HD - i dag eller i morgen! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 82
    Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her var det flere vrenger og vrier og faktisk også direkte løgn.Har ikke tid til å svare deg på alt dette,+ at det er jo blitt veldig lite konstruktivet.

Men fra starten av denne diskusjonen og til nå, ser jeg at du har lest litt og fått med deg et og annet.Faktisk tror jeg du har blitt såpass enig med meg,at jeg må si meg fornøyd.En liten ting,er jo opplagt at dvi og hdmi kablene er fysisk sett like,det er sender og mottaker som er forskjellen på hdmi og dvi.Kan gi deg et hint,så lenge sender eller mottaker er dvi er det umulig å transportere noen høyere båndbredde en 8bit rgb(DVD spec)
    Mulig jeg høres arogant ut,men jeg er litt i tvil om hvor seriøst jeg skal ta argumentene dine i denne diskusjonen.
    Hadde jo vært mere informativet om du som har utdannlse innen chip/mikro-elektronikk,kan forklare fordelene ved at chip/bildeprosessor industrien beveger seg bort fra 8bit til 10/12 bit?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tjener på å anklage hverandre for løgn eller personangrep. Hvis dette skulle være tilfelle er det vel best å gi en konkret quote og evt kontakte admin.

J.P. jeg synes det er vanskelig å følge diskusjonen med deg. Jeg er ikke ute etter å kverulere mer enn nødvendig. Men om jeg mener at noe er feil i teksten påpeker jeg det. Beklager hvis det er lærer-elev holdning. For å gjøre ting konkret skal jeg ta tak i noen uttalelser fra deg, komme med faste referanser og la deg kommentere disse. Hvis du ikke svarer, eller svarer på noe helt annet tar jeg det som en stilltiende enighet ;-)

J.P.:
    "..Kan gi deg et hint,så lenge sender eller mottaker er dvi er det umulig å transportere noen høyere båndbredde en 8bit rgb.."

http://en.wikipedia.org/wiki/DVI :
    "..When both links are in use, the pixel rate on each may exceed 165 MHz. The second link can also be used when more than 24 bits per pixel is required, in which case it carries the least significant bits.."

J.P.:
    "..Via DVI vil du kun få 480p/576p.Dette fordi det er forholdsvis lett å "rippe"direkte fra DVI.Derimot har man en større kontroll over HDMI med tanke på dette problemet.."

http://en.wikipedia.org/wiki/DVI :
    Some new DVD players, TV sets (including HDTV sets) and video projectors have DVI/HDCP connectors; these are physically the same as DVI connectors but transmit an encrypted signal using the HDCP protocol for copyright protection

Wikipedia er anerkjent leksikon på nett med et stort antall bidragsytere. Hvis du sitter inne på informasjon som ikke er lagt inn eller er feilaktig, burde du kanskje bidra der? Hvis ikke synes jeg kombinasjonen av dårlig holdning:

"..ser jeg at du har lest litt og fått med deg et og annet.."
    "..Kan gi deg et hint.."
    "..Får det har du vel hvis du ikke stoler på blader og internett som informasjons kilder.?nei ?.."

Kombinert med tydeligvis feilinformasjon er uheldig. Det virker på meg som om du har hifi-pressen som primær informasjonskilde. Nå har vi gått langt utenfor topic for diskusjonen, men jeg mener at det er nødvendig så lenge du stadig kommer med "faktaopplysninger" som ikke stemmer overens med de jeg kan finne andre steder på nettet.

mvh
    Knut Inge

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det flere vrenger og vrier og faktisk også direkte løgn.Har ikke tid til å svare deg på alt dette,+ at det er jo blitt veldig lite konstruktivet.

Det var også en orginal måte å si du ikke har flere gode argumentasjoner på. Men å si at jeg farer med løgn uten konkrete eksempler, tar jeg som en frekk tone. Skjerp deg.

Men fra starten av denne diskusjonen og til nå, ser jeg at du har lest litt og fått med deg et og annet.Faktisk tror jeg du har blitt såpass enig med meg,at jeg må si meg fornøyd.

Selvfølgelig har jeg prøvd å finne ut hvor du får kildene dine fra. Og at HDMI har muligheten får større båndbredde var nytt for meg, noe jeg la meg flat for i begynelsen. I motsetning til hva du gjør når du tar feil. Når det gjelder å lese seg til argumenter etter hvert, så er vel du som står igjen som prakteksemplet på det nå.

En liten ting,er jo opplagt at dvi og hdmi kablene er fysisk sett like,det er sender og mottaker som er forskjellen på hdmi og dvi.Kan gi deg et hint,så lenge sender eller mottaker er dvi er det umulig å transportere noen høyere båndbredde en 8bit rgb.

Det er vel ikke noe hemmlighet det? Det er jo en fysisk begrensing selv moren min hadde forstått. Prøv gjerne å være smart/frekk, men kom i allefall med noe mer enn grunnkurs-pensum. Har du en krets, vil du aldri få noe bedre signal en den dårligste, uavhengig av grensesnitt på den ene eller andre siden. Dette er helt irrelevant for diskusjonen.

Mulig jeg høres arogant ut,men jeg er litt i tvil om hvor seriøst jeg skal ta argumentene dine i denne diskusjonen.

Det får bli opp til deg hvis du syntes alt jeg sier er tull, da er i allefall hensikten med en diskusjon borte. Spesielt når du selv ikke klarer å innse å ta feil, og legger deg på en ovenfra-og-ned holding. Personlig syntes jeg det er fint med diskusjoner, og lærer ofte mye nytt, kanskje spesielt når man tar feil. Synd du ikke deler samme oppfatning.

Hadde jo vært mere informativet om du som har utdannlse innen chip/mikro-elektronikk,kan forklare fordelene ved at chip/bildeprosessor industrien beveger seg bort fra 8bit til 10/12 bit?

Fordelene er opplagte med høyere bit, som f.eks øker for et større fargespekter i en gitt video-prossesor. Foreslår at du leser litt om hva bit er.. igjen finnes det masse bøker om dette emnet. Liten vits for meg og forklare fordelene når du alikevel er av den oppfatningen at jeg er useriøs og farer med løgn.

Du må regne med å skape diskusjon, når du kommer med FEIL opplysninger i korte presise og bastante setninger uten å vise til direkte kilde, som du har kun hentet fra en eller annen skribent. Legger du deg på et litt mer moderat "jeg tror, fordi det står her LINK og her LINK, at det er slik" -tone slipper man slike diskusjoner, og man får en langt mer hyggeligere tone.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det da nevnes 8-bit!
    Er dette ment båndredden på mediet eller hvor god fargeprosessering kabelen er mottagelig for?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, her virker det som det har blitt mye meningsløs diskusjon ettersom det ser ut som dere prater forbi hverandre..

HåkonN prater om bilde-DAC'er (typisk 14bit/216 mHz på nye spillere) og tror JP prater om det samme. JP snakker imidlertid om selve bildeprossesserings-kretsen i spilleren, som er noe helt annet. Her er DVD-AIXV ganske enestående ettersom den kjører med 10 bit.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Oslo
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    HåkonN prater om bilde-DAC'er (typisk 14bit/216 mHz på nye spillere) og tror JP prater om det samme. JP snakker imidlertid om selve bildeprossesserings-kretsen i spilleren, som er noe helt annet. Her er DVD-AIXV ganske enestående ettersom den kjører med 10 bit.
    Hvis den spilleren er enestående pga den kjører med 10bit vil det vel si at de aller fleste vanlige spiller ikke gjør det og derfor ikke drar noe ekstra nytte av å bruke HDMI fremfor DVI (akkurat slik HåkonN prøvde å si)..?

Lest gjennom diskusjonen og synes J.P. er den som er minst medvillig til å faktisk høre på motparten. Slik det oppfattes for meg hvertfall. Har litt erfaring med digitalisering av ting og tang, men er ingen ekspert.

Må si jeg lærte en hel del nytt om HDMI og DVI her
    Etter å ha lest gjennom tråden her sitter jeg igjen med disse inntrykkene:

- HDMI har potensialet til å frakte mer bildeinfo enn DVI (større båndbredde)

- Begge har samme mulighet for kopibeskyttelse (HDCP)

- Per dags dato er ikke den muligheten HDMI har for å frakte mer bildeinfo så mye å si pga signalene på vanlige consumer apparater ikke utnytter denne fullt ut uansett (som at AGP 8x porten på pc har kapasitet på 2,1GB/sek, men betyr ikke at skjermkortet faktisk utnytter denne båndbredden. Det var derfor ofte minimal forskjell mellom AGP 4x og AGP 8x på eldre skjermkort hvertfall)
    (Annen sammenligning.. Om jeg skal sende 8 enheter dilldall hjelper det lite å bruke en pakke som rommer 12... det er fremdeles bare 8 enheter i pakka selv om det er plass til flere)

- HDMI er mer fremtidsrettet, men per dags dato ikke overlegen DVI pga grunn nevnt ovenfor (Muligens det HåkonN tenkte på da han sa at folk flest ikke ville få noen bildeforbedring ved å bytte fra dvi til hdmi nå).

- I fremtiden vil HDMI mest sannsynligvis kunne levere bedre bilder enn DVI når det finnes utstyr og kildemateriale som faktisk utnytter båndbredden fullt ut.

Om jeg har oppfattet noe feil, så er det fint om det kommenteres slik at jeg får rettet på det i hukommelsen min

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm ...Mener og ha hørt at HDMI ikke har kapasitet til 1080P men kun 1080i, men at det er kun DVI Duallink som støtter 1080P.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både DVI singellink og HDMI har mulighet til å frakte 1080p. Sjekk gjerne spesifikasjonene på DVI og HDMI dersom du er usikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Når det da nevnes 8-bit!
    Er dette ment båndredden på mediet eller hvor god fargeprosessering kabelen er mottagelig for?
    Båndbredde er kanskje ikke en god term. Men alle film-kilder jeg kjenner til begrenser seg til 8 bit per farge (RGB) per pixel. Muligens byr Microsoft Vista på mer farger, men det er uansett o.t.

Spørsmålet er hvor mange bit overføringen (DVI, HDMI) kan overføre, og i hvilket format.

DVI single link kan overføre 24-bit (8 bit pr farge) RGB. DVI double link kan overføre mer (48 bit?) ved å la den andre linken representere Least Significant Bit.

HDMI type A er kompatibel via overgang med DVI single link
    HDMI type B på samme måte med DVI dual link.

HDMI tilbyr i tillegg til RGB, YCbCr 4:4:4. I følge wikipedia :"Type-B is designed to support resolutions higher than 1080i".

Max oppløsning over digital link er litt komplisert siden du må ta hensyn til evt blanking, refresh rate etc. Igjen fra Wikipedia:
    DVI single link:
    HDTV (1920 × 1080) @ 60 Hz with 5% LCD blanking (131 MHz)
    DVI double link:
    HDTV (1920 × 1080) @ 85 Hz with GTF blanking (2×126 MHz)

HDMI type A og B burde yte tilsvarende.

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blackh
    Hvis den spilleren er enestående pga den kjører med 10bit vil det vel si at de aller fleste vanlige spiller ikke gjør det og derfor ikke drar noe ekstra nytte av å bruke HDMI fremfor DVI (akkurat slik HåkonN prøvde å si)..?
    Hvis den er enestående så høres det rimelig ut ja.
    Lest gjennom diskusjonen og synes J.P. er den som er minst medvillig til å faktisk høre på motparten. Slik det oppfattes for meg hvertfall. Har litt erfaring med digitalisering av ting og tang, men er ingen ekspert.

Må si jeg lærte en hel del nytt om HDMI og DVI her
    Etter å ha lest gjennom tråden her sitter jeg igjen med disse inntrykkene:

- HDMI har potensialet til å frakte mer bildeinfo enn DVI (større båndbredde)
    Ikke nødvendigvis korrekt. Se her:
    DVI:
    Maximum clock frequency in single link mode: Capped at 165 MHz
    Maximum clock frequency in dual link mode: Limited only by cable
    HDMI:
    Video pixel rate: 25 MHz to 165 MHz (Type A) or to 330 MHz (Type B).

Dvs at DVI single link og HDMI type A har samme båndbredde. Dette er de to som er vanlig i dag (min vurdering).

- Begge har samme mulighet for kopibeskyttelse (HDCP)
    "Some new DVD players, TV sets (including HDTV sets) and video projectors have DVI/HDCP connectors"
    Stemmer altså
    - Per dags dato er ikke den muligheten HDMI har for å frakte mer bildeinfo så mye å si pga signalene på vanlige consumer apparater ikke utnytter denne fullt ut uansett (som at AGP 8x porten på pc har kapasitet på 2,1GB/sek, men betyr ikke at skjermkortet faktisk utnytter denne båndbredden. Det var derfor ofte minimal forskjell mellom AGP 4x og AGP 8x på eldre skjermkort hvertfall)
    (Annen sammenligning.. Om jeg skal sende 8 enheter dilldall hjelper det lite å bruke en pakke som rommer 12... det er fremdeles bare 8 enheter i pakka selv om det er plass til flere)
    Dette er vel det diskusjonen har dreid seg om. HDMI har endel nye muligheter. Hvor viktige de er og hvorvidt de noensinne blir implementert er vel opp til produsentene.

- HDMI er mer fremtidsrettet, men per dags dato ikke overlegen DVI pga grunn nevnt ovenfor (Muligens det HåkonN tenkte på da han sa at folk flest ikke ville få noen bildeforbedring ved å bytte fra dvi til hdmi nå).
    Jeg ville ha gått for HDMI hvis alt annet var likt. Digital SCART høres bra ut i mine ører.

- I fremtiden vil HDMI mest sannsynligvis kunne levere bedre bilder enn DVI når det finnes utstyr og kildemateriale som faktisk utnytter båndbredden fullt ut.
    Tja. Jeg ser ikke noen overveldende begrensning i DVI hvis man velger å implementere DVI double link og utnytter det fullt ut. IBM har en skjerm med 3840x2400 pixler basert på 4x DVI plugger. Brightside har en 1080 linjers lcd med 16 bit farger. Den har Single/Dual link HD-SDI og DVI-D Single/Dual link (DVI specification revision 1)

Om jeg har oppfattet noe feil, så er det fint om det kommenteres slik at jeg får rettet på det i hukommelsen min
    check :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Et lite poeng jeg ser i sammenligning mellom DVI og HDMI, er at DVI har eksistert en stund, og derfor er det ikke alt utstyr med DVI kobblinger som har støtte for HDCP, det har i midlertid HDMI. ;-)

Skal man strekke sjulte kabler i hjemmekinoen mellom spiller og projektor, da er også HDMI med sine mindre ytre mål, litt lettere å jobbe med. den 8 kanals digitale audio obsjonen er vel ikke så praktisk i projektor sammenheng, men til en flatskjerm med innebygd d/a og høytalere, har man vel da litt mindre kabler å ta hensyn til. ;-)

ellers mye interesant av frem og tilbake armsleng og andre konkuranser her, fint om dere blir enige om en konklusjon også, så kan denne tråden bli meget nyttig å lærerik, og man kan tro på både det man hører og leser....;-)

Når det gjelder å gå for og HD i dag eller i morgen, så er det vel ofte lønsomt økonomisk å vente litt til de første begynner problemene har lagt seg, og så satse når man har litt bedre utvalg i spillere, kilder og filmer osv.

Bruker selv HTPC og noe nedlastet 720p - 1080p materiale, men synes det er en del forhold å sette fingeren på for sånne "knotete" løsninger, så jeg ser frem til mer dedikerte og stabile hardware løsninger som ikke har alle PCens negative sider. Forskjellig nedlastet HD materiale har jo også muligheter for at det ikke er av så veldig god kvalitet også, og det blir fort litt mye arbeid med bortkastet tid og resurser på noe som ikke egentlig er det helt store. ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Det er mye som gjør DVD-AIXV spesiell:drivverk, byggekvalitet gode DAC osv.Men jeg vil alikevel påstå at man kjøper denne spilleren først og fremst pga bildekvaliteten.Med REALTA deinterlacer og DVDO scaler som i sin sjanger, er noe av de beste komersielle produktene/chippene på markedet i dag(bevis det?Vær kreativ og les litt på prosessor forumer/tester stikk innom hi-fi klubben osv)Det eneste i denne spilleren som operer i 8bit,er mpeg2 dekoderen.Men derifra får signalet 10bits behandling helt til displayet.Skal dette ha noen hensikt/kvalitets-forskjell må selvfølgelig mottaker også støtte HDMI input.
    For meg virker det som det var først med introduksjonen av AIXV bransjen begynte å fokusere litt på fordelene ved HDMI utgang på dvd spillere.Ikke så rart kansje, da bilde prosesseringen som blir utført i AIXV er store og komplekse,og man så for seg muligheten for maks utnyttelse,og ville derfor slippe å konvertere bilde kvaliteten ned til 8bit før det forlater spilleren.Kan også nevne at DENON brukte Kris Deering fra Hometheaterhifi som tester og "bug" luker på denne spilleren, en "simpel skribent"kan også flytte fjell.

-Jeg kan fortelle at alle oppskalerings spillerene til DENON med Faroudja-chip kan levere 10bit ycbcr via HDMI.Vil det ha noen betydning på disse "billige" spillerne da?? JA,det har det.Men understreker at man er avhengig av 10bit HDMI på display siden også.Og for all del ikke regn med noen religiøs opplevelse,men like fult vil det være en kvalitets-forskjell.Om man velger å ignorere dette,blir en induviduell sak.

-Opprinnelig skrevet av blackh:
    "I fremtiden vil HDMI mest sannsynligvis kunne levere bedre bilder enn DVI når det finnes utstyr og kildemateriale som faktisk utnytter båndbredden fullt ut"

Det korte svaret på dette vil være at når den tid kommer vil sansyneligvis DVI være borte fra komersielt utstyr.
    Det vil ikke være økonomisk lønnsomt og utsyre BLUE-RAY spillere med 2 eller 4 DVI innganger.Og selvfølgelig ikke annet utstyr heller,som projektorer osv.Ordet kabel-he**ete vil få en ny betydening.
    I teorien har jo KNUTHN rett,angående spesifikasjonene.Men har vanskelig for å se for meg dette scenarioet på komersielt utstyr.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da det er liten vits i å begynne å diskutere med J.P. kan jeg i allefall nevne såpass så ingen misforstår noe her:

- Ingen tvil om at Denon er en god spiller, ingen som har nevnt noe annet.

- Signalet får nok mer enn 10bits behandling gjennom spilleren, men man har muligheten til å konvertere signalet til å gi 10bit ut, og for DET må man ha HDMI. Man trenger IKKE HDMI for å utnytte seg av den enorme bildekvaliteten til denne spilleren. Der tror jeg Kris Deering (og andre) er enig med meg i. At en chip i en gitt spiller jobber i 16bit, betyr ikke at signalet ut av spilleren er/eller bør være 16bit.

- Det er ingenting som heter 10bit HDMI. HDMI er HDMI.

- Og jeg kan garantere at det finnes DVD-spillere uten å kjøre denne muligheten (også Denon), som gir en bildeopplevelse utenom det vanlige. Legg inn et innlegg på AVSFORUM.com der du skriver "Why dont people who are serious about picture change too HDMI?" og se hvor avgjørende dette er.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J.P: Jeg kan jo bare referere til dine egne ord tidligere :

"Dvd formatet er 8 bits rgb,og kan aldri bli noe annet en 8 bit,kan godt truge det igjennom et 16bits system,men det vil ikke ha noen fordel så lenge kilden er 8bit.Jeg tror det er masse 10bits hype for å få solgt produkter.Et godt eksempel på dette er Marants nye 12s4 projektor som liksom skal kunne behandle 10bits signaler,og det kan den et godt stykke også,helt til signalet kommer til 8bits dmd brikken."

"Høres jo bedre ut med 10bit plasma en 8bit feks.Men har kilden 8bits rgb farge spekter (slik som dvd)er det ikke noe poeng å kjøre signalet gjennom 10 bits farge prosesering,og tro at man får en bredere farge skala en det som oprinnelig er på dvd platen."

http://avforum.no/forum/tv-apparater/1801-8-vs-10-bit-fargeteknoligi-hva-betyr-det-egentlig-4.html

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (8/2-2005)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    J.P: Jeg kan jo bare referere til dine egne ord
    tidligere :

"Dvd formatet er 8 bits rgb,og kan aldri bli noe annet en 8 bit,kan godt truge det igjennom et 16bits system,men det vil ikke ha noen fordel så lenge kilden er 8bit.Jeg tror det er masse 10bits hype for å få solgt produkter.Et godt eksempel på dette er Marants nye 12s4 projektor som liksom skal kunne behandle 10bits signaler,og det kan den et godt stykke også,helt til signalet kommer til 8bits dmd brikken."

"Høres jo bedre ut med 10bit plasma en 8bit feks.Men har kilden 8bits rgb farge spekter (slik som dvd)er det ikke noe poeng å kjøre signalet gjennom 10 bits farge prosesering,og tro at man får en bredere farge skala en det som oprinnelig er på dvd platen."

http://avforum.no/forum/tv-apparater/1801-8-vs-10-bit-fargeteknoligi-hva-betyr-det-egentlig-4.html

Regna med at jeg ville få den i retur,men siden den gang.Har jeg lært at 10/12 bit prosessering i visse sammenhenger,slik som den vi duskuterer her,har fordeler.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint, da skjønner du kanskje viktigheten i å ikke komme med bestante påstander, uten å vite at man har rett/sjekke kildene sine først?

Husk du er i et forum, med flere tusen lesere. Hva du sitter hjemme og forteller deg selv, er en ting, men å oppføre seg som et leksikon med gale opplysninger er feil på et forum.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint, da skjønner du kanskje viktigheten i å ikke komme med bestante påstander, uten å vite at man har rett/sjekke kildene sine først?

Husk du er i et forum, med flere tusen lesere. Hva du sitter hjemme og forteller deg selv, er en ting, men å oppføre seg som et leksikon med gale opplysninger er feil på et forum.
    Når du først har dratt frem et gammelt innlegg,har jeg lyst til å utdype dette litt nærmere.I hovedsak er det fargespekteret jeg snakker om her.Altså 8bit RGB, som er det mest brukte.Og jeg står forsatt ved at denne biten er uråkkelig,selv ved høyere prosessering.Hvis det da ikke er noen helt spesiell "studio prosessering" som blir gjort for å foreksempel fremheve en farge-effekt alla fotoshop.Uansett lar det seg vanskelig gjøre å "trylle"frem et høyere/bredere farge-spekter en det som befinner seg på masteren/kilden.

Men,når det kommer til deinterlacing og annen prossessering av bildet stiller det seg annerledes.Fargene er der,men denne type prosessering går mere på hvordan man vil at bilde skal fremstå.Oppskalering av piksler,bevegelse,økt skarphet,støy reduksjon,god deinterlacing o.s.v.Dette krever sitt av chippene,og i motsetning til fargedelen kan det være positivt med en 10bit chip kontra 8bit.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet får nok mer enn 10bits behandling gjennom spilleren, men man har muligheten til å konvertere signalet til å gi 10bit ut, og for DET må man ha HDMI. Man trenger IKKE HDMI for å utnytte seg av den enorme bildekvaliteten til denne spilleren. Der tror jeg Kris Deering (og andre) er enig med meg i. At en chip i en gitt spiller jobber i 16bit, betyr ikke at signalet ut av spilleren er/eller bør være 16bit.

- Det er ingenting som heter 10bit HDMI. HDMI er HDMI.
    Høres fortsatt ut for meg som du snakker om spillerens D/A konverter som er på 14 bit/216 mHz, og som KUN gjør seg gjeldende ved analog overføring som ved komponent-kabel. Det JP snakker om er noe annet, nemlig bildebehandlingskretsen som behandler de digitale signalene sendt ut fra HDMI-utgangen på spilleren. Her har D/A-konverteren ingen betydning overhodet.

Er det slik at du tror DVD-AIXV, eller en hvilken som helst annen spiller for den saks skyld, vil gi et bedre bilde via komponent siden D/A-konverteren er på 12 eller 14 bit, mens man via HDMI "bare" får 8 eller 10 bits fargebehandling? :razz:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fortsatt ut for meg som du snakker om spillerens D/A konverter som er på 14 bit/216 mHz, og som KUN gjør seg gjeldende ved analog overføring som ved komponent-kabel. Det JP snakker om er noe annet, nemlig bildebehandlingskretsen som behandler de digitale signalene sendt ut fra HDMI-utgangen på spilleren. Her har D/A-konverteren ingen betydning overhodet.

Prøv å les igjennom hele diskusjonen først (hvis du orker), så ser du kanskje at jeg prøver å si dette er en "generell feil mange gjør", å tro at interne bildebehandlingskretser er tilsvarende det signalet DVD-spilleren spytter ut.

Og ja, jeg er fullstendig klar over at en digital-til-analog konverter ikke har noe med et digitalt signal ut å gjøre.

Er det slik at du tror DVD-AIXV, eller en hvilken som helst annen spiller for den saks skyld, vil gi et bedre bilde via komponent siden D/A-konverteren er på 12 eller 14 bit, mens man via HDMI "bare" får 8 eller 10 bits fargebehandling? :razz:

Hva i all verden får deg til å tro det?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betryggendë å høre..bare virker på meg som du tror analog overføring er bedre enn digital.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •