HTPC er død! Lenge leve HTserverPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC er død! Lenge leve HTserverPC? + 37PF9830 ranting

OK, mener egentlig ikke det, men jeg har vurdert å oppgradere min HTPC slik at den blir "HD-Ready" (Les: god på 1920x1080i). I tillegg er jeg på jakt etter Ekte HD-TV som Phillips 37FP9830. Dette må jo bli en killer combo?

Vel....nei, ser det ut som. 37PF9830 støtter ikke 1080i fra PC verken over DVI eller HDMI! Og Phillips er ikke de eneste uten at jeg husker så mange andre i farta, men gjengangere som 32"Viewpia som ikke støtter sin egen native oppløsning fra PC får meg til å fortvile.

Jeg fikk med meg denne anbefalingen. Kople den til PC så kan den streame 1080i materiale rett fra PC'ens harddisk til TV. Hva skal man da med P4 6/8xx på 4,5GHz og nVidia gForce7800GTX med Zalman reserator1+ osv osv. ?

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Jeg ser Matrox (for å ta det første eksempelet jeg fant en link til) her angir maks refresh og oppløsning for henholdsvis VGA og DVI til 2048 x 1536 x 85Hz for VGA og 1600 x 1200 x 100Hz for DVI!! Da klarer det altså ikke 1080i over DVI?

Mens mitt kort i X800 serien Link skal kunne sende 10bit i HDTV format (Ikke spesifisert) men da med 8bit fargeinformasjon og 2bit TMDS slik at det blir maks 16,7mill. farger. Samtidig som kortet er HDCP-Ready. Jeeeez...LEgg merke til: 1920x1080 16:9 120Hz!! Over DVI?

Fant denne Linken som er et must for DVI spørsmål.

HDTV fra laptop? Link

1:1 pixelmapping i 1920x1080 fra mitt skjermkort til TV over DVI, kan det være så vanskelig! Har ikke lyst å bruke 30.000,- på TV og finne ut at det ikke går.

Så tilbake til topic etter alt det rotet: Er det verdt det? Her får man kjøpt en set-top-boks som sender 1080i til en TV som godtar signalet ihvertfall over component og neste modell skal også ha HDMI. Hva slags PC trenger man da? Det holder jo med en 5år gammel P3 500MHz og det dårligste skjermkortet i verden, alt du trenger er en maskin som klarer å fore 100Mbit ethernet oppkopling mot en set-top-boks til 2800,-

Har HTPC utspilt sin rolle for HDTV?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du sende et interlaced signal fra PCen? Deinterlacing gjøres best i en PC! Dessuten, DVI som du snakker om støtter ikke interlaced. HDMI gjør det. Alle skjermkort på markedet støtter 1920x1080p, også Matrox.

En HTPC har ikke utspilt sin rolle ovenfor HDTV, men står derimot fram som det rimeligste alternativet for å hente ut HD-sendinger. Sannsynligheten er stor for at et Blu-Ray drev til 500 kr er alt som skal til for å oppgradere en velfungerende HTPC til HD-sendinger (selv om noen prøver å stikke kjepper i hjulene på det prosjektet). Når DVD-spilleren du kjøpte i vår for 25.000 kr skal "oppgraderes" til HD innebærer det en helt ny spiller til samme pris..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Met et viktig spørsmål er om tv-ene som kommer nå er i stand til å ta inn 1080p og vise det som 1080p. Alle dataskjermer kan dette. MEn tv-verdenen er nå en gang litt spesiell...

k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hvorfor vil du sende et interlaced signal fra PCen? Deinterlacing gjøres best i en PC! Dessuten, DVI som du snakker om støtter ikke interlaced. HDMI gjør det. Alle skjermkort på markedet støtter 1920x1080p, også Matrox.
    "The following resolutions and timings are supported by a single link DVI cable:

SXGA resolution (1280 x 1024) with 85-Hz refresh rate
    UXGA resolution (1600 x 1200) with 60-Hz refresh rate
    SDTV resolutions of 480i, 480p, 576i and 576p
    HDTV resolutions of 720p and 1080i"

Sakset fra www.dvihdmicables.com er det feil?

Og hvorfor sende interlaced? Eh...Er det ikke det 37PF9830 støtter? Hva skjer om jeg sender den et 1080p signal?

Edit: Må man ikke ha dual TMDS link for 1080p?

Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    En HTPC har ikke utspilt sin rolle ovenfor HDTV, men står derimot fram som det rimeligste alternativet for å hente ut HD-sendinger. Sannsynligheten er stor for at et Blu-Ray drev til 500 kr er alt som skal til for å oppgradere en velfungerende HTPC til HD-sendinger (selv om noen prøver å stikke kjepper i hjulene på det prosjektet). Når DVD-spilleren du kjøpte i vår for 25.000 kr skal "oppgraderes" til HD innebærer det en helt ny spiller til samme pris..
    500 kroners oppgradering vs 2800 kroners set-top-boks, joda, enkel matte det. Men komplett ny HTPC (8-12000,- ) vs 2800kroners set-top-boks og gammel server PC?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC er jo så mangt, og det finnes vel ingen kilde løsning egentlig som har samme fleksibilitet og oppgraderings muligheter som en HTPC. Tror derfor neppe at HTPC en er død, men det er jo samtidig possitivt at man kan få kjøpt enklere og billigere "ferdityggde" løsninger også da, ja takk begge deler..... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Edit: Må man ikke ha dual TMDS link for 1080p?
    http://avforum.no/forum/guider-video/25205-bildeoverf-ringsstandarder-eller-hvordan-koble-kilde-opp-til-display.html

k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har ikke forumulert seg på en helt heldig måte inne på www.dvihdmicables.com når de oppgir støttede formater med oppdateringsfrekvenser. Det ser jo ut som absolutte verdier. Men de skriver en annen plass:
    "In order to determine your required bandwidth just multiply your desired resolution by your desired refresh rate (ie. 1600x1200 x 70 = 134 MHz)."

Altså for "Ekte" HD: 1920x1080x60 = 124,4MHz, men det er jo for progresive bilder så 1080i blir vel: 1920x1080x30 = 62,2MHz? Begge deler vil jo uansett være godt innenfor 165MHz begrensningen til singel link DVI.

Så vi har stadfestet at et skjermkort med DVI tilkopling i de fleste tilfeller skal kunne produsere det ønskede signalet, mitt kort har endatil støtte for HDCP. Men hva hjelper det hvis fjernsynet ikke vil ta imot signalet pga. at det kommer fra en PC?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke forstå noe annet enn at TV'er med 1920x1080 må kunne ta imot 1080p og ikke bare 1080i. Dersom de ikke kan dette vil det jo også før til problemer i forbindelse med bildeprosessorer som f.eks. Crystalio2.

Dersom TV'ene/projektorene ikke er i stand til å ta inn 1080p vil dette være alvorlig i forhold til HTPC bruk. Personlig står jeg på randen av å anskaffe meg en ny HTPC, nettopp på grunn av fleksibiliteten i forhold til HD.

Noen som vet noe mer om 1920x1080 skjermene godtar 1080p inn?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg kan ikke forstå noe annet enn at TV'er med 1920x1080 må kunne ta imot 1080p og ikke bare 1080i. Dersom de ikke kan dette vil det jo også før til problemer i forbindelse med bildeprosessorer som f.eks. Crystalio2.

Dersom TV'ene/projektorene ikke er i stand til å ta inn 1080p vil dette være alvorlig i forhold til HTPC bruk. Personlig står jeg på randen av å anskaffe meg en ny HTPC, nettopp på grunn av fleksibiliteten i forhold til HD.

Noen som vet noe mer om 1920x1080 skjermene godtar 1080p inn?
    Jeg sjekket nettopp en tråd inne på prisjakt.nu forumet der de klager på at 9830 bare vil godta 1366x768 fra PC. Hva fa....? Link til Phillips.se viste at det står på produktsiden i Sverige, mens i Canada har 37PF9830 blitt avstumpet med 1366x768 som native! Vi får stole på at det er Phillips UK sim har skjønt det, der står den nemlig som 1080p!! Link

Jeg ringte kundeservice tidligere i dag. Kundeservice på forbrukerelektronikk kunne ikke hjelpe, for de hadde ikke peiling på data, mens kundeservice på data kunne ikke hjelpe fordi de hadde ikke peiling på forbrukerelektronikk.

Jeg fikk uansett mast meg til et noe ambiguøst svar som at jeg ikke nødvendigvis skulle stole på manualen, men heller forholde meg til spesifikkasjonene oppgitt på produktsiden. Altså 37PF9830 tar imot 1920x1080i/p avhengig av hvilket land du befinner deg i . Jeg tolker det som at det går ann, men det er ikke noe Phillips ønsker at du skal gjøre, for da får de ikke solgt HD spillerene sine når de kommer på markedet.

Uansett, hadde vært flott om noen kunne sjekke dette, 1:1 pixelmapping hadde vært über.

Sakset fra AVforums:

"I tried to find someone at the Philips booth to ask whether the 37" and 42" model accept 1080p signal. And thats the answer I've got: The current software is only supporting 1080i. They are working on a software upgrade. But I couldn't get any release date for this software and I'm also not 100% sure whether you can be 100% sure whether this 1080p upgrade is released at all. I'm not sure whether he was talking about DVI, HDMI or component or all 3." :?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med disse eksterne boksene er at de ikke kan output'e 1080p (som en PC kan). Det vil si at display'et ditt må gjøre de-interlacinga, og det skjer garantert med bob-metoden. Dermed sitter du igjen med 540p. 1080i HD-film output'et til et 720p display? Bob igjen til 540p etterfulgt av skalering til 720p.

Som et eksempel - WinDVD 6 viser maksimalt 540p før man går inn i registry og setter HDFastMode til 0. Sett på Kill Bill (720p-versjonen) og se forskjellen. 540p gir masse jaggies...

Jeg personlig setter en tier på at Windows Media Center kommer til å bli populært her til lands fremover.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv-verdenen er normalt begrenset til max 720p og 1080i. Det ser ut som om philips fortsatt henger fast i tv-verdenen. Den eneste måten vi kan hjelpe philips er å unngå slike produkter og høflig gjøre dem oppmerksom på at vi har pc som faktisk støtter 1080p og at vi planlegger å bruke dette...

Merk at Philips har satset mye på de-interlacing. Jeg har et paper der de mener at interlaced MPEG2@50i kan gi bedre bilde enn ved 25p eller 50p for en gitt bit-rate.

mvh
    Knut

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Problemet med disse eksterne boksene er at de ikke kan output'e 1080p (som en PC kan).
    En PC som kjører inverse-telecine på 1080i sier du? Den softwaren vil jeg gjerne ha tak i for den trodde jeg ikke fantes. :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    En PC som kjører inverse-telecine på 1080i sier du? Den softwaren vil jeg gjerne ha tak i for den trodde jeg ikke fantes. :shock:
    Gorm, se den andre tråden. Det er mulig at jeg tar feil (som alltid), men det er da ikke noe mer krevende å bruke weave enn bob. Det eneste man må passe på er flip-on-even eller flip-on-odd, og det tror jeg det følger med flagg som forteller noe om. Av og til er disse flagga feil, og da blir det combing. Top Gun 1080i var vel et fælt eksempel på dette tror jeg.

inverse telecine til 24fps derimot er krevende da bilder må analyseres og cadence må bestemmes. Skal man kjøre 60Hz trengs ingenting av dette, bare å flette annenhvert bilde.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg klar over, men jeg syns kanske det blir feil å kalle det 1080p, om det ikke er konvertering tilbake til det originale formatet 1080p 24fps.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er jeg klar over, men jeg syns kanske det blir feil å kalle det 1080p, om det ikke er konvertering tilbake til det originale formatet 1080p 24fps.
    Vi tar diskusjonen i inverse-telecine-tråden!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •