HD - i dag eller i morgen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 82
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD - i dag eller i morgen!

Er det noe vits i å fokusere på HD-oppløsning nå eller er det bare å se bort fra begrepet inntil videre? Jeg tenker i hovedsak på planlegging av innkjøp av TV/HTPC/Prosjektor. Det meste er vel byttet ut i løpet av et par år uansett. Er det ikke bedre å legge de ekstra pengene i noe annet - en ferietur til asia f.eks. Det er vel lite HD materiale tilgjengelig (da tenker jeg på DVD og litt bredere TV-sendinger. Ikke noen demoklipp fra Apple og Microsoft)?

Liker ikke den ideen om at man skal kjøpe nå for å ha i fremtida. Har en 32" 16x9 TV, som nå er klar for søppla, som nesten aldri har fått vist TV-sendinger i riktig format.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel lite HD materiale tilgjengelig (da tenker jeg på DVD og litt bredere TV-sendinger. Ikke noen demoklipp fra Apple og Microsoft)?

Litt materiale er jo alt tilgjengelig. Blant andre C More HD fra Canal Digital og HD1 på satelitt

I tillegg er det store mengder filmer, dokumentarer, konserter og TV serier tilgjengelig på nettet hvis du vet hvor du skal lete og er interessert i å laste ned materiale

Har selv ca 140 filmer i HD og flere på vei hele tiden. Ser også det meste av nyere TV serier i HD f.eks alle CSI seriene, 24 og Lost for å nevne noen.

Så ja, Kjøp HD klar hvis du skal handle.
    På digital projektor blir det jo også mindre screendoor når man har høyere oppløsning. Synes også LCD TV og Plasma ser bedre ut HD oppløst.

K

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste tv'ene klarer å skalere HD signal, så du vil kunne bruke den i fremtiden. Om det er verdt å kjøpe en tv i dag med høyere oppløsning må du nesten svare på selv. Du vil jo få nytte av alle pixlene i dag også, men du vil kanskje se større forskjell på kvaliteten på kilden.

Mvh

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Litt materiale er jo alt tilgjengelig. Blant andre C More HD fra Canal Digital og HD1 på satelitt

I tillegg er det store mengder filmer, dokumentarer, konserter og TV serier tilgjengelig på nettet hvis du vet hvor du skal lete og er interessert i å laste ned materiale

Har selv ca 140 filmer i HD og flere på vei hele tiden. Ser også det meste av nyere TV serier i HD f.eks alle CSI seriene, 24 og Lost for å nevne noen.

Så ja, Kjøp HD klar hvis du skal handle.
    På digital projektor blir det jo også mindre screendoor når man har høyere oppløsning. Synes også LCD TV og Plasma ser bedre ut HD oppløst.

K
    Bruker du D-vhs siden du har så mange titler på HD? Har nettop bestilt ny bærbar pc som jeg tenkte å kjøre HD materiale på, er litt usikker på hvilken software som egner seg best, hvis du bruker HTPC, hvilken software kjører du, og hvor bestiller du filmer fra/laster ned serier fra??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Bruker du D-vhs siden du har så mange titler på HD? Har nettop bestilt ny bærbar pc som jeg tenkte å kjøre HD materiale på, er litt usikker på hvilken software som egner seg best, hvis du bruker HTPC, hvilken software kjører du, og hvor bestiller du filmer fra/laster ned serier fra??
    Gut_man: Det er saker jeg laster ned på nett. laster ned mellom 6 og 800 GB hver måned.

PS! Du har pm..

K

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten kommentar her. Personlig har alt jeg har sett av "HDTV" serier som "ligger på nett" vært rippet fra hdtv men lagret i divx/xvid i pal/ntsc oppløsning.

Noen få filmer i 15-20 gb pr stk klassen komprimert med wmhd har jeg dog sett, har jo også terminator 2 extreme hvor det ligger en slik versjon.

Til du som spurte om hd avspillingsprogramvare osv. Som komprimeringsrutine og avspilling/tilgjengelighet på pc er det vel først og fremst windows mediaplayer som er fungerbar (desverre), har ikke funnet noe spesielt mer enn trailere liggende på microsofts egen demonstrasjonsside foreløbig, det er vel noen filmer liggende ute også men de ligger i størrelsesorden 15-20gb og ligger jo på vanlige piratsider. Vit også at du bør ha 1gb ram, prosessor på ca 3ghz, nytt skjermkort med minst 128 mb ram for å spille det av.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    n0stra:

Uten å komme for mye inn på ting som reguleres av forumreglene...

Man kan ta opp fra HDTV-sendinger. I f.eks .TS (Transport Stream) format. Dette er mpeg-2 med HDTV-oppløsninger, ofte 1080i. Dette får man tak i om man vil.

Det kommer også en del filmer i WMV-HD nå etterhvert... men det helt store utvalget er det riktignok ikke ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    n0stra:

Uten å komme for mye inn på ting som reguleres av forumreglene...

Man kan ta opp fra HDTV-sendinger. I f.eks .TS (Transport Stream) format. Dette er mpeg-2 med HDTV-oppløsninger, ofte 1080i. Dette får man tak i om man vil.

Det kommer også en del filmer i WMV-HD nå etterhvert... men det helt store utvalget er det riktignok ikke ennå.
    Forsåvidt men som vi jo alle vet, mpeg2 hd tar SVINEmye plass. Er jo en grunn til at alle satser på mpeg4 for hd tv/filmer. Har sett mye mpeg4 men intet av mpeg2 dog. Trukke jeg hadde gidda bruke tid på det

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltids kjøpe Island Fever 3 i HD.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TheaterTek er jo vinneren når dt gjelder avspilling av alle formater
    Island Fever 3 i HD på 106" er jo gull

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Forsåvidt men som vi jo alle vet, mpeg2 hd tar SVINEmye plass. Er jo en grunn til at alle satser på mpeg4 for hd tv/filmer. Har sett mye mpeg4 men intet av mpeg2 dog. Trukke jeg hadde gidda bruke tid på det
    Ja forsåvidt. Har filmer fra 6GB opp til over 30 Gb (Tatt av vinden). MEN De Fleste Mpeg2 .TS filmen mine er 1080i og ligger mellom 10 og 15 GB

OG MED over 140 filmer nå er det snart DVD jeg ikke gidder å buke tid på...
    Kvalitetsforskjellen er så graverende at det bare er en stor nedur å sette på en DVD.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet mitt var: HD i dag eller i morgen? Jeg vet selfølgelig at høyere oppløsning vil bli normal hyllevare en gang. Spørsmålet mitt er når det er hensiktsmessig å kjøpe dette. Som sagt så regner jeg det som naturlig å bytte utstyr ca. hvert 2. eller 3. år. Vil det tv-sendinger være normalt tilgjengelig eller software/hardware i løpet av 2-3 år? Hvis ikke er det vel litt "katta i sekken".

Jeg skjønner godt at bransjen ønsker å pushe de nyeste og dyreste boksene, men jeg har et rimelig pragmatisk forhold til dette. Jeg ønsker god kvalitet, men ikke "keiserens nye plasma".....

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig spørsmål dette her.

2-3 år er fryktelig lenge i dette gamet, men hvis du med allment tilgjengelig mener å sitte og se på "nytt på nytt" i bakkesendt HD kvalitet snakker vi om mer enn 3 år.

Selv i USA som har hatt HDTV "lenge" er det ikke mye som produseres i HD oppløsning. Det aller meste er oppskalert SDTV.

Det kommer nok snikende inn fra venstre slik som 16:9 oppløsningen.
    Først må det jo bli digitalt og så må det sendes i HD og det er ikke gjort på ett øyeblikk for å si det mildt.

Jeg hadde kjøpt ett kanonbra SD bilde "billig" nå og byttet det ut med ett kanonbra HD bilde "billig" når det er mer vanlig.
    Men, har man bredbånd og ikke er redd for å bruke det er det nok av filmer og serier å få tak i og både hardware og software til spille det av på, men det er liksom litt på siden for de fleste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare nevner i HD sammenheng i Norge:

Xbox 360 (høst 05)
    PS3 (vår 06)
    CmoreHD (nå)
    Fotball VM (sommer 06)
    Sony HDV kamera som lagerer hd på miniDV (ute nå)
    HD-DVD (høst 05)
    Blueray (våren 06)
    Discovery (første halvår 06)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje du er litt optimistisk mtp hd-dvd og BD. Tipper det ikke kommer noe nytt optisk drev i høst.

m5c

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg fryktet så er det ikke mye tilgjengelig i dag og ikke i morgen heller. 3 år er fryktelig lang tid i dette gamet. Spillkonsoller er ikke aktuelt for meg. Heller ikke "smale" tv-sendinger for spesielt interesserte.

Å laste ned filmer i HD virker også litt slitsomt med en 4 mbit linje hjemme. Så hva er da konklusjonen for min del? Joda, jeg kommer nok å kjøpe en HD-skjerm i nær fremtid, men mye på grunn av at jeg ønsker å bruke den ekstra monitor for Mac'en. Vet ikke helt til hva, men sikkert bilder, databruk der flere personer er involvert, litt "skryt" og ellers for å tilfredstille et behov om å ha en bra skjerm.

Ikke de beste argumenter i verden å å legge 10-20 tusen ekstra på disken, men sånn er det nå en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Å laste ned filmer i HD virker også litt slitsomt med en 4 mbit linje hjemme.
    Det burde absolutt ikke by på noe problem...med 4 mbit får du fort 2-300 kbs noe som tilsvarer 10-20 timer for å laste ned en film i mpeg-2, og da har du fortsatt båndbredde til å surfe med....

Da kan du laste ned omtrent så mange titler som du orker å se....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Det burde absolutt ikke by på noe problem...med 4 mbit får du fort 2-300 kbs noe som tilsvarer 10-20 timer for å laste ned en film i mpeg-2, og da har du fortsatt båndbredde til å surfe med....

Da kan du laste ned omtrent så mange titler som du orker å se....
    Jeg har selv 4 Mbit. Laster med en hastighet mellom 450 og 500 Kbs
    , og laster da ned 4-5 GB på 3 timer. ca 800 GB i måneden

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at du en gang skal selge utstyret... Hvor mange vil kjøpe utstyr som ikke er HD-kompitabelt om 1-2år?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Jeg har selv 4 Mbit. Laster med en hastighet mellom 450 og 500 Kbs
    , og laster da ned 4-5 GB på 3 timer. ca 800 GB i måneden
    Tør jeg spørre hvor mye lagrings-plass du har investert i på alt dette?

Laster også ned endel, da spesielt musikk-album, men syntes HD-matriale er vanskelig å finne.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •