Kriterier for god lyd fra PC.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kriterier for god lyd fra PC.

Alltid lurt på det egentlig. Hva må gjøres for å oppnå kvalitetslyd fra en datamaskin? Jeg vet at lydkortet spiller en viktig rolle, men teller hovedkortet også inn? Harddisk? Hva annet, i tilfelle?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Alltid lurt på det egentlig. Hva må gjøres for å oppnå kvalitetslyd fra en datamaskin? Jeg vet at lydkortet spiller en viktig rolle, men teller hovedkortet også inn? Harddisk? Hva annet, i tilfelle?
    Kvaliteten til D/A konverteren og forholdene for analoge delen er vel den viktigste komponenten og det som har mest å si for den lyden man hører, hvis man snakker om vanlig "ukomprimert" PCM kildemateriale. Påvirkningene fra hardisk skjermkort, hovedkort osv, spiller vel også inn når det gjelder strømforbruktk stråling og andre forhold som programmer som kan føre til tidsavbrudd osv som kan påvirke arbeidsforholdene til lydkortet, så alt vil vel spille inn på det samlede resultatet i større eller mindre grad.

Skal man sikkre gode arbeidsforhold for D/A konverteringen, benytter man bare en spdif eller en optisk digital overføring til en dedikert og god D/A konverter, og benytter pcen mer som et avangsert "drivverk". Det er i alle fall min mening ;-)

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt det jeg har hørt så er pc lyd ''manskit'', Men høyst interesant det du sir, er du plaga med el-stråling så tar man bare isolasjons masse (plasteline?) og metal folie over. hvis ikke det funker vet ikke jeg

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker pc som kilde her, med et nforce2 hovedkort med nvidia soundstorm-lydkortet.. og lyden er faktisk veldig bra. Null støy og god lyd på analog utgang.
    Digital utgang har jeg dessverre ikke fått testet, pga. forsterkeren min, men planen er å oppgradere til en Pioneer VSX-915 eller VSX-1015 med digital inn. Da lydkortet mitt har dolby digital enkoder (ja, den gjør faktisk alt om til dolby digital, ikke bare film), så forventer jeg enda bedre lyd med digital overføring fra pc til reciever.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Creative SB Audigy 2, funker jo men har hørt bedre lyd fra cd spillerne.
    Har også hadd innebygd Nvidia Nforce 2, ble mere ro og trommene kom bedre frem i SB. Men merker at det blir for lite bass hvis man kjører fra CD

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er et problem med soundstorm, og det er hvis man bruker directsound for å få lyd ut av front OG bakhøyttalere med winamp, så kuttes bassen endel, så jeg droppa å bruke det, da ble lyden bra
    Ellers er det jo en stor fordel med soundstorm til spill, da den kan enkode -all- lyd i ac3 640kbit (5.1) til recieveren, så den kan dekode riktig signal til riktig høyttaler.. er sykt gøy å spille bf2 med ekte surroundlyd hvertfall, og så slipper man mange kabler fra pc til forsterker

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går det ann å få creative audigy 2 til å enkode all lyd til dobly digital også? sånn at jeg får surround i spill uten å bruke analog utgangen på lydkortet?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste du kan gjøre er å bruke et godt lydkort (som ikke resampler lyden slik som Creative kortene gjør) koblet til en ekstern DAC via SPDIF (coax eller optisk) eller USB. Eksempel på slike DAC'er er Electrocompaniet ECD-1, Ontech, DP DAC 8.0 eller lignende. Alle koster endel. Det vil gi det beste resultet.

Strømforsyningen i PC'en må også være av god kvalitet. Jeg har nemlig opplevd mye støy fra lydkort med f.eks. Qtec PSU. Denne var helt ubrukelig til oppgaven!

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy fra lydkortet ja, når man beveger musa så hører man tydelige ulyder og sånn? Så det kommer av for dårlig strømforsyning? Hvorfor egentlig?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy fra lydkortet ja, når man beveger musa så hører man tydelige ulyder og sånn? Så det kommer av for dårlig strømforsyning? Hvorfor egentlig?
    Jeg vet ikke hvorfor PSU er viktig, men det er vel en grunn til at alle skikkelige audioprodusenter putter høykvalitets PSU'er i sine enheter!

Da jeg kjøpte meg nye PSU for en tid tilbake brukte jeg en Qtec 350W PSU noen dager. Jeg brukte da en coax spdif tilkobling til surroundprosessoren min. Kabelen var 5 meter lang. Nå jeg spilte av lyd skurret lyden tydelig. Jeg prøvde alt mulig, men ingenting gav resultater. Dette var på det integrerte lydkortet på et ASUS HK.

Da min nye PSU ankom byttet jeg PSU (og endret ikke på noe annet). Da forsvant all støyen umiddelbart. Spør du meg så er dette klar og tydelig empiri!

Jeg har forøvrig også opplevde at den samme PSU'en gjorde at ADSL modemet ble utsabilt. Konklusjonen er at PSU er viktig - den bør være skikkelig konstruert. De fleste PC PSU'er er nok det, men styr unna de verste plastikk merkene...

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med det LL sier her, styr unna q-tec for all del, mange har rapportert at de sprenger eller tar kvelden på en annen måte når de blir utsatt for litt hard bruk...

q-tec oppgir visst effekten sin i peak, og vil ikke gi en kontinuerlig effekt som er i nærheten av det de oppgir!

måtte bare advare folk mot å kjøpe billig møkk :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg vet ikke hvorfor PSU er viktig, men det er vel en grunn til at alle skikkelige audioprodusenter putter høykvalitets PSU'er i sine enheter!
    Presis spenningsregulering er vel svaret.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det virker som om det er mange som har svart i tråden som enten generaliserer eller har lite erfaring og kunnskap om emnet datamaskin som kilde.

Det mange bruker som argument mot bruken av interne lydkort er som oftest at det fører til støy fra andre datakomponenter samt stråling. Dette er _Veldig_ dårlige argumenter for å Ikke bruke feks. PCI eller PCI-E lydkort ala. Asus Xonar Essence/D2 osv. Da støy og stråling nesten _Aldri_ eksisterer med gode interne lydkort. Støy og stråling blir som oftest filtrert bort via jord.

Det er nesten utelukkende gode opplevelser med gode interne lydkort så lenge software er riktig og mange mener at det rimelige Asus Xonar Essence løper runder rundt eksterne DAC'r og CD spillere som koster mange mange ganger mer. Type 10000kr +. Essence kortet til Asus er ettersom jeg har lest et kort som kan sammenlignes med Slimdevices Transporter

Jeg har aldri opplevd problemer med støy fra gode interne lydkort...

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en 5 år gammel tråd :-?

Uansett får man nå bitperfect lyd fra de fleste lydkort med
    ASIO4ALL - Universal ASIO Driver, så bedre lyd går det ikke ann å få.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Synes det virker som om det er mange som har svart i tråden som enten generaliserer eller har lite erfaring og kunnskap om emnet datamaskin som kilde.

Det mange bruker som argument mot bruken av interne lydkort er som oftest at det fører til støy fra andre datakomponenter samt stråling. Dette er _Veldig_ dårlige argumenter for å Ikke bruke feks. PCI eller PCI-E lydkort ala. Asus Xonar Essence/D2 osv. Da støy og stråling nesten _Aldri_ eksisterer med gode interne lydkort. Støy og stråling blir som oftest filtrert bort via jord.

Det er nesten utelukkende gode opplevelser med gode interne lydkort så lenge software er riktig og mange mener at det rimelige Asus Xonar Essence løper runder rundt eksterne DAC'r og CD spillere som koster mange mange ganger mer. Type 10000kr +. Essence kortet til Asus er ettersom jeg har lest et kort som kan sammenlignes med Slimdevices Transporter

Jeg har aldri opplevd problemer med støy fra gode interne lydkort...
    Jepp. Denne tråden er steingammel. Det du skriver stemmer bra med sannheten slik den er i dag...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Det er en 5 år gammel tråd :-?

Uansett får man nå bitperfect lyd fra de fleste lydkort med
    ASIO4ALL - Universal ASIO Driver, så bedre lyd går det ikke ann å få.
    Så det er best å bruke disse driverne i stedet for de som tilhører lydkortet?
    Eller bruker man disse driverne i tillegg?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker det i tillegg til lyddriverene.
    Du trenger også et avspillerprogram som støtter dette. F.eks winamp eller foobar2000.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •