Ultimate HTPC? Chord

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det styggeste jeg har sett på den froten :-)

k

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å dæven..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolut ikke den feteste, verken på design eller innhold, eller funksjonsmåte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får håpe de har brukt mye tid og ressurser på å bygge bra og brukervennlig software. Det er der jeg mener en god htpc skiller seg fra en glitrende en. Enhver idiot greier vel i dag å stappe inn nok hardware til å kjøre softwaren, og ellers er det vel bare å spørre nabo'n eller en nettbutikk.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos HTPC jeg har nettopp lagd endel skisser med programmet til emachineshop, er det noen som har erfaring med bestilling fra emachineshop?
    Jeg har sett meg så lei på dårlige HTPC kabinett så jeg tegnet like godt mitt eget jeg kan love dere at designet, brukervennligheten og de termiske egeneskapene til dette designet er langt bedre enn ALT annet som finnes der ute
    Jeg må bare regne litt på om det er økonomi i et slikt prosjekt før jeg bestemmer meg for om det blir virkelighet eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du greier å designe kabinettet bedre enn Det Perfekte HTPC-Kabinettet vil jeg gjerne høre om det! Med perfekt tenker jeg selvsagt på termiske egenskaper mer enn et rent estetisk design, hvor det første krever en del planlegging.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel jeg setter design, termiske egenskaper, og "ease of use" likt.
    Jeg har ikke lagd et design med tanke på heatpipes, men fokusert på bra luftgjennomstrømning og at det skal være lett å bygge i. Dvs avtagbare HDcages, avtagbart hovedkortbrett og 120mm vifter (3stk)
    Det vil også være plass til 2stk DVD spillere. Pga bredden blir det desverre ikke plass til kjøleribber på sidene av kabinettet, men jeg tror ikke det trengs pga. stort innvendig volum.
    Jeg skal leke litt mere med designet, når jeg er fornøyd kan jeg legge ut noen bilder.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, jeg vil nok påstå at disse 7"-skjermene en putter i kabinetter som dette fra Atech er lite verdt før de klarer takle opplsninger på 1280x720+. Jeg har et eksternt display jeg sliter med at ikke støtter mer en XGA interpolert... Det egentlige problemet ligger jo selvsagt hos Microsoft, som har alt for dårlig støtte for to skjermer med ulike oppløsninger.

Utover det ser jo Atec-kabinettet veldig spennende ut, men jeg synes nå ikke designet var det "ultimate", men er det også bra kjølemessig kan det jo muligens være verdt prisen.

Mitt kriterie for et godt kabinett/HTPC-løsning er basert på de utfordringer jeg har med mitt nåværende (Silverstone LC-11):

-Støtte for HD-display
    -En løsning for varmeavvikling som ikke gir støynivå utover "whisper"-nivå (samt også leverer tilstrekkelig med kraft for avspilling av HD-materiale)
    -Et design som gjør at kona aksepterer det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    [...]Det egentlige problemet ligger jo selvsagt hos Microsoft, som har alt for dårlig støtte for to skjermer med ulike oppløsninger.
    Er du sikker på at problemet ligger hos Microsoft? Har selv tre skjermer tilkoblet PCen min, alle med ulike oppløsninger. 1280x1024, 1024x1280 og 1024x576. Du behøver ikke engang Powerstrip for å få til dette. Dersom det er clone-mode på trykkskjermen du ikke får til ordnes det i skjermkortdriveren. Uansett er vel det beste å ikke bruke clone-mode, men heller ha et eget program som til enhver til kjører på den trykkfølsomme 7" skjermen separat.

Termiske egenskaper ER design. Designet må gjøres rundt det og ikke omvendt. Synes flere htpc-kabinetter ofrer termiske egenskaper til fordel for visuelt design (bla. Silverstone og Lian-Li) og ender dermed opp med en rekke støyende vifter og overopphetet innmat. Et godt designet htpc-kabinett skal ikke trenge vifter. Vifter kommer stort sett av late designere.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker også A-tech kabinettet som meget interessant - så interessant at jeg vurdere å kjøpe meg ett (samme med mass-storage fra samme produsent). Det hadde vært spennende om noen her på forumet hadde prøvd det. Det får så vidt kan se veldig varm omtale på AVSforum.

Personlig synes jeg løsningen med touchscreen i kabinettet ikke er så bra. For det første koster dette litt for mye og skjermen har for lav oppløsning. Dette gir litt liten fremtidskompatibilitet, men også prblemer med å kjøre front-end programmer.

Heatpipe virker veldig bra. Jeg er litt skeptisk til PSU uten vifte pga. varmen i selve strømforsyningen, men også fordi PSU-viften fjerner mye annen overskuddsvarme. Den perforerte bunnen og toppen på kabinettet løser kanskje dette?

Jeg er forøvrig enig i det som blir sagt her: nemlig at det optimale HTPC kabinettet er lydløst! Da blir de termiske egentskapene det absolutt viktigste, men visuelt design må også være OK...

Tror dere at det er mulig å kjøre A-tech kabinettet helt uten vifter og at det dermed blir helt lydløst? (Alle harddiskene vil jeg i så fall putte i et eget mass-storage kabinett, som er lydløst).

BTW: Bør ikke navnet på denne tråden endres?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle være mulig å kjøre det A-tech kabinettet uten vifte, men ville uansett kostet på en temperaturstyrt vifte, som kjører igang ved for høye temperaturer. Dette kan legges til som egen oppsjon under bestilling.

Vet A-tech planlegger en Mass Storage Case for 8 disker også. Denne skal ha egen strømforskyning. Ville kanskje ventet på denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Termiske egenskaper ER design. Designet må gjøres rundt det og ikke omvendt. Synes flere htpc-kabinetter ofrer termiske egenskaper til fordel for visuelt design (bla. Silverstone og Lian-Li) og ender dermed opp med en rekke støyende vifter og overopphetet innmat. Et godt designet htpc-kabinett skal ikke trenge vifter. Vifter kommer stort sett av late designere.
    Håper ikke du føler at jeg rakker ned for mye av det du sier Scirocco, men jeg er ikke enig i det du sier her. Mange vil ha design og det finnes flere gode vannkjølingsløsninger som plukker bort behovet av vifter i kabinett. Silverstonekabinetta har kanskje ikke de beste termiske egenskapene om du baserer alt på vifteløs heatpipeteknolog. Etterhvert som tiden går så vil det komme fler og fler enkle vannkjølingsløsninger som gjør behovet av viftekjøling av CPU, minne, NB, GPU, HD osv overflødig. Som nevnt i tidligere poster så har jeg et Zalman reserator oppsett med vannkjøling til NB, CPU og GPU på mitt GF7800GTX kort. Her behøvs bare ytterst lite av vifter for å trekke ut den lille varmen som blir igjen. Kjempenkel å montere og du har radiator, punmpe og vanntank i et bra design på utsiden av PCen.

En annen sak når det gjelder HTPC kabinett med LCD skjerm så skjønner jeg ikke poenget med dette om du ikke sitter veldig nerme PCen. For prisen av de kabinetta så kan du kjøpe deg en 17" LCD + samme kabinett uten den lille LCD skjermen. Evt en PDA som du kan ha i sofakroken og kjøre feks Netremote på.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det er ikke alle koneemner som er like glad i en 17" monitor i AV-racket...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det er ikke alle koneemner som er like glad i en 17" monitor i AV-racket...
    Helt klart, men du kan jo plassere den et lett og synbart sted og så ser du hva som står der

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Håper ikke du føler at jeg rakker ned for mye av det du sier Scirocco, men jeg er ikke enig i det du sier her. Mange vil ha design og det finnes flere gode vannkjølingsløsninger som plukker bort behovet av vifter i kabinett. Silverstonekabinetta har kanskje ikke de beste termiske egenskapene om du baserer alt på vifteløs heatpipeteknolog. Etterhvert som tiden går så vil det komme fler og fler enkle vannkjølingsløsninger som gjør behovet av viftekjøling av CPU, minne, NB, GPU, HD osv overflødig. Som nevnt i tidligere poster så har jeg et Zalman reserator oppsett med vannkjøling til NB, CPU og GPU på mitt GF7800GTX kort. Her behøvs bare ytterst lite av vifter for å trekke ut den lille varmen som blir igjen. Kjempenkel å montere og du har radiator, punmpe og vanntank i et bra design på utsiden av PCen.
    At du har andre meninger enn meg ser jeg ikke på som noe negativt nei, om alle hadde hatt de samme meningene ville det ikke vært noe vits med dette forumet

Angående vannkjøling så ser jeg ikke det store tekniske forskjellen fra dette og heatpipes kombinert med store kjøleribber på kabinettet. I alle tilfeller handler det om å overføre varme fra et lite område over til en større flate. Fordelen med heatpipes løsningen er at den er helt støyfri og en slipper å slite med vann inne i en PC, samt pumper som generer ressonansstøy. For øvrig interessant at du først kritiserer designet på A-tech kabinettet for deretter å trekke fram den Zalman vannkjølingsløsningen. Personlig synes jeg ikke et halvmeter høyt tårn i knallblå farge er det peneste en kan ha i stua ;-)

MEN. Poenget mitt med første innlegg var at å lage et kabinett som ser noelunne pent ut er rimelig enkelt. Å lage et funksjonsrikt kabinett er noe vanskeligere. Å lage et kabinett med gode termiske egenskaper og lavt støynivå er mye vanskeligere.

En annen sak når det gjelder HTPC kabinett med LCD skjerm så skjønner jeg ikke poenget med dette om du ikke sitter veldig nerme PCen. For prisen av de kabinetta så kan du kjøpe deg en 17" LCD + samme kabinett uten den lille LCD skjermen. Evt en PDA som du kan ha i sofakroken og kjøre feks Netremote på.
    Har lurt litt på dette også. Regner med å investere i et skikkelig htpc-kabinett innen nærmeste framtid og lurer litt på om det beste hadde vært å gått for en liten VFD på kabinettet i stedet. Skal en bruke HTPCen til avspilning av musikk og film hadde det vært kjekt å vise gjenværende tid ol. i et lite VFD, mens et stort lysende LCD ville blitt utrolig irriterende mens en ser film. Et LCD ville på sin side vært utrolig kjekt til navigering, en kunne i prinsippet kjøre et helt front-end htpc-program på den. Med touch-screen ville det blitt utrolig brukervennlig. Kanskje som du nevner at et VFD på kabinettet kombinert med en PDA hadde vært tingen, men det ville sikkert krevd en del programmering for å få til navigering mellom mapper ol. på PDA'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

trenger hjelp med htpc.

Hei.
    jeg lurer på korsn opperativsystem man ska bruke,korsn komponenter osv.
    kan jeg bruke radeon x850xl,eller GF 7800GT,er det noe forskjell,eller kan jeg ikke bruke et 3D kort?
    korsn er det best å overføre lyd til forforsterkeren? korsn lydkort osv? e d nok at lydkorte har en digital utgan(coaxial?) korsn program ska jeg spille filman i?
    er d dvd man kjører?,eller bare HD?
    Er det samme korsn dvd spiller man bruker? settes det noen krav der osv?
    Har vert fint om man kunne ha fått noen svart takk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du har andre meninger enn meg ser jeg ikke på som noe negativt nei, om alle hadde hatt de samme meningene ville det ikke vært noe vits med dette forumet

Angående vannkjøling så ser jeg ikke det store tekniske forskjellen fra dette og heatpipes kombinert med store kjøleribber på kabinettet. I alle tilfeller handler det om å overføre varme fra et lite område over til en større flate. Fordelen med heatpipes løsningen er at den er helt støyfri og en slipper å slite med vann inne i en PC, samt pumper som generer ressonansstøy. For øvrig interessant at du først kritiserer designet på A-tech kabinettet for deretter å trekke fram den Zalman vannkjølingsløsningen. Personlig synes jeg ikke et halvmeter høyt tårn i knallblå farge er det peneste en kan ha i stua ;-)

MEN. Poenget mitt med første innlegg var at å lage et kabinett som ser noelunne pent ut er rimelig enkelt. Å lage et funksjonsrikt kabinett er noe vanskeligere. Å lage et kabinett med gode termiske egenskaper og lavt støynivå er mye vanskeligere.

Har lurt litt på dette også. Regner med å investere i et skikkelig htpc-kabinett innen nærmeste framtid og lurer litt på om det beste hadde vært å gått for en liten VFD på kabinettet i stedet. Skal en bruke HTPCen til avspilning av musikk og film hadde det vært kjekt å vise gjenværende tid ol. i et lite VFD, mens et stort lysende LCD ville blitt utrolig irriterende mens en ser film. Et LCD ville på sin side vært utrolig kjekt til navigering, en kunne i prinsippet kjøre et helt front-end htpc-program på den. Med touch-screen ville det blitt utrolig brukervennlig. Kanskje som du nevner at et VFD på kabinettet kombinert med en PDA hadde vært tingen, men det ville sikkert krevd en del programmering for å få til navigering mellom mapper ol. på PDA'en.
    Jeg hadde vel ikke så mye å si om A-Tech kabinettet annet enn det var en dyr kombinasjon. Når det kabinettet plus fjernkontrollen koster 3 800,- så anså jeg at LC14M med samme fjernkontroll og VFD panel med en pris på 2295,-var et bedre valg.

Den første Reseratorn som kom var blå og den passet jo fint inn med mine blåe vegger. Mens Reserator plus er i svart pianolakk med hurtigkobling til tanken. Den ser faktisk veldig pen ut syntes jeg. Men jeg skjønner hvor du vil hen med vannkjøling. Her finnes det mye knot og jeg vil i utgangspunktet ikke ført vann inn i PCen med hvilket som helst utstyr. Men med den kvaliteten Zalman presenterer her så har jeg ingen problem med det. Alt er meget bra gjennomført. Mens feks thermaltake sine Big Water sett hadde jeg aldrig montert i min PC. Slangene stoler jeg ikke på og jeg vet ikke hvor mange pumper som har streiket i disse setta. Resonans på Reserator er minimalt. Satt min på ei musematte og da er det et ikke tema.

VFD panelet på LC14 er verdiløst. Er ikke så mye å se der på ca 3M avstand. Bruker en PDA på Bluetooth med Netremote. Her kan du starte og kontrollere itunes, zoomplayer, girder bla annet. Fungerer helt strålende. på Itunes får du fram alle mapper og spillelister på pdaen. Her er det bare å bruke piltastene og ok knappen for å navigere seg fram i musikken din.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt vannkjøling på min PC i mange år. Jeg har aldri hatt noe problemer med dette, bortsett fra at det masse styr hver gang en komponent skal byttes, etc. Det som bekymrer meg mest med vannkjøling er muligheten for lekasje. Det er ikke så farlig hva som skjer med PC'en, men jeg tør ikke tenke tanken på hva som skjer med resten av racket dersom en HTPC skulle slå lekk. Det er en risiko jeg ikke er villig til å ta!

Derfor synes jeg heatpipe løsningen er meget spennende. For det første er det helt stillegående og for det andre er det ingen risiko involvert. For meg er dette viktig...

Jeg synes også at kabinettet er dyrt. Dette gjelder forøvrig mange HTPC kabinetter. Hvis de er gode og leverer det de skal synes jeg ikke det gjør så mye, for du får tross alt en fleksibel og fremtidskompatibel plattform til en meget fornuftig pris. Selv med et kabinett til 5000 og hardware til 10000 er dette mye rimeligere enn å skaffe seg en high-end spiller, som ikke vil kunne spille av HD.

Scirocco: Jeg sendt mail til A-tech og spurte om denne 8-HDD enheten. Detaljene vil sannsynligvis komme i løpet av neste uke. 8-disc'er er litt vel mye og ikke minst veldig dyrt!

Til Kairiche: Du stiller nok ikke de rette spørsmålene i denne tråden. Jeg vil råde deg til å lese denne tråden: http://avforum.no/forum/generell-htpc/9779-guide-til-htpc.html (samt å følge lenkene som er lagt ut der). Bruk litt tid på dette, så kan du heller spørre etterpå... Det er ganske mye å forklare nemlig.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du greier å designe kabinettet bedre enn Det Perfekte HTPC-Kabinettet vil jeg gjerne høre om det! Med perfekt tenker jeg selvsagt på termiske egenskaper mer enn et rent estetisk design, hvor det første krever en del planlegging.
    Kult kabinett det der! men ser en stor svakhet! Harddisken, null støydemping fra den, tvertimot!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •