CPU - skjedd noe nytt de siste månedene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CPU - har det skjedd noe nytt de siste månedene?

Jeg synes det er på tide med en nye runde med drøfting av CPU løsninger til HTPC? Har det skjedd noen betydningsfulle endringer i det siste?

.TS formatet (og andre HD format) stiller vel endel andre krav til CPU enn det DVD med ffdshow gjør? Hva med dobbelkjerne prosessorene som begynner å bli tilgjengelige til en fornuftig pris?

Det jeg primært lurer på er hva som ville være det beste prosessorvalget i forhold til pris og ytelse? Hva vil være med fremtidsrettet?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg synes det er på tide med en nye runde med drøfting av CPU løsninger til HTPC? Har det skjedd noen betydningsfulle endringer i det siste?

.TS formatet (og andre HD format) stiller vel endel andre krav til CPU enn det DVD med ffdshow gjør? Hva med dobbelkjerne prosessorene som begynner å bli tilgjengelige til en fornuftig pris?

Det jeg primært lurer på er hva som ville være det beste prosessorvalget i forhold til pris og ytelse? Hva vil være med fremtidsrettet?
    Dette er ting jeg også har lurt på, men har ikke noen gode svar på desverre.

Har også i tilegg lurt på om 32 bit baserte Microsoft XP eller Microsoft Windows XP Media Center operativ systemene, egentlig er serlig optimalisert for bruk i en HTPC, hvor det f.eks beyttes en AMD Athlon 64 X2 Dual-Core - 64-bit prosessor. Vil XP PRO 64 med et 64 bit basert software avspillings program osv. fungere bedre og ha noe for seg når man trenger rå prosessor kraft til HTPC med HD ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *synsing fra min side*

.ts formatet er for øyeblikket MPEG2. MPEG2 krever mye mindre av hardware enn h.264-derivatet wmv-hd. Dessuten trenger HD filer mindre etterprosessering enn SD for å vises på HD skjerm (?).

Samtidig har nvidia lansert sin purevideo som akselerer MPEG2/MPEG4/wmv-hd og postprosessering vha geforce 6xxx/7xxx skjermkort.

Alt i alt

64-bit OS kan gi bedre ytelse for video. Samtidig er man avhengig av at alle drivere er skrevet i 64bit. For øyeblikket tror jeg veldig mange systemer inneholder komponenter som ikke har 64 bit drivere enda.

Dual core/dual CPU kan i teorien gi maksimalt dobbel ytelse sammenlignet med en enkelt kjerne med samme innhold. Dette krever at man har to "tråder" gående samtidig, og at man ikke er begrenset av ekstern båndbredde. Tester har vist at få applikasjoner greier å utnytte dual veldig godt. Mens brukere som har mange applikasjoner samtidig kan se stor ytelses-forbedring, grunnet suboptimal task-switching i windows.

Video-koding burde i prinsippet være svært godt egnet for parallellisering. Spørsmålet er hvor kjapt utviklerne greier å henge med (det kan kreve omfattende omskriving av kode/algoritmer, ikke bare å bytte kompilator). En annen mulighet er at vi får mer responsive HTPC systemer fordi en CPU driver med video-dekoding, mens en annen driver med audio, rendrer GUI og andre ting.

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ffdshow? Er det mulig å utnytte en dobbelkjerne prosessor til dette på en god måte eller vil det fremdeles være Intel 3+ Ghz som gjelder?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du stiller spørsmålet feil LL. Er ffdshow i stand til å utnytte potensialet i dobbeltkjerneprosessorene eller er det fortsatt Intel 3+ GHz som gjelder? Svaret er tja. Har sett noen få dualcore AMD oppsett som fungerer greit nok på avsforum, men enda flere oppsett som fungerer dårlig. Det er også veldig mange spørsmål der fra AMD oppsett som ikke fungerer i det hele tatt. Hos meg fungerer det, men får langt fra samme ytelse i ffdshow som en tilsvarende priset Intelprosessor.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vel egentlig konklusjonen klar. For bruk til DVD med ffdshow er Intel CPU anbefalt, men dersom HTPC'en også skal brukes til andre ting (musikk, HD-film, spill, etc) så kan et AMD oppsett fungere like greit.

Jeg fant følgende på sidene til Elecard Mpeg2 Player 4.0: "Ability to decode MPEG-2 video in multithread mode on multiprocessor systems."

Dette er vel litt kult dersom en har et dobbeltkjerne oppsett?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •