HTPC nyheter: Windows MCE 2005 + Intel VIIV og CPUer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

HTPC nyheter: Windows MCE 2005 + Intel VIIV og CPUer

Var på en utviklingsopplæring ute hos Microsoft i dag, og ble på mange måter både imponert og overrasket over MCE 2005's relativt omfattende muligheter. Først og fremst gledet det meg at en kunne benytte ønsket dekoder, slik at jeg kan fortsette å bruke min WinDVD 7.0 dekoder som jeg er veldig fornøyd med. Dette var et av ankepunktene på min 2004 versjon, som jeg ikke fikk til å fungere med noe annet enn nvidia mpeg2 dekoder, som fungerer dårlig på mange måter.

Dernest var det TV-mulighetene som appellerte. Programguiden vil være tilgjengelig på norsk ved lansering, og her var det flust med flotte muligheter. Oversikten var utrolig enkel, såpass enkel at selv mor vil kunne forstå hvordan dette fungerer. Støtte for opptil 4 tunere, der en kan kopiere fra en kanal samtidig som en ser på noe annet.

Videre var den nye "AV"-støtten viktig. Hvis en har nyeste Intel Chipsett kan en nå slå av og på PCen på et sekund, som resten av AV-utstyret.

Intel var for øvrig også innom med presentasjon av sine nye CPUer. Pentium IV har jo allerede fått 2 MB cache, og der skjer det ikke så mye. Litt lavere overflatetemperatur var mulig, men ingen store endringer. Pentium D, som er en dobbelt kjerne CPU, vil satses på mot VIIV-konseptet, der multitasking ofte er viktig. Imidlertid støtter ikke Pentium D HyperTreading, slik at hver prosess kun har en "kanal" tilgjengelig og dermed ytelsen faktisk totalt sett ikke nødvendigvis blir bedre enn på en vanlig PIV. Extreme varianten av D er imidlertid en annen saga, her har en HT + dobbel kjerne og da snakker vi...

De nevnte mobile prosessorene også, men ikke som en viktig greie... Imidlertid dukker det opp en ny mobile prosessor med dobbel kjerne på nyåret, da er det mulig vi kan begynne snakke. Disse har da dobbelt kjerne men som D ikke HT-teknologi...

Jeg tror nok vi fremdeles må belage oss på å finne frem til kjøleløsninger som tidligere om en skal ha en HTPC-løsning tilstrekkelig rustet for HD, og jeg skal nok få testet en vannkjøle-"pipe" om ikke alt for lenge, for jeg hadde jo håpet jeg skulle slippe ved lansering av VIIV, som egentlig ikke var noe store greier...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og for øvrig er den store utfordringen på HTPCer i dag at tunerne samt videoprosesseringen er for dårlig og dermed TV-signalet fremstår langt dårligere enn på en vanlig, god TV. Skal en benytte MCE HTPCen som tuner, bør en derfor se etter et godt TV-kort. I tillegg er det vesentlig hvilken mpeg2-dekoder en velger, og da er f.eks. WinDVD faktisk relativt god på støyreduksjon, men her kan det være enda bedre løsninger tilgjengelig.

Det er også verdt å merke at XBOXen vil er ment å fungere ypperlig som stue-hub med MediaCenter, og tiden vil vise om det faktisk er tilfelle...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...tenker nå sterkt på et HOLOGRAPH II, for en skikkelig hardware mpeg2-dekoder vil utvilsomt løfte både analoge TV-signaler og DVD flere hakk fra HTPCen... Hadde det bare ikke kostet 10k!

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med mpeg2 og WMA hardware dekoderene i nVida 6 serien?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med DScaler 4 ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg synes personlig ikke nvidia 6-seriens hardwaredekoding er god nok... Grei nok på DVD, men ved lav bitrate som er tilfelle på vanlige TV-signaler, gjør den ikke en tilstrekkelig god jobb.

Dscaler kan sikkert fungere som en deinterlacer, du kan jo velge selv. Mener du Dscaler er bedre enn WinDVD 7.0?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •