HD - i dag eller i morgen! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 82
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Husk at du en gang skal selge utstyret... Hvor mange vil kjøpe utstyr som ikke er HD-kompitabelt om 1-2år?
    Et veldig viktig poeng.
    Husk å tenke annenhåndsverdi.
    Om du skulle selge om 1-2 år og den ikke er HD-Ready er det et minus.
    Er den HD-Ready er det et pluss.

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cyberdog: Bruker du noe ekstrautstyr for å kjøre HD fra PC. Var innom audiofil messa og snakket med Bjørn H. Han snakket om ekstern mpeg2 dekoder. Er dette for å få best mulig kvalitet, eller en nødvendighet for å få HD bilde på CRT? Er på tynn is, for HTPC har jeg ikke greie på. Har vel gjennomsnittlig datakunnskap og klarer meg selv stort sett! Trodde da vitterlig at et skjermkort som ATI mobility radeon x600 128mb (sitter i den nye laptop'en jeg har bestilt) hadde innebygd mpeg2 dekoder?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke ekstern dekoder. HD-matriale blir software-behandlet i PC`en. Ingen krav til skjermkort, dog et nyere og bedre skjermkort skal gi skarpere bilde og mere flyt, da det er optimalisert for film. Finnes skjermkort som er spesiellt for slikt bruk, men brukes skjelden av privatpersoner.

Krever dog litt kraftig PC. Det er snakk om at den nye R520 brikken til ATI skal ha innebygget HD-dekoding som avlaster CPU, men det gjenstår å se om det fungerer bra.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne boksen??
    http://www.iodata.com/products/produ...LA&ts=2&tsc=15

Kan det være veien å gå for å spille av nedlastet HDmateriale, f.eks. Ts filer i 1080i/720p ?

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Cyberdog: Bruker du noe ekstrautstyr for å kjøre HD fra PC. Var innom audiofil messa og snakket med Bjørn H. Han snakket om ekstern mpeg2 dekoder. Er dette for å få best mulig kvalitet, eller en nødvendighet for å få HD bilde på CRT? Er på tynn is, for HTPC har jeg ikke greie på. Har vel gjennomsnittlig datakunnskap og klarer meg selv stort sett! Trodde da vitterlig at et skjermkort som ATI mobility radeon x600 128mb (sitter i den nye laptop'en jeg har bestilt) hadde innebygd mpeg2 dekoder?
    Nå har vel Bjørn H et noe høyere krav til ting enn de fleste av oss andre. Laptopen din kan nesten garantert spille av 1080i TS filer uten noe problem.
    Jeg kjørte på en amd64 3000+ laptop med ATI Radeon Mobility 64MB uten noe særlig problem.

Cyberdog

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Hva med denne boksen??
    http://www.iodata.com/products/produ...LA&ts=2&tsc=15

Kan det være veien å gå for å spille av nedlastet HDmateriale, f.eks. Ts filer i 1080i/720p ?
    Har tenkt på en slik boks. Sitter akkurat og vurderer en Snazio nettverks HD spiller, den ser meget interressant ut :-). Må bare finne ut om jeg kan kjøre denne i passtrhough inngangen i min DVDO HD scaler, og om jeg må bruke en transkoder i tillegg....Hvis jeg kan bruke den som den er, bestilles en sånn prompte!!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør jeg spørre hvor mye lagrings-plass du har investert i på alt dette?

Laster også ned endel, da spesielt musikk-album, men syntes HD-matriale er vanskelig å finne.
    Har vel ca 600 GB HDD plass og brukt ca 5-600 DVD plater hittil.
    Har blitt veldig mye brenning så det blir vel investert i ett skikkelig HDD opplegg når økonomien tillater det. Foreløpig lagres alt på DVD-R

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Et veldig viktig poeng.
    Husk å tenke annenhåndsverdi.
    Om du skulle selge om 1-2 år og den ikke er HD-Ready er det et minus.
    Er den HD-Ready er det et pluss.
    Tror ikke dette er det viktigste argumentet for å kjøpe HD nå. Bruktprisene på slikt utstyr er likevel i fri flyt. Om man sparer 10-15 tusen på å ikke kjøpe HD nå så tror jeg ganske sikkert dette stort sett er penger spart!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Jeg har selv 4 Mbit. Laster med en hastighet mellom 450 og 500 Kbs
    , og laster da ned 4-5 GB på 3 timer. ca 800 GB i måneden
    Hvilket program bruker du for å få så bra linjer, bruker selv DC++, kan bare drømme om slike hastigheter der

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder HTPC og kvalitet på bilde og lyd,ser fremtiden meget lys ut.Både ATI og NVIDIA vil lansere kort med HDMI utgang.Og grensesnitt/funksjonalitet ser ut til å bli på lik linje med eksterne komponenter.Dette åpner for mange muligheter, viser at HTPC blir tatt på alvor og kan bli et fullverdig alternativ.Det vil bli enklere å bruke eksterne deinterlacere/prosessorer.Kortene vil også kunne hardware dekode filmer som er komprimert med H.264 codec(vil bli brukt av BLUE-RAY og HD-DVD)

Silicon Image er produsent/utvikler av de nye HDMI senderene som er spesielt utviklet for INTEL plattformer.
    Pdf document med god beskrivelse med noen av mulighetene dette bringer:
    http://www.siliconimage.com/docs/139...1368_FINAL.pdf

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Har vel ca 600 GB HDD plass og brukt ca 5-600 DVD plater hittil.
    Har blitt veldig mye brenning så det blir vel investert i ett skikkelig HDD opplegg når økonomien tillater det. Foreløpig lagres alt på DVD-R

Cyberdog
    Så de aller fleste HD-filmene går inn på en DVD 4.7gb? Jeg bare regnet meg frem til en film = 15gb. Altså 100 filmer = 1,5 terabyte. Ergo man trenger fort mye lagringsplass for en respektabel filmsamling (gått ut ifra 15gb-filmer).

Passerer selv snart 1,5TB nå, og har ikke engang begynt å spare på HD matriale.. Problemet er også selvfølgelig backupløsning på alt dette. :?

Bruker du Bittorrent?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Tror ikke dette er det viktigste argumentet for å kjøpe HD nå. Bruktprisene på slikt utstyr er likevel i fri flyt. Om man sparer 10-15 tusen på å ikke kjøpe HD nå så tror jeg ganske sikkert dette stort sett er penger spart!
    Kan vel være enig i det, i allefall hvis man snakker om rimlige produkter. Men igjen har jeg tilgode å se man sparer sååå mye på et allerede billigprodukt. På et dyrere produkt kunne det aldri falle meg inn i å ikke kjøpe noe som ikke kunne selges lett.

Jeg bare tenker på meg selv, hvis jeg skal kjøpe en billig brukt TV når alt blir sendt i HD. Ikke snakk om jeg kjøper en gammel type da, uansett pris.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Når det gjelder HTPC og kvalitet på bilde og lyd,ser fremtiden meget lys ut.Både ATI og NVIDIA vil lansere kort med HDMI utgang.Og grensesnitt/funksjonalitet ser ut til å bli på lik linje med eksterne komponenter.Dette åpner for mange muligheter, viser at HTPC blir tatt på alvor og kan bli et fullverdig alternativ.Det vil bli enklere å bruke eksterne deinterlacere/prosessorer.Kortene vil også kunne hardware dekode filmer som er komprimert med H.264 codec(vil bli brukt av BLUE-RAY og HD-DVD)

Silicon Image er produsent/utvikler av de nye HDMI senderene som er spesielt utviklet for INTEL plattformer.
    Pdf document med god beskrivelse med noen av mulighetene dette bringer:
    http://www.siliconimage.com/docs/139...1368_FINAL.pdf
    Støtter ikke den nye ATI R520-chippet H.264 dekoding? Uansett er vel HDMI samme som DVI, men med lyd? Riktignok greit å ha en standard/grensesnitt, men jeg tror for ATI og Nvidia sin del (sett bort i fra H.264) er det software som kommer til å endre seg mest det neste året. Foreløbig alle disse HD merkene Nvidia og Ati har begynt å smykke seg med, er ingenting annet enn gimmick for å si det pent.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de aller fleste HD-filmene går inn på en DVD 4.7gb? Jeg bare regnet meg frem til en film = 15gb. Altså 100 filmer = 1,5 terabyte. Ergo man trenger fort mye lagringsplass for en respektabel filmsamling (gått ut ifra 15gb-filmer).
    HD filmene er fra 2 DVDer og oppover.
    Lastet ned 800 GB bare i forrige måned.. Telenor loggen min er trist lesning

2005-09-28 til 2005-10-27 overført 221.31 Gb
    2005-08-28 til 2005-09-27 overført 635.92 Gb
    2005-07-28 til 2005-08-27 overført 815.47 Gb
    2005-06-28 til 2005-07-27 overført 321.15 Gb

Og nei, jeg bruker ikke bittorrent men usenet

Cyberdog

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter ikke den nye ATI R520-chippet H.264 dekoding? Uansett er vel HDMI samme som DVI, men med lyd? Riktignok greit å ha en standard/grensesnitt, men jeg tror for ATI og Nvidia sin del (sett bort i fra H.264) er det software som kommer til å endre seg mest det neste året. Foreløbig alle disse HD merkene Nvidia og Ati har begynt å smykke seg med, er ingenting annet enn gimmick for å si det pent.
    HDMI er mye mer en DVI+lyd.Mest sansynelig for du ikke sett noen BLUE-RAY eller HD-DVD film på pcèn uten HDMI ut,eller ekstern deinterlacing.Les linken i min forrige post.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    HDMI er mye mer en DVI+lyd.Mest sansynelig for du ikke sett noen BLUE-RAY eller HD-DVD film på pcèn uten HDMI ut,eller ekstern deinterlacing.Les linken i min forrige post.
    Jeg leste den teksten, men klarte ikke å finne ut at HDMI leverte noe mer signal/info enn DVI. HDMI er kun en transportprotokoll, som skal være 100% identisk med DVI. Nå har jeg ikke satt meg veldig godt inn i det enda, så jeg kan være langt ute å sykle her... men dette er i tilfelle helt nytt for meg. ATI skal så vidt jeg vet fullt støtte H.264 dekoding uten HDMI utgang (altså ved bruk av DVI) Og slik må de følgelig være skal man få sett HD-DVD/Blue-Ray Film på en vanlig PC-skjerm.

Fant som et eksempel denne forklaring på HDMI of DVI:

What is HDMI, and how does it compare to DVI?

HDMI stands for "High Definition Multimedia Interface". It is the latest standard which integrates the same digital video bitstream as DVI-D (Single Link) with up to eight channels of high-res digital audio. What's more, it is a two-way communicating bus, allowing a source and display device to "talk" to each other. For example, a display device (eg Plasma screen) can tell your source devcie (eg DVD) what format it wants to run in, and the DVD can output the appropriate signal. This is of course reliant on the manufacturers making their firmware compatible with this capability. It's essentially the modern-day SCART cable, containing both picture and sound.

The picture quality of DVI-D and HDMI will be identical, assuming the same standard of cable is being compared, as the video signal/bitstream is the same. HDMI differs in that it also contains audio, has communications ability, and takes up less real estate on a device's connections panel.

Can I connect a DVI device to a HDMI device?

You can connect DVI to HDMI, providing the DVI is the Digital variety - ie: DVI-D. The signal is 100% compatible with no loss of quality. You can use either DVI-HDMI adapters, or a cable which is terminated with DVI-D at one end and HDMI at the other. Of course the extra features of HDMI will be forfeited (digital audio and communications bus), but otherwise it's fine.

You cannot connect DVI-I to HDMI, as HDMI is digital only. You'll find that most HDMI-DVI adapters do not have the facility for the additional four pins of DVI-I, hence a physical fit is not possible. Use only DVI-D cables with a HDMI adapter, or vice versa.

Ifølge det jeg har funnet, er det da lyd som er ekstra, og 2-veis com-bus som "kan" bli brukt til å få riktig format til f.eks plasmaskjerm. Lyden spiller ingen rolle på en bildekilde, og utsignalet kan man uansett sette en gang for alle på en HTPC. Alt det jeg har funnet tilsier at selve data-streamen som overføres er 100% likt på DVI og HDMI, og at en adapter kan bli brukt begge veier. Ønsker da en forklaring på hva da MYE mer er???

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

Du skal ikke tro noe av det du hører, og bare halvparten av det du leser:wink:

Bildekvaliteten er indentisk så sant signalet kommer frem, sånn er det bare.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kort oppsummert:

*HDMI er et superset av DVI-D (dvs DVI-I, analog video støttes ikke), men er både bakover- og fremoverkompatibelt. Dvs du kan koble en DVI dvd-spiller til et HDMI fjernsyn, eller en HDMI dvd-spiller til et DVI fjernsyn bare med en enkel overgang.

*Den viktigste utviklingen fra DVI er at inntil 8-kanals ukomprimert 192kHz 24bit audio kan overføres

*bi-direksjonell kommunikasjon er mulig for utveksling av kapabiliteter og "fjernkontroll"

*Fysisk sett er pluggene forskjellige, og rekkevidden kan være forskjellig

Jeg mener å ha lest noe om forskjell i antall bit pr pixel? Men jeg finner ingen referanse på dette. Enten gikk det på å overføre i YUV format, eller RGB med 10bit pr farge. Noen som vet om dette er svada?

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette emnet er det skrevet masse om både her og på AVS,så det skulle ikke være noe problem å finne ut hva fordelene med HDMI er(HDMI 12bit ycbcr vs DVI 8bit rgb)ved store data mengder,slik som HD vil den større bånbredden til HDMI vere en stor fordel.

Man kan f.eks velge å sende 8bits RGB med HDMI,og dette signalet vil være identisk med 8 bit via DVI.Men dette blir jo det samme som å fortelle halve sannheten.
    Poenget mitt var å belyse fordelene med introduksjonen av HDMI til HTPC verdenen,dette innebærer flere muligheter og lettere komunikasjon med andre eksterne komponenter.HDMI er en videreførelse av DVI,ikke la Elkjøp eller Ekspert få dere til å tro noe annet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hehe

Du skal ikke tro noe av det du hører, og bare halvparten av det du leser:wink:
    Bildekvaliteten er identisk så sant signalet kommer frem ,sånn er det bare.
    "bare halvparten av det du leser"
    Ja, det skulle stemme bra med ditt eget utsagn

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •