Ny htpc til en kammerat

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny htpc til en kammerat

Trenger litt input på hva jeg skal velge. Pcen kommer til å bli brukt som en enkel mediaavspiller koblet til en pioneer 43" HD-skjerm.

Lurer fælt på hvilken output vi skal satse på. Han har allerede bestilt en Denon DVD1920 til dvd-avspilling. Denne har hdmi ut, men jeg er usikker på hva som gir best bilde her av hdmi og component. Det må bare testes. Det er bare èn hdmi inngang på plasmaen, så valg av skjermkort er enda litt i det blå (hvis det f.eks må støtte component ut begrenses valget ganske mye)

Foreløpig oppsett:
    *Gigabyte GA-8I955X Royal
    *Gigabyte GeForce 6600 GT 128MB VIVO PCIe Vifteløst
    *Hauppauge WinTV PVR500 bulk Med 2 tunere og Mediacenter støtte
    *Intel Pentium 4 640 3.2GHz/800 MHz/2MB "Prescott, EM64T"
    *NEC DVD-brenner ND-3540 bulk, intern Double layer sort
    *OCZ 1024MB Dual Channel Gold E.L. 512 x 2 kit
    *Western Digital 320GB S-ATA Caviar SE 8MB cache 7200RPM
    *ditto htpc kabinett under 3000 med psu.

Dersom Denon DVD1920 blir koblet opp med component så skulle det vel gå å kjøre DVI til hdmi adapterkabel til plasmaen?

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal kameraten din med egen dvd-spiller? Etter at jeg fikset opp og automatiserte PCen litt har jeg knapt brukt dvd-spilleren min, hverken til cd eller dvd. Både lyd- og bilde er mye bedre fra PCen. Ville heller spart pengene og bruke de på et skikkelig vifteløst htpc-kabinett i stedet. Da slipper du også å bry deg om vifter på skjermkortet, ettersom du uansett røsker av hele kjøleren når kortet installeres i kabinettet.

Western Digital i en htpc er for øvrig en no-go. Den ekstra ytelsen trenger en ikke i en htpc og de støyer desverre alt for mye. Ville satset på en Seagate eller Samsung.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo temmelig kraftig skyts til å være en enkel mediaavspiller?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, ser at valget av wd harddisk kan forvirre, men i følge test på storagereview støyer nyeste revisjon av wd harddiskene (JD-serien) størrelsesorden 0,8dB mere enn samsung P80 som går for å være aller stillest, og legger seg forran seagate i støyscore. Tviler på at støyen er merkbart høyere, men det er mye mere av både plass og ytelse for pengene i wd 3200JD ( kilde ) så derfor valget.

Når det gjelder kraftig skyts kan det sikkert stemme at den er bittelitt kjappere enn absolutt nødvendig, men siden han har HD-skjerm og HD-filmmateriale blir lettere og lettere tilgjengelig så tenker jeg det kan være greit å ha ca 3-3.2ghz å gå på (ref krav til 720p/1080i avspilling)?

Hvor lavt ville dere gått på cpu?

Skjermkort forsvares med at det er vifteløst og har purevideo samtidig som det er kjapt nok til å bruke dscaler5...

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hva skal kameraten din med egen dvd-spiller? Etter at jeg fikset opp og automatiserte PCen litt har jeg knapt brukt dvd-spilleren min, hverken til cd eller dvd.
    Hmm, tja, jeg har problemer med å forklare han at han ikke trenger dvd-spiller. Problemet er at han selv ikke klarer å gjøre maskinen så brukervennlig at han og madammen blir fornøyd tror jeg. Når sant skal sies så er det vel egentlig to ledd frem til han som skal ha maskinen, så jeg gidder ikke selv bruke masse tid på å sette den opp gratis for han... ;-)

Dessuten tjener han tre ganger mere enn meg i året så jeg synes ikke synd på han om han må ha både dvd-spiller og htpc, hehe.

Ellers er jeg helt enig, men steget fra nybegynner til å forstå at htpcen kan erstatte dvd-spilleren og cd-spilleren får han ta gradvis selv.

DrE

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, min PIV 2,6 Ghz, med 1 GB minne og GeForce 6600 (ikke GT) sliter med 1080i .ts'er, så du bør ikke undervurdere behovet for kraft ved avspilling av HD. Jeg benytter et Silverstone LC-11 kabinett med 240 watts PIV-kompatibelt power, noe jeg tror muligens er for dårlig. Vifteløse power yter jo ofte enda mindre, så en viftefri løsning vil etter min mening kunne slite med .ts eller annen HD, og det blir det jo stadig mer av.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig er Windows Media Center, spesielt nå som den kommer på norsk, etter min mening ypperlig for nybegynnere. Du kan jo sette den opp med en skikkelig mpeg-dekoder også.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenker i baner av silverstone eller lignende. Det er jo få som konkurrerer på pris med de på helt-ok-for-pengene htpc kabinetter.

Tenker jeg bruker mist500 som psu. Skal nok klare å få maskinen noenlunde støyvennlig, hvis ikke får jeg introdusere han for vannkjøling.

mht cpu så er det nettopp dette jeg tenker på. 3.0 og 3.2 er vel de som er mest fornufttig å gå for rent økonomisk også. Kanskje 2.8 dualcore dersom mediaspillerne hadde støttet dette? (noe jeg faktisk ikke vet om de gjør)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags .ts filmer er det egentlig dere snakker om? Linker? Kan egentlig ikke huske at min XP2000+ hadde noen problemer med å spille av sånne demoklipp .ts filer hakkefritt, men det er mulig jeg har sett på feil klipp..

Etter hva jeg har forstått funker dual-core kjerner veldig bra til encoding av media. Med andre ord ikke så dumt i en htpc. Men jeg regner med at det er grunnet ffdshow du velger Intel, og der bør en velge en-kjerne og skru av HT (HyperThreading).

Angående WD så er det hyggelig å se at de har gjort noe med støynivået. Håper resultatet i praksis er like bra som testen viser, for WD lager veldig gode disker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Egentlig en hel masse filmer som sliter, alt fra Imax Wonders til The Virgin Suicides osv. Problemene oppstår først etter litt tid... Nå skal det sies at også min kontor-PC, en PIV 3,2 med GF 6600 og generelt kraftig PSU osv. hakker etterhvert på .ts-filer, så hvis du fikk en XP2000 til å spille av disse smooth lurer jeg på om programvaren har tatt en shortcut og ikke behandlet kildematerialet tilstrekkelig...

Husk at Dualcore ikke støtter hypertreading (foruten Extreme versjonen), og til media er hypertreading langt viktigere. Dual core gir bedret effekt hvis du foretar deg flere operasjoner samtidig, men på en HTPC gjør en vel stort sett en ting ad gangen skulle en anta...?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WMVHD clip for download:
    http://www.microsoft.com/windows/win...tShowcase.aspx

Microsofts "krav":

Minimum Configuration
    (to play 720p video)
    <li type="square">Windows XP <li type="square">Windows Media Player 9 Series <li type="square">2.4 GHz processor or equivalent <li type="square">384 MB of RAM <li type="square">64 MB video card <li type="square">1024 x 768 screen resolution <li type="square">16-bit sound card <li type="square">Speakers
    Optimum Configuration
    (to play 1080p video with 5.1 surround sound)
    <li type="square">Windows XP <li type="square">Windows Media Player 10 <li type="square">DirectX 9.0 <li type="square">3.0 GHz processor or equivalent <li type="square">512 MB of RAM <li type="square">128 MB video card <li type="square">1920 x 1440 screen resolution <li type="square">24-bit 96 kHz multichannel sound card <li type="square">5.1 surround sound speaker system
    xbox 360 720p clips:
    http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en

skulle finne .ts filer som du spurte om, men må løpe ut døra nuh... arghhh :-P
    DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris for oppsett

Hva er beregnet pris for det oppsettet du har sett på initielt, og er dette noe som tilbys fra en og samme leverandør?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metropol
    Hva er beregnet pris for det oppsettet du har sett på initielt, og er dette noe som tilbys fra en og samme leverandør?
    Ikke noe beregnet pris, men ikke dyrere enn nødvendig... Han har ikke sagt noe pris, så jeg tar det på gefylen.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Egentlig en hel masse filmer som sliter, alt fra Imax Wonders til The Virgin Suicides osv. Problemene oppstår først etter litt tid... Nå skal det sies at også min kontor-PC, en PIV 3,2 med GF 6600 og generelt kraftig PSU osv. hakker etterhvert på .ts-filer, så hvis du fikk en XP2000 til å spille av disse smooth lurer jeg på om programvaren har tatt en shortcut og ikke behandlet kildematerialet tilstrekkelig...
    Det jeg har sett av .ts-filer har vært romfergeoppskytinger og dårlige japanske karakoeprogram. Med andre ord ikke den store underholdningen.. Disse har da godt smooth på XP2000+. Av WMVHD innhold (demoklipp) så har alltid 720p funket veldig bra mens 1080p har hakket endel. Særlig den bikiniscenen har aldri gått noe bra før jeg fikk oppgradert prosessoren..

Husk at Dualcore ikke støtter hypertreading (foruten Extreme versjonen), og til media er hypertreading langt viktigere. Dual core gir bedret effekt hvis du foretar deg flere operasjoner samtidig, men på en HTPC gjør en vel stort sett en ting ad gangen skulle en anta...?
    Hypertreading er jo bare en fiks måte å kjøre to tråder parallellt i samme prosessor (en tråd kan for øvrig sees på som et sett med kommandoer/operasjoner). Med andre ord gjøre flere ting "samtidig". Ved dualcore tar en steget enda lenger ut og skiller trådene fysisk. For øvrig kjøres de fleste større programmer i mange flere enn èn tråd, du behøver med andre ord ikke nødvendigvis kjøre to programmer for å ha nytte av dualcore. Typisk media-encoding er faktisk ganske kurrant for dualcoreprosessorer.

Dette med tråder har alltid vært en nødvendighet for å oppleve en fiktiv samtidighet. Hadde en kjørt all kode i èn tråd ville en oppleve at PCen "fryser" hver gang prosessoren gjør en beregning, fordi GUI (brukergrensesnittet) da måtte vente på at denne beregningen skulle gjøre seg ferdig før den fikk prosessortid. Ved å skille GUI og denne beregningen i hver sin tråd, kan en da gi hver tråd litt og litt prosessortid om gangen og brukeren opplever da et sømløst bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit kabinett er Uneed Dign HV5 f.eks, de får man for 1250 uten psu. Men krever m-atx psu så vil koste 500kr ekstra.

Et annet alternativ er Dign HV7, koster en hundrings mer men kan bruke vanlig ATX psu.

Begge prisene er uten vfdpanel. Modellene fåes i Sølv, Sort, Titanium, Gull etc men sølv og sort er enklest å få tak i. Titianium koster litt mer også.

HV5 tar ATX hk og m-atx psu, mens HV7 tar m-atx hk og ATX psu.

Har selv et HV5 med matx psu (fant først ut at HV7 tok atxpsu etter jeg bestilte, men hadde ikke spart mer enn en hundrings. Samt at matx psuen faktisk er ganske stille)

Stappet i et S479 matx hk, og kommer til en Celeron M 360J (hvis jeg ikke finenr noe annet billig da). Vil sikkert funke bra til mitt bruk. Har uansett et xcard til å avhjelpe hvis cpu viser seg å bli for svak.

Cpu bruker maks 21w, ca 11w idle så er nok mulig å få det her rimelig stille. Kabinettet demper også støy ganske godt, er rimelig tykt. Samt at det er mye plass til isolering hvis det ønskes.

Uneed Dign HV5

Newcomer GnoM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så bra ut denne! men ville kjøpt vannkjøling, så bråker det ikke så mye

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er eit skikkelig rått lydløst HTPC kabinett...

http://www.atechfabrication.com/prod...tsync_6000.htm

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt sammen nesten samme PC i går kveld

Gigabyte GA-8I955X Royal
    Gigabyte GeForce 6600 GT 128MB VIVO PCIe (vifteløst)
    Intel Pentium 4 640 3.2GHz/800 MHz/2MB
    OCZ DDR2 1024MB Value Series (2x512MB)
    Samsung Spinpoint P120S 250GB S-ATA II

Foreløpig virker dette knall, men har ikke fått testet noe særlig HD-materiale enda. La inn nVida PureVideo dekoder men den slo ikke inn på WMV 1080p av en eller annen grunn, ble litt urolig bilde. Har som sagt ikke fått testet og justert alt enda.

Obs. Boxed vifta bråker sykt her hos meg på max, tror det mest er vibrasjonsstøy. Kan sette hovedkortet til å justere vifta etter load/temp, blir mye bedre men fortsatt irriterende variert vibrasjonsstøy...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi tilbakemelding når du har fått kikket på dette!

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At kjølevifta til en Pentium4 eller PentiumD bråker tror jeg de fleste her kunne fortalt på forhånd.. Men DrErling, gi tilbakemelding på hvordan du opplever støynivået på den WD-disken når du har fått den. Er spent på om resultatet i praksis også er like bra som testen du nevnte viste.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •