Utfører en HTPC inverse-telecine-prossesering? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan melde at de-interlacinga i 7800 GT/GTX er meget meget god. Jeg har ikke sett så klare bilder her hjemme noen gang, så eneste fornuftige forklaring er at 1080i inverse-telecine virkelig fungerer! Så i tillegg Space Shuttle Endeavour nå nettopp, og hvis det er 1080i/60-kilde (noe jeg antar at det er) så er denne region-baserte motion adaptive de-interlacinga på video-materiale også av ypperste klasse. Superklare flotte bilder!!

720p/50 og 720p/60 fungerte rett "ut av boksen" til min HS10. Overscan eliminerte den med et tastetrykk, 1:1 pixel mapping uten problemer. Bye bye powerstrip.

Testet også HQV Benchmark, den klarte seg godt synes jeg, spesielt når det gjaldt jaggies. Men det vet vel 6600-eiere fra før.

Merk dere at 7800 bråker en god del. Her må det vannkjøling til.

I morra skal jeg teste mot plasma'n med 48Hz for å se om HD-filmene blir silkesmoothe. Det kommer til å bli et absolutt krav ved innkjøp av neste prosjektør.

3500kr er dyrt for et skjermkort men et røverkjøp for en slik de-interlacer.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange kjører 720p til f.eks. projektor, er problemet fortsatt like stort ved 1080i kildemateriale? (Bildet blir jo nedskalert alikevel)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    720p/50 og 720p/60 fungerte rett "ut av boksen" til min HS10. Overscan eliminerte den med et tastetrykk, 1:1 pixel mapping uten problemer. Bye bye powerstrip.
    Har du mulighet til å svitsje mellom 720p/50 og 720p/60 ved hjelp av hurtigtaster i den medfølgende driveren?

Tar jeg feil når jeg sier at 7800 har lavere strømforbruk enn 6600/6800 kortene? Mente jeg hørte dette i et intervju av en nVidia fyr for lenge siden, men nå finner jeg det ikke igjen. I så fall er det ikke noe problem å støydempe kortet med bare store kjøleribber.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Mange kjører 720p til f.eks. projektor, er problemet fortsatt like stort ved 1080i kildemateriale? (Bildet blir jo nedskalert alikevel)
    Hvis man har prosessorkraft nok og får et godt resultat ved å gjøre 1080i om til 1080p med inverse-telecine så tilfører man ikke bildet noe falsk informasjon, og er derfor å foretrekke. Men når det krever en dedikert videoprosessor eller en HTPC i 20 000,- klassen, så er det nok en del som vil godta snarveiene. Å nedskalere 1080p til 720p er jo en enkel jobb som vel kan gjøres etter inverse telecine slik at en får et bilde uten tilført falsk informasjon. Når du sier at bildet blir nedskalertlikevel så har du missforstått litt. 1080i/50Hz betyr at hver oppdatering av skjermen inneholder 540 linjer. Det er altså det samme som et 540p signal der annenhver linje nedover er tomme for informasjon. Ved å fylle disse linjene med informasjon så oppskalerer man et 540p(1080i) signal til enten 720p eller 1080p. Siden 540p forholder seg til 1080p med en 2 gange, så innbiller jeg meg at dette vil være den enkleste jobben for en video prosessor, men jeg vet ikke.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil et geforce 6600 kort gjøre en like god jobb som et 7800 kort? Eventuelt hvorfor ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere var ivtc og deinterlace i HD 1080 kun enablet for 7800, nå skal det visstnok funke med 6600 også.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    ... Ved å fylle disse linjene med informasjon så oppskalerer man et 540p(1080i) signal til enten 720p eller 1080p. Siden 540p forholder seg til 1080p med en 2 gange, så innbiller jeg meg at dette vil være den enkleste jobben for en video prosessor, men jeg vet ikke.
    Det vil vel si at 720p faktisk har mer linjer enn 1080i, men bredden er henholdsvis 1280 og 1920? Skal ikke være lett dette her :-)

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Tar jeg feil når jeg sier at 7800 har lavere strømforbruk enn 6600/6800 kortene? Mente jeg hørte dette i et intervju av en nVidia fyr for lenge siden, men nå finner jeg det ikke igjen. I så fall er det ikke noe problem å støydempe kortet med bare store kjøleribber.
    Ja, det er riktig. Har lest det i flere tester. Jeg har Zalman Reserator 1 vannkjøling som jeg håper har nok kapasitet til en Celeron 2.9GHz + 7800GT.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Tidligere var ivtc og deinterlace i HD 1080 kun enablet for 7800, nå skal det visstnok funke med 6600 også
    Det har jeg også lest på avsforum. Burde være enkelt å sjekke, er det ikke folk her med 6600?

Det vil vel si at 720p faktisk har mer linjer enn 1080i, men bredden er henholdsvis 1280 og 1920?
    Det er ikke riktig så enkelt. Med en god de-interlacer får du full oppløsning (1080) i de deler av bildet som ikke beveger seg. Dette gjelder for video-materiale, altså ikke film. For film er alltid 1080i bedre.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg også lest på avsforum. Burde være enkelt å sjekke, er det ikke folk her med 6600?
    Jeg har 6600 GT og pure video dekoder, hvordan sjekkes dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke riktig så enkelt. Med en god de-interlacer får du full oppløsning (1080) i de deler av bildet som ikke beveger seg. Dette gjelder for video-materiale, altså ikke film. For film er alltid 1080i bedre.
    Er det ikke sånn at 1080i@60fps kan de-interlaces til 1080p@30fps eller 540p@60fps som inneholder like mange pixler pr sekund. Hvor bra denne prosessen er avhenger av innhold og prosessering.

*Hvis opprinnelig kilde er progressiv og <= 30 fps kan i prinsippet all informasjon gjenvinnes fra et 60fps 1080i signal og et 1080p@30fps signal gjenskapes.

*Hvis kilden er interlaced (ekte video) kan et 1080p@30fps bilde gjenskapes for deler av scenen som er uten bevegelse. For deler av scenen som er i bevegelse kan et 540p@60fps bilde gjenskapes.

Jeg forstår ikke helt dette med "falsk" informasjon. Displayet vil ideelt sett være et 1080x1920@60p display. Da må alle pixlene fores med ett eller annet 60ggr i sekundet. Og videokilden har sikker informasjon om bare halvparten. Da kan vi enten gjette enkelt:
    -ukjente pixler har samme verdi som samme pixel hadde i forrige (sikre) field

eller mer avansert:
    -scenen består av objekter i mer eller mindre bevegelse. Bevegelsen er korrelert i tid og rom slik at ukjente pixler sannsynligvis ligner på pixlene i linja over/under og til sidene, og dessuten forrige og neste pixel på samme sted i framen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 6600 GT og pure video dekoder, hvordan sjekkes dette?
    Se om det blir bedre bilde med den seneste driveren? Det finnes kanskje noen testdisker for 1080i? Du må forresten bruke Theatertek for å utnytte det.

Knut, det høres riktig ut det der. Hvordan bevegelse i bildet detekteres og hva som gjøres med pixler som må tillegges et bilde er vel "intellectual property" og dermed forskjellen på hvor god prosesseringen er.

Så med 7800 har vi 3:2 pulldown for film og region-basert de-interlacing for video, med REALTA-chip'n får vi true pixel-basert de-interlacing. Da er det vel bare motion compensation som gjenstår, noe jeg tror Philips er i ferd med å sende ut på markedet (Pixel Plus 2 HD).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er det ikke sånn at 1080i@60fps kan de-interlaces til 1080p@30fps eller 540p@60fps som inneholder like mange pixler pr sekund.
    Skjønnte ikke tankegangen her jeg, det er vel en horisontal mengde med pixler som gjør at ikke pixler pr sekund blir den samme. Hva slags horisontal oppløsning ser du for deg på 540p@60fps ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående 7800 vs 6600/6800 kortene så leste jeg et sted på avsforum at mens det i spesifikasjonene til 7800 var skrevet "Spatial-temporal de-interlacing" for 7800, stod det "Adaptive de-interlacing" for 6600/6800 kortene. Hva forskjellen er vet sikkert dere bilde-guruer bedre enn meg..

Har ikke sjekket spesifikasjonene selv (utover 7800).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skjønnte ikke tankegangen her jeg, det er vel en horisontal mengde med pixler som gjør at ikke pixler pr sekund blir den samme. Hva slags horisontal oppløsning ser du for deg på 540p@60fps ?
    Jeg mener at dette stemmer: ??
    1080i@60fps = 1080 x 1920 x 60 x 0.5 = 62208000 pixler/sekund
    1080p@30fps = 1080 x 1920 x 30 x 1 = 62208000 pixler/sekund
    540p@60fps = 540 x 1920 x 60 x 1 = 62208000 pixler/sekund

En intelligent deinterlacer/inverse telecine burde kunne gi 1080x1920 reelle pixler når informasjonen tilsier det, men samtidig gjenskape 60 reelle fps når informasjonen tillater det. Selvsagt kan den ikke gjøre begge deler samtidig hvis informasjonen ikke finnes der. I alle fall ikke uten å gjøre endel gjetninger om hva som egentlig skjer i bildet.

mvh
    Knut

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan melde at de-interlacinga i 7800 GT/GTX er meget meget god. Jeg har ikke sett så klare bilder her hjemme noen gang, så eneste fornuftige forklaring er at 1080i inverse-telecine virkelig fungerer! Så i tillegg Space Shuttle Endeavour nå nettopp, og hvis det er 1080i/60-kilde (noe jeg antar at det er) så er denne region-baserte motion adaptive de-interlacinga på video-materiale også av ypperste klasse. Superklare flotte bilder!!

Testet også HQV Benchmark, den klarte seg godt synes jeg, spesielt når det gjaldt jaggies. Men det vet vel 6600-eiere fra før.

I morra skal jeg teste mot plasma'n med 48Hz for å se om HD-filmene blir silkesmoothe. Det kommer til å bli et absolutt krav ved innkjøp av neste prosjektør.

3500kr er dyrt for et skjermkort men et røverkjøp for en slik de-interlacer.
    Spennende lesning! Da har jeg bestilt komponenter til en ny HTPC, og jeg er spent på hvordan dette vil fungere. Siden den ikke skal brukes til spill valgte jeg et 7800GT kort.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Har du mulighet til å svitsje mellom 720p/50 og 720p/60 ved hjelp av hurtigtaster i den medfølgende driveren?
    Har nå testet dette. Du kan lage hurtigtaster for forskjellige profiler, så ja.

Det frustrerende akkurat nå er at MyTheatre klarte å f*kke opp Purevideo dekoderen på en eller annen måte, og uansett om jeg reinstallerer Purevideo og/eller Theatertek får jeg ikke Purevideo aktivert i Theatertek. Dvs, jeg tror i utgangspunktet Theatertek bruker nvidia sin dekoder, men en eldre variant. De-interlacingsmodusene heter ihvertfall det samme. Problemet er at jeg ikke får opp 'adaptive' som valg, og ikonet nede til høyre på skjermen dukker heller ikke opp lenger ved avspilling av MPEG-2.

Noen som vet hvor jeg får listet opp og eventuellt fjernet dekodere som jeg ikke trenger/vil ha?

Like før jeg foretar en reinstallering av XP. Hjelp!

For å avslutte positivt så har jeg montert vannkjøling på 7800 GT-kortet. Da holdt den kjeft, ja :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet dette. Du kan lage hurtigtaster for forskjellige profiler, så ja.
    Glimrende. Det muliggjør (sammen med Reclock) mulighet for å automatisk svitsje skjermoppdateringsfreksvens basert på oppdateringsfrekvensen til videomaterialet. Muligheten er den samme som ved Powerstrip, men en sparer de 200 kronene.

Har ikke brukt Theatertek annet enn at jeg har testet det litt, så jeg kan ikke hjelpe deg der. Personlig syntes jeg Zoomplayer ga mer (og enklere) manuelle justeringsmuligheter, så jeg holdt meg til det.

Følger for øvrig PureVideo dekoderen gratis med 7800 kortet, eller må en betale ekstra for dette?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den noen som har en konklusjon på om 7800-kortene gjør ting bedre en det 6600/6800-kortene gjør? Det ble diskutert tidligere i tråden, men det kom egentlig ikke frem noen konklusjon på spørsmålet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Spennende lesning! Da har jeg bestilt komponenter til en ny HTPC, og jeg er spent på hvordan dette vil fungere. Siden den ikke skal brukes til spill valgte jeg et 7800GT kort.
    He he, er du gal mann. Dette kortet er jo et toppkort for spill. Har selv et 7800GTX kort og kan bekrefte at det beynner å ligne noe. Dette kortet er heller og foretrekke framfor 6000 serien da det utvikler mye mindre varme og bruker vesentlig mindre strøm.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Er den noen som har en konklusjon på om 7800-kortene gjør ting bedre en det 6600/6800-kortene gjør? Det ble diskutert tidligere i tråden, men det kom egentlig ikke frem noen konklusjon på spørsmålet...
    Ingen endelig konklusjon på det spørsmålet tror jeg.

Jeg har syslet litt med tanken på å lage et par 1080i MPEG2 testvideoer. En 24fps (produsert som 60Hz interlaced) med hver fjerde field duplisert slik at 3:2 pulldown kan testes. Samt en 60Hz interlaced med et statisk rutenett og en bevegelig del (feks en ball) som går over dette rutenettet på forskjellige steder. Da kan vi se hvor store regioner nVidia opererer med ved de-interlacing. Rundt ballen vil vi få 540p/30 mens resten bør (skal!) være 1080i/60.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •