Erfaringer søkes! Hva er beste software for HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer søkes! Hva er beste software for HTPC?

Hva kan leserne på avforum anbefale av Tv-software med opptaksmuligheter?

Har noen linker til tester, kanskje?

Hva kan dere anbefale av DVD-avspiller? Husk også å ta med MPEG4 i betraktningen.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://mediaportal.sourceforge.net er et gratis alternativ som absolutt er verdt en titt

Newcomer krAmer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk HTPC guiden her: http://www.hardware.no/guider
    Totalt 8 deler. Regner med at du finner mange tips der.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg kjører Windows Media Center 2005 nå, sammen med Nvidia PureVideo codec (som visstnok også håndterer hd pent, har ikke fått testet dette spesifikt (?), fordi dette krever et geforce 6600 eller råere).

Avspilling av WMV HD, mpeg2 og sånt går uansett bra pr. i dag.

Tv-opptak er kjempestrømlinjeformet, ripping av cd'er med info og cd-cover fra nett går som en drøm, og med de rette codec'ene installert spilles det aller meste av videofiler (bortsett fra quicktime og Real, QT/Real alternative får jeg ikke til å fungerer i MCE05).

Bildegalleri med støtte for å ta inn bilder fra minnekort osv er også veldig strømlinjeformet, så som en familie-stue-maskin er den tungt anbefalt.

For de litt per "pirkete" finnes det masse alternativer, men det er lite som er så plug and play som windows media center når det er installert

Velkommen, nå blir det flame-krig fra alle microsoft-haterne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har snust litt igjennom mulighetene. Regn med å måtte jobbe litt. Mye software er "hjemmesnekret" og preget av at dette er ferskt. Ting er ikke automatisk og selvforklarende, men må ordnes med plugins og leting på diverse forum.

Den beste måten er å prøve de forskjellige programmene, bestemme deg for et som du liker, og så kjøpe hardware som du vet funker (dvs den utviklerne har hatt tilgjengelig).

mvh
    Knut

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mediaportal
    http://www.meedio.com
    http://www.xlobby.com min favoritt, litt vanskelig å sette seg inn i men du får det akuratt som du vil ha det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Velkommen, nå blir det flame-krig fra alle microsoft-haterne

Jeg sier som til bikkja: FYYYYYY

Ække en dritt du kan gjøre med Mediacenter som jeg ikke kan gjøre med Mediaportal. Dessuten intgrerer Mediaportal Zoomplayer, og dermed har du markedets beste DVD avspiller tilgjengelig. Sammen med f.eks. Wintv PVR 150 har du dessuten da en fjernkontroll som støttes "ut av boksen"

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok stille meg bak BAKER når det gjelder MCE 2005. Du skal lete lenge etter noe som funker så bra rett ut av boksen.

Liker man å mekke..så kjør på..men skal man ha noe som bare funker...MCE 2005 er fin fint.

tommer, hvor lang tid brukte du fra du bestemte deg fra å bruke Mediaportal til alt var som du ville? Jeg bare slo på power knappen.

Og jeg tror faktisk ikke Baker sa noe som helst at MCE kunne noe som ingen andre kan.

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKIRAx27
    Må nok stille meg bak BAKER når det gjelder MCE 2005. Du skal lete lenge etter noe som funker så bra rett ut av boksen.

Liker man å mekke..så kjør på..men skal man ha noe som bare funker...MCE 2005 er fin fint.

tommer, hvor lang tid brukte du fra du bestemte deg fra å bruke Mediaportal til alt var som du ville? Jeg bare slo på power knappen.

Og jeg tror faktisk ikke Baker sa noe som helst at MCE kunne noe som ingen andre kan.

AKIRA
    Hehe, han ba jo om litt pes...

Mediaportal versjon 0.2.0 funker overraskende bra dersom man velger anbefalt hardware. Dersom man ikke gjør det så krever det litt mekking, men det er jo minst halve moroa. Og det er sinnsykt deilig å slippe ihvertfall litt unna Microsoft... Har dessuten inntrykk av at EPG ikke funker på MCE, det gjør den på Mediaportal (XMLTV)

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommer
    Jeg sier som til bikkja: FYYYYYY

Ække en dritt du kan gjøre med Mediacenter som jeg ikke kan gjøre med Mediaportal. Dessuten intgrerer Mediaportal Zoomplayer, og dermed har du markedets beste DVD avspiller tilgjengelig. Sammen med f.eks. Wintv PVR 150 har du dessuten da en fjernkontroll som støttes "ut av boksen"

Tom
    Dude...

-Jeg har ikke sagt at du ikke kan gjøre det samme i MediaPortal.
    Er det like smooth og brukervennlig? Da tenker jeg på sånne ting som programmering av opptak, innlegging av bilder fra minnekort, ripping av cd osv? Fint med input, kanskje noen bilder? Har nemlig ikke testet mediaportal så mye, så husker ikke alle funksjonene. (P.S. Var Meedio fan før, liker fremdeles tilpasningsmulighetene, men synes det ble for ustabilt, og en del funksjoner var ikke "konevennlige" nok, noe som er viktig i mitt hus

-Zoomplayer kan brukes i MCE05 også

-PVR150 er da 100% støttet i MCE05 også

-Ang. fjernkontroll bør (må) man bruke Microsoft sin egen. Ser ikke problemet, siden dette omtrent er den beste og mest ideelle fjernkontroll-løsningen for noe mediacenter... sjekk knappelayout og ergonomi osv

-Ang. EPG er dette ikke så bra ennå, siden MCE05 ikke støtter norsk EPG native. MEN, det kommer norsk MCE05 snart (og en oppdatering til eksisterende MCE05), og da blir det andre boller...

P.S. Ser egentlig ikke på meg som Microsoft Fanboy, men siden de har den mest konevennlige løsningen.... Den dagen Apple kommer med et bra tremetersgrensesnitt osv, er det like aktuelt å teste det også. Så lenge det funker bra, og ser bra ut

P.P.S. Når det gjelder valg av terminologi ("Ække en dritt" osv) antar jeg du er fra drammen eller noe sånt, og velger dermed å ikke ta formuleringen negativt, men bare et uttrykk for ordinær talemåte

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intensjon

Hei, det er bra med diskusjon om hva som er best, hvis den begrunnes saklig, hva?

Jeg er ikke helt grønn på htpc, men tenkte vi kunne dele erfaringer for nye lesere.

Jeg bygger forøvrig min HTPC idag, og har et spørsmål:

hw.no Snakker varmt om at D-Scaler er best, det er jo ikke noe nytt forsåvidt, men menes det da at man skal benytte denne som en linjedobler for en dvd-software, eller skal den være selve avspilleren? Jeg får f.eks ikke spilt av MPEG4 filer eller MOV. filer med D-Scaler (4).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en guide til HTPC på www.hardware.no skrevet av MASTIFF som er ganske grei.

Jeg synes det er endel problemstillinger rundt HTPC:
    Vi kan dele inn i "audio/video-filene" som bruker den som en software-basert DVD med skalering, og "media-pc" hvor den primært brukes til å sy sammen masse funksjonalitet og presentere dette via et smakfullt GUI.

Begge disse gruppene bruker tildels HTPC-begrepet, men behov til hardware og software er tildels veldig forskjellig (mange vil selvfølgelig stå med en fot i hver leir).

Ellers så virker det som om kartet forandrer seg hver måned. Den prefererte dvd-spilleren, optimale skaleringsinstillinger, optimale skjermkort/-drivere varierer hele tida.

Jeg har lest og fulgt med mye, men er først nå kommet i gang i praksis. Jeg kjører :
    *Media Portal (har prøvd 3-4 andre løsninger med mindre hell)
    *P4 2.8GHz (blir p4 630 i den dedikerte Pcn)
    *NVidia geforce 6600GT passivt kjølt
    *ATI 550 pro analog tv-tuner,PCI
    *Terratec T2 digital bakkesendt DVB-T mottaker, usb 2.0

Dell 20" widescreen, Sony 29" 4:3 crt.

Er litt forvirret rundt de nye Nvidia driverne som lover hw akselerasjon av tilogmed windows media filer, ffdshow, dscaler, zoomplayer og mediaportal. Er ikke 100% sikker på hva som kan og bør kombineres av dette.

Ellers får jeg ikke til å avspille *.ts HDTV filer på maskinen minn uansett hva jeg prøver.

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Dude...

-Jeg har ikke sagt at du ikke kan gjøre det samme i MediaPortal.
    Er det like smooth og brukervennlig? Da tenker jeg på sånne ting som programmering av opptak, innlegging av bilder fra minnekort, ripping av cd osv? Fint med input, kanskje noen bilder? Har nemlig ikke testet mediaportal så mye, så husker ikke alle funksjonene. (P.S. Var Meedio fan før, liker fremdeles tilpasningsmulighetene, men synes det ble for ustabilt, og en del funksjoner var ikke "konevennlige" nok, noe som er viktig i mitt hus

-Zoomplayer kan brukes i MCE05 også

-PVR150 er da 100% støttet i MCE05 også

-Ang. fjernkontroll bør (må) man bruke Microsoft sin egen. Ser ikke problemet, siden dette omtrent er den beste og mest ideelle fjernkontroll-løsningen for noe mediacenter... sjekk knappelayout og ergonomi osv

-Ang. EPG er dette ikke så bra ennå, siden MCE05 ikke støtter norsk EPG native. MEN, det kommer norsk MCE05 snart (og en oppdatering til eksisterende MCE05), og da blir det andre boller...

P.S. Ser egentlig ikke på meg som Microsoft Fanboy, men siden de har den mest konevennlige løsningen.... Den dagen Apple kommer med et bra tremetersgrensesnitt osv, er det like aktuelt å teste det også. Så lenge det funker bra, og ser bra ut

P.P.S. Når det gjelder valg av terminologi ("Ække en dritt" osv) antar jeg du er fra drammen eller noe sånt, og velger dermed å ikke ta formuleringen negativt, men bare et uttrykk for ordinær talemåte
    Hei

Og nå alvor:
    Jeg testet MCE vs Mediaportal litt for ca 1/2 års tid siden, og min konklusjon den gangen var at funksjonaliteten var noenlunde lik, men siden MP var en GNU prosjekt og jeg allerede hadde Windows XP, så endte jeg med MP.

Og nå enda mere alvor...
    Valget er ikke veldig vanskelig:
    - Enkel løsning: MCE
    - Mekke løsning: MP

Jeg kjører i dag MP på stue TV'en hjemme hos oss (42" plasma) samt på en touch screen jeg har på kjøkkenet. Det har vært endel mekking, javisst, men fy f... så bra det er blitt til slutt. Dersom jeg holder meg unna f.eks. renderless TV (og renderless DVD) så er løsningen veldig brukervennlig og stabiliteten er 100% (etter at jeg fikk bytta noen RAM brikker).

Det jeg liker best med MP er:
    - TVGuiden, veldig enkelt å ta opp programmer, oppdateres 2-3 ganger pr uke
    - Bruker DVB-s løsning som gir TV bilder av ok kvalitet (bortsett fra TV2 )
    - Pause funksjonen på TV
    - Det at jeg kan styre stue TV (f.eks. sette på pause under barne tv) via web (dvs kjøkken PC + PDA)
    - Det at jeg kan styre f.eks. opptak på stue TV (DVB-S) via web
    - TV/Radio og musikk på kjøkkenet.
    - Måten wintv fjernkontrollen er integrert på.
    - Caller Id funksjonen
    - Tetris via fjernkontrollen!!
    - DirectX9 grafikken
    - Integrering av Girder/USBUIRT

Tom, Born in Drammen 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    hw.no Snakker varmt om at D-Scaler er best, det er jo ikke noe nytt forsåvidt, men menes det da at man skal benytte denne som en linjedobler for en dvd-software, eller skal den være selve avspilleren? Jeg får f.eks ikke spilt av MPEG4 filer eller MOV. filer med D-Scaler (4).
    Hei

Dscaler kommer i 2 versjoner.

Descaler 4 er ett videosignal behandlings program med innebygd støtte for TV kort. Dersom du f.eks. bruker ett component input kort så kan koble Xbox'en din til PC'en, prossesere signalet (f.eks. lage signalene til deinterlaced) og sende de videre til prosjektor/plasma via DVI. Det gir dessuten veldig fine TV bilder, bedre (synes jeg) enn f.eks. Wintv som følger med Hauppauge kortene.

Dscaler5 er derimot DVD avspillings kodeks. Du trenger ett DVD avspillings program (Mediaplayer, Zoomplayer etc) i tillegg...

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

htpc

Vel jeg bruker www.meedio.com som meny overbygg og som hoved programvare for htpc.
    Den har vel ca 250 plugins p.t

ellers bruker jeg beyond TV som tv tuner programvare med norsk EPG (tv guide) www.snapstream.com

o2grabber som XMLTV grabber (henter tv data for bruk i tv guide)

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært innom mange av de omtalte programmene, men vender alltid tilbake til ShowShifter for TV-bruk. Det er enkelt å sette opp kanaler, samt rimelig greit å få norsk EPG til å virke. Kan også brukes til DVD, Musikk og Radio, men der bruker jeg heller andre avspillere. Til TV, EPG og opptak er ShowShifter bra. ShowShifter kan også settes opp til å bruke Dscaler, så bildet blir bra.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ellers får jeg ikke til å avspille *.ts HDTV filer på maskinen minn uansett hva jeg prøver.
    http://www.dvbportal.de/projects/hdtvpump/

direkte link:
    hdtvpump-setup-1.0.7.zip

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk, Dr :-)

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke medieavspillere kan man bruke i Microsoft Media Center? WMP er ikke aktuellt da den (iallefall hos meg) ikke klarer å håndtere .m2v filer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kjørt MCE 2005 på Norsk i ca 1 uke, og må rett og slett bøye med i støvet. Har slengt en masse dritt både her på forumet og andre steder om MCE, men etter at den Norske versjonen kom så har det meste fallt på plass. Har testet fram og tilbake nå og er MEGET fornøyd med avspillingskvalitet. Purevideo mot nVidia kort direkte i Mediacenter gir den beste kvaliteten jeg har sett på en HTPC til nå. Har testet å installere en del spill og vanlige programmer og har ikke møtt på noe problem enda. TV biten fungerer ypperlig, med meget kjapt kanalbytte, "PVR150". EPG og Online spotlight funker utmerket bortsett fra at man må mappe en del kanaler manuelt.

Alle knapper og respons fra fjernkontrollen til Microsoft svarer kjapt og kontant selv om det er IR. Sitter på ca 3M avstand.

En annen ting jeg la merke til er ripping av CDer inne i MCE. Her testet jeg med en del plater med kopisperre på med egen player. Disse platene lot seg rippe på direkten inne i MCE. Er dette normalt da?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •