig på et digert billedsignal som 1080i? Og inntil gForce7800GTX har svaret vært nei. (Og er det kanskje fremdeles.)

Det som HTPC'er med andre skjermkort gjør feil med dette signalet er å benytte den enkle de-interlacings metoden "bob" der man altså tilfører bildet falsk informasjon. Og det er fysjom, ihvertfall om det kan gjøres ordentlig.

Håper du forstod det "tekniske" slik jeg forklarte det nå, jeg har forenklet en god del her og der, og sikkert skrevet litt feil så sent på natta som det jo er, men i det store og det hele tror jeg det burde være litt mere forståelig nå, de gutta som diskuterer dette kan jo ikke oversette alt de skriver her på forumet til nybegynnerspråk for vår benefit.
    wow beste forklaringen jeg noen gang kan huske å ha lest!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Ja, det er riktig. Har lest det i flere tester. Jeg har Zalman Reserator 1 vannkjøling som jeg håper har nok kapasitet til en Celeron 2.9GHz + 7800GT.

Det har jeg også lest på avsforum. Burde være enkelt å sjekke, er det ikke folk her med 6600?

Det er ikke riktig så enkelt. Med en god de-interlacer får du full oppløsning (1080) i de deler av bildet som ikke beveger seg. Dette gjelder for video-materiale, altså ikke film. For film er alltid 1080i bedre.
    hva er egentlig forskjellen på film og video materiale?

edit: never mind, hadde ikke lest ferdig tråden før jeg posta....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten rettelse til Joey1313 sin forklaring.

"Inverse telecine" deinterlacing er ikke spesielt tungt for dagens PC'er. Kilden til et slik signal er 24fps FILM som er lagret som et interlaced signal via telecine konvertering. (Linjefletting av den progressive 24fps kilden.)
    Du kan da deinterlace tilbake til et perfekt 24fps progressivt resultat med en variasjon av WEAVE deinterlace teknikken. Det er med andre ord ikke snakk om analyse av innholdet, men enkel forflytting av data. (Linjene flettes tilbake til progressivt.)

Teknikken du refererer til hvor HD deinterlacing kun er mulig på gForce7800GTX eller bedre, er "Adaptive Motion Compensation" hvor kilden er 50/60fps progressive som er interlaced ned til 25/30fps. I dette tilfellet så må bildeinnholdet analyseres for likheter og bevegelse slik at du kan skape et mest mutlig perfekt progressivt resulatat med full bevegelse. (50/60fps)

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    En liten rettelse til Joey1313 sin forklaring.

"Inverse telecine" deinterlacing er ikke spesielt tungt for dagens PC'er. Kilden til et slik signal er 24fps FILM som er lagret som et interlaced signal via telecine konvertering. (Linjefletting av den progressive 24fps kilden.)
    Du kan da deinterlace tilbake til et perfekt 24fps progressivt resultat med en variasjon av WEAVE deinterlace teknikken. Det er med andre ord ikke snakk om analyse av innholdet, men enkel forflytting av data. (Linjene flettes tilbake til progressivt.)

Teknikken du refererer til hvor HD deinterlacing kun er mulig på gForce7800GTX eller bedre, er "Adaptive Motion Compensation" hvor kilden er 50/60fps progressive som er interlaced ned til 25/30fps. I dette tilfellet så må bildeinnholdet analyseres for likheter og bevegelse slik at du kan skape et mest mutlig perfekt progressivt resulatat med full bevegelse. (50/60fps)
    Som du sier så er det ikke en spesielt tung operasjon, så spørsmålet i tråden hadde vært ganske rart om det ikke var underforstått at det her er snakk om adaptive motion compensation, slik tolket ihvertfall jeg det. Mulig trådstarter tenkte kun på inverse telecine. Men det er bra at du tar deg tid til å rette slike ting som kan missforståes. Når det er sagt så husker jeg det tok en stund før jeg forstod 100% forskjellen på FILM og VIDEO.

Ellers så vokser jo grafikkort familiene til både nVidia og Ati hele tiden og det begynner etter hvert å bli en del kort som støtter både adaptive motion compensation og inverse telecine. LINK
    ATI's AVIVO er jo også implementert fra X1300 og opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja utvalget av kort vokser.
    Men som jeg var innom tidligere på denne tråden, så er den listen til Nvidia merkelig. Kravet til skjermkort med støtte for HD inverse telecine er mistenkelig høy. Om du leser videre i "features & benefits" seksjonen, så sier dem selv at det er snakk om 3:2 og 2:2 pulldown deinterlacing.

Jeg har selv prøvd ut HD pulldown med suksess via MediaPlayer Classic og GPU filter. Da på kort som er langt under kravene på den listen. (Radeon 9800XT, X600, Nvidia 6200 og 6600)

Videre så er nå kravet for HD inverse telecine flyttet opp til GF6800Ultra. Tidligere så lå dette på 6600GT.

hmmm... sier jeg bare.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Videre så er nå kravet for HD inverse telecine flyttet opp til GF6800Ultra. Tidligere så lå dette på 6600GT.

hmmm... sier jeg bare.
    Det la jeg ikke merke til før du sa det nå. Enig i at den var mistenkelig. Det kan kanskje være at det ikke er støtte for det i de 6600GT kortene som ble produsert sist. Men det er vel mer nærliggende å tro at det er nVidia som har lyst til å pushe flere 7600 kort. Jeg ble selv ganske forbanna når jeg så listen og oppdaget at mitt brandspanking new 7800 go GTX ikke har full støtte.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Invers telecine trenger ikke nødvendigvis å gjøres i H/W. I en modifisert utgave av Dscaler5 videodekoderen støttes filmdeteksjon for 1080i materiale som ikke er korrekt flagget/mangler flagg. Dscaler5 dekoderen er gratis, og kan brukes med bla Zoomplayer. Oppskrift hvordan du setter opp en customized graph i zoomplayer med denne dekoderen:

1) Install a regular version of DScaler5 (I use 5.0.5, but in fact today the latest 5.0.8 is released).

2) Download the kzeuh binary from the AVS thread, unzip it, and extract the two .dlls into C:\Program Files\DScaler5, overwriting the previous versions.

3) In Zoom Player (Pro) / Options / Filter Control / Customised Media Management / Audio and Video Decoders, set the MPEG2 Transport decoder to DScaler5. (Zoom Player should report the filter as registered.) If you have previously been using HDTVPump with Zoom Player, you may need to uninstall it or disable it manually for Zoom Player to stop using it: to disable it manually, locate the file C:\Program Files\Zoom Player\MediaAutograph\MPEG Transport HDTVPump.sourcefilter (obviously you may need to adjust the Zoom Player path to match your own installation folder here) and either move it or rename it with a different file extension (.bak), or edit it in Notepad and remove the reference to TS extensions. See here

3A) To accompany this Dscaler5 mod, the developer's recommended source filter for .ts files is NeFSource.ax. I find the best audio decoder to pair with that is plain old PowerDVD 6. Other audio decoders should also be compatible with NeFSource but not the usual AC3 Filter v1.01a (you can try earlier AC3 Filter versions if you like, see below).

3B) Zoom Player video output to 'Overlay Mixer' (note: only works with one display at a time: you will get a purple screen and/or stutters if you have two displays connected simultaneously, so disable one of them in Windows Display Properties/Advanced). Maybe other people have tested this with VMR9?

3C) For the smoothest video, make sure Zoom Player audio output is going to Reclock audio filter, and set Reclock to 'Original speed'.

4) Play a .ts file, and in Zoom Player hit 'D' (for video filter properties). Use these settings for DScaler5:

3/2 playback smoothing: on
    Experimental 720p playback: off
    Inverse Telecine: Always Enabled
    Adjust FPS: 23.97/24 fps (or try 29.97)
    Deinterlace mode: Automatic
    Video delay: 150ms (or try increasing it to around 200ms)
    IDCT to use: Accelerated (important unless you have a super-fast PC)
    Output color space: YV12 (performs better than YUV2)
    (all other settings default)

Here's what I have noticed so far:
    + the usual extremely high still picture quality that I expect from DScaler5 - in still images it is sharper than any of the other MPEG2 decoders even nVidia (the second best)
    + excellent IVTC of all files including problem files. I've only seen one frame interlaced since installing this
    + mostly butter smooth 1080p playback and I mean really smooth motion, this is what I have been looking for but not seen previously in DScaler5 or any other setup with my Radeon 9550
    + accurate seeking.

No significant negative issues. The seeking issues have been cured by using NeFSource.ax as recommended by metahd. The mild audio sync issues I was experiencing have been cured by the video delay setting suggested above - although note that metahd does state that some files may still drift gradually out of sync if there are many telecine shifts in the file - if that happens then of course in Zoom Player the sync can be adjusted on the fly during playback using Shift/+ and Shift/- (for that functionality you may need to enable Zoom Player internal audio equaliser filter in Filter Control/Custom Media Management/Settings). The occasional stutters have been cured by using optimum settings as above, and reducing other CPU load.

Gunnar

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •