Oppsett av HTPC 8000,- til 12 000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett av HTPC 8000,- til 12 000,-

Trenger hjelp til hardware oppsett da jeg ikke har veldig god innsikt i dette.
    Setter pris på alle innlegg. Prisen kan ligge mellom 8000,- og 12 000,-.

Karsten

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Satt sammen et lite forslag her, som et grunnlag for diskusjon (alle prisene er ca priser):

Hovedkort: ASRock 939Dual-SATA2: 550,-
    Prosessor: AMD Athlon X2 3800+: 2800,-
    Skjermkort: Gainward Geforce 6600GT: 1200,-
    DVD-drev: Nec ND-3540A: 350,-
    Harddisk: Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA: 900,-
    Minne: TwinMOS DDR400 1024 MB (2x512): 750,-
    Lydkort: Sedna 8-kanals, S/PDIF: 250,-
    Totalt: 6800,-

Forslag til kabinett:
    Kabinett: HFX® Media PC: 3000,-
    Strømforskyning: Silverstone 300W (vifteløs): 1000,-
    Skjermkortkjøler: Borg HGC Heatpipe GPU: 500,-
    CPUkjøler: Borg HPCHeatpipe Processor: 750,-
    Fjernkontroll: iMON PAD VFD: 800,-
    Totalt: 6050,-

Sluttsum: 12850,-

Blåste budsjettet noe.. Men fordelen med oppsettet er at det er helt stille (ingen vifter). Vil du gå under budsjett kan jeg anbefale å bytte ut prosessoren, f.eks med en Athlon 64 3500+ til 1800 kr. Med fjernkontrollen kan du også skru av og på (!) PCen, noe som bedrer brukervennligheten mye.

Forslaget krever at en har bygget PCer før, spesielt heatpipes for prosessor og skjermkort.

Edit: La til lydkort. ASRock-kortet har desverre ikke digitalutgang på det innebygde lydkortet og er dermed ubrukelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hei,
    Satt sammen et lite forslag her, som et grunnlag for diskusjon (alle prisene er ca priser):

Hovedkort: ASRock 939Dual-SATA2: 550,-
    Prosessor: AMD Athlon X2 3800+: 2800,-
    DVD-drev: Nec ND-3540A: 350,-
    Harddisk: Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA: 900,-
    Minne: TwinMOS DDR400 1024 MB (2x512): 750,-
    Totalt: 6650,-

Forslag til kabinett:
    Kabinett: HFX® Media PC: 3000,-
    Strømforskyning: Silverstone 300W (vifteløs): 1000,-
    Skjermkortkjøler: Borg HGC Heatpipe GPU: 500,-
    CPUkjøler: Borg HPCHeatpipe Processor: 750,-
    Fjernkontroll: iMON PAD VFD: 800,-
    Totalt: 6050,-

Sluttsum: 12700,-

Blåste budsjettet noe.. Men fordelen med oppsettet er at det er helt stille (ingen vifter). Vil du gå under budsjett kan jeg anbefale å bytte ut prosessoren, f.eks med en Athlon 64 3500+ til 1800 kr. Med fjernkontrollen kan du også skru av og på (!) PCen, noe som bedrer brukervennligheten mye.

Forslaget krever at en har bygget PCer før, spesielt heatpipes for prosessor og skjermkort.
    Hadde vel strengt tatt valgt Silverstone LC14 til litt over 2000,- hvor du da får med imon fjernkontrollen på kjøpet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valg av kabinett blir egentlig smak og behag og til syvende og sist er det vel lommeboken som avgjør. Det kabinettet Plasmaboy foreslår har et OK utseende, men har blitt kritisert mye for elendige termiske egenskaper og påfølgende viftestøy. Tviler også på om det er mulig å skru på PCen igjen med den medfølgende fjernkontrollen, da dette er det som er spesielt med VFD-utgaven jeg foreslo.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg har valget stått mellom Silverstone lc11m-s og lc16m-s. Jeg havnet på sistnevnte fordi 11m ikke var å få tak i...

Jeg hentet pakken før jobb i dag, men får ikke satt noe sammen før helga.

HTPC:
    Silverstone lc16m
    Asus p4p800-e dlx
    Intel P4 s478 2.8GHz
    thermalright XP120
    PAPST 120mm 16.5 dB
    2x512MB ddr-ram
    Samsung p80 120GB
    NEC dvd-writer
    NorthQ PSU
    MSI geforce 6600GT passive cooled AGP
    Saphire thetrix ATI 550 analog tv/radio tuner
    terratec T2 usb DVB-T tuner
    Asus 802.11g usb network
    M-audio audiophile 2496

Office PC:
    Chieftec BX04
    AMD A64 3000+ Venice
    Asus nforce4 ultra mobo
    zalman cnps 7000b Cu
    zalman northbridge passive cooler
    2x 512MB ddr ram
    Samsung p80 120GB system disk
    Samsung p120 250GB media disk
    NorthQ PSU
    Asus PCI-ex geforce 6600 passive cooled

Jeg er nokså spent på åssen det blir å sette opp iMon fjernkontroll/VFD med media portal. Forhåpentligvis kan jeg selge unna endel "vanlig" hifistash når jeg får det til å funke..

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valg av kabinett blir egentlig smak og behag og til syvende og sist er det vel lommeboken som avgjør. Det kabinettet Plasmaboy foreslår har et OK utseende, men har blitt kritisert mye for elendige termiske egenskaper og påfølgende viftestøy. Tviler også på om det er mulig å skru på PCen igjen med den medfølgende fjernkontrollen, da dette er det som er spesielt med VFD-utgaven jeg foreslo.
    Her har du feil. Til en viss grad så støyer viftene, men de kjører du bare ned på 5V. Det holder i massevis om du feks kjører en Athlon prosessor. Har selv en P4 3.6 som er klokket til 4.6. Bruker da vannkjøling fra Zalman. Dette holder i massevis. Ligger påca 44 grader etter en halvtimes test med Super PI.
    Fjernkontrollen som følger med slår du både PÅ og AV maskina med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten rettelse. Det er LC14M jeg har og det koster 2 295,- på Komplett

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt vifteløst skal man være litt forsiktig med, så fremt man ikke vet 100% hva man driver med. Det blir grådig varmt i et vifteløst kabinett, og jeg har sett 1, og hørt om ett der det gikk, på godt norskt, åt skogen..... intern/ekstern vannkjøling trenger ikke bråke mye. Ei heller hvis man er litt varsom med viftene man bruker.

Ellers syntes jeg forslaget til Scirocco ser veldig bra ut, men mye bra deler. Blir det for dyrt, kan man spare mye på og gå ned et hakk på CPU og velge en annen "nesten-viftløs" løsning, med et langt rimligere kabinett, og "normale" low-noise vifter.

Syntes også lydkortet var i det knappeste laget, dog dette er enkelt å oppgradere senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Helt vifteløst skal man være litt forsiktig med, så fremt man ikke vet 100% hva man driver med. Det blir grådig varmt i et vifteløst kabinett, og jeg har sett 1, og hørt om ett der det gikk, på godt norskt, åt skogen..... intern/ekstern vannkjøling trenger ikke bråke mye. Ei heller hvis man er litt varsom med viftene man bruker.

Ellers syntes jeg forslaget til Scirocco ser veldig bra ut, men mye bra deler. Blir det for dyrt, kan man spare mye på og gå ned et hakk på CPU og velge en annen "nesten-viftløs" løsning, med et langt rimligere kabinett, og "normale" low-noise vifter.

Syntes også lydkortet var i det knappeste laget, dog dette er enkelt å oppgradere senere.
    Vannkjøling burde en kanskje tenke på. Med den løsninga Zalman leverer i dag så kan selv bestemor montere denne. I mitt oppsett så kjører jeg Zalman reserator + i et Silverstone LC14M. Her har jeg kun 2 små vifter som kjører på 5V som trekker ut varmen fra diskene og overskudddsvarme vfra chipset, cpu og grafikkort. Disse blir kjølt ned av vannblokker via Zalman reserator. Har testet endel vifteløse PSUer men jeg liker ikke varmen disse utvikler. Bruker selv en 350W fra Aopen. Kalles Super Low Noise et eller annet. Her har du ihvertfall en 12CM vifte som trekker ut overskuddsvarme.

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvem selger dette til 1200 kroner? Er det dvi-d på det kortet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •