Lydkortet som ikke finnes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkortet som ikke finnes!

Hvorfor er det ingen lydkort produsenter som lager 6-8 kanalers lydkort beregnet på HTPC? Det finnes kun rimelige kort (opptil ca. 1500,-) som ikke er gode nok til å kunne erstatte en surroundprosessor/reciever. Disse kortene kan forøvrig alt mulig rart som en ikke trenger til en HTPC. Ellers finnes det endel kort som låter forholdvis bra, men dette er 2-kanals kort som er mest beregnet på opptak og enkel studiovirksomhet. Disse kan også alt mulig som en ikke trenger i en HTPC. Det finnes i dag ingen gode løsninger for dette, eller tar jeg feil?

Jeg ønsker meg et lydkort med skikkelige DAC'er og en god intern oppbygning av kortet (avstand/skjerming, etc). Det skal også ha skikkelig RCA-kontakter på baksiden. Det må også ha muligheten for å overstyr Windows volumkontroll og gi et fast linjesignal... Hvorfor finnes ikke noe slikt?

Kombindert med en god 6-kanals (eller mer) forforsterker hadde dette vært ideelt for en fleksibel og fremtidskompatibel mediaplattform!

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det finnes okike nei. Dessverre.. Soundstream, kanskje?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lett lenge selv etter det perfekte lydkort til HTPC. Det som jeg vurderer sterkest nå er E-Mu 1820M : http://www.emu.com/products/product....1&product=9871
    6 kanaler inn og 8 ut (balansert). Samme DAC'er som i det mye dyrere LynxTwo og en del andre komponenter som er nyere og bedre. Kan fåes for under fire tusen. Ikke 100% den løsningen hverken jeg eller du ønsker, men det nærmeste jeg kommer av det som går å få tak i nå ihvertfall.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et lydkort som har lyden, uten noen spesielle egenskaper? Bare helt normalt, men som har litt mer seriøs lyd enn det vanlige billig-greiene, og som ikke koster no helt vilt. Hva burde jeg se etter da?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Creative SB X-Fi Elite Pro?
    De nye kortene skal visst være råe etter det jeg har hørt.

Ligger noen specs her.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LynxTwo B gjør vel alt det du vil, og sikkert litt til. Det koster haugevis med kroner i tillegg

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devious
    Hva med Creative SB X-Fi Elite Pro?
    De nye kortene skal visst være råe etter det jeg har hørt.

Ligger noen specs her.
    Dette så jo ikke dumt ut.. Skal bygge PC, og den skal for det meste brukes til musikk og film. Så jeg trenger egentlig bare stor plass og skikkelig lyd. Det lydkortet der var jo en fin kandidat!

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E-Mu er forøvrig proffavdelingen til Creative. Det spørs jo hva man definerer som å koste noe helt vilt. Har lest en del innlegg på bl.a. AVS-forum der det hevdes at 1820m låter bedre på musikk enn LynxTwo (til langt under halve prisen). X-fi kortet er absolutt interessant, men jeg kunne tenkt meg noe mer solid enn minijack-plugger og de funksjonene som går på spillforbedring er ikke så veldig interessante for min del. Dessuten syns jeg det er bra å ha balanserte utganger i tilfelle jeg får meg forsterker med den type innganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    standardvalget er vel m-audio/midiman 7.1 kanals internt PCI (192kHz) eller eksternt USB 2.0 (92 kHz) med 24 bit.

knut

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å sette meg tungt inn i hva som menes med "god intern oppbygning av kortet", og "skikkelige RCA-utganger", sjekk ut hva som leveres av nettbutikker (og vanlige butikker) som leverer proffkort til lydstudioer. (Hvis du allerede har gjort det, da beklager jeg

Nevner i fleng de jeg anser som potensielle kandidater:

PCI:
    E-Mu 1212M
    M-Audio Delta 66

Firewire:
    ESI QUATA-Fire 610
    M-Audio Firewire 410

Tar meg den frihet å ta med noen av de litt "dyrere" (max. under 4.000) kortene, siden du ikke nevner noe om priser

Disse kortene har stort sett veldig oversiktlige og diskrete utganger, slik at en evt. softwaredekoder lett kan route signalet til de ulike utgangene Har selv testet med M-Audio Delta 66, riktignok bare med DD 5.1, men det funker fint, det

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet det meste av lydkort som finnes til min HTPC. (opp til 2000 kr klassen)
    Har endelig funnet det perfekte lydkortet.
    Utrolig god pc lyd, et Creative Audigy 2ZS høres ut som blikkboks i forhold.

Eneste minuset et at man må til webshopper i usa for å få kortet, forhandles ikke i norge.

Kortet har både digital out som SPDIF og coaxial.
    Jeg betalte ca 900 kr totalt med transport/toll og moms fra usa.

her er i alle fall link til produsent og link til der jeg kjøpte kortet.

http://www.audiotrak.net/prodigy7.1LT.htm

http://www.floridamusicco.com/prodde...~prodigy71.htm

Lykke til hvis du bestemmer deg for dette kortet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det så mye å si med lydkortet i en HTPC da? Trodde det sendte digitalt til forsterkeren hvor det ble decodet der. Ergo den datainfoen som ligger i musikkfila blir først decodet i forsterkeren. Har jeg feil her eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg ikke har skjønt det, men jeg kan ikke se noen grunn til at http://www.m-audio.com/products/en_u...ater-main.html ikke er det du etterspør.

USB2 fra PC. SPDIF til forsterkeren. Uten resampling.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Har det så mye å si med lydkortet i en HTPC da? Trodde det sendte digitalt til forsterkeren hvor det ble decodet der. Ergo den datainfoen som ligger i musikkfila blir først decodet i forsterkeren. Har jeg feil her eller?
    Dette stemmer forsåvidt, for det du beskriver er den vanlige måten å gjøre det på.

Poenget med det lydkortet som jeg beskriver øverst er at dette ville være det perfekte lydkortet til HTPC, siden en da kunne kutte ut forforsterkeren/surroundprosessoren og koble direkte til effekt. Dette finnes det i dag ingen god løsning for, derav tittelen "lydkortet som ikke finnnes".

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Ville bare tipse om denne forsterkeren:

http://www.simplifidigital.com/simplifi_content.html

Når man da altså har funnet det perfekte lydkortet, kan man koble det til denne forsterkeren... Denne er KUN forsterker (ikke DD/DTS dekoder, det kan man jo gjøre med PC'en), har diskrete innganger for hver kanal, og volum osv. fjernstyres fra PC'en. Og ikke minst, den er slimline og minimalistisk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •