Ny stille htpc med flere skjermer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny stille htpc med flere skjermer

Hallo

Skal bygge ny htpc som skal kobles til en plasmaskjerm.
    Prisen er ikke uviktig, men bruker gjerne litt ekstra for å få kvalitet,

Målsetting:
    - Så stille som mulig
    - Så stabil som mulig

Har derfor ikke tenkt å overklokke noe særlig, men mulig jeg må prøve meg litt

Bruksområder:
    - avspilling og brenning av dvd (mulig dvder legges inn på hd)
    - avspilling av hd filmer
    - avspilling av musikk (cder skal legges inn på hd)
    - Tv opptak og timeshift
    - Spill

Har satt sammen et forslag her

Kjøling
    Har valgt Reserator1 som kjøleløsning for cpu og gpu. Har ingen erfaring med vannkjøling, så lurer på et par ting.
    Bør jeg bruke ZM-GWB1 eller ZM GWB2 på gpu?
    Bør jeg bytte ut brikkesettet kjøleren på hovedkortet med NWB1?

Lydkort
    Har satt opp dette, men er usikker på om det er behov for det.

Hovedkort/cpu
    Har valgt en amdløsning til tross for en del anbefalinger om at p4 er en bedre løsning pga ffdshow. Vil jeg merke forskjell med cpuen jeg har valgt?

Minne
    Har valgt disse. Et ok valg til dette hk/cpu?

Skjerm(er)
    Har fra før en pioneer 50" (kobles til med vga). Tanken er å bruke
    denne som styringspanel på veggen. (kan styre musikk/opptak av tv uten å skru på tven). Vil det fungere med 2 skjermer med forskjellig oppløsning?

Er det noen som har prøvd 2 skjermer + den innebygde skjermen på kabinettet? Er usikker på om det vil fungere med 3 forskjellige oppløsninger (800 x 480 kabinett, 1024 x 768 plasma og 1280 x 1024 lcd).

Har et mål om at
    - plasmaen brukes til fremvisning av film og tv/styring av software
    - lcd til styring av software
    - tft (i kabinett) til hva som vises/spilles (+klokke og annet snacks)

Skjermkort
    Har valgt dette fordi jeg bruker å spille noe på plasmaen. Vil kjøleløsningen være bra nok for dette kortet?

HD
    Prøver å få inn 3 stykker av disse. Vil disse generere merkbart med støy? Bør jeg heller gå for to større disker?

DVD brenner
    Har valgt denne. Et ok valg?

TV kort
    Har valgt dette. Håper på best mulig kvalitet på tvopptak. Noen som kan si noe om bildekvaliteten?

Misc
    - Har et håp om å få til at htpcen kan styre digitalboksen til upc (ved hjelp av ir), men dette er et eget lite prosjekt.
    - Vil jeg ha behov for en vifte i kabinettet?

Fileri

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal ha et pent htpc-kabinett til å ha i stua ville jeg ikke valgt Reserator. Sjekk heller ut denne linken for htpc-kabinetter. To av kabinettene der er passivt kjølte (mao. ingen vifter, overhode), Heatsync 6000 er min favoritt... Med amd-oppsettet du har valgt trenger du heller ingen vifter.

Skal en velge amd til ffdshow er det viktig med ram med lav latency og en prosessor med mye cahce. Sånn sett ser oppsettet ditt greit ut. MEN. Har fortsatt tilgode å se et AMD X2 oppsett som yter like bra i ffshow som en tilsvarende priset Intel oppsett. Amd har kurrant ytelse i ffdshow de og, men du er herved advart..

Skjermkortet du har valgt er jo sinnsykt, men tviler litt på om det er nok med passiv kjøling på dette. Tror du bør sjekke produsenten av kjølerens hjemmeside nøye før du kjøper.. Skal du ha tre skjermer tilkoblet pcen trenger du for øvrig to skjermkort. Bør holde med et billig PCI eller PCIE kort for å drive en liten touchscreen. Pass på at det ekstra skjermkortet er fra samme chipsettprodusent (ATi eller nVidia) for å unngå driverkonflikter. Ellers er det ikke noe problem med to skjermkort.

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har kommet opp i en ganske høy pris på den HTPC'en. Kanskje dette kabinettet er noe for deg? Hvis du vil ha det så stillt som mulig og top kvalitet. Og du slipper vannkjøling (Har nå hatt to vannkjølings pumper som har stoppa i min "arbeids" PC, og vil ikkje lenger satse på vannkjøling i HTPC'en min (Den har det no, men det er kun til eg får meg kabinettet på linken under))

http://www.atechfabrication.com/prod...tsync_6000.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar

Ser veldig bra ut det HeatSynk kabinettet. Skal se mer på det.

Mulig jeg må velge et 6600gt kort, men det burde fungere greit det. Noen som vet om det er mulig å bruke 7800GT kort med passiv kjøling i HeatSynk kabinettet? (Ser at 7800GTX ikke er støttet)

Mulig jeg bør flytte over på Intel plattform, selv om jeg er usikker på hvor stor forskjell det vil gjøre. Er dette ok komponenter?
    HK
    cpu
    Minne

Fileri

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs på at du trenger en vifte i kabinettet dersom du velger Intel. Du får nesten avgjøre selv hva som er værst.. Den Amd prosessoren du tenkte på først er for øvrig en ypperlig overklokker og med litt høyere klokkefrekvens er ytelsen i ffdshow langt fra ille.

Og til slutt: Om du ikke har tenkt på å bruke ffdshow i det hele tatt er valget ganske enkelt. AMD..

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    ... Pass på at det ekstra skjermkortet er fra samme chipsettprodusent (ATi eller nVidia) for å unngå driverkonflikter. Ellers er det ikke noe problem med to skjermkort.
    Må innrømme at jeg ble litt spent når jeg leste dette. I fjor gjorde jeg et forsøk med to skjermkort i en maskin, hvor tanken var å benytte det ene kortet til TV og det andre til prosjektør.

Satte opp maskinen med ett VGA Radeon kort og ett PCI Radeon kort, og for å gjøre en lang historie kort: flere systemkrasj og BSOD har jeg aldri opplevd på en windowsmaskin. Etter flere runder på avsforum.com, her og med leverandøren ble konklusjonen at begge kortene forsøke å benytte de samme driverfilene og dette skapte konflikt. Det var ikke mulig (i alle fall på win2k) å installere to sett med like drivere, og problemet ble løst med bygging av to maskiner.

Dersom du har fått en maskin med to skjermkort fra samme produsent med samme drivere til å virke hadde det vært artig om du kunne ha postet noen detaljer. Har ikke gjort noen flere forsøk, men det skal da være mulig å få dette til å virke......eller? Min erfaring er at det ikke nødvendigvis er enkelt med standard skjermkort, men forhåpentligvis kan det være noen andre som har fått dette til å virke og kan komme med noen detaljer.

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, selv har jeg et Sapphire Raedon 9600 PRO AGP kort sammen med et Sapphire Raedon 9200 PCI kort. Var nøye når jeg kjøpte PCI kortet at det i tillegg til å være fra ATi også skulle være fra Sapphire, men tror egentlig ikke det har så mye å si så lenge det er fra ATi.

Kjører WinXP PRO. Har ikke gjort noe spesielt for å få til dette. Installerte bare driverne fra hjemmesiden til ATi. Begge skjermkortene bruker uansett samme driverpakke (et viktig poeng). Har ikke opplevd noe problemer med windows eller gjort noe spesielt for å installere disse kortene så det er egentlig vanskelig å si så mye mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å få inn 3 stykker av disse. Vil disse generere merkbart med støy? Bør jeg heller gå for to større disker?
    Når jeg satt i en av disse i tillegg til de 2 wd diskene jeg har så kunne jeg ikke høre den engang, wd diskene bråker jo litt da. Veldig bra og rask disk.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    ......Sapphire Raedon 9600 PRO AGP kort sammen med et Sapphire Raedon 9200 PCI kort. ...
    Det var akkurat den samme kombinasjonen av kort jeg forsøkte! Samme produsent og samme konfigurasjon. Merkelig, kan hende at den store forskjellen ligger i OS. Jeg forsøkte under Win2k, som var det jeg hadde mest erfaring med i forbindelse med HTPC den gangen. Kanskje det er på tide å forsøke på nytt når den nye kinoen kommer seg på plass i løpet av vinteren, men denne gangen med WinXp som OS.

Takk for hjelpen i alle fall. Dette ga meg i alle fall lyst til å prøve en gang til:-)

Gøran

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •