Skjermkort til HTPC. Kun for HD sendinger spiller ikke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjermkort til HTPC. Kun for HD sendinger spiller ikke

Tråden sier det meste, skal bygge meg en nu HTPC, og trenger litt hjelp til komponentene. Det jeg er mest usikker på er hvilket skjermkort som anbefales, og som ikke koster så alt for mye..

Skal kobles opp mot en pioneer plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. "Alle" anbefaler jo et kort fra Geforce 6600GT, men har ikke sett noen tester av kvaliteten på kortene. Dessuten er dette GT-kortet uansett ikke noe billig kort. Skal en ha den vifteløse utgaven (som en jo bør i en htpc) kommer en fort oppunder 2000 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gå helt ned i GeForce6200 serien og fremdeles få maskinvareaksellerering som de dyrere modellene. Vifteløse utgaver er veldig vanlige, og koster ikke mer enn 5-600,-
    MSI har bl.a en modell som jeg selv har brukt med hell.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En eller annen form for maskinvareaksellering har alle skjermkort i dag. Viktigst i en HTPC er sluttresultatet. Har du en test hvor billedkvaliteten i 6200-serien er dokumentert likt som 6600GT-serien?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En eller annen form for maskinvareaksellering har alle skjermkort i dag. Viktigst i en HTPC er sluttresultatet. Har du en test hvor billedkvaliteten i 6200-serien er dokumentert likt som 6600GT-serien?
    Det trodde jeg også.. Og kjøpte dette kortet PowerColor Radeon X300SE HyperMemory PCI-Express, supports 256MB, TV/DVI

Bortkastede 500 kroner. I min P4 3Ghz Rigg med 1 GB minne hakker HDTV materiale ganske så merkbart. Den eneste spilleren som er helt smooth er WinDVD 6 og den liker jeg ikke å bruke... Måtte helt kutte ut TheaterTek 2.1 som er min foretrukne spiller. Masse microstutters og skikkelig hakkende panoreringer.

Så nå tar jeg ingen sjanser og går for det dyreste silent 6X00GT kortet jeg har råd til.

HTPC'en min brukes mest til HD materiale, og det stakkar X300 kortet makter ikke det.

Kenneth

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Testen sier ingenting spesifikt om GeForce 6200, men i og med at alle modellene har Purevideo GPU vil de ytelsesmessig oppføre seg likt:

Pressemelding:
    http://www.anandtech.com/news/shownews.aspx?i=23547

Test:
    http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2305

Dette stemmer godt med egne erfaringer. Men jeg må legge til at dette er forutsatt at Purevideo dekoder er installert.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Det trodde jeg også.. Og kjøpte dette kortet PowerColor Radeon X300SE HyperMemory PCI-Express, supports 256MB, TV/DVI

Bortkastede 500 kroner. I min P4 3Ghz Rigg med 1 GB minne hakker HDTV materiale ganske så merkbart.
    Jeg hadde et lignende oppsett (P4 3.0 @ 3.6, Radeon 7000), og HDTV hakket. Kjøpte et GF6200 til 500 kr, og uten at jeg har testet inngående tror jeg det funker fint, iom at jeg klarer å spille av 1080p WMVHD uten problemer.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye gode svar her, fristende for meg å prøve et billigere gf 6200 kort.

Lurte på å bygge meg noe på en av disse shuttlene:

http://www.pyton.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3293

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7442

Noen som har et godt tips for å få et bra oppsett så billig som mulig?

Hvordan er det x600 kortet jeg har hørt noe bra om forresten?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    HTPC'en min brukes mest til HD materiale, og det stakkar X300 kortet makter ikke det.

Kenneth
    Hva slags HD materiale er det som er tilgjengelig? Og hvor får man tak i det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manfred
    Mye gode svar her, fristende for meg å prøve et billigere gf 6200 kort.

Lurte på å bygge meg noe på en av disse shuttlene:

http://www.pyton.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3293

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7442

Noen som har et godt tips for å få et bra oppsett så billig som mulig?

Hvordan er det x600 kortet jeg har hørt noe bra om forresten?
    Dette blir litt off topic, men ville vurdere noen av htpc-kabinettene på denne siden. Et par av de kabinettene der vil utvilsomt være mer stillegående enn den Shuttle løsningen og det behøver ikke være så dyrt heller. Husk også at P4 i tillegg til å være dyr gir fra seg ekstremt mye varme, og dermed mer støy,

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips. skal se på det nå, men må si at jeg har vært veldig fornøyd med tidligere intel prosessorer jeg har hatt.

Hva med dette kortet:

Synes jeg hadde en grei pris ca 1000

Hightech Excalibur Radeon X700 256MB

DVI/VGA/TV-out PCI Express HDTV

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Mitt GeForce 6600 (ikke GT) i kombinasjon med en PIV 2,6 og en litt for pinglete PSU takler ikke .ts HD bra i det hele tatt, da via WinDVD 7.0. Er litt skuffet rett og slett, utrolig hvor vanskelig det skal være da!

Jeg tror nok min flaskehals imidlertid ikke er skjermkortet, men en skal altså være obs på at også PSUen er viktig, selv i en HTPC en gjerne tror klarer seg med en støysvak type... Min anbefaling er minst 500 EKTE watt, og da må en ha vifter også dessverre. Min har kun 240 i dag, men har vifter slik at effekten skal være relativt god. Vifteløse PSU'er på type 300-500 watt yter ofte ikke mer enn 2-300 watt under litt press.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir litt off topic, men ville vurdere noen av htpc-kabinettene på denne siden. Et par av de kabinettene der vil utvilsomt være mer stillegående enn den Shuttle løsningen og det behøver ikke være så dyrt heller. Husk også at P4 i tillegg til å være dyr gir fra seg ekstremt mye varme, og dermed mer støy,
    Enig her. Disse kabinettene behøver ikke ¨være så sinnsykt små. Da blir det bare varmekaos. Men du kan faktisk kjøre intel P4, men pass på å få EM64T i 600 serien. Der har CPUEN 2MB cache og utvikler mye mindre varme og støy enn 500 serien.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg tror nok min flaskehals imidlertid ikke er skjermkortet, men en skal altså være obs på at også PSUen er viktig, selv i en HTPC en gjerne tror klarer seg med en støysvak type... Min anbefaling er minst 500 EKTE watt, og da må en ha vifter også dessverre. Min har kun 240 i dag, men har vifter slik at effekten skal være relativt god. Vifteløse PSU'er på type 300-500 watt yter ofte ikke mer enn 2-300 watt under litt press.
    Angående dette med watt. Mitt tidligere AthlonXP system trakk rundt 270 Watt fra stikkontakten ved idle, dvs. inkl. varmetap i PSU (20-30prosent), to lcd-skjermer, to skjermkort, fire harddisker og en UPS. Noe mer ved load, men ikke mye. Har senere byttet ut prosessoren med en Athlon64 X2, systemet slurer nå overklokket, under 200 Watt idle og under 250 Watt load. For å drifte dette systemet hadde jeg med andre ord fint klart meg med en PSU på 200 Watt.

Så poenget er. Ved å velge komponenter med litt omhu kan en fint få et system som trekker lite strøm, men som likevel yter opp mot de beste. Det er med andre ord ingen gylden regel som sier at en trenger en 500 Watts PSU for å drifte moderne PCer. Klart, setter en sammen et system med Pentium EE, to SLI skjermkort og fjorten harddisker trenger man en skikkelig PSU, men da har du en server og ikke en htpc.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke intel har en eneste fordel fremfor amd 64 serien når det kommer til ren hd-avspilling. Tom intels dyreste EE prosessor til 8600,- blir durabelig knust i alt som har med mediaencoding å gjøre i hw.nos siste test. Det er nok bare ffdshow avhengige som kan ha fordeler av intel cpu. (såvidt jeg har fått med meg)

Når det er sagt så har jeg ikke sett en test der amd vs intel er testet på ren hd-avspilling i de mest brukte avspillingsprogrammene. Skulle hatt en slik test å bygget avgjørelsen på.

Ellers ser jeg nevnt flere plasser at 6200 kortene gir god kvalitet på bildet, så det er nok sikkert riktig som nevnt lengre opp i tråden at bare purevideo er "present" så duger det.

MHT psu og 500 watt så anbefaler jeg igjen MIST500. Min udiskutable favoritt til nå. Hører noen sier at Tagan skal være bra, men jeg vet ikke om noen som har testet de to mot hverandre

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel har en kjempefordel foran AMD når det kommer til media-encoding. Antar det delvis skyldes høyere klokkefrekvens og delvis bedre tilpasning av programvare. Så for en htpc hvor en har mulighet for total støykontroll, mulighet for å plassere boksen i et annet rom el. så ville jeg nok valgt Intel.

Når det gjelder PSU så er regelen slik (søk gjerne på google dersom du er uenig i dette) at de har generelt lavest effekttap når de nærmer seg maks belastning. Stikk i strid med det mange tror, nemlig at de har lavest effekttap når de ligger langt unna maks belastning. Har du et gjennomsnittlig belastning på 200 Watt lønner det seg med andre ord å gå for en 200 Watt PSU. I et Intel+nVidia oppsett vil PSUet DrErling nevnte sikkert fungere godt. I et AMD oppsett ville jeg gått for et mindre, gjerne vifteløst et.

Angående skjermkort så benytter mange dScaler5 samt WMR9 Renderless, med andre ord ikke den nVidia-codec greia (purevideo). WMR9 Renderless benytter grafikkortet for å vise bildet og trenger et kraftig kort for å gi best bilde. Jeg har ikke testet dette, bare hørt på hva andre sier på avsforum, men det er ikke sikkert et billig skjermkort gir samme billedkvalitet. På avsforum er det i alle fall et par eksempler på folk som har gått fra 6600GT til 7800GT og mener dette gir bedre bilde. Om det er placebo eller ikke skal jeg ikke uttale meg noe om.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av det du sier er bra, men dette -->

Intel har en kjempefordel foran AMD når det kommer til media-encoding.
    ..holder ikke helt. Vis til test, helst, for jeg føler meg ikke så sikker på at det du sier her stemmer.

( http://www.hardware.no/artikkel/18829/6 )
    ( http://www.tomshardware.com/cpu/2005...2_3800-09.html )
    ( http://anandtech.com/cpuchipsets/sho...spx?i=2484&p=9 )

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Synes disse testene forandrer seg for hver gang en de gjøres. Er ikke så veldig enkelt å gjøre seg opp en mening. Men det viktigste for en htpc er kanskje ffdshow og der er vi vel begge enige..

Anandtech konkluderer for øvrig med dette i en tidligere test:

"For encoding performance, you still can't beat the Pentium D. Even a dual core Athlon 64 isn't going to help enough in that area."
    kilde:http://www.anandtech.com/cpuchipsets...px?i=2389&p=14

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg er enig i det, men trådstarter nevner ikke ffdshow med et ord. Kun "hd-avspilling", så da må vi ta det som det er :wink:.

testen du viser til er fra 6 april i år, så den er ikke gammel, men heller ikke ny. Det skjer så sinnsykt mye på fronten for tiden, og i de testene jeg linker til er allerede dual core prosessorer tatt med i testene. De forteller hvertfall at intels dyreste alternativer ikke fortjener hverken pris eller rykte, men må se seg slått av langt billigere alternativer fra erkefienden.

Anandtechs final words for siste prosessortest fra tidlig i august konkluderer villt motsatt av det han gjorde i april -> http://www.anandtech.com/cpuchipsets...px?i=2484&p=13

DrE

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •