Skjermkort til HTPC. Kun for HD sendinger spiller ikke - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok. Ok. Har en AMD X2 selv, så jeg skal ikke promotere Intel for mye

Min X2 3800+ er lettere overklokket til 2.4 Ghz. Bruker den i en PC og synes den fungerer utrolig bra på alt som er, untatt når en ser film, dvs. ytelse i ffdshow, hvor den yter dårligere enn langt rimeligere Intel prosessorer. Når det gjelder film så er det uansett ikke noe vits å skaffe seg en dyr prosessor om en ikke skal bruke ffdhow. Slike 10 minutters hd-klipp (hvor en trenger prosessorkraft) er vel ikke så morsomt å se i lengden..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Joda, jeg er enig i det, men trådstarter nevner ikke ffdshow med et ord. Kun "hd-avspilling", så da må vi ta det som det er :wink:.

testen du viser til er fra 6 april i år, så den er ikke gammel, men heller ikke ny. Det skjer så sinnsykt mye på fronten for tiden, og i de testene jeg linker til er allerede dual core prosessorer tatt med i testene. De forteller hvertfall at intels dyreste alternativer ikke fortjener hverken pris eller rykte, men må se seg slått av langt billigere alternativer fra erkefienden.

Anandtechs final words for siste prosessortest fra tidlig i august konkluderer villt motsatt av det han gjorde i april -> http://www.anandtech.com/cpuchipsets...px?i=2484&p=13

DrE
    LA nå ikke dette bli en AMD vs Intel krangel. Jeg vil si at skal du ha en Intel CPU til en HTPC så burde du kjøre en EM64T variant, men denne er forholdsvis dyr. Du får mye mer for pengene om du går for en Athlon 64 S939.
    Skulle kanskje tippe at du kanskje ikke så forskjell på noen av dem

Når det gjelder PSU så er dette et skikkelig hypa element. Det finnes noen strømforsyninger uten vifte, men disse blir skikkelig varme. Jeg ville selv gått for feks Mist som nevnt her, eller så har Aopen et par som går veldig stille. En på 350 Watt og en på 400W. Disse er ikke så dyre og sistnevnte har viftekontroller bak på PSUen. Kjører du den ned på Min, så funker dette meget bra.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krangle gjør vi vel ikke enda? Skal du ha intel vs amd krangel så finnes det andre norske forum som egner seg bedre! ;-) Synes vi har hatt en saklig diskusjon så langt hvertfall!?!

Når det gjelder 10 minutters HD klipp så er jeg jo enig i at det ikke er noe å hige etter, men både trådstarter og jeg selv har sikkert sett HD i full lengde. Bla har jeg T2 på wmvhd som jeg bestilte fra over bukta, og den nekter plent å spille pent uten at man har litt prosessorkraft i ryggen (tror det står minimum 3.0ghz eller tilsvarende på disken)

Det går fint an å bestille masse filmer i HD allerede, og har du mulighet til å ta opp fra canal digitals HD sendinger så kommer vel det i .TS formatet som jo krever litt for avspilling.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes DrErling er både saklig og flink til å diskutere, så om du oppfatter mine innlegg som kranglete Plasmaboy, så beklager jeg det. Det var i alle fall overhodet ikke intensjonen.

Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Når det gjelder PSU så er dette et skikkelig hypa element. Det finnes noen strømforsyninger uten vifte, men disse blir skikkelig varme. Jeg ville selv gått for feks Mist som nevnt her, eller så har Aopen et par som går veldig stille. En på 350 Watt og en på 400W. Disse er ikke så dyre og sistnevnte har viftekontroller bak på PSUen. Kjører du den ned på Min, så funker dette meget bra.
    Har en Yesico vifteløs PSU i PCen min selv. I mitt forrige AthlonXP system ble den strømforskyningen virkelig glovarm, men nå blir den knapt lunka. Så igjen, vifteløse strømforskyninger fungerer flott dersom en velger komponenter med omhu.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bla har jeg T2 på wmvhd som jeg bestilte fra over bukta, og den nekter plent å spille pent uten at man har litt prosessorkraft i ryggen (tror det står minimum 3.0ghz eller tilsvarende på disken)
    Bare kjapt innpå. Jeg har filmen du nevner, og den spiller helt strøkent på min provisoriske test-HTPC som kjører AMD Athlon 2800+ med Geforce 6600 skjermkort og nvidia purevideo decoder. Riktignok skal purevideo dekoderen aksellerere wmv hd playback osv, så det er muligens der det ligger. Men nå kjører jeg ikke noe dscaler eller noe sånt på bildet da (og hva er vitsen med det, bedre enn det er kan det vel neppe bli? ).

Den "ordentlige" htpc'en min (a64 3500+) sliter selvsagt heller ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tittet igjennom denne tråden, og det er en ting jeg lurer svært på.
    For meg er et av målene med en htpc at den skal være stillegående og et rimelig alternativ til langt dyrere mp3 spillere. Hvorfor anbefales da å bruke skjermkort fra *******, som igjen krever strømforsyninger av en annen verden?
    Jeg har kjørt et par hdtv eksperimenter, og det funker i massevis med et Radeon 9250 til 300 spenn fra komplett..langt viktigere enn skjermkortet er prosessorkraften (særlig med fdshow etc..), så legg heller pengene der

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stusser litt på diskusjonen rundt strømforsyningen og watt angivelsen. En strøm forsyning er jo også delt opp i forskjellige belastbare spenninger med egene spennings regulatorer med sine belastnings begrensninger. Trenger systemet som skal drives til tider, 30 Amper i 5 volt, og stømforsyningen bare kan gi 20-25A med denne spenningen, da hjelper det lite at stømforyningen kan trekke like mange pluss litt til watt fra el.nettet som de samlede forbrukerene er angitt til og ellers fordeler effekten på de andre spennings nivåene. Tror at denne problemstillingen er en litt fremmen tanke for mange, og er grunnen til enkelte ustabile pc component sammensetninger.

Vifteløse stømforyninger børr helt klart benyttes med foriktighet og det er viktig med matching av komponenter som trenger lite køling og et kabinett som har en god passiv kjøleeffekt uten bruk av vifter, skal man få et holdbart og stabilt system. Vann kjøling er jo greit for skjermkort og prosessor, men ikke sikkert at spennings regulatorene og ram osv som sitter på hovekortet samt HD og DVDleser ol. trives like godt med å ha en høy omgivelses temp inne i kabinettet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid vært av den oppfatning at selv om man har vannkjøling i pcen så bør man ha hvertfall ei vifte som går på lav spenning og flytter litt luft inn i kabinettet...

Mht strømforsyning så er det som du sier viktig å være klar over hvor på spenningsskalaen man egentlig trenger mest headroom.

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madsun
    For meg er et av målene med en htpc at den skal være stillegående og et rimelig alternativ til langt dyrere mp3 spillere. Hvorfor anbefales da å bruke skjermkort fra *******, som igjen krever strømforsyninger av en annen verden?
    Jeg har kjørt et par hdtv eksperimenter, og det funker i massevis med et Radeon 9250 til 300 spenn fra komplett..langt viktigere enn skjermkortet er prosessorkraften (særlig med fdshow etc..), så legg heller pengene der
    Hvis hdtv-klipp fungerer bra med et Radeon 9250, så må det være fordi at prosessoren er kraftig nok til å gjøre jobben i stedet. Om man ikke trenger ffdshow, så vil jeg heller anbefale et geforce-kort (f.eks. et 6600-kort til rundt tusenlappen) som gjør dekodingen i maskinvare og heller bruke en prosessor som krever mindre strøm/utikler mindre varme. Jeg synes ihvertfall at PureVideo fungerer veldig bra. Er enig i at det er litt malplassert med de aller dyreste skjermkortene med kjøleløsninger a la hårføner om man ikke skal ha en hardcore spillmaskin.
    Skjønte ikke helt det med htpc som rimelig alternativ til langt dyrere mp3-spillere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madsun
    Skal du benytte Microsoft siste skudd på stammen av video renderer, WMR9 trenger du et kraftig grafikkort. Rett og slett. WMR9 benytter 3d-delen av grafikkortet for å vise et bilde (på lik linje med 3d-spill) og teorien er at jo kraftigere grafikkort en har, jo bedre bilde. WMR9 innebærer også at kortet må støtte directX 9.0 (noe de fleste etterhvert gjør).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er konsensus nå at:

1. til DivX og uskalert DVD trenger man p3 500MHZ
    2. til wmv-hd@1080 trenger man enten rå cpu ELLER nvidia purevideo
    3. til ffd-show (software bildeprosessering) trenger man egentlig intel

Bare for å være oppdatert på cpu-fronten...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og videre : hvis du bare skal koble til vanlig CRT-tv @ 576i så greier du deg med veldig sparsom hardware, mens hvis du har 768 linjers lcd, plasma eller projektor kan du fort få lyst på mye hardware (som generelt lager varme, støy og andre kjedelige ting)

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Scirocco]Synes DrErling er både saklig og flink til å diskutere, så om du oppfatter mine innlegg som kranglete Plasmaboy, så beklager jeg det. Det var i alle fall overhodet ikke intensjonen.

Så bare hvilken retning denne høna sparka imot )
    QUOTE]

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bla har jeg T2 på wmvhd som jeg bestilte fra over bukta, og den nekter plent å spille pent uten at man har litt prosessorkraft i ryggen (tror det står minimum 3.0ghz eller tilsvarende på disken)

DrE
    Du? Denne har jeg også kjøpt men har aldrig fått den igang. Maser om no lisens og no greier. Stressa litt med den for ei stund sia, men ga opp. Hva gjorde du for å få denne igang?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Du? Denne har jeg også kjøpt men har aldrig fått den igang. Maser om no lisens og no greier. Stressa litt med den for ei stund sia, men ga opp. Hva gjorde du for å få denne igang?
    Jo, det skal jeg fortelle deg (og det uten et snev av dårlig samvittighet!)

Jeg kjøpte disken, men fikk den aldri i gang (som deg), så derfor lastet jeg ned en fra nett som visstnok ikke hadde dette irriterende opplegget. Og den fungerer. Så nå ligger imaget på harddisken og dvd`en i hylla. Utrolig irriterende dette rettighetstøvet. Har dog lest at det skal gå an å omgå sperren, men at dette er litt stress.

Dersom du vil teste om filene fungerer på pcen så finnes hvertfall gratis klipp i 720p og 1080p.

DrE

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    2. til wmv-hd@1080 trenger man enten rå cpu ELLER nvidia purevideo
    Hvor svak cpu kan en klare seg med om en har nvidia purevideo?

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye artig lesing selv om jeg ikke er helt 100 % sikker på om jeg forstår teknologien bak.. På min PC i dag bruker jeg ffdshow. Maskinen klarer da ikke å dra HDTV. Er det en anne løsning som behøver mindre kraft?

Litt off topic det her, men ligger ann til at det blir dette oppsettet: Bestiller alt fra netshop hvis jeg slår til..

> Shuttle SB83G5M barebone PC socket 775

> Samsung Spinpoint P120S 250GB S-ATA II 995,00

> Kingston 1024MB 400MHz DDR PC3200

> Intel Pentium 4 630 3.0GHz/800 MHz/2MB

> Hightech Excalibur Radeon X700 256MB (Sto at det var et HDTV kort)

Totalt ca 8000 kroner, men jeg er veldig åpen for alle tips?!?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg inn mitt spørsmål her sidan det er veldig likt trådstartar sitt. Håper på rask svar, då eg kunne tenkt meg å få htpc i hus fortast mogleg.

He no fått tilbod om å kjøpe pentium 4 3.0 ghz med hovudkort, og eit radeon x600xt 256mb skjermkort. Vil dette skjermkortet takle hd(kjem primært til å bli 720p som eg veit det klarer, men vil også ha moglegheita for å spele av 1080p om det blir nødvendig:P)

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et hjertesukk mht encoding..

Vi vil ha dedikerte prosessorer for enkoding, sånn at vi slipper å bruke ineffektive og varmeutviklende CPUer til sånt!

Mpeg2-enkoding gjøres fint av et tv-kort til 700 spenn. Er det noen grunn til at ikke mpeg4-enkoding får egne chips på skjermkort/tv-kort etterhvert?

Newcomer Yogi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hovedkortet må jo være perfekt for HTPC?
    http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=37478

Integrert NVIDIA GeForce 6150 skjermkort med dvi og agp utgang, og støtte for purevideo. Billig, og ingen chipsett vifte som bråker..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •