HD - i dag eller i morgen! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 82
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Dette emnet er det skrevet masse om både her og på AVS,så det skulle ikke være noe problem å finne ut hva fordelene med HDMI er(HDMI 12bit ycbcr vs DVI 8bit rgb)ved store data mengder,slik som HD vil den større bånbredden til HDMI vere en stor fordel.

Man kan f.eks velge å sende 8bits RGB med HDMI,og dette signalet vil være identisk med 8 bit via DVI.Men dette blir jo det samme som å fortelle halve sannheten.
    Poenget mitt var å belyse fordelene med introduksjonen av HDMI til HTPC verdenen,dette innebærer flere muligheter og lettere komunikasjon med andre eksterne komponenter.HDMI er en videreførelse av DVI,ikke la Elkjøp eller Ekspert få dere til å tro noe annet.
    Vet ikke hva som fikk deg til å tro at denne engelske teksten var hentet ut fra Elkjøp eller Ekspert, men....

Lesing min baserte seg på div. større blader, og HDMI sin egen hjemmeside:
    www.hdmi.org
    Ingen av disse går så dyptgående på det.. Tydlig fordi det ikke har per dags dato så mye relevans.

Som jeg skrev, er jeg ingen ekspert på dette evnet, så jeg lærer gjerne noe nytt.. men har lært meg til å være skeptisk til "fakta" som ofte dukker opp på div forum uten grunnlag.

Men det det stemmer at HDMI også støtter YcBcR opp til 12bit. (lærte noe nytt ) Jeg ser det nå, jeg tror nok grunnen til at det ikke står så mye om dette, er at ingen matriale blir spillt inn i 12bit.

Du skriver: "slik som HD vil den større bånbredden til HDMI vere en stor fordel."

DVI Klarer 4,95Gbps, noe som gjør at standarden kan håndtere alle HDTV-standarer, til og med UXGA og 1080P (1920 X 1080)ved 60hz, helt ukomprimert.

DVI støtter også HDCP.

Selv på den siden du sier forklarer så varmt hvorfor HDMI er best, sier de at produktene har DVI-ut med det samme signalet (25-165MHz m/HDCP), men HDMI bærer fordelene at den også har lyd. :?:

Vet at HDMI er en vidreutvikling av DVI, men ikke la deg blende av alt Elkjøp sier... Den ekstra båndbredden har ingen betydning i dag og på lang tid fremover (til vi en gang i fremtiden får consumer-utstyr som takler over 8bit), og har derfor ingenting å si i valg av utstyr iht bildekvalitet.

Men kjekt er det, med en kabel for alt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "bare halvparten av det du leser"
    Ja, det skulle stemme bra med ditt eget utsagn
    LOL :lol:

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Den ekstra båndbredden har ingen betydning i dag og på lang tid fremover (til vi en gang i fremtiden får consumer-utstyr som takler over 8bit), og har derfor ingenting å si i valg av utstyr iht bildekvalitet.
    Det er nettopp her mange tar feil,anbefaler at du tar en titt på spesifikasjonene for DRAGONFLY, VP30 ,dvd-a1xv + flere dvd spillere og alle projektorer osv med 10bit/+ hdmi inn/ut .Dette er produkter som benytter seg av høyere båndbredde i dag.
    Ja,DVD formatet er 8 bit,men de kravene man i dag har til bildekvalitet,med deinterlacing og prosessering er det så absolutt en fordel med høyere bit,pga bedre "armsleng"avrundings feil osv.Resultatet er bedre bildekvalitet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp her mange tar feil,anbefaler at du tar en titt på spesifikasjonene for DRAGONFLY, VP30 ,dvd-a1xv + flere dvd spillere og alle projektorer osv med 10bit/+ hdmi inn/ut .Dette er produkter som benytter seg av høyere båndbredde i dag.
    Ja,DVD formatet er 8 bit,men de kravene man i dag har til bildekvalitet,med deinterlacing og prosessering er det så absolutt en fordel med høyere bit,pga bedre "armsleng"avrundings feil osv.Resultatet er bedre bildekvalitet.
    Så du mener en DVD spiller med 12 bit video DAC, gjør om et 8bits RGB signal til 12bit YcBcr (Profesjonell HD-mastering og D-Theater kodes i 10bit), og at man derfor er avhengig av HDMI for å utnytte dette?? :roll:

At et produkt har en intern 12bit video DAC betyr ikke at man får en 12bit component signalstrøm ut via grensesnittet. At en projektor har 10bit innebygget fargebehandling, krever ikke bedre båndbredde inn. DVD-spillere (som f.eks Denon sin modell) gir RGB ut, og i har i følge Denon samme signal ut på DVI og HDMI. Mulig du vet noe Denon ikke vet...

Kan litt om elektronikk, og "armsleng" kan vel i beste fall karaktriseres som et begrep som hører hjemme blant high-end individer med ubegrensede penger/eller særdeles dårlig prioriteringer som liker å pensle kablene sine med sukkerlake til 1000kr/dl for å få bedre lyd. Det hører ikke hjemme i chip-industrien i allefall.

Mange som tar feil ja, men det er mange som lar seg lure av det endesløse Bit og Mhz hysteriet video-bransjen har begynt med de siste årene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi,her var det litt å ta tak i.
    -Hvorfor pratar du om DAC(digital to analog converter)??
    -Dvd A1xv med flere har mulighet for 10 bit ycbcr via hdmi.
    -Mulig "armsleng"var et lite forklarende ord,men flere nye chipper som deinterlacer og prosesserer bildet,er i dag på 10 og 12 bit.Med stort hell.
    Artig sammenligning med høytaler kabler,men 8 bits prosessering har faktisk avrundings feil.A1xv har perfekt grå-skala via hdmi(10bit) men ikke via dvi(8bit),dette i følge Cris Deering sin dvd benchmark.

For min del har jeg fått belyst fordelene med HDMI,tror ikke vi er helt på "bølgelengde"med tanke på tema,men greit nok.Det er derfor vi har diskusjons forumer.For min del runder jeg av her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste brukerne (meg inkludert) vil koble en signalkilde til en displayenhet. Så lenge kildematerialet begrenser seg til 24bit RGB kan signalet altså aldri bli bedre enn dette (jfr håpløse audiofile som kaster bort masse penger på "oppsamplere").

Såvidt jeg vet brukes DVI av proffesjonelle "fargefolk" til kalibrering av bilder og trykkesaker. Hvis de greier seg med standarden kan jeg ikke helt se at vi trenger noe bedre - spesielt så lenge vi kjører et digital, komprimert kildeformat over et display som i de fleste tilfeller har betydelig dårligere gråtoneskala enn DVI tillater.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J.P: Oi,her var det litt å ta tak i.
    -Hvorfor pratar du om DAC(digital to analog converter)??

Mulig jeg misforstår deg, men det sier seg selv at intern 12bit behandling av signalet ikke nødvendigvis har noe med antall bit signalet som kommer ut å gjøre. Og når du snakker som det er "vanlig" med 10-12bit konvertering, får en til å begynne på hvilke specs du ser på. Og det er her video DAC`en kommer inn, for det er det første alle ser på specs-lista, som ofte hevder 10, 12 og 14bit..

J.P: Dvd A1xv med flere har mulighet for 10 bit ycbcr via hdmi.

Jeg finner ingenting som forteller noe om dette på Denon sine sider, men etter å ha lest testen du snakker om, ser jeg det at man faktisk har i allefall en mulighet for å kjøre spilleren i dette formatet, og det er nok som du sier at denne spilleren da krever større båndbredde. Men dette mener jeg fortsatt blir så sært og spesielt, at det ikke er relevant for andre enn de med spesiell interesse (og økonomi til en slik spiller)

J.P: Mulig "armsleng"var et lite forklarende ord,men flere nye chipper som deinterlacer og prosesserer bildet,er i dag på 10 og 12 bit.Med stort hell. Artig sammenligning med høytaler kabler,men 8 bits prosessering har faktisk avrundings feil.A1xv har perfekt grå-skala via hdmi(10bit) men ikke via dvi(8bit),dette i følge Cris Deering sin dvd benchmark.

Armsleng er ikke bare lite forklarende ord, det er totalt feil. Enten prosesserer en chip i XX bit eller XX bit. Og igjen, antall bit en intern chip har, trenger ikke ha noe med bit-kvaliteten på signalet ut. Sammenligningen med høytaler-kabler hadde ingenting med avrundingsfeil å gjøre, men med "armsleng"-utsagnet ditt.

Jeg sa i et tidligere innlegg at jeg ikke ser fordelen med den utvidede båndbredden på HDMI på en god stund enda, og det står jeg fortsatt på. At muligens verdens beste DVD-spiller har en spesiell funksjon som gjør at man får større båndbredde ut, betviler jeg fortsatt har noe reell fordell for consumer-markedet på lang tid.

J.P: For min del har jeg fått belyst fordelene med HDMI,tror ikke vi er helt på "bølgelengde"med tanke på tema,men greit nok.Det er derfor vi har diskusjons forumer.For min del runder jeg av her

Jeg ser selvølgelig (kverrulantmodus: de langsiktige) fordelene med HDMI, og alltid artig og lære-rikt med slike diskusjoner.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Først må du forstå at HDMI er et digitalt grensesnitt,og derfor er evntuelle DACèr i denne sammenheng/tema vi diskuterer her ,totalt uinteresant.

-Her følger en bredere forklaring på ordet "armsleng":
    Even though source information (DVDs, HD) is all 8 bit color, if DSP is applied in 8 bit, such as in a video processor, rounding errors will toss out some of the data. On the other hand, if the data are 10 bit, such as with YCbCr, then the rounding errors don't occur. In fact, 14 - 16 bit is optimum for processing. Also, DVD data are YCbCr, and are converted to RGB in the player for the DVI output. RGB cannot represent all the data in YCbCr, and this is why the below-black information gets truncated

Dette er sakset fra http://www.hometheaterhifi.com/main.html som blant annet har samarbeidet/guidet industrien som produserer dvd spillere + verdens beste dvd benchmark.Med andre ord,disse folka vet hva de prater om.

-Du har selvfølgelig din fulle rett til å mene at HDMI pr.i dag ikke har noen reell fordel.Men da vil jeg også minne deg på at denne diskusjonen startet med at du mente dvi og hdmi har likt spec på bilde siden.
    -Neste argument ditt var at de ekstra bitene(bedre specen) til HDMI ikke hadde noen betydning.
    -Og så siste krampetreknings-argumentet om at det alikevel er kun dyre dvd spillere som har 10bit ycbcr ut.
    Det er drøssevis med dvd spillere på markedet med Faroudja`s FLI-2310 10 bit processor,flere av disse har 10 bit ycbcr ut via hdmi.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få kommentere etter å lest igjennom litt her at jeg nok støtter meg mer til HåkonN's utsagn og kommentarer. Han er vel da også den som har vært mest saklig og unngått å referere til obskure programmer og slenge ut utsagn som "verdens beste dvd spiller", "vært med og utvikla ditt og datt" uten noe som helst referanser.

HD-DVD gjengen har selv lagt en prototyp til pc bruk som ikke baserer seg på noe som helst bruk av HDMI ut ifra skjermkort. Så det å si at Blueray/HD-DVD ikke blir å fungere ut fra DVI faller på sin lest.

Men det er nå bare min "humble opinion" og betraktning. I forhold til kopibeskyttelser osv vet vi nok allerede nå hva som blir å skje Ingen skal iallefall nekte meg å spille av mine kjøpte HD filmer på min HTPC.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Må få kommentere etter å lest igjennom litt her at jeg nok støtter meg mer til HåkonN's utsagn og kommentarer. Han er vel da også den som har vært mest saklig og unngått å referere til obskure programmer og slenge ut utsagn som "verdens beste dvd spiller", "vært med og utvikla ditt og datt" uten noe som helst referanser.

HD-DVD gjengen har selv lagt en prototyp til pc bruk som ikke baserer seg på noe som helst bruk av HDMI ut ifra skjermkort. Så det å si at Blueray/HD-DVD ikke blir å fungere ut fra DVI faller på sin lest.

Men det er nå bare min "humble opinion" og betraktning. I forhold til kopibeskyttelser osv vet vi nok allerede nå hva som blir å skje Ingen skal iallefall nekte meg å spille av mine kjøpte HD filmer på min HTPC.

Ja,nå angrer jeg litt på at jeg ikke rundet av når jeg sa jeg skulle,hadde en følelse at dette ville gå i sirkler:roll:

-Hvilke obskure programmer er det du sikter til ?

-Jeg har ikke utalt i denne tråden at DENONs A1XV er verdens beste dvd spiller??Men jeg inrømmer gjerne at denne på bilde siden pr.i dag er noe av det ypperste hva angår bildekvalitet.Hvis man ser bortfra studio produsert utstyr som TERANEX(med motion compensation og andre ekstremt tunge algoritmer)Dette er min mening,og har egntlig lite med debatten å gjøre.

-Derimot mener jeg at dvd-spiller testen til hometheaterhifi som det også er link til i forrige post,er den mest seriøse benchmark test angående bildekvalitet av dvd spillere.Dette er en side jeg ser på som seriøs,og som har eksistert i mange år.Og som de fleste med over gjennomsnitt interesse for bildekvalitet er innom.Som sagt har de også hjulpet blant andre DENON med utvikling av dvd spillere.

-Grunnet kopi beskyttelse mener jeg ,HD-DVD kunn skal basere sine produkter(lisens krav)til HDTV via HDMI.Via DVI vil du kun få 480p/576p.Dette fordi det er forholdsvis lett å "rippe"direkte fra DVI.Derimot har man en større kontroll over HDMI med tanke på dette problemet.
    En av grunnene til BLUE-RAYs brede støtte er god kopibeskyttelse,men det gjenstår selvsagt å se hvordan de endelige produktene blir.Men etter det jeg har lest har jeg meget liten tro på at DVI vill bli brukt på mange fremtidige HD spillere,hvis noen i det hele tatt.Dette vil selvfølgelig også gjelde for PCer.

-NOSTRA sier:"Ingen skal iallefall nekte meg å spille av mine kjøpte HD filmer på min HTPC" Hva du skraper sammen av software på gutterommet for å benytte deg av DVI,for bli din sak.Men har liten relevans i denne debatten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,nå angrer jeg litt på at jeg ikke rundet av når jeg sa jeg skulle,hadde en følelse at dette ville gå i sirkler:roll:

-Hvilke obskure programmer er det du sikter til ?

-Jeg har ikke utalt i denne tråden at DENONs A1XV er verdens beste dvd spiller??Men jeg inrømmer gjerne at denne på bilde siden pr.i dag er noe av det ypperste hva angår bildekvalitet.Hvis man ser bortfra studio produsert utstyr som TERANEX(med motion compensation og andre ekstremt tunge algoritmer)Dette er min mening,og har egntlig lite med debatten å gjøre.

-Derimot mener jeg at dvd-spiller testen til hometheaterhifi som det også er link til i forrige post,er den mest seriøse benchmark test angående bildekvalitet av dvd spillere.Dette er en side jeg ser på som seriøs,og som har eksistert i mange år.Og som de fleste med over gjennomsnitt interesse for bildekvalitet er innom.Som sagt har de også hjulpet blant andre DENON med utvikling av dvd spillere.

-Grunnet kopi beskyttelse mener jeg ,HD-DVD kunn skal basere sine produkter(lisens krav)til HDTV via HDMI.Via DVI vil du kun få 480p/576p.Dette fordi det er forholdsvis lett å "rippe"direkte fra DVI.Derimot har man en større kontroll over HDMI med tanke på dette problemet.
    En av grunnene til BLUE-RAYs brede støtte er god kopibeskyttelse,men det gjenstår selvsagt å se hvordan de endelige produktene blir.Men etter det jeg har lest har jeg meget liten tro på at DVI vill bli brukt på mange fremtidige HD spillere,hvis noen i det hele tatt.Dette vil selvfølgelig også gjelde for PCer.

-NOSTRA sier:"Ingen skal iallefall nekte meg å spille av mine kjøpte HD filmer på min HTPC" Hva du skraper sammen av software på gutterommet for å benytte deg av DVI,for bli din sak.Men har liten relevans i denne debatten.
    Men både HDMI og DVI støtter jo HDCP. Så hvilken ekstra kopibeskyttelse mener du finnes i HDMI kontra DVI? Debatten går jo på at framtidige HD formater vil nedskalere ubeskyttede analoge utganger...

J.P. sa:
    "Even though source information (DVDs, HD) is all 8 bit color, if DSP is applied in 8 bit, such as in a video processor, rounding errors will toss out some of the data. On the other hand, if the data are 10 bit, such as with YCbCr, then the rounding errors don't occur. In fact, 14 - 16 bit is optimum for processing. Also, DVD data are YCbCr, and are converted to RGB in the player for the DVI output. RGB cannot represent all the data in YCbCr, and this is why the below-black information gets truncated
    "
    Det er veldig vanskelig å si kategorisk hva som aldri gir avrundingsfeil, og hva som er optimalt. Dårlig designede algoritmer kan gi avrundingsfeil uansett ord-bredde. Og gode algoritmer kan fungere selv med relativt få bit. En DVD-spiller kan ha 56bit eller mer i intern DSP (akkumulator).

k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du forstå at HDMI er et digitalt grensesnitt,og derfor er evntuelle DACèr i denne sammenheng/tema vi diskuterer her ,totalt uinteresant.

Som jeg sa, mulig jeg misforstår deg. Men klarer du å lese det jeg skriver, så sier jeg at dette er en generell feil mange gjør, ved å se på bit og tro at bit er det samme overalt. Hvis du ikke er en av de, ikke heng deg opp i det, men på alt du skriver virker det slikt. Og jeg vet meget godt hva et grensesnitt og en DAC er, da jeg har utdannelse i den biten...

Her følger en bredere forklaring på ordet "armsleng":
    Even though source information (DVDs, HD) is all 8 bit color, if DSP is applied in 8 bit, such as in a video processor, rounding errors will toss out some of the data. On the other hand, if the data are 10 bit, such as with YCbCr, then the rounding errors don't occur. In fact, 14 - 16 bit is optimum for processing. Also, DVD data are YCbCr, and are converted to RGB in the player for the DVI output. RGB cannot represent all the data in YCbCr, and this is why the below-black information gets truncated

Godt mulig at 8bits video-prossesorer brukt i DVD-spillere i dag har en feil som lager avrundingsfeil, det kan jeg for lite om. Men 8bit er fortsatt 8bit, og hvis du hadde et snev av forståelse på hvordan en chip faktisk fungerer i praksis (no offence), hadde du skjønt at industrien ikke bruker ord som "armsleng" når de lager kretser. Kunne godt ha skrevet et langt fordedrag om dette her, men kjøp deg heller en bok om emnet.

Dette er sakset fra http://www.hometheaterhifi.com/main.html som blant annet har samarbeidet/guidet industrien som produserer dvd spillere + verdens beste dvd benchmark.Med andre ord,disse folka vet hva de prater om.

Ingen som har hevdet noe annet, er det vel? Nå bør vel kanskje du også være litt kritisk til hifi-blader.. husk det finnes andre seriøse blader som samarbeider med industrien som oppfordrer folk til å pensle kablene sine for bedre lyd.

-Du har selvfølgelig din fulle rett til å mene at HDMI pr.i dag ikke har noen reell fordel.Men da vil jeg også minne deg på at denne diskusjonen startet med at du mente dvi og hdmi har likt spec på bilde siden.

Jeg skrev at det ikke har noen reell fordel for consumermarkedet, og det tror jeg alle bortsett fra deg klarer å forstå ved å lese diskusjonen. Jeg mente at de hadde like spec`s da dette er hva de fleste kabel-leverandører skriver, Silicon Image og HDMI`s hjemmeside skriver, men la også vekt på at jeg slett ikke var noen ekspert på emnet og ønsket en mer utdypende forklaring. Du klarer å finne et high-end product som har en funksjon, og som jeg sa tidligere, bøyer jeg ydmykt i støvet for din irettesettelse, og takker for at du lærte meg noe nytt.

-Neste argument ditt var at de ekstra bitene(bedre specen) til HDMI ikke hadde noen betydning.

HDMI har ikke noen ekstra "biter", men den tillater høyere båndbredde, som igjen gir rom for opp til 12bits på ycbcr. Og igjen, hvis du leser litt igjennom innleggene mine, ser du at jeg snakker om consumer-markedet, ikke hva Kris Deering nevner i en bisetning er en mulighet på en high-end dvd-spiller.

-Og så siste krampetreknings-argumentet om at det alikevel er kun dyre dvd spillere som har 10bit ycbcr ut.
    Det er drøssevis med dvd spillere på markedet med Faroudja`s FLI-2310 10 bit processor,flere av disse har 10 bit ycbcr ut via hdmi.

Krampetrekning? Javel.. Merkelig hvordan noen entusiaster klarer å se seg blind på slike ting, og sluker rått alt det produsenter og hifi-blader serverer dem. Du tror fortsatt at dette har relevans for consumer-markedet? Søk litt om denne funskjonen på nettet, så skal du se hvor relevant og utrolig nyskapende den er. Leverandører nevner ingenting om det, kabelleverandører ei, selv hjemmesiden til HDMI unnlater å nevne dette og alle hevder med en enkel HDMI-DVI overgang får man samme signal. Ingen nevner en 10bit funksjon ut, selv på Denon`en du nevner, står det HDMI/DVI på alle forklaringer. Hadde det vært så relevant for consumer-markedet som du påstår, hadde vel dette også blitt brukt som en salgsfordel, tror du ikke?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Grunnet kopi beskyttelse mener jeg ,HD-DVD kunn skal basere sine produkter(lisens krav)til HDTV via HDMI.Via DVI vil du kun få 480p/576p.Dette fordi det er forholdsvis lett å "rippe"direkte fra DVI.Derimot har man en større kontroll over HDMI med tanke på dette problemet.

DVI støtter HDCP på samme måte som HDMI. Det støtter også opp til 4,95Gbps, som lett tillater bilde på høyeste HD-oppløsning, 1080p uten komprimering. Hvordan du akter å "rippe" direkte fra en DVI kabel som bruker HDCP er jeg svært interisert i....?

DVI vil selfølgelig ikke bli brukt i stor grad, da industrien har valg å gå for HDMI. Dette for å samle alle mulige forskjellige standarder og gjøre det enklere for Ola Nordmann å få best mulig signal uten utdannelse innenfor Audio/Video. For de som fortsatt har DVI-komponenter, finnes det enkle non-loss overganger.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har liten forståelse av hvordan en chip fungerer rent praktisk,og det er mulig du har rett i at "armsleng" var en uanstedig forklaring på "rounding errors"

I hvilken grad betydningen av 10bit ycbcr ut via hdmi har for den enkelte,avhenger av flere faktorer.Og blir en induviduell sak.Jeg bare referer til spesifikasjoner og tester/debatter rundt dette emnet.Og konklusjonen min er at 10bit ycbcr via hdmi på en dvd spiller har kvalitets fordeler DVI ikke har.Jeg sier ikke at dette på død og liv er for alle,føler at du dytter ord i munnen min her.
    Jeg prøver å være så sakelig og korekt som jeg kan ovenfor spesifikasjoner.Og som de fleste andre her på forumet prøver jeg og danne meg en oversikt via de forskjellige kilden jeg benytter.Du har fullstendig rett i at det er lite dokumentasjon rundt den utvidede bilde spesifikasjonen til HDMI,hvorfor vet jeg ikke.Men skal jeg tippe,vil jeg tro det blir mere fokus på HDMI spec etterhvert som DVI blir faset ut på audio/video produkter.

Siden du er i tvil,kan jeg avkrefte at jeg ikke sluker rått alt det som produsenter og hi-fi blader serverer.Faktisk kan jeg ikke huske å ha lest noe konkret om 10bit HDMI i et magasin.

Toshiba’s HD-DVD players will do high-def only via HDMI:http://www.engadget.com/entry/1234000403050209/

Skal jeg være ærlig skjønner jeg ikke helt hva det er du konkret kværulerer for lenger.Desverre har ofte slike diskusjoner en tendens til å utvikle seg til pissekonkuranse.
    Kan vel derfor kansje være mer konstruktivet med synspunkter fra 3part/andre på forumet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager hvis du føler at jeg dytter ord inn i munnen din, det var ikke hensikten. Hadde ikke noe mål om å la dette bli til en pisse-konkuranse heller.
    (forøvrig morsomt ordvalg.. )

Poenget mitt, var etter du irettesatte meg på delen med at HDMI har større båndbredde, ønsket jeg å fremheve at dette ikke i det hele tatt har noen funksjon for consumer-markedet per dags dato, og at folk ikke behøver å være engstlige for at DVI er dårligere enn HDMI (for gudene skal vite at det er nok å lure på i denne bransjen allerede). Det var dette jeg også følte jeg måtte gjenta et par ganger, da du tydlig ikke vil gi deg på det.

Om linken din skulle gi et svar på spørmålet mitt om hvorfor HDMI har bedre copy-protection vet jeg ikke, men som jeg sa før, bør du vise litt skepsis til alt forskjellige blader skriver. For det er ikke første gangen de utelater noe vesentlig. Som i dette tilfelle, der de utelater å si at HDCP ikke er noe problem på DVI. Og "rippe" fra DVI tror jeg skribenten bør sette seg ned og lese litt mer om før han slenger ut ukorrekt fakta. Les gjerne igjennom kommentarene folk har skrevet under. Lett å la seg forvirre av sånne ting, men jeg kan forsikre deg om at det ikke er tilfelle.

Hadde du lest igjennom teksten du klippet ut i fra om såkalte "rounding errors" hadde du også sett at DVI også støtter HDCP, og en overgang lett kan brukes. Signalet er, og blir det samme, selv om HDMI har muligheten for større båndbredde.

Når det gjelder å kverrulere, tror jeg vi er like flinke begge to..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg være ærlig skjønner jeg ikke helt hva det er du konkret kværulerer for lenger.Desverre har ofte slike diskusjoner en tendens til å utvikle seg til pissekonkuranse.
    Kan vel derfor kansje være mer konstruktivet med synspunkter fra 3part/andre på forumet.
    Når du kommer med konkrete faktafeil ("Grunnet kopi beskyttelse mener jeg ,HD-DVD kunn skal basere sine produkter(lisens krav)til HDTV via HDMI.Via DVI vil du kun få 480p/576p.Dette fordi det er forholdsvis lett å "rippe"direkte fra DVI.Derimot har man en større kontroll over HDMI med tanke på dette problemet.
    ") må du regne med å bli korrigert. Hvis du synes det er kverulering anbefales det å kvalitetssikre påstander ;-)

Ellers er det selvfølgelig mye som er uvisst siden dette er veldig nytt. HD-plater er det vel ingen som får tak i før neste år. Vi må nok regne med å leve litt i tåkeheimen med "ekspertuttalelser" i både den ene og andre retningen. Da er det greit (synes jeg) å holde på visa-kortet og kun godta argumentasjon som kan etterprøves.

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg under på hvor lenge vi kan skifte tv og pc hvert 3 år før naturressursene kollapser..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oarnoy
    Jeg under på hvor lenge vi kan skifte tv og pc hvert 3 år før naturressursene kollapser..
    Snodig setning å komme med på et AVforum.. hehe..

Tror det er mange andre ting i verden som kommer til å ta knekken på naturen vår før, enn den nye HD-TV`en til Ola Nordmann....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel , vel. Litt artig lærer snakker til elev vinkling du kommer med her.Hvor er det du henter kunnskapen din fra da, siden du har så god førstehånds informasjon.Får det har du vel hvis du ikke stoler på blader og internett som informasjons kilder.?nei ? Mulig du ikke skjønte det,men jeg prøvde å forklare i forrige innlegg viktigheten med å samkjøre/sjekke informasjon fra forskjellige kilder.Hvorfor du insisterer på at HDMI og dens fordeler ikke er for konsumer markedet,er fortsatt for meg en gåte ! Hvorfor gå for mindre,skulle jeg kjøpt ny projektor/plasma i dag,ville jeg så absolutt sørget for at HDMI var der.Men for all del vi har alle forskjellige krav til kvalitet,men jeg tror faktisk du må lete litt hvis du vil ha et nytt display/projektor uten en HDMI inngang som støtter 10 bit.Den teksten med "rounding errors"tror jeg har lest flere ganger en de fleste.Det har da aldrig vært noe spørsmål om DVI støtter HDCP ,men dette var tydeligvis en news flash for deg.
    Igjen kan vel ikke signalet fra DVI og HDMI alltid være det samme hvis HDMI støtter høyere båndbredde?????

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj oj... får å sitere dine egne ord "her var det my å ta tak i"...

Vel , vel. Litt artig lærer snakker til elev vinkling du kommer med her.Hvor er det du henter kunnskapen din fra da, siden du har så god førstehånds informasjon.Får det har du vel hvis du ikke stoler på blader og internett som informasjons kilder.?nei ?

Lærer til elev-vinkling er det vel flere som kommer med her, bortsett fra at jeg klarer ydmyke meg så mye at jeg sier jeg ikke er ekspert på emnet, mens du slipper ut feile opplysninger som det skulle være regelrett fakta. Jeg ber deg være kritisk til skribenter på div. hifi blader.

Mulig du ikke skjønte det,men jeg prøvde å forklare i forrige innlegg viktigheten med å samkjøre/sjekke informasjon fra forskjellige kilder

Nei, det skjønte jeg ikke, for jeg kan faktisk ikke se et eneste forsøk på det i teksten din. Og det er pussig du sier dette nå plutselig, når jeg tar deg i å sitere en eneste skribents feile fakta, som det skulle være 100% korrekt.

Hvorfor du insisterer på at HDMI og dens fordeler ikke er for konsumer markedet,er fortsatt for meg en gåte ! Hvorfor gå for mindre,skulle jeg kjøpt ny projektor/plasma i dag,ville jeg så absolutt sørget for at HDMI var der.Men for all del vi har alle forskjellige krav til kvalitet,men jeg tror faktisk du må lete litt hvis du vil ha et nytt display/projektor uten en HDMI inngang som støtter 10 bit.

Hvor får du det fra? I hver eneste tekst har jeg påpekt at "per i dag" er de ingen fordeler i å hente i en HDMI kontra DVI. Ingen vits at folk skal gå mann av huse for å bytte ut DVI-utstyret sitt fordi de tror alt blir bedre med HDMI.

Hvis du gidder å lese det jeg skriver, skriver jeg ingenting negativt om HDMI, tvert i mot. Og det det grensesnittet som kommer til å regjere en stund.

Pussig at du nevner vi har forskjellig krav til kvalitet i denne diskusjonen, da jeg er overbevist at det er folk med større krav til kvalitet enn deg som fortsatt bruker det "elendige" grensesnittet DVI med HD oppløsning plasma-skjermer ikke støtter engang i dag. Du er naiv hvis du tror at 10bit ycbcr er avgjørende for et godt bilde.

Og alle HDMI innganger "støtter" 10bit. Dette går på båndbredde, ikke antall bit.

Den teksten med "rounding errors"tror jeg har lest flere ganger en de fleste.Det har da aldrig vært noe spørsmål om DVI støtter HDCP ,men dette var tydeligvis en news flash for deg.

Fint at du har lest den teksten mange ganger. Du skriver i et tidligere innlegg at DVI ikke støtter kopisperre. Nå skal jeg være snill "lærer" og forklare deg sammenhengen..
    HDCP er kopisperre-formatet til Intel, og det støttes av HDMI likt som DVI. Derfor har dette vært et spørsmål når du hevder det motsatte. Skjønner du kanskje bedre sammenhengen nå?

Igjen kan vel ikke signalet fra DVI og HDMI alltid være det samme hvis HDMI støtter høyere båndbredde?????

Syntes du det er merkelig? Signalet er ved DVD vanligvis 8bit RGB i både DVI og HDMI. og da forandres ikke signalet i kabelen, gjør det vel? Ja, ved 10bit ycbcr kreves det naturligvis noe høyere båndbredde, og jeg har aldri hevdet at et ycbcr signal er det samme som et RGB. Lederene i HDMI er bare wiret om anderledes, det er forskjellen. Hvorfor tror du du finner kabler med DVI i den ene enden og HDMI i den andre? Tror du det er en konverter gjemt i kabelen? Foreslår at du går inn på HDMI.org og leser litt om standarden.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •