Intel vs AMD fortsatt intel som er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intel vs AMD fortsatt intel som er best?

Skal ikke være enkelt å bestemme seg for hva som er det beste valget. Er det fortsatt intel som er best til ffdshow? Og har det noe å si for kjøring av HDTV om man velger AMD eller Intel?

Siden budskjettet er litt trangt, står valget mellom:

Intel Pentium 4 640 3.2GHz socket 775 eller AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Skal ikke være enkelt å bestemme seg for hva som er det beste valget. Er det fortsatt intel som er best til ffdshow? Og har det noe å si for kjøring av HDTV om man velger AMD eller Intel?

Siden budskjettet er litt trangt, står valget mellom:

Intel Pentium 4 640 3.2GHz socket 775 eller AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

AMD er mye bedre til spilling og slike ting.. Men Intel er mye sikrere.. mindre trøbbel med det og sånt... Jeg har 3400+ 2.4 GHz, og den kjører HDTV fullt ut(1080p), men du trenger og et grafikkort som støtter det...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    AMD er mye bedre til spilling og slike ting..
    Det er jo vel og bra, men hva med ffdshow, som var spørsmålet her?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Intel er mye sikrere.. mindre trøbbel med det og sånt...
    Off, herregud, den påstanden MÅ dø snart. Det er tross alt mange år siden VIA fikk skikk på sine chipset, nvidia lager noen av de aller beste chipsettene, uavhengig av prosessorsokkel, og hovedkortprodusentene som lager kort til AMD er helt på høyde med produsentene av kort til intel.

Til trådstarter: Beklager at jeg ikke kan svare på spørsmålet ditt, men jeg måtte bare adressere påstanden om sikkerhet og trøbbel og sånn ;-)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Intel er mye sikrere.. mindre trøbbel med det og sånt...
    AMD var jo kjent for litt ustabile chipsett og varme prosessorer for en 7-8 år siden. Når den teknologiske utviklingen går så fort som den gjør er det klart det er vanskelig å følge med, med herregud, så vanskelig er det vel ikke å starte opp internett og sette på lesebrillene. Brilleglassene bør være passelig trange om en ikke greier å innse at løpet er snudd for lengst. Intel har faktisk i mange tilfeller et strømforbruk som er mer enn tre ganger (!) så høyt som et tilsvarende AMD oppsett.

Når det gjelder ytelse i ffdhsow så tror jeg personlig en AMD X2 64 prosessorer skal greie å bite vel så godt som tilsvarende Intel, spørsmålet er heller hvor flinke gutta som utvikler ffdshow er til å utnytte potensialet i AMD's prosessorer. Jeg vil tro (og håpe) dette bedrer seg etterhvert, for det er jo ingen tvil om at AMD ellers ville være førstevalget i en HTPC hvor et lavt støynivå har noe som helst prioritet.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Når det gjelder ytelse i ffdhsow så tror jeg personlig en AMD X2 64 prosessorer skal greie å bite vel så godt som tilsvarende Intel, spørsmålet er heller hvor flinke gutta som utvikler ffdshow er til å utnytte potensialet i AMD's prosessorer. Jeg vil tro (og håpe) dette bedrer seg etterhvert, for det er jo ingen tvil om at AMD ellers ville være førstevalget i en HTPC hvor et lavt støynivå har noe som helst prioritet.
    Veldig godt sagt. Potensialet i AMDs siste prosessorlinjer er jo ikke noen hemmelighet akkurat, og med tanke på at den ffdshow versjonen som fortsatt er foretrukket er en spesialmodifisert intel/SSE3-vennlig versjon laget av èn person tilbake i august 2004 så er det sånn sett et dårlig benchmark på AMDs ytelse generelt.

Enn så lenge, og så irriterende som det kan være, så er Andys ffdshow optimalisert for å kjøre best på P4. Dog, går man høyt opp i klokk på amds prosessorer så utligner man sikkert det P4 måtte ligge forran i ffdshow ytelse. Det er jo ingen tvil om at AMD er vel så god på ren "knekking" som intel.

DrE

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke så veldig mye klokere av det som ble skrevet her desverre. Etter å ha tenkt en del, går jeg for AMD prosessoren. Det ser ut som man får mer for pengene både hovedkort og cpu messig med det valget. Håper bare at jeg ikke har kjøpt katta i sekken HTPC messig.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    t.o.m. min AMD 2500+@3200+ takler jo ffdshow kjempe bra.. Så tror det blir veldig hipp som happ.
    Samt på amd trenger man ikke bråkete vifter! AMD er way foran Intel der nå. Hehe, på min AMD har jeg en 80mm vifte som kjører på 14db . Da med swiftech ribbe da (ganske solid kjøleblokk til 500kr). Og den blir ikke noe spessielt varm heller (seff litt er det, men ikke noe skadelig).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BullFire,

Jeg hadde valgt som deg.

Som skorob sier, du kan slå deg til ro med at det uansett ikke er noe bomkjøp. AMD-en du nevner holder garantert i massevis, selv om det er et bittelite usikkerhetsmoment i forhold til at applikasjonen er optimalisert for Intel-CPU-er.

CPU-en du har valgt kan dessuten trolig overklokkes endel. Men det blir neppe nødvendig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut, jeg kommer vel mest til kose meg med HD fremover tenker jeg, og da skal det vel hvertfall ikke være noe problem. Noen som har prøvd Apple's quicktime HD 1080p klipp på en tilsvarende prosessor? Er jo en fordel om prosessoren takler H.264 i tilfelle det blir standarden. Virker jo som disse filene krever en del.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjør et helt trygt valg med amd. Jeg har bygd en rekke hjemmesnekra pc`er med stort hell med amd som cpu valg. Ytelses messig tror jeg ikke du ville merke noe forskjell på amd eller intel. Når det gjelder stabilitet så kan amd så absolutt oppføre seg stabilt som ei klokke, ustabilitet kan skje både med amd og intel men som oftes skyldes det software/hardware som ikke helt passer sammen. Opplever man det så "riv" ut alt og sett alt sammen igjen bit for bit til du finner ut hvor det skjærer seg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •