Ikke bra bilde fra htpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke bra bilde fra htpc

I det siste har jeg slitt med at jeg ikke får gjevne overganger i fargenetonene, det er nesten som om jeg skulle ha kjørt 16 bits farger i steden for 32bit. Legger spessielt merke til det i mørke scener, der denne feilen ser ut som digitale komprimerings feil, helt grusomt å se på. Det jeg ikke skjønner er at det helt plutselig har kommet, hadde det ikke før. I Ringenes herre filmen, der hvor Frodo løper fra den svarte rytteren inne i skogen, legger jeg spessielt merke til det. Dette er jo en dvd med overføring av beste kvalitet, det skal ikke se slik ut da.
    Jeg kjører med et Geforce ti4200 kort, men har også prøvd et ati rage fury 128 som jeg hadde liggene. Hadde samme problem på dette kortet også. Bruker zoomplayer og ffdshow, i tillegg har jeg bytta mellom powerdvd, nvdvd og cineplayer video decodere. Ingenting løser problemet. Men vi jeg kjører hardware akslerasjon ser det ut til å forsvinne men det blir ikke helt borte. Siden jeg skal kjøre ffdshow så må jeg jo bruke software decoding ikke sant? Noen som har noen ide om hva det kan være? og er det andre som har hatt samme problemet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hatt noe slikt problem, så jeg har ingen løsning. Men alle PC-er samler jo en del grums etter hvert, og jeg har opplevd ved flere anledninger at en fullstendig avinstallering og påfølgende installering løser mange floker og bedrer ytelsene betraktelig. Det er mye jobb, med er ofte verd det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det siste har jeg slitt med at jeg ikke får gjevne overganger i fargenetonene, det er nesten som om jeg skulle ha kjørt 16 bits farger i steden for 32bit.
    Har det vært i orden før med samme hardware? Installert ny hardware/software i det siste? Virus?

Det er utrolig mye som kan gå galt med en pc... Så det kan nok være lurt å ta en reinstallering som Gorm sier...

Mvh

AK

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hender jeg installerer nye ting, men kan ikke huske at det skjedde noe etter noen intallasjon. Men en ting skapte store problemer for meg, det var når jeg valgte VMR9 under video renderer i dvd setup i zoomplayer. Etter det har jeg hatt problemer, nå får jeg ikke engang kjørt ffdshow sammen med nvdvd, som før var bare plug and play. Når jeg kjører avi filer eller andre mediaplayer støtta filer kommer det blå og gule felter over bilde som ikke ser spessielt bra ut.
    Jeg får vel prøve å installere alt på nytt, men det er litt tiltak, særlig nå som det er litt mye med studiene.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg er newbie her så jeg skal ikke komme med den bastante påstanden jeg hadde på lager.... :wink:

hint: ghost image.

Nå når dvdbrennerne koster 1000lappen, og det ofte er plass til 2 optiske enheter til og med i små htpc kabinetter så er det jo heeeelt genialt å ha en backup dvd på lager. Det går 10-15 min å gjenopprette en installasjon av diværse filtre og codecer som har klart å krølle til maskinen.

Hvis ikke cd/dvdbrenner på htpc, så kan man også lage image direkte til en maskin på nettverket, feks en server, og også kjøre reinstall via denne serveren.

DrErling

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk at ikke gamma har forandret seg i overlay-menyen i Windows Display Properties. Default er 1.0. For høy gamma gjør at svakhetene med DVD og mørke partier blir veldig tydelige (24-bit).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått installert alt på nytt, og det ble kanskje en tanke bedre. Men jeg tror rett og slett at feilen ligger i dvdmatrialet. Ringenes herre dvden var nok ikke så perffekt som jeg trodde :? For når jeg tar en titt på de mørke scene i matrix reloaded, er det en helt annen verden som åpner seg. Kan ikke si annet enn at hdtv og eventuelt hd-dvd er hjertelig velkommen så fort som mulig Og det er vel de fleste her på forumet enige i.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •